Sari la conținut
HiFi Tech

Cablurile in audio/adevar sau sci-fi


Mariutim

Postări Recomandate

Din pacate privind anume useri de bun simt , pot confirma ca anumite topologii ( ultra clasice ) ) pot dovedi ca ne indreptam care explicatiile fizicii cuantice ....

Eu nu am inteles nimic din fraza aceasta. Sa fi fost scrisa pe telefon?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...sa testam cablurile voastre de semnal, cablurile voastre de boxe, ale voastre amplificatoare audio de firma sau DIY-le noastre, cabluri, boxe, amplifuri, dac-uri, ati participa?

 

Am scris eu ca nu mai dialoghez cu tine, insa pentru ca floarea audiofila tace malc, sau mai bine spus te ignora, o sa iti ofer un fel de raspuns.


1. Ascultatul muzicii este o experienta in primul rand emotionala cu implicatii psihologice si mai apoi fiziologica. Nu ai cum sa reduci acest hobby strict la fiziologia urechii. Majoritatea testelor blind nu au cum sa ofere conditii confortabile pentru ca subiectul este supus unui stres evident, iar intr-o asemenea situatie este normal ca raspunsul sa fie mai putin precis. Pentru un asemenea test subiectul ar trebui sa se antreneze / pregateasca special in asa fel incat componenta emotionala sa fie minimalizata.

2. Testul de frecvente audio. In varianta in care o frecventa specifica este ascunsa in zgomot alb dupa parerea mea nu are relevanta. Mixul de zgomot alb este stresant pentru creier, de fapt creierul este pus in situatia in care ar face orice sa inlature acel zgomot. Pentru creier apare o situatia conflictuala identificare / inlaturare.

3. Referinte - creierul foloseste o referinta emotionala, nu una matematica asa cum probabil isi inchipuie unii electronisti, pentru a identifica sunetul. Din acest motiv el va adauga frecvente chiar daca acestea nu sunt prezente pentru a completa intregul spectru sonor. Cert este ca va duplica un moment referinta cu toate informatiile.


Scris totul in super-viteza. Trebuie sa plec. Am sa continui cand mai am timp.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


Intrebarea mea simpla ar fi:


La o piesa fara bass, de ce cind o ascult, creierul nu aduce bass de la el, sa completeze lipsa, chiar daca eu cunosc piesa si stiu cum trebuia sa sune?


Astept te rog un raspuns la aceasta intrebare, dar serios fara caterinca, cind ai tu timp.

 

Plec la Vama Veche. ;)

Creierul nu adauga ceva ce nu exista, doar incearca o reconstruire inteligibila a mesajului muzical. Pe de alta parte basul de care vorbesti are nevoie de o referinta. Trebuie ca cel putin odata creierul sa fi experimentat acele frecvente, altfel nu are cum sa identifice / catalogheze ceva inexistent. Tocmai de aceea tot spun ca un creier antrenat intr-o anumita directie va performa diferit. Un dirijor va auzi intr-o orchestra daca lipsesc note din partitura unuia dintre instrumente. Un audiofil / inginer audio va auzi frecvente / sunete pe care un om normal nu le va percepe niciodata.

Continui cand ma intorc. :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

As dori sa imi dau si eu cu parerea referitor la subiect. Chiar ieri am testat pe sistemul meu (Opera seconda, Roksan Kandy, rockna rd26) diferentele intre niste cabluri digitale coaxiale. Ca si transport am folost un dvd/sacd denon destul de decent, dar nu cu pretentii de transport audiofil. Unul din cablurile supuse testului a fost facut de mine, in regim DIY, dintr-un cablu coaxial foarte vechi folosit in telecomunicatii (de foarte buna calitate, nu la metru din piata), iar celalalt a fost un cablu de firma oarecum, un Belkin PureAV Silver Series, special pt semnal digital. In mod indubitabil, s-au constatat diferente majore, si nu doar de catre mine (a mai participat cineva la test). Astfel cablul facut de mine suna usor agresiv, dar detaliat, precis, instrumentele erau pozitionate perfect in spatiu, soundstage amplu, sunet curat si prezent. Cel de al doilea in schimb, suna putin mai cald, "mai putin digital" as zice, dar detaliile erau mult estompate, soundstage-ul aprope disparuse, sunetul nu se mai auze in fata ta ci in boxe, instrumentele nu mai erau foarte clar delimitate, erau difuze. Vocea in schimb iesea parca putin mai mult in evidenta si parea mai naturala, dar in rest...

Intrucat nu am o experienta vasta in cablurile digitale si nici in corectitudinea sunetului digital....care credeti voi ca suna mai corect. Eu as paria pe cel DIY, dar as vrea sa mai aud si alte pareri. Am observat uneori o tendinta de a cauta in domeniul digital un sunet cat mai cald si mai natural, poate uneori in defavoarea detaliile si a precizie.


Tot din dorinta de a experimenta cu acest cablu coaxial am decis sa fac si un set de interconnect-uri din el. L-am comparat cu un Atlas Equator mk4 si la fel....la spulberat la asolut toate capitolele. Singura chestie la care AQ parca statea mai bine, e timbrul vocal, parea mai placut si mai natural, sunetul parca era o idee mai carnos si mai plin, dar in rest....clar sub cel DIY. Banuiala mea e ca un cablu care suna cald face asta prezentand o serie de dezavantaje, sacrificand un nivel de detaliu, coerenta si soundstage. Pe cand un cablu corect va suna mai sec, mai agresiv dar corect. Nu ma consider un guru, ci doar imi expun concluziile la care am ajuns pana in acest moment. Sunt binevenite sugestiile si parerile competente. Multumesc,

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Saptamina viitoare, cred ca pe Luni-Marti daca am timp, am sa fac niste filmari+poze la un set de cabluri facut de mine, din cablu PROFESSIONAL dedicat microfon (balansat), va fi un set de cabluri balansat XLR.


Voi cupla 2 sonde de osciloscop, una la inceputul cablului si alta la sfirsitul cablului si ma voi juca cu frecventa intre 10Hz si 10Mhz, sa vedem ce intra in el si ce iese, cit si daca sint atenuari vizibile pe osciloscop, in special in banda 10Hz-100kHz.

 

Irelevant testul. Orice cablu e de fapt o retea RLC complexa, pusa in contexte diferite, in functie de sursa si load, care la randul lor nu sunt egale de la caz la caz. De aici si diferentele de nuanta in sunet observate in anumite cazuri. Tu faci un test particularizat, cu un cablu oarecare X intr-un setup Y. Fie ca ai sa observi atenuare sau nu, ce demonstreaza asta? Sunt multe variabile pe care nu le poti include in test. In plus de asta, semnalul sinusoidal folosit peste teste nu e neaparat acelasi lucru cu muzica, care e un semnal mult mai complex. Apoi mai intervin stabilitatea generatorului si calitatea osciloscopului care de regula are doar 8 biti precizie pe verticala..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu ca ar avea vreo importanta, dar in postul meu scrie asa: "As dori sa imi dau si eu cu parerea referitor la subiect. Chiar ieri am testat pe sistemul meu (Opera seconda, Roksan Kandy, rockna rd26) diferentele intre niste cabluri digitale coaxiale. "

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La semnal digital spdif optic, ori "merge" ori nu merge, nu are cum sa influenteze sunetul un cablu optic.

Asemeni la coaxial.

 

Gresit. Pe principul "bitu-i bit si iarasi bit" , ce ne pasa noua de signal integrity in digital audio? Canta sau nu canta domle :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu asta am vrut sa zic! Integritatea informatiei transmisa este importanta. Ce am vrut sa spun eu este ca semnalul poate fi reconstruit si daca acel square nu mai are forma sau amplitundinea perfecta.

andreic, nu tie iti era adresat raspunsul. Testul care l-ai facut tu, precum si diferentele sesizate, sunt cat se poate de firesti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Testul care l-ai facut.

 

Pe care l-ai facut.


djleco, exista erori si la cablurile digitale, se admite un bit parca la fiecare milion cititi, pe care unitatea o va estima. Dar imi vine greu sa cred ca cineva va auzi diferenta (sau vedea, in cazul HDMI).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In fapt bitu nu-i bit la transmisiile S/PDIF. Se baga biti din burta la greu. Acest tip de semnal nu are verificarea integritatii. Nu se lucreaza cu pachete cu headere. Exista posibilitatea ca un mp3 sa sune mai corect ca un fisier wav daca ai un transport prost.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Uite ca ne pasa si inca mult de signal integrity, si de bitu-i bit.


Daca ceva lipseste din informatia digitala, PA, decodorul D-A nu stie ce are de facut pentru ca el decodeaza semnalul in timp real nu din buffere tampon.

 

Signal integrity nu se refera doar la data loss. Nu discutam aici de eventuale pierderi de date - e logic sa nu mai fie sunet in lipsa lor. Pornind de la premisa ca nu exista data loss - in acest caz sunetul va fi identic indiferent de cablu, eu asta am inteles ca sustii. Ei bine, fals. Exista diferente de sunet si pot fi chiar semnificative, cu toate ca datele ajung identic la conversia in analogic. Abordarea gen "bitu-i bit" este una simplista si nu tine cont de informatia de time domain.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Jiterr-ul il putem considera un moft in prima faza. Se pierd biti la greu pe cablu datorita reflexiilor. Apoi se baga biti din burta dupa anumiti algoritmi. Transmisia se intrerupe abia cand deja situatia e nasoala rau. Deci daca vei copia un CD sunt sanse destul de mari ca originalul sa fie diferit fata de copie , chiar daca si copia va canta aceeasi muzica. In fapt nu este bit cu bit aceeasi muzica dar nu conteaza cata vreme nu exista un circuit care sa se ocupe de verificarea integritatii bitilor. Un fisier .mp3 nu are boala asta, acesta este verificat bit cu bit sa fie la fel cu originalul, atat la transmiterea lui cat si la copiere. Abia apoi la final putem vorbi si de jitter ca cireasa de pe tort.


Deci un cablu digital poate suna diferit fata de un altul atuncic and prin el trece semnal S/PDIF. In schimb la fisiere .wav .mp3 flac, diferentele scad drastic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Astazi am mai gasit putin timp ca sa mai ascult putina muzica si totodata sa testez si cablul de la Viorel. Prima data l-am incercat intre CD player si amplificator si am fost multumit asa ca am zis ca azi sa-l incerc intre DAC si amplificator. Si de data asta sunetul a fost foarte detailat, instrumentele se puteau localiza foarte usor, intr-un cuvint o scena foarte buna. Am mai remarcat insa o usoara atenuare a volumului fata de cablul anterior pe care nu prea mi-o explic. Dar asta nu e o mare problema.

Daca la folosirea cablului intre player si amplificator am remarcat un cistig in detalii, la folosirea intre DAC si amplificator cistigul a fost bassul care e mai bogat si mai placut.

Concluzia finala e ca acest cablu si-a cistigat pe deplin meritat locul in echipa raminind intre DAC si amplificator, urmind ca CD player-ul sa stea in continuare pe interconectul digital de la RAMM. Tare as fi vrut ca sa-l pot testa intre CD player si amplificatorul pe lampi, nu stiu ce ma face sa cred ca rezultatul ar fi foarte bun dar din cauza pisoiului mic pe care l-am adoptat luna trecuta nu am curajul sa pun lampasul la treaba.

Poate intr-unul din weekendurile viitoare totusi sa-mi fac timp si pentru testul asta.

Multumesc Viorel :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

WTF is time domain? Bai audiofililor io zic sa va potoliti. :P

Toate sursele suna la fel. Sa va intre bine in cap. :)

Samsung.

Dinica, cand vorbim despre conversia d/a, intrebarea e nu neaparat ce convertim (datele) ci mai ales cand le convertim ;)

PS

Normal ca toate sursele suna la fel. :twisted:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mare atentie, pe cd-urile cu muzica nu se afla date. In schimb un mp3 este facut din date. Observ ca foarte putini dintre voi stiu cum functioneaza un CDDA. Ma repet , pana la jitter problema e groasa cu integritatea bitilor care de fapt nu sunt biti in prima faza la CDDA

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sunt doar niste gauri si dealuri care mult mai tarziu sunt transformate in biti. Exista un algoritm care creeaza biti dupa cum vrea el. Se intampla des sa nu ajunga la algoritm nici pituri nici landuri si totusi algoritmul baga din burta biti , dupa cum i se pare ca este bine. Nu exista un control ca la date care sa fie pe principiul ori e tot bine ori nu mai merge. CDDAului i se da voie sa fie "poet" pana la un moment dat cand se intrerupe definitiv fluxul de biti. De ce ? Ca sa fie densitatea de muzica mai mare pe disc. Apoi muzica se considera ca nu necesita un flux bit-perfect. Asa era gandirea si tehnologia in 1980. Deci CDDAul nu este potrivit pentru audiofilia de top, accepta pierderea de biti. Abia apoi putem vorbi de jitter. Asta devine moft. Am auzit mp3 uri care sunau mai bine ca originalul din acest motiv, al transporturilor proaste care pierd biti la CDDA.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dar acesti biti nu sint bagati din burta, urmeaza anumite tipare, playerul incearca sa aproximeze, bazandu-se pe informatiile adiacente. Iar inventatorii sistemului sustin ca aceste refaceri de semnal nu sint sesizate de om. Cand se pierd date crunt, se aud celebrele pocnituri, dar restul melodiei se aude corect, nu mai fara consistenta, sau distorsionat, etc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator
Acest topic este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.