Sari la conținut
HiFi Tech

Audio Vintage vs Audio Contemporan


Mlaurentiu

Postări Recomandate

Incredibil....cat de usor se poate arunca cu laturi peste munca de acum 30 de ani a unei echipe dedicate fenomenului audio!

Nu-mi aduc aminte sa fi facut afirmatii prin care sa fi adus atingere celebrelor Focal Utopia si cu atat mai mult am crezut ca puteti intelege ca acele GR1 au fost produse in nr foarte redus. Sub 50 de seturi. La finele anilor 80 si inceputul urmatoarei decade.

Statistic vorbind, cati oameni au avut privilegiul de-a le asculta?

Iar concluziile asupra biocelulozei banuiesc ca au fost trase de cei care au studiat temeinic fenomenul si in nici un caz dupa ce au ascultat Focal Utopia vs Sony SS GR1.

 

Editat de danM
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 40 minute, igor1234 a spus:

Asa scrie pe vintageknob, e copy paste

Bineinteles ca de acolo sunt informatiile, am si mentionat dealtfel.

Si sunt mai mult decat convins ca actualul nivel al industriei audio (cat a mai ramas din ea) nu ar fi ajuns atat de departe fara munca si cercetarile celor din anii 70-80. Culmea e ca si cei de la Fostex au ajuns la aceeasi concluzie referitoare la cele 2 solutii, beriliu vs bioceluloza. (fara sa asculte Focal Utopia...😃)

Editat de danM
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai toate firmele de asemenea anvergura au avut si rateuri. E absolut firesc! Mai ales cand se incearca acoperirea intregii plaje a puterii de cumparare. Nu sunt fan Sony. Filozofia lor de sunet se muleaza pe gusturile mele la capitolul cd playere. 

Am dorit doar sa evidentiez eforturile si atentia acordate fenomenului audio.

In rest...sa auzim (de) bine!

Editat de danM
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnilor... ma autosuspend pentru 2 zile. Azi si maine !....Nu de alta, dar e pb cu uzul ratiunii.....Sunt vesti absolut fabuloase !

Poimaine sper sa fiu din nou....cu mintea limpede!

Am impresia ca vanzarile de sampanie vor atinge azi cifre record!!!

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 7 ore, Tudor a spus:

Mare ghinion că azi și mâine am diverse treburi, altminteri aș fi subscris și eu la autosuspendare și foarte dispus să bem împreună o șampanie ! Aș fi fost dispus și la mai multă, dar nu-mi pot permite din motive de sănătate... nu mai merge ca pe vremuri... 

Sper doar ca rotile care s-au pus in miscare sa nu se opreasca prematur... 

  • Like 3
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 16 ore, bongiorno a spus:

Nu te bucura prematur Dan !

Asteptam o decizie de la CCR si mai ar fi o ordonanta care poate da drept la furat. Mai sunt doua trepte pentru o sedere neintrerupta pentru livache la Rahova.

Chiar si asa Titanicul inca se indreapta spre aisberg. Desi prova bulboasa a intrat in gheata, motoarele inca mai actioneaza eliciile. 

Eu zic sa pui sampania la rece si sa bei o cana cu apa rece. Momentan.

 

 Daca nu ma insel nu mai conteaza ce zice CCR, decizia vine dupa comdamnare si nu va mai avea nicio influenta in speta de fata. Apoi ma indoiesc profund ca CCR-ul va face pipi impotriva vantului. S-a vazut extrem de clar in ce directie a luat-o poporul si este sinucidere curata sa i te opui mai ales ca nu mai exista AliBaba-ul celor 40 de hotzi care sa te motiveze. Tocmai de aceea a tot amanat si CCR-ul decizia, pentru a vedea in ce parte merge curentul.

 Referitor la disputa beriliu vs bioceluloza ar trebui sa se spuna clar la ce bate celuloza, adica hartia, chiar daca e bio sau cu E-uri 😁 tot hartie ramane ? La fund, la ureche sau la ce ? Exista un singur punct critic unde hartia poate castiga, anume la faptul ca beriliul are o rezonanta destul de puternica la o anumita frecventa. De fapt cam toate membranele metalice se confrunta cu problema asta, fata de hartie sau textil dar in rest beriliul este liniar atza.

beriliu.png

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Raimond, Shutti afirmatiile facute erau strict cu titlu informativ in nici un caz cu intentia de a starni polemici. Treburi de-acu 30 de ani.

Mai jos sunt rezultatele celor de Fostex:

Undeva pe partea dreapta sub ”optimum performance” sunt 2 tipuri de bioceluloza.

fostex bioceluloza pag 7_07.png

Editat de danM
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pe romaneste graficul spune cam asa: pe axa verticala este frecventa pana la care poate urca, iar pe axa orizontala este gradul de amortizare a rezonantei proprii. Ideal ar fi ca sa se situeze in coltul din dreapta sus. Realist vorbind conteaza enorm cum este integrat in boxa teeeter-ul. Adica jongleria prin care urci in frecventa cat mai mult evitand frecventa de rezonanta. Sunt ceva ani de cand sunt atent la tweeter-ul unei boxe, materialul din care este facut si cum este implementat. Din pacate eu n-am reusit sa trag nicio concluzie cu iz de lege. Am avut ocazia sa ascult beriliu care din cand in cand mai tragea cate o suieratura de-ti sfredelea urechea dar s-a intamplat sa aud alte implementari cu beriliu care erau foarte soft de ziceai ca-s textile. Tot balamucul asta din electronia audio care de multe ori este contrar logicii din electronica industriala seamana foarte mult cu bucataria frantuzeasca de top. Conteaza si ingredientele evident dar arta bucatarului da 90% din rezultat. Nu poti la acest nivel sa vii cu o ruleta si un cantar iar pe baza lor sa stabilesti o ierarhie. Pur si simplu este o combinatie perversa dintre materiale exotice, stiinta, suflet si viziuni din care iese arta. Exact asa este si in electronica audio doar ca aici nu iese bucatarul sa-si expuna viziunea, totul se face pe muteste, ceea ce da mari dureri de cap clientilor. Pe vremuri deschiderea era mai larga, schemele cu explicatii detaliate gaseai aproape la orice aparat dar moda clonarii a facut ca lucrurile sa se inchida. Din acest punct de vedere aparatele vintage sunt mai prietenoase, te lasa mai usor sa le intelegi frumusetea tehnica.

 

Editat de Greierasul
  • Thanks 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E fain acel ribon coaxial, insa media nu prea se integreaza cum trebuie cu midbass-ul, nu are suflu, vocile grave nu coboara suficient, pe boxele lui Marian e ok pt ca dimensiunea ribonului este cea mai mare de la Piega, asta daca nu ma insel. Cu alte cuvinte, se merita incercat insa pe modele mari si scumpe.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 20 ore, Greierasul a spus:

Pe romaneste graficul spune cam asa: pe axa verticala este frecventa pana la care poate urca, iar pe axa orizontala este gradul de amortizare a rezonantei proprii. Ideal ar fi ca sa se situeze in coltul din dreapta sus. Realist vorbind conteaza enorm cum este integrat in boxa teeeter-ul. Adica jongleria prin care urci in frecventa cat mai mult evitand frecventa de rezonanta. Sunt ceva ani de cand sunt atent la tweeter-ul unei boxe, materialul din care este facut si cum este implementat. Din pacate eu n-am reusit sa trag nicio concluzie cu iz de lege. Am avut ocazia sa ascult beriliu care din cand in cand mai tragea cate o suieratura de-ti sfredelea urechea dar s-a intamplat sa aud alte implementari cu beriliu care erau foarte soft de ziceai ca-s textile. Tot balamucul asta din electronia audio care de multe ori este contrar logicii din electronica industriala seamana foarte mult cu bucataria frantuzeasca de top. Conteaza si ingredientele evident dar arta bucatarului da 90% din rezultat. Nu poti la acest nivel sa vii cu o ruleta si un cantar iar pe baza lor sa stabilesti o ierarhie. Pur si simplu este o combinatie perversa dintre materiale exotice, stiinta, suflet si viziuni din care iese arta. Exact asa este si in electronica audio doar ca aici nu iese bucatarul sa-si expuna viziunea, totul se face pe muteste, ceea ce da mari dureri de cap clientilor. Pe vremuri deschiderea era mai larga, schemele cu explicatii detaliate gaseai aproape la orice aparat dar moda clonarii a facut ca lucrurile sa se inchida. Din acest punct de vedere aparatele vintage sunt mai prietenoase, te lasa mai usor sa le intelegi frumusetea tehnica.

 

Asa este! La sfarsitul zilei, implementarea (deci talentul ingineresc) face diferenta si mai putin materialul sau abordarea tehnica. Exista boxe de top de orice fel: electrostatice, ribbon, horn, clasice, samd (vezi Magnepan, Borresen-Acoustics/Raidho, Avantgarde, Magico, etc.)

Editat de johndoe21ro
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 23 ore, Greierasul a spus:

Exact asa este si in electronica audio doar ca aici nu iese bucatarul sa-si expuna viziunea, totul se face pe muteste, ceea ce da mari dureri de cap clientilor. Pe vremuri deschiderea era mai larga, schemele cu explicatii detaliate gaseai aproape la orice aparat dar moda clonarii a facut ca lucrurile sa se inchida. Din acest punct de vedere aparatele vintage sunt mai prietenoase, te lasa mai usor sa le intelegi frumusetea tehnica.

 

Exact cele subliniate mai sus m-au determinat sa acord tot mai multa atentie aparatelor vintage, indeosebi in ultimii 5 ani. De aici si preferinta predilecta pentru amplifuri si preampuri construite numai cu tranzistoare.

Am eu asa ...un pitic.

Daca mai au si alimentari serioase si tranzistori finali...fara numar (😃)...atunci reteta se simplifica mult. Mai raman matchingul, sursele si ...boxele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 29.05.2019 la 7:28, Mlaurentiu a spus:

E fain acel ribon coaxial, insa media nu prea se integreaza cum trebuie cu midbass-ul, nu are suflu, vocile grave nu coboara suficient, pe boxele lui Marian e ok pt ca dimensiunea ribonului este cea mai mare de la Piega, asta daca nu ma insel. Cu alte cuvinte, se merita incercat insa pe modele mari si scumpe.

Mari si scumpe, si daca nu ai camera ce faci le bagi in debara?

Asculta modelul de mai jos, eventual cu o lampa buna si o sa vezi cum e. Integrarea difuzoarelor e mai usoara si in general mai buna pe boxele cu mai putine difuzoare, decat pe cele cu multe, mari si grele si scumpe. Un bookshelf il faci sa dispara mai usor, decat un standfloor mare si greu. La cel din urma iti trebuie si spatiu si scule pe masura, deci se complica treaba.

coax311_detail.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ultima achizitie in materie de boxe este o pereche de JMR Millesime 2. Am avut marea surprindere sa vad o constructie destul de ciudata. Difuzorul de middbass nu are nici un filtru, este legat direct oa borne. Tw are doar 2 conzi si o siguranta mecanica cu buton de 0.68A. Probabil sa nu il arzi daca ridici prea mult volumul. Cutiile sunt foarte bine lucrate si construite, foarte grele si cu ramforsare interna. Un lucru ciudat este panoul din spate care e putin flexibil, adica are un mic sant in care e bagat un fel de burete. Daca impingi tare de el se misca usor. 

Treaba e ca aceste boxe pe tot ce inseamna instrument, canta fabulos, decay de 3 sec in aer, tranzient de coarda cum nu am mai intalnit, canta extrem de relaxat si usor cu mult microdetaliu si viteza. Au si focus, in ciudata faptului ca nu au filtre pentru liniarizare. O boxa cu o alta abordare. Prezentarea este relaxanta si interesanta, o placere sa asculti.

IMG_0959.jpg

Editat de silviu2403
  • Like 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Despre Jean-Marie Reynaud numai de bine ! Omul asta si-a dedicat viata incintelor audio, cu multe abordari foarte interesante. Pe unul din canalele tv frantuzesti am vazut un interviu amplu cu sotia acestuia. Omul era trup minte si suflet, pasionat de audio.

Pentru cei interesati, cateva din realizarile lui:

http://haute-fidelite.chez-alice.fr/jmr/jmr_galerie_enceintes.html

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu va luati boxe cu beriliu , sunt foarte proaste (Focal , TAD , Magico , Rockport ...)  .  Unii mai fac si difuzorul de medii tot cu beriliu si culmea au ajuns in top .  Sincer ma bufneste risul cind citesc astfel de postari . Citi de pe forum aveti tweeter de beriliu , sau citi ati auzit unul ? 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 48 minute, marians a spus:

Eu am auzit ! De aceea le apreciez foarte mult pentru transparenta si acuratetea sunetului.

La modelel enumerate de mine mai sus , cu beriliu eu nu am sesizat niciodata tweeterul , pur si simplu se amesteca atit de bine sunetul ca nu poti sesiza nimic . Pur si simplu boxele dispar din peisaj . Cei de la TAD sau Yamaha folosesc beriliu de foarte mult timp, anii 70  si pentru ca este foarte neutru au inceput si alte firme grele sa il foloseasca . 

 

 

Editat de hersorin
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, Tudor a spus:

Hopaaa... ! Vioară ziceai ? N-am fost niciodată la dinică, dar fiind vorba de vioară - tare mi-aș dori să ascult așa ceva. Marian, asta cred că ai spus-o cu "andrisant" cunoscut...

Esti invitatul meu. Cand ai pofta si timp. Chiar te rog sa aduci cd-urile tale de test. Daca dupa auditie nu iti place ce auzi, nu-i bai. 😉

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 12 ore, marians a spus:

Niciodata un bookshelf nu va suna peste un standfloor.

Nu are cum, decat daca sunt clase diferite de boxe.

Sa nu ne imbatam cu apa rece !

Sunt destule standfloor-uri mari care se descurca mult mai bine in spatii mici decat in spatii mari. 

Eu cred ca este gresit sa ai o astfel de prejudecata, mai ales in acest domeniu. Te limiteaza sau te limitezi singur crezand ca exista doar un singur adevar. 

ORICE producator de boxa iti indica si camera pentru care este gandita acea boxa. Daca bagi un standfloor de 3 cai si 1m/h in 15-20m, nu faci decat galagie, dar te uiti frumos la el, il pozezi ca sa il vada prietenii, primesti aprecieri etc.

Afirmatia ca sunt multe standfloor mari care se descurca in spatii mici e maxima. Unde e spatiu din jurul boxei, pozitionarea, sa nu.mai zic de sculele mari si grele care sa poata face fata acelui standfloor. Plus ca o boxa, cu cat are mai multe difuzoare si filtre masive, cu atat e mai greu sa o faci sa cante la volum.mic. Ori in camera mica e overkill sa asculti mereu tare.

Fiecare boxa e un compromis, boxa mica unele compromisuri, unele avantaje, boxa mare alte compromisuri si avantaje, insa ORICE boxa se alege in functie de camera. Boxa mica, camera mica, boxa mare, camera mare. Nu ai cum altfel, daca vrei sa faci SUNET. Daca vrei galagie si poze, poti pune orice oriunde.

Editat de silviu2403
  • Thanks 1
  • Sad 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, strict opiniile mele si ale producatorilor, ca doar din acest motiv recomanda boxele pentru anumite camere direct proportionale pentru marimea lor. 

Malibran le am ascultat in 40-50m si sunau bine. Cand ai o boxa de 136cm h nu stiu cum o poti baga in camera mica. Plus ca trebuie sa stai aproape de ea, cu cele 5 difuzoare frontale e greu spre imposibil sa faci un sunet corect la distanta mica. Spre exemplu, la un concert in aer liber, unde se aude mai bine, in fata scenei sau la o distanta considerabila de ea. Sunetul are nevoie de aer, spatiu ca sa fie ce trebuie. Vrei boxa mare, de putere, ii trebuie spatiu. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 11 ore, silviu2403 a spus:

Plus ca o boxa, cu cat are mai multe difuzoare si filtre masive, cu atat e mai greu sa o faci sa cante la volum.mic. Ori in camera mica e overkill sa asculti mereu tare.

@Silviu...da-mi voie te rog sa nu fiu de acord cu tine...

Strict din experientele mele, poate nu atat de numeroase ca in cazul tau, pentru un sunet plin, ”cu de toate” la volum mic, nu vei reusi sa te bucuri de sunet daca nu ai minim 100L la compartimentul de bas, minim 12” diful, 3 cai si amplif cu slew rate mare si damping factor intre 100 si 200, de preferat clasa A. Si cand spun la volum mic ma refer la 0.5W- 1W.

Exact din aceleasi ratiuni folosesc 2 sisteme, unul full lampi, pentru anumite genuri muzicale, ascultat la maxim 5w si un alt sistem, vintage, cu incinte DIY, volum total de 160L/incinta pentru genuri mai dinamice, ascultat la 0.5-1w ! Culmea, nu? Incapere de 27 mp.

De multe ori, rezultatul final, preferat de fiecare, poate urmeaza cu totul alte legi, unele nescrise inca...Incearca sa admiti ca fiecare are urechile si preferintele lui.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Depinde de camera, la mine standfloor-urile au sunat foarte bine intr-o camera de 12 mp dar au sunat foarte rau in cealalta camera de 18 mp. De vina nu e spatiul excedentar ci mobilierul care a limitat drastic optiunule de pozitionare. Asa ca am trecut pe boockshelf-uri. Avea un fost coleg la un moment dat niste Technics SB 7000 care ocupau jumatate din camera si cu toate astea sunau foarte bine.

Exemple si contraexemple gasim destule, partea proasta este ca putini isi permit o camera dedicata si perfect tratata, altfel trebuie sa acceptam ca spatiul de auditie mai are si alte functii, ca nevasta poate avea opinii diferite de ale noastre si pina la urma trebuie sa gasim solutia potrivita. Pe CG erau unii care nu concepeau boxe fara difuzoare de cel putin 10" , orice proiect diy cu difuzoare mari era mult peste orice boxa de fabrica cu difuzoare mici indiferent de pret si producator, cred ca pe aici trebuie sa purtam discutia la alt nivel.

 

  • Like 2
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, shutti a spus:

:)) asta cu boxele puse pe tavan pare desprinsa din filmul cu Pacala, nu va suparati pe mine.

 

 

Nu-i gluma, am vazut o poza pe net. Era intreg sistemul suspendat de tavan, cu niste fire metalice.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • dinica locked this topic
Vizitator
Acest topic este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.