Sari la conținut
HiFi Tech

Caracteristicile unui sistem audio - ce ne place / ce cautam


Andi

Postări Recomandate

Ganditi-va la o data precisa si cam la ce termeni audiofili sa ne concentram. Daca vom cadea de acord cu totii cand sunetul este intr-un fel sau altul, vom avea o baza de discutii comuna. Ideea e sa castigam cu totii experienta. Se intampla des ca un sunet bun sa nu fie recunoscut sau un altul prost sa prinda la public.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnilor, hai sa procedam oarecum organizat:


1. Alimentarea. Presupun ca toata lumea are IEC deci pun la dispozitie un Siltech din gama medie. Daca cineva are alimentare captiva am destule locuri in prizele dedicate sistemului audio (Legrand si cupru de 4mm^2 spre siguranta dedicata).


2. Interconectul. Aici cred ca treaba e simpla: SARA este SE iar lampasele lui Viorel nu cred ca au intrare balansata, deci sau va puneti de acord asupra unui IC sau imprumut eu ceva Siltech RCA.


3. Boxele. Cablurile mele - AudioQuest Gibraltar - au banane. Daca stiti ca power ampul vostru nu le inghite veniti cu adaptoare, ca nu sta nimeni cu mana pe chestie sa nu se blegeasca semnalul.


Prin urmare, ce veti gasi la mine: un capat de fir cu IEC pentru alimentare, doua capetede fir cu RCA pentru semnal si patru capete de fir cu banane pentru boxe. Puneti amplificatorul, cuplati cablurile, il lasati sa se incalzeasca dupa dorinte si apasam "play"... desigur, cu muzichia voastra pe CD, sa nu rezulte vorbe si alte discutii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

IosiP este foarte bine ceea ce ai. O sa pun si eu mufe pentru banane. Totusi acestea sunt de evitat in general.

Din pacate creierul nu poate judecă corect sunetul in prima jumatate de ora când se audiaza ceva nou. El este inca setat pe paternul anterior. Foarte des ,mie unul si nu numai , mi s-a intamplat sa fiu extaziat la inceput după care sa realizez ceva mai tarziu ca greseam...Sau un sunet cu compresie sa-mi para dinamic, adică pe dos fata de realitate. Daca nu ne cunoastem limitările se intampla ca acestea sa ne inducă in eroare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Plus ca diferentele minore sunt greu de identificat la un test grabit. De obicei acestea apar dupa o ascultare indelungata.

ex: schimbi sursa sistemului, imediat intr-un test 1la 1, poti sesiza diferenta, sau nu; in schimb daca lasi sursa noua in sistem o saptama in care asculti muzica multa, dupa, cand revii la sursa veche diferentele sunt atat de evidente incat parca nu-ti vine a crede ca acum o saptamana aveai senzatia ca nu prea sunt deosebiri. :o

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Raimond, am observat ca ai afirmat ca ai facut recent niste comparatii intre unele dac-uri si placa ta audio (din cate imi amintesc ai un Asus Xonar D1) si daca dai pe goarna ce ai constatat vei strica multe vanzari. De curiozitate, ce dac-uri ai comparat cu placa de pc si daca ai facut comparatia pe boxele tale?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este o declaratie de-a mea de pe alt forum pe care nu vreau s-o comentez. Daca o sa doresc sa adug ceva vreodata in aceasta privinta o s-o fac tot acolo. Placa mea de sunet nu este Asus Xonar D1.

 

Mda, Xonar DX, parca n-ar fi acelasi lucru. In rest, dupa cum asteptam. E clar.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...

Zilele acestea m-am gandit destul de mult la prietenul Costin aka IosiP.

El avea o vorba, pe care o tot repeta si de care imi amintesc acum.

'Sistemul trebuie sa cante ce se afla pe cd / inregistrare.'

Cred ca de aici ar trebui plecat in evaluarea unui sistem. Pare complicat, insa nu este. Fiecare inregistrare are un sound propriu, pozitionarea instrumentelor & imaginea stereo sunt diferite, etc.

Exemple de masterizari: instrumentele se aud adunate undeva in centru intr-un spatiu destul de mic; instrumentele sunt perfect pozitionate in spatiul din spatele boxelor; toba/contrabasul/pianul sunt pozitionate in spatele boxelor iar instrumentele de suflat se aud din stanga / dreapta, uneori din spatele boxelor, alteori din zona boxei; masterizarile lui Rudy Van Gelder au sound-ul pianului modificat, pentru ca asa dorea RVG, etc.

De aici ar trebui sa incepem construirea sunetului acasa la noi, de la informatia primara. Dupa aceea ar trebui sa vorbim de nuante, diferente sesizabile intre viori, nivelul basului. Daca sistemul nu evidentiaza aceste diferente conceptuale ale inginerului de master la prima auditie, fara ca ascultatorul sa faca un efort special, atunci deja avem o informatie distorsionata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nai, oud sau ghitara rece pe un sistem 7.1 :lol: In acest caz, prefer Monogamia!

 

Egzakt si intocmai, uite ca am uitat de chitara rece, aia e si mai penibila, Do si Re in stinga, Sol si La in dreapta. Daca (cu greu) imi mai pot imagina un pian de 5 metri la care cinta un urangutan e mai greu sa-mi imaginez o chitara verticala cu corzile la juma de metru una de alta la care cinta un gibon.

 

Daca auzi pianul in ambele boxe, înseamnă ca sistemul are probleme.

 

Sistemul nu are probleme, daca te uiti mai sus cred ca intelegi ce vreau sa zic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In cazul unui cdp, principalul actor este transportul, nu stiu de ce multi amintesc doar ..denumirea cheap-lor DAC (TDA, AKM, ESS Sabre Dance, PMC, Crystal Palace, etc :) ).

 

Eh, io zic ca nu-i chiar asa, toate au inportanta lor si sint strins legate. La caviar bei sampanie Armand de Brignac nu rachiu Doi cai frumosi. Si nici la slana nu bei Bordeaux din 1984.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bogdan, ai ascultat piesa respectiva cu pian pe un alt sistem? Mi se pare aiurea ca vrei sa se auda pianul doar in incinta stanga sa zicem. Inregistrarile sunt facute cu mai multe microfoane, nu se poate auzi un instrument intr-o singura incinta. E ca si cum as avea pretentia sa aud pianul in sala de concert doar cu urechea stanga :mrgreen:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asa in viteza, inainte sa plec la tenis de masa. Nu stiu despre ce vorbeste Bogdan insa este posibil sa intalnim o asemenea situatie la inregistrarile vechi. Am sa intru in detalii mai tarziu. Cine are habar despre modul in care gandeau inginerii de sunet masterul in anii '50, '60, chiar '70, poate sa scrie, nu trebuie sa-l asteptam pe Dinica sa se intoarca de la tenis.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bogdan, ai ascultat piesa respectiva cu pian pe un alt sistem? Mi se pare aiurea ca vrei sa se auda pianul doar in incinta stanga sa zicem. Inregistrarile sunt facute cu mai multe microfoane, nu se poate auzi un instrument intr-o singura incinta. E ca si cum as avea pretentia sa aud pianul in sala de concert doar cu urechea stanga :mrgreen:

 

Stimati colegi, se pare ca nu am reusit sa va explic cum trebuie. Ma deranjeaza cind aud unele note in stinga si altele in dreapta si mai rau cind se plimba sunetul stinga dreapta. Daca ar fi sa fac o analogie ar fi ca si cum in sala de concert ar fi doua piane in ambele capete ale scenei si un pianist cu brate imense care ar cinta cu o mina la unul si cu celalta la altul. Si / sau pianul si pianistul ar fi pe o platforma cu role si doi voinici l-ar plimba pe scena. Cind esti in sala il auzi cu ambele urechi dar toate notele le auzi din aceiasi directie. La un concert de jazz sa zicem auzi pianul in centru stinga, tobele la mijloc, contrabasul in dreapta si trompeta in centru dreapta. Ai o imagine a scenei dar notele de la fiecare instrument le auzi doar dintr-o directie. Sper ca acum am explicat mai bine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Masterizarile pana prin anii '70 se faceau cam asa:

jaz - in stanga instrumente de suflat / daca existau mai multe instrumente de suflat, instrumentul numarul doi ca importanta era trecut in dreapta; pe centru se ingramadeau vocea, toba, contrabasul; in dreapta pianul, alte instrumente de suflat

rock - stanga chitara; centru tobe, voce, uneori pian; in dreapta chitara bas; pe multe inregistrari toba se aude undeva centru-dreapta, dar la solouri sunetul porneste din boxa dreapta si se opreste in cea stanga

clasica - aici se respecta asezarea traditionala a instrumentelor si pentru ca inregistrarile se faceau in sali mari, cu intreaga orchestra, ideea de spatiu este mult mai bine definita.

In jaz si rock spatiul 3D nu era o prioritate si asta se simte cand asculti inregistrari din acea perioada. Apoi sa nu uitam ca de cele mai multe ori instrumentele erau inregistrate separat si apoi adunate ca un tot unitar. Multe inregistrari oricum au fost gandite mono, iar remasterizarea in stereo este un proces complicat. Sculele de studio cu lampi folosite si banda de magnetofon au la randul lor un impact mare asupra sunetului. EX: atacul pianului, dinamica acestuia - pianul este oarecum lesinat, pare incomplet. Cine a ascultat un pian in viata reala simte imediat aceasta lipsa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.