Sari la conținut
HiFi Tech

Caracteristicile unui sistem audio - ce ne place / ce cautam


Andi

Postări Recomandate

Fragment dintr-o discutie avuta cu un membru de pe forum '' ..Pe mana cui a-i merge ,daca un veteran diy ti-ar indica mai multe componente din lantul audio,care dau perfect la masuratori/osciloscop/etc,sau daca ti-ar sugera un nene' din orchestra filarmonicii locale,sa alegi alta componenta, ca suna ca la el in sala ? Si amandoi meseria asta au facut-o toata viata....''

Pentru ca o sesisez mai offtopic,rog intelegere.Nu am stiut unde sa introduc aceasta intrebare.Personal,merg pe mana acelui instrumentist de la filarmonica,sperand ca sistemul sa fie in stare sa redea cat mai multe instrumente ca la el in sala...

 

Alegerea este corecta pentru ca doresti sa sune ca "la el in sala". Dar daca acel nene din orchestra nu exista ? In 99,99% din cazuri el nu exista, asadar ce faci ? :) Nenea cu osciloscopul exista , sau ar trebui sa existe de fiecare data, prin datele inscrise in manualul tehnic al aparatului. Este singurul reper care te poate ajuta. Haios este ca moda lansata , cum ca aparatele care masoara bine sunt proaste la ureche , reprezinta prima parte a dezorientarii audiofilului. Ea este urmata de stergerea aproape completa de informatii tehnice la mai toate aparatele. S-a constata ca este mai rentabil sa tii clientul in bezna, lasandu-l sa experimenteze tot felul de senzatii care pleaca de la furie si ajung pana la extaz. Asa s-a nascut audiofilia moderna bazata exclusiv pe subiectivitatea personala. Niciodata audiofilul nu trebuie sa sape in detalii tehnice, trebuie sa ramana mereu confuz si aservit brandului. Propaganda s-a furisat si in acest domeniu, ba chiar a prins nesperat de bine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dacă avem un sistem care satisface condiția de corectitudine/bogăție timbrală care ne permite să distingem o vioară Stradivari de una Guarneri' date=' nu este oare suficient de clar că acest sistem satisface concomitent/implicit și condiția de acuratețe tonală care ne permite să deosebim o vioară de o violă ?! :roll::?:[/quote']Draga Tudor, aici m-ai cam "bagat in corzi" dar voi incerca sa iti raspund, sub rezerva unor clarificari prin viu grai: in principiu da, in sensul ca bogatia timbrala este o calitate suplimentara (aditiva) acuratetii tonale. In realitate insa ma gandesc cu strangere de inima la diverse SET-uri de bani multi care ofera armonici la greu - a se citi THD - fara a respecta tonalitatea specifica a instrumentului. Ei bine, cu acestea ai putea, teoretic, distinge intre un Stradivari si un Guarneri dar n-ai putea spune daca cele doua sunt viori sau viole (scuze pentru inacuratetea istorica, este doar un exemplu).


Sau mult mai altfel spus, si ca sa nu-mi dezmint renumele de aifaqus ironicus, daca te spala pe spate nevasta sau Angelina Jolie tot curat iesi din cada, doar ca prosopul sta altfel in partea frontala :lol:

 

De ce naiba va chinuiti cu tot felul de gimnastici mentale riscand sa va fracturati logica cand puteti foarte simplu sa apelati la termenii tehnici consacrati ? Este extreeeem de simplu: tonalitatea inseamna liniaritate, curba de raspuns iar bogatia timbrala exacerbata poate insemna un nivel de distorsiuni excesiv de mare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Johndoe,


Întâi trebuie să-ți mulțumesc pentru vorbele frumoase ce conțin aprecieri mult prea elogioase la adresa mea, aprecieri ce m-au făcut să mă rușinez tare :oops: Departe de mine gândul de a demara o polemică generatoare de nervi și stări tensionate. Încerc doar să clarific un bagaj minim de noțiuni, pentru a nu mai genera discuții contradictorii.

Iar afirmația mea „... decât să ne dăm noi cu presupusul”, nu are conotații persiflante ci se referă în primul rând la mine !! Nu de alta, dar sensurile noi particularizate pentru nișa audiofilă, m-au făcut să-mi pun serios problema senilizării mele premature, respectiv dacă n-am început să uit sensul unor noțiuni cunoscute încă din fragedă pruncie. De-abia explicațiile și exemplele suplimentare date de tine și de Costin m-au mai dumirit. Apropó de Costin, bine că am devenit amici de mai bine de un an, altminteri nici nu vreau să mă gândesc ce papară de replici usturătoare asezonate cu ironii caustice mi-ar fi servit !...

Mă întreb însă câți din colegii de forum acceptă sau sunt măcar la curent cu sensurile audiofile semantice extinse ale noțiunilor de tonalitate și timbru ? Eu, de exemplu, care m-am declarat doar un biet meloman (e-adevărat cu ceva pretenții la un sunet bun), rămăsesem doar cu sensurile clasice de dicționar, conform DEX și Wikipedia.


Costin & Johndoe,


Am înțeles explicațiile detaliate date de voi doi, dar înțelegerea lor a creat o nelămurire, ce a generat la rândul ei o nouă mică dilemă de logică. Pe care v-o expun, cu rugămintea de a mă lămuri. Sper că nu mai trebuie să subliniez că nu este vorba de polemică stupidă, ci chiar doresc să lămuresc mica mea problemă.

Iată despre ce este vorba. Păstrez exemplele date chiar de voi.


Dacă avem un sistem care satisface condiția de corectitudine/bogăție timbrală care ne permite să distingem o vioară Stradivari de una Guarneri, nu este oare suficient de clar că acest sistem satisface concomitent/implicit și condiția de acuratețe tonală care ne permite să deosebim o vioară de o violă ?! :roll::?:

 

Nu trebuie sa-mi multumesti pentru nimic. Eu iti multumesc ca ai contribuit si contribui la 'suportabilitatea' acestui forum care a trecut prin momente foarte dificile. :)

In alta ordine de idei, acum am ajuns si eu acasa si am vazut sarcina primita... nu e grea dar e de jalonat putin.. In principiu o sa fur explicatia lui Costin pentru ca sunt intru totul de acord cu ea; nu cred ca as fi putut-o spune mai bine: bogatia timbrala este o calitate suplimentara (aditiva) acuratetii tonale. Pentru ca exemplul cu prosopul m-a dus cu gandul prea departe ( :mrgreen: ) o sa incerc sa dau alt exemplu care ar trebui sa lamureasca tot poporu': Tom Waits, un artist pe care il admir dar pe care nu apuc sa-l ascult prea des are o voce de bariton, unii descriind-o ca fiind „înecată într-un butoi de whisky, atârnată la afumat pentru câteva luni și apoi călcată de o mașină” (Daniel Durchholz). Deci bariton fiind, tonal balanta este inclinata spre bas (gama aceasta vocala este situata intre bas si tenor). La fel si Dmitri Hvorostovski este tot un bariton cu un altfel de repertoriu, desigur. Deci basul, baritonul, tenorul, contra-alto, mezosoprana sau soprana difera ca raport al armonicilor. Diferenta celor doua voci de baritoni o face bogatia armonicilor. Deci daca basul e un camion si soprana este un Fiat 500 din punct de vedere tonal, atunci bogatia timbrala ne ajuta sa facem diferenta intre un Fiat 500 si un Smart Fortwo! Sau, daca vrei, bogatia timbrala face diferenta intre un Fiat 500 rosu si unul albastru.... In momentul asta, in conditiile de fata, alt exemplu mai elocvent nu am putut sa dau. Nu imi dau seama daca m-am exprimat corect, daca am reusit sa spun ce voiam sa spun sau daca se va intelege ce trebuie... :mrgreen:


P.S. "Tonalitatea inseamna liniaritate, curba de raspuns iar bogatia timbrala exacerbata poate insemna un nivel de distorsiuni excesiv de mare"????!!!

Bogatia timbrala, rezolutia, etc. sunt calitati nu defecte, distorsiuni, etc. Asta e o nebunie! Cu cat un sistem este mai bogat timbral, cu atat mai bine! Facuram biciul cacat...

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Raimond, practic "gimnastica asta" de vreo trei decenii si crede-ma ca pana acum inca nu mi-am fracturat nimic! Daca esti sigur ca doresti sa facem un turnir sa-mi spui, ca poate avem si surprize privind castigatorul!

Dar ca sa trec peste raspunsul rautacios la rautatile tale, iti pot spune urmatoarele:

- un aparat care masoara prost va suna prost (desigur, daca nu este importat de cine trebuie si prezentat de catre MoMoLo);

- un aparat care masoara bine nu va suna neaparat bine (conditia este necesara dar nu si suficienta);

- nu stim inca ce sa masuram (sau mai corect, nu stim cum se coreleaza ceea ce masuram cu ceea ce auzim).

Concluzie: ma doare drept la basca daca un amplificator are 0,001% sau 01% THD atata timp cat nu pot auzi niciuna dintre aceste distorsiuni in schimb ma intereseaza sa stiu care este distributia armonica a distorsiunilor la un amplificator cu 0,5% THD... prietenii stiu de ce!

Deci vorba poetului:

SARA pe deal buciumul suna cu jale.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ Tudor: La noi, pe wiki, daca vei cauta 'bariton' vei afla ca: "Bariton se numește o voce bărbătească educată, având un timbru intermediar, situat între tenor și bas." In aceeasi ordine de idei, la noi vei auzi des: "X are un timbru mai inalt". La altii pe wiki nu vei gasi ce gasesti la noi si, oricum, semnificatia acestor cuvinte s-a cam incetatenit in audiofilie astfel incat sensul lor il vei regasi si in publicatiile Stereophile, The Absolute Sound, Dagogo, 6moons ca fiind cel definit (cel mai elocvent) de Costin.


Este mult mai usor sa ai un sistem echilibrat tonal (in popor se spune ca nu tipa, ca nu te doboara acutele dar ca nu suna nici gros sau ca e prea mort) decat sa ai bogatie/acuratete timbrala, un atribut mai degraba descriptiv/calitativ si nu cantitativ ca echilibrul tonal.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Raimond, practic "gimnastica asta" de vreo trei decenii si crede-ma ca pana acum inca nu mi-am fracturat nimic! Daca esti sigur ca doresti sa facem un turnir sa-mi spui, ca poate avem si surprize privind castigatorul!

Dar ca sa trec peste raspunsul rautacios la rautatile tale, iti pot spune urmatoarele:

- un aparat care masoara prost va suna prost (desigur, daca nu este importat de cine trebuie si prezentat de catre MoMoLo);

- un aparat care masoara bine nu va suna neaparat bine (conditia este necesara dar nu si suficienta);

- nu stim inca ce sa masuram (sau mai corect, nu stim cum se coreleaza ceea ce masuram cu ceea ce auzim).

Concluzie: ma doare drept la basca daca un amplificator are 0,001% sau 01% THD atata timp cat nu pot auzi niciuna dintre aceste distorsiuni in schimb ma intereseaza sa stiu care este distributia armonica a distorsiunilor la un amplificator cu 0,5% THD... prietenii stiu de ce!

Deci vorba poetului:

SARA pe deal buciumul suna cu jale.

 

Ma scuzi dar distorsiunile mai mici de la SARA s-au auzit foooarte clar pe boxele tale ;) etc, etc, etc.


Mesaj modificat pe motiv de gaz pe foc.

by dinica

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

....Deci basul, baritonul, tenorul, contra-alto, mezosoprana sau soprana difera ca raport al armonicilor. Diferenta celor doua voci de baritoni o face bogatia armonicilor....

 

Deci daca eu reusesc sa deosebesc vocea nevestei de vocea amantei (chiar daca vorbim la telefon care numai audiofil nu e) o fac doar pentru ca una din ele are mai multe armonici ????

Ori am inteles eu gresit ce vrei tu sa spui ca m-ai ametit cu Fiat-uri si Smart-uri :)

 




Ce ma mai macina pe mine e faptul ca deseori ne referim la sunetul live. Dar ce fel de sistem de referinta avem' date=' se stie ca sunetul difera intre diferitele locuri din aceiasi sala, nu mai zic ca Sala palatului are o acustica ceva mai slaba decit Opera din Sydney.


[b']*[/b] sper ca Dinica si Viobio sa nu se supere pe mine

 

Hai mai Bogdane poti mai mult! ;)

1. Tu iti asculti sistemul acasa dintr-un colt al camerei? Iti sugerez ca si la Ateneu sa cauti o pozitie buna pentru auditie. Obiectiile acestea sunt niste copilarii haudiofile. :P

2. De asemenea stim ca nu toate sistemele suna la fel. La unele pari a asculta orchestra din primele randuri, la altele mai din spate. Nu te impiedica nimeni sa te asezi in asa fel incat sunetul sa fie cat mai apropiat de ce experimentezi acasa.

3. Spatiul adus de mine in discutie este Ateneul Roman.

4. Decat sa cautati nod in papura propunerii mele, mai bine mergi la Ateneu. Implica-te in experimentul meu si vezi ce iese. :D

http://www.fge.org.ro/ro/component/jevents/month.calendar/2015/09/30/-.html

 


Robert, m-ai pierdut...Nu mai stiu ce propunere aveai, am rasfoit pe aici un pic dar nu m-am prins la ce te referi, asa ca nu cautam noduri in papura. Eu vroiam sa spun ca daca putem vorbi de metrul etalon sau nu mai stiu care ceas atomic nu putem vorbi de ceva asemanator relativ la sunet. Si daca acceptam cu toti ca putem lua un pian si il putem plimba in diferite sali de concert si nu va suna absolut la fel in toate salile, precum si faptul ca nu toti auzim la fel, ca auzul are de suferit odata cu virsta de ce vrem sa ne raportam intotdeauna la sunetul live ? Cind am zis ca sper sa nu va suparati pe mine ma refeream la parerea mea relativ la calitatea sunetului live in cluburi si cafenele sau pe stadion. Daca ma refer strict la calitatea sunetului atunci prefer clar sunetul la conserva, daca vreau sa traiesc atmosfera atunci merg la spectacol. Dar din pacate de multe ori un sunet foarte prost a reusit sa-mi strice placerea de a fi acolo.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:) Stiu ca este ciudat s-o spun eu, dar ce ar fi daca toate disputele si neclaritatile ne-ar duce catre un test practic un pic mai extins ? Adica sa luam niste boxe bune, intr-o locatie cat de cat corecta cu sunetul si sa le punem pe o serie de amplificatoare despre care stim si date tehnice. Le ascultam si incercam sa tragem niste concluzii corecte despre corelatia sunet-distorsiuni. Ar trebui sa rezulte o imagine mult mai clara despre ce si cum. Ce ziceti de idee ?


Adica eu reasamblez SARA cu distorsiuni minime de sub 0,001% , mai aducem un amplificator fara reactie negativa globala de genul DartZeel, sau unul cu o reactie globala diminuata de genul SimAudio sau PassLabs , eventual si un amplificator pe lampi. Practic amplificatoare bazate pe scoli de gandire foarte diferite, toate puse pe aceleasi boxe. E cel mai usor asa sa ne punem termenii audiofili in comun, sa ajungem sa vorbim aceeasi limba. ;) Cel mai bine ar fi sa nu acuzam sau laudam anumite aparate, ci doar sa constatam diferentele dintre ele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:) Stiu ca este ciudat s-o spun eu, dar ce ar fi daca toate disputele si neclaritatile ne-ar duce catre un test practic un pic mai extins ? Adica sa luam niste boxe bune, intr-o locatie cat de cat corecta cu sunetul si sa le punem pe o serie de amplificatoare despre care stim si date tehnice. Le ascultam si incercam sa tragem niste concluzii corecte despre corelatia sunet-distorsiuni. Ar trebui sa rezulte o imagine mult mai clara despre ce si cum. Ce ziceti de idee ?


Adica eu reasamblez SARA cu distorsiuni minime de sub 0,001% , mai aducem un amplificator fara reactie negativa globala de genul DartZeel, sau unul cu o reactie globala diminuata de genul SimAudio sau PassLabs , eventual si un amplificator pe lampi. Practic amplificatoare bazate pe scoli de gandire foarte diferite, toate puse pe aceleasi boxe. E cel mai usor asa sa ne punem termenii audiofili in comun, sa ajungem sa vorbim aceeasi limba. ;) Cel mai bine ar fi sa nu acuzam sau laudam anumite aparate, ci doar sa constatam diferentele dintre ele.

 

Ma tem ca si concluziile ar fi individuale. Chestiunile astea cer luni si ani de experiente audio, dintre cele mai variate... :)

Ca sa nu mai spunem ca, totusi, motivul tau este altul... si asta o spun fara vreo rea intentie!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Raimond, pai nu ai povestit tu ca ai fost cu amplificatorul tău la niște teste de genul asta și... :D

Fără intenție de flame, crezi ca la testul propus de tine s-ar aplica situația aia numită de unii, oarecum impropriu, "psihoacustica" când tu ești convins ca amplificatorul cu cele mai mici distorsiuni se aude cel mai bine și la test oricum o să crezi ca așa a fost? Adică exact ca în situația aia in care unii, chipurile, intra la test convinși ca amplificatorul/cablul/etc cel mai scump trebuie să sune cel mai bine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...........

Nu de alta, dar iar se tensioneaza situatia si discutia mergea chiar frumos, citesc cu foarte multa placere ce scriu audiofilii in acest thread, mai ales postarile lui Tudor sunt o incantare. ....................................................


Modificat pe caz de gaz pe foc.

by dinica

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bogdane,

Discutia intr-un anumit moment a ajuns la o comparatie intre un concert la Ateneu vs sunetul de acasa si la limitarile tehnice ale sistemelor personale. Eu am invitat onorata insistenta sa mearga la un concert la Ateneul Roman, dupa care sa isi asculte sistemul de acasa folosind muzica clasica.

Obiectii de genul pozitia in sala, babele care se piaptana, sunt niste copilarii pentru ca pot fi foarte simplu eliminate. In comentariul meu catre tine am oferit cateva solutii la mintea cocosului si modalitatea prin care aceste neajunsuri inchipuite pot fi inlaturate.

Concluzia mea extrem de subiectiva a fost ca pentru a te apropia de acel sunet ai nevoie de boxe mari.


PS: Am recitit discutiile si am descoperi un comentariu al lui JD legat de preturile acestor boxe mari. Sa stii ca sunt boxe mari, foarte bune si cu preturi rezonabile. Trei asemea modele am spre recomandare Focal Electra 1038 BE pret pana in 10k euro, ELAC FS 509 undeva la 15k euro, Piega Classic 80.2 parca tot 15 k euro. Cu siguranta mai sunt, insa eu pe astea le-am ascultat.

PS1: Imi amintesc ca ELAC-urile lui Jim (FS 509) cantau la un moment intr-o chilie parca pregatita pentru martiriul unui sfant si chiar in aceste conditii vitrege reuseau un sunet grande.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Și Bogdanozaurus are dreptate în felul lui, pentru ca Intr-adevar, nu pot exista referințe standardizate. Audiția la Ateneu poate fi un reper volatil, pentru ca și acolo există multe variabile și chiar obiecțiile "copilăroase" pot conta, pentru ca la o audiție live sunt implicate mai multe simțuri care influențează percepția. De asemenea, este o variantă limitativa, fiind vorba de muzică clasică neamplificata. Dar pentru alte genuri muzicale există situații în care live-ul poate suna mai prost decât "conserva". Plecând de la premisa ca un sistem care suna bine pe muzică clasică, va suna bine și pe alte genuri, probabil ca, pentru plaiurile noastre, Ateneul este referinta cu cele mai puține compromisuri. Personal, mi se pare mai bună acustica de la Sala Radio.

Cred ca și " referința" in audio ar trebui introdusă în terminologia "comună". :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca eu aud diferit fiind subiectiv, nu-i nicio problema. Ma scot din ecuatie. Nu emit niciun fel de parere, tac malc. Scriem pe un carnetel concluziile testerilor pentru ca apoi sa avem mai bine structurata informatia pentru a o decanta la rece, mai tarziu.


Nu facem blind-test pentru ca intradevar se schimba perceptia corecta a sunetului. Este ca la mancare cand degusti ceva fara simtul mirosului, perceptia gustului este diminuata.


E o ocazie foarte buna pentru a cuantifica in grup ce inseamna fiecare termen audiofil. Apoi se poate observa cat de mari sau cat de mici sunt diferentele acelorasi termeni audiofili functie de topologia aparatelor. Deasemenea se pot sesiza si poate chiar explica influentele cablurilor asupra diferitelor topologii de amplificatoare sau chiar surse, de ce nu.


Din experiente personale subiective este greu sa tragi niste concluzii cat de cat apropiate de realitate. Un astfel de experiment nu este chiar comod de facut dar este interesant. Au mai fost facute astfel de teste, poate ceva mai rudimentare, acum 10 ani iar o gramada de participanti de atunci au ramas cu informatii foarte valoroase.


Ideea acestui test n-as putea spune ca imi apartine, pur si simplu dintr-o discutie telefonica personala cu MLGore zilele trecute ne-am amintit cum o auditie-test de la Motzu de acum multi ani a pus lucrurile in ordine printre audiofilii de atunci.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Raimond, eu unul pun la dispozitie locanta, cu detaliul ca nu am loc pentru mai mult de 5-6 invadatori si ca... se fumeaza la greu!!

Despre boxe si sursa cunosti deja - daca ai obiectii esti liber sa le exprimi - iar fiecare vine cu sarmele din dotare, sa n-avem vorbe si comentarii ulterioare.

O singura conditie: daca cineva imi fyte boxele le plateste, ca in regim normal suporta pana la 600W pe canal deci daca le "fumegati" cu vreo gaselnita de 50Wpc inseamna ca aia a oscilat mai rau ca limba de clopot. Sa n-aud discutii!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Și Bogdanozaurus are dreptate în felul lui, pentru ca Intr-adevar, nu pot exista referințe standardizate. Audiția la Ateneu poate fi un reper volatil, pentru ca și acolo există multe variabile și chiar obiecțiile "copilăroase" pot conta, pentru ca la o audiție live sunt implicate mai multe simțuri care influențează percepția. De asemenea, este o variantă limitativa, fiind vorba de muzică clasică neamplificata. Dar pentru alte genuri muzicale există situații în care live-ul poate suna mai prost decât "conserva". Plecând de la premisa ca un sistem care suna bine pe muzică clasică, va suna bine și pe alte genuri, probabil ca, pentru plaiurile noastre, Ateneul este referinta cu cele mai puține compromisuri. Personal, mi se pare mai bună acustica de la Sala Radio.

Cred ca și " referința" in audio ar trebui introdusă în terminologia "comună".:D

 


:clap::thumbup: +1 cu felicitari!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Și Bogdanozaurus are dreptate în felul lui, pentru ca Intr-adevar, nu pot exista referințe standardizate. Audiția la Ateneu poate fi un reper volatil, pentru ca și acolo există multe variabile și chiar obiecțiile "copilăroase" pot conta, pentru ca la o audiție live sunt implicate mai multe simțuri care influențează percepția. De asemenea, este o variantă limitativa, fiind vorba de muzică clasică neamplificata. Dar pentru alte genuri muzicale există situații în care live-ul poate suna mai prost decât "conserva". Plecând de la premisa ca un sistem care suna bine pe muzică clasică, va suna bine și pe alte genuri, probabil ca, pentru plaiurile noastre, Ateneul este referinta cu cele mai puține compromisuri. Personal, mi se pare mai bună acustica de la Sala Radio.

Cred ca și " referința" in audio ar trebui introdusă în terminologia "comună". :D

 

Exemplul cu Ateneul il vad ca pe un moment 0. Daca vrei sa construiesti o casa ai nevoie de o fundatie, altfel in timp peretii se vor eroda. La Ateneu ai ocazia sa studiezi natura sunetului fara sa suferea alterarile microfonului, masteringului, presarii / copierii, citirii de catre player / pickup, trecerii semnalului printr-un dac de 10 dolari si 3 filtre digitale, preamplificator, putere, cabluri, boxe. Acolo sunetul este asemeni unui bebelus la nastere, mai sunt mici chestiuni deranjante, insa daca esti atent acestea pot fi inlaturate. Imi amintesc ca au fost multe situatii in care sala de auditie era aproape goala. In apropierea mea nu existau peruci, cefe, respiratii si puteam sa imi aleg locul auditiei. Acum cativa ani am fost la Ateneu cu Jim si pentru ca erau destul de multe locuri libere am inceput sa ne miscam prin sala in cautarea Sfantului Gral al auditiei. :)

Guys nu spun ca acesta este un exemplu de standardizare a sunetului, doar ca de acolo ar trebui inceput. :idea:

Sa nu intelegeti ca experienta mea de concert este limitata exclusiv la Ateneul Roman. Cred ca am depasit de mult 1000 trupe vazute / ascultate live. Am fost de la concerte extrem de dubioase prin cluburi underground pozitionate in beciurile din cladirile vechi ale Bucurestiului pana la trupe atat de mari incat isi permit cei mai buni ingineri de scena si cele mai bune instalatii de sunet. Am fost la concerte unde din cauza intensitatii sonore aveam senzatia ca nu mai pot respira, sau din contra unde aveam senzatia ca muzica se aude din boxele unei terase.

Pana la urma de voi depinde cum incepeti si unde va opriti.

Diseara eu sunt la Sala Radio la concertul Nik Bärtsch's Ronin. :D

">https://www.youtube.com/watch?v=8YoHk9zdK0o
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

IosiP te gandesti la o data anume si ne prezentam. Eu as impinge lucrurile si mai departe. Detin o camera de 150mp , 6mx25m, cu pereti din caramida tio Porotherm, cu tavan din plafon fals realizat din fibra bazaltica comprimata, urmat de un spatiu gol de vreun metru inaltime dupa care vine acoperisul de tabla Lindab captusit cu vata minerala destul de densa , groasa de 20cm. Camera este goalasi nu are stalpi de sustinere. Se apropie destul de mult de o camera anecoida ca raspuns acustic. Ca boxe am niste bookshelf-uri dar banuiesc ca sunt subnutrite la asemenea spatiu, ramane sa testez practic. Daca aveto boxe ceva mai potente sunt binevenite.


Aici putem organiza niste teste mai ample care sa combine auditiile cu masuratorile. In special , curba de raspuns cand amplificatoarele au ca sarcina o boxa reala ! Poate fi interesant de observat in ce mod si in ce cantitate se modifica liniaritatea. Putem vedea cum cablurile isi aduc contributia la sunet tot prin modificarea liniaritatii cand amplificatorul are ca sarcina o boxa reala. Se pot corela masuratorile cu ceea ce simte urechea. Testele se pot desfasura pe categorii, in mai multe zile.


Eu am facut mai demult o masuratoare de acest gen si o simulare legata de cabluri si lucrurile s-au dovedit foarte interesante. Intr-un fel arata liniaritatea sub sarcina rezistiva si un pic altfel sub sarcina complexa, recte o boxa. Nici cablurile de boxe nu se lasa mai prejos aducand si ele influenta lor

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Intrebare de nestiutor: cum se coreleaza graficele de mai sus cu acustica din camera goala de exemplu? Pana acum am vazut tot felul de masuratori ale amplificatoarelor, dar foarte rar corelate cu boxele (care de fapt influenteaza sunetul mult mai mult) si deloc corelate cu spatiul de auditie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Camera nu are ecou deloc. De batut din palme am batut de nenumarate ori in mai toate partile si nu cred ca ecoul sa fie mai lung de un sfert de secunda. Suna infundat.


Igor daca nu sunt probleme acustice in camera te poti concentra doar la lantul audio, spatiul acustic il poti ignora . Se fac masuratori si cu sisteme audio in camere dar in cazul nostru discutia cade pe scule, surse, ampuri boxe si cabluri. Oricum, spatiul de auditie aproape intotdeauna este acelasi , nu-l poti schimba, mereu va lasa o amprenta asupra sunetului. Precizia cu care poate fi masurat este net inferioara preciziei cu care putem masura aparatele. Ar fi interesant sa il introducem si pe el in ecuatie dar practic vorbind este aproape imposibil.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Raimond, in principiu nu am nimic impotriva doar ca raman de rezolvat cateva probleme:

1. Restul sistemului. N-am retineri in a aduce sistemul la tine (ca doar l-am luat sa-l folosesc, nu sa ma uit la el ca la sfintele moaste) insa nu face parte din categoria pana - boxele au peste 60kg fiecare, transportul are 23 si powerul vreo 45. DAC-ul nu-l mai pun la socoteala, ca e mizilic!

2. Mi-ar trebui vreo saptamana ca sa pozitionez optim boxele, sa vad cum stau cu faza la prize (asta-i ceva mai simplu, ca as aduce si PLC-ul - alte vreo 25kg - ca sa ma joc cu masa fiecarui aparat din comutatoare).

3. La final (iti pot lasa sistemul vreo doua saptamani dar tot apare un final, nu...?) va trebui sa refac toata mustaria la domiciliu, adicatelea sa urc mobilierul si tinicheaua trei etaje si sa le reasez pe pozitie. Punem pariu ca "sufletistii de serviciu" se vor da loviti?

Altminteri, daca rezolvi tu cu logistica... se face :!:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mda, ai dreptate IosiP. Este practic imposibil sa mutam sculele tale. Cred ca practic vorbind , vom face auditii la tine, auditii de inalta fidelitate dupa care la mine ar fi interesant sa facem din nou niste auditii urmate de masuratori care sa incerce sa coreleze ceea ce auzim cu ceea ce masuram. Atunci putem observa pana la ce nivel ceea ce auzim se regaseste si in masuratori. Exista sansa sa ne lamurim cat de relevante pot fi masuratorile. Mari teste n-am facut nici eu pe tema asta pana acum, sunt tare curios de rezultate. Sa va ganditi si la o data cand sa ne vedem.


Viorel o sa fac proba practica sa vad ce se intampla. Este greu de presupus adevarul.

Editat de Greierasul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.