Sari la conținut
HiFi Tech

BANDA MAGNETOFON


flobv72

Postări Recomandate

Standardul de nivel out de 0db inseamna 775mV la iesire semnal asimetric (nebalansat) adica masa si out, cablu RCA.

Ca unii au facut mai mult sau mai putin decit cei 775mV, (360mV, 410mV, 500mV, 580mV, 1555mV) e problema lor, nu a noastra.

Depinde si de nivelul coercitiv pe banda magnetica, 160nWb/m, 250nWb/m, 514nWb/m (+6db Vu), etc.

De aia am spus ca fiecare aparat se regleaza dupa manual service-ul lui, cu casetele de test sau benzile de test specificate in acel manual service.

 

Evident ca nu oricine poate face un reglaj ca la carte, trebuiesc aparate de calitate pentru calibrare generator AF de precizie cu un factor THD cit mai mic, osciloscop cu 2 canale pentru a verifica faza la azimut (nu dupa ureche), benzi/casete standard pentru reglaj viteza, reglaj azimut, PB Eq, PB Level, (dolby sau DBX level)in functie de dotarile aparatului, etc.

Nu e asa de usor, mai ales la aparate vechi care au deja o uzura a capetelor magnetice Rec-Play, uzura mecanica la ghidaje de banda, uzura la role presoare, uzura+joc ax volanta (problema clasica la Akai GX77)pe reverse mode.

 

Eu am diverse luate de aici pentru reglaje, destul de scumpe!

 

http://www.gennlab.com/alignment_cassettes.html

 

http://www.gennlab.com/rtr_tapes.php

 

Editat de djleco
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 26 minute, djleco a spus:

Standardul de nivel out de 0db inseamna 775mV la iesire semnal asimetric (nebalansat) adica masa si out, cablu RCA.

Ca unii au facut mai mult sau mai putin decit cei 775mV, (360mV, 410mV, 500mV, 580mV, 1555mV) e problema lor, nu a noastra.

Depinde si de nivelul coercitiv pe banda magnetica, 160nWb/m, 250nWb/m, 514nWb/m (+6db Vu), etc.

 

de aia am spus ca fiecare aparat se regleaza dupa service manualul lui.

 

Evident ca nu oricine poate face un reglaj ca la carte, trebuiesc aparate de calitate pentru calibrare generator AF de precizie cu un factor THD cit mai mic, osciloscop cu 2 canale pentru a verifica faza la azimut (nu dupa ureche), benzi/casete standard pentru reglaj viteza, reglaj azimut, PB Eq, PB Level, (dolby sau DBX level (in functie de dotarile aparatului, etc.

Nu e asa de usor, mai ales la aparate vechi care au deja o uzura a capetelor magnetice Rec-Play, uzura mecanica la ghidaje de banda, uzura la role presoare, uzura+joc ax volanta (problema clasica la Akai GX77)pe reverse mode.

 

 Claudiu, retrage-te pana nu e prea tarziu... Esti depasit de problema...🙃 Repet: nu e atat de simplu. Nivelul ala de 775 mV (dBV sau dBm?) este acelasi daca se respecta fluxivitatea benzii. Este un nivel STANDARD la consumers.  Atentie la afirmatii. Hai sa ramanem la ceea ce cunostem, fara declaratii "politice", oamenii au dreptul sa fie informati corect, nu dusi in "oroare"...

 Fara suparare, dar excede domeniul tau de expertiza, pe care delatfel il RESPECT! Go PRO!

PS Vezi ca ai uitat de milivoltmetru de curent alternativ cu DUBLA INDICATIE, in dBv si dBm, stereo, fara de care e al dreaku de nashpa de reglat nivelele. Incearca un Leader LMV 185-A... Sau un VTVM... Vacuum Tube Volt Meter.... Ca stie al dreaku de bine sa masoare nivele mici si foarte mici. Mai in toate manualele de service scrie "Use a VTVM...."...

 Pentru generator AF, daca tot esti in domeniul analog, poti incerca un Leader LAG-126, pur analog, cu reglaj capacitiv (condensator variabil) al frecventei si atenuator pana la -71dB... daca nu e de ajuns, poti adauga un atenuator profesional, gen Leader LAT-45.  Pentru  Wow and flutter in standardele JIS, CCIR si DIN, te poti juca cu un Leader LFM 39A, iar pentru THD, poti incerca un Leader LDM 170.  Toate, gandite special pentru banda. Nu e de ajuns un osciloscop. My two cents.

Numai de bine sa auzim...

Editat de brainsmartman
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

He he, ce mai vorbiram...

Am lamurit si cu nivelul unde era neintelegerea, toate bune si frumoase, pacea fie cu noi!  Va povesteste Brain .

O deosebita placere sa vorbim, si ne vedem cum am stabilit!

Nu mai stau sa scriu acum, fac dupa masa un rezumat simplificat cu ceea ce am incercat sa formulez mai sus si fusese inteles gresit.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 7 ore, horex1952 a spus:

 

Depozitarea corecta a benzilor este dupa standardul (ISO 18923:2000) urmatoarea:

Temperatura 8°C si o umiditate de 25%

Folosit in practica de exemplu in arhive de benzi:

Temperatura 15°-19°C si o umiditate de 40%

 

Foarte importanta este o temperatura si umiditate constanta.  Am benzi master din 1975, in perfecta stare(bine inteles am si copii daca sunt raritati), care nu lasa praf si nici nu lipesc

Lucru greu de obținut în condiții casnice. În cele mai multe cazuri umiditatea din locuințe depășește 50% iar temperatura este variabilă.  Pentru menținerea unei umidități scăzute se recomandă aerisirea atunci când este cât mai frig/răcoare afară. O aerisire de 5 minute zilnic dimineața devreme este salutară.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In noua locatie, am un higrometru/termometru, unde incerc sa am o temperatura de 18° si o umiditate de 35%. Vara nu trece de 18° si iarna fixez incalzirea incaperii la 18°. In acest fel incerc sa-mi conserv arhiva cat mai bine. Momentan am numai o parte din benzi, casete si VHS sortate, restul mediilor si aparatele se vor muta in vara.1463957055_WhatsAppImage2020-03-28at07_42_57.thumb.jpeg.1ce472ea606f2c52d2cff27aa0b978a7.jpeg490352329_WhatsAppImage2020-03-28at07_42_01.thumb.jpeg.bc72f52b91ae04ee4dbb6785ac9ea41d.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Apreciez foarte tare cea ce faci, bine ca ai posibilitatile necesare si e foarte bine ca mai exista oameni care sa fie preocupati de aceasta nise. Casetele VHS banuiesc ca le ti doar din nostalgie. Daca nu te deranjeaza ne poti vorbi si de restul sistemului, pe ce amplificator (sau amplificatoare) si pe ce boxe asculti ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Wow, cat timp aveti la dispozitie? Asa pescurt, intotdeauna mi-a placut jocul "apasat", adica am vrut sa aud volum si cand zic volum nu ma refer la potentiometru de volum dat de la 50% in sus. Mi-au placut intotdeauna boxele cu volum mare, respectiv basul sa aibe un diametru de la 38cm in sus. Pe fata am 4 x Pioneer CS903 sensibilitate 99dB iar pe spate 4 x Marantz LS20A SPL 100dB. Punctul de comanda este un pre Vincent SA31 Hibrid care comanda un etaj final Vincent SP331MKII tot hibrid (amandoua cu tuburi la intrare)pentru boxele din fata si 2 blocuri mono Denon POA4400A pentru cele 4 boxe din spate. Important pentru mine este sa savurez intreaga gama de fregvente(pe care o mai pot percepta) la un volum de 2-3 WSin pe canal. In rest cam 15 magnetofoane profesionale de studio si vreo 18 bucati semiprofesionale.

Editat de horex1952
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ma simt dator sa lamuresc cele anterioare, pentru ca, colegul Brain a inteles gresit ceea ce am vrut sa explic (am lamurit telefonic si vreau sa se inteleaga corect si aici, n-am nicio intentie de a induce pe cineva in eroare).

Am scris ca:

775mV este standardul 0db (reference) audio asimetric (nebalansat).

Deci aceasta este referinta 0db la care ne raportam ca NIVEL SEMNAL AUDIO STANDARD (nebalansat-asimetric).

Adica acest semnal NEBALANSAT in vom gasi pe mufa de conector LINE OUT de la cass deck sau magnetofon RCA, sau la o mufa XLR 3 pini, daca luam semnal de iesire din mufa doar de la pinii 1 (masa) si 2 (semnal pozitiv "in faza"); intre pinii 2 si 3 ai mufei vom gasi intotdeauna dublul amplitudinii tensiunii dintre pinul 1 si 2 sau 1 si 3.

Am mai scris ca:

Fiecare producator are reglajul lui, aparatele dotate cu reducator de zgomot au nivel diferit 0db vu fata de 0db standard (775mV). 

De aici trebuie inteles ca acei "0db vu" (vu de la vu-metru) reprezinte nivelul de 0 decibeli pe vu-metrul aparatului respectiv, totodata este si nivelul aparatului respectiv la iesirea LINE OUT.  Nu am scris nicaieri dbv sau dbm, dar voi scrie mai departe in cele ce urmeaza, unde este cazul.

Deci am lamurit acest aspect, trec mai departe.

Am mai scris ca:

Ca unii au facut mai mult sau mai putin decit cei 775mV, (360mV, 410mV, 500mV, 580mV, 1555mV) e problema lor, nu a noastra.

De aici trebuie inteles ca:

Acei 360mV (este nivelul de 360mV la 0db vu (0 decibeli afisati pe vu-metru), totodata regasim acei 360mV si la iesirea LINE OUT a deck-ului Yamaha K-1020, adica 360mV la iesire cind vu-metrul aparatului indica nivelul de 0db.

Deci  0db la 360mV este cazul particular al acestui Yamaha K-1020, adica -9dbV fata de cei 775mV, standardul de 0db nivel semnal audio.

La acest deck pentru calibrare se folosesc casete cu nivel coercitiv de 160nWb/m, iar dupa calibrarea vu-metrelor (prima actiune cu care se incepe calibrarea aparatului) care trebuie sa afiseze 0db cind nivelul de linie este de fix 360mV, cu acea caseta la 160nWb/m la 315Hz se regleaza PB level pentru a obtine 0db redpectiv acei 360mV la LINE OUT.

Mai departe, alt caz particular:

Deck-ul AKAI CS-M4, are la 0 decibeli pe vu-metru (0db vu), nivelul de 410mV (-5,5dbm) pe care il regasim si la LINE OUT. Acest nivel este astfel ales pentru a realiza functionarea corecta a circuitului Dolby B (NE 545B) (care este totodata identic) cu denumirea Dolby System sau Dolby NR System. Reglajele se fac asemenator cu descrierea de mai sus doar ca in loc de 360mV trebuie sa avem 410mV la 0db vu si Line Out iar caseta test pentru calibrare PB level este la 333Hz si 250nWb/m.

Un alt caz particular:

Deck-ul Sony TC-K711S, care are la 0 decibeli pe vu-metru, nivel de 500mV LINE OUT (-3,8db fata de standardul 0db 775mV).

PB level se face cu caseta etalon cu 315Hz si nivel coercitiv de 250nWb/m, trebuiesc obtinuti acei 500mV la LINE OUT cind vu-metrul afiseaza 0db.

Posibil ca acest nivel de 500mV pentru 0db vu si 500mV LINE OUT sa fie ales pentru functionarea corecta codare-decodare a circuitului Dolby S.

Deci iata citeva dintre diferentele de aparate in care veti gasi explicatia ca "nu se potrivesc casetele la nivel de vu-metru" de pe un deck pe altul, erori de nivel pe Dolby, etc.

Si la magnetofoane sint diferente de nivel la 0db vu (zero decibeli afisati de vu-metru), as da ca exemplu acelasi producator de aparate (AKAI) dar cu 2 aparate diferite:

Akai GX77  are 775mV la 0db vu, adica 1/1 cu reference 0db standard level fata de Akai 747DBX care are 410mV LINE OUT la 0db vu (-5,5dbm).

 

In speranta ca  nu am scris degeaba cele de mai sus, si ca este lesne de inteles ca inainte de toate leglajele electronice (excluzinf calibrarea vitezei de deplasare a benzii magnetice), TOATE reglajele mecanice trebuiesc facute intii si apoi celelalte, va doresc succese maxime in domeniu si auditii de inalta calitate audio, ANALOGIC!

 

Editat de djleco
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@djleco, cred ca ai dus subiectul prea departe pentru cei cativa audiofili de aici, si pentru acest forum. Din cati cunosc, nu cred ca este cineva care sa desfaca, sa masoare, sa foloseasca osciloscoape, sau sa dispuna de alte aparate specifice.

In caz de probleme se va intampla altceva, vom apela la voi, cei care va pricepeti. Pe de alta parte nu cred ca ai facut ditai expunerea pentru a te verifica cu ceilalti electronisti, nu ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Subiectul este mai generalizat, poate sint oameni dornici sa incerce calibrarea. Evident ca un manual service te ajuta mai mult decit o fac eu, dar un unele manuale service am vazut exprimari alambicate care uneori incurca.

De ex la unele specifica nivel de 160nWb/m la altele 250nWb/m la altele doar spune ce tip de caseta etalon este, trebuie sa rascolesti internetul pina gasesti ceva concret desopre codul ei, si doar o cifra sau o litera face diferenta intre 160 si 250nWb/m adica circa -4db diferenta...  Eu am dat doar ideile de plecare pentru cine se incumeta pe acest drum.

Evident sintem aici sa ne ajutam unii pe altii si sa impartim pareri.

Si nu, nu am exemplificat cit mai detaliat pentru a ma verifica cu alti colegi electronisti.

Nimeni nu detine adevarul absolut, din pacate sau mai bine spus, din fericire!

Cu Brain (singurul in care as avea incredere) la treburi de gen, pe la noi (n-am avut tangente/discutii cu altii), impartasesc cam aceleasi chestii despre aparatura oldschool, aseara staturam 3 ore jumate pe mobil, povestind si discutind, nici nu am stiut cind s-a facut 3:56...

Convorbirea ar fi trebuit inregistrata, multi ar fi invatat multe din ea, evident, cei pasionati de asa ceva.

Eram departe daca prin anii 80 la sfirsit, detineam manualele service de la multe aparate, nu mai bijbiiam "pe intuneric", manual servide-ul de la AKAI CS-M4, singuriul pe care il aveam, ajutindu-ma mult in a deprinde o mica parte (si ideile de baza in domeniul Dolby B) din ceea ce stiu acum. 🙂

Auditii placute si sper sa ne intilnim cit mai multi la o auditie pe undeva,  dupa ce trece nebunia covid.

Editat de djleco
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiindca tot s-a mai vorbit, asa printre randuri de sistemul Dolby, as dori sa va prezint, modelul Dolby Model 363 SR/A, aparatul cu care redau benzile master din arhiva mea, care sunt inregistrate cu Dolby A sau SR (SR - Spectral Recording). Sistemul Dolby A a fost sistemul mai vechi, folosit in studiouri, SR a fost ultimul sistem de Dolby Professional. Deasemenea am mai experimentat si inregistrarea prin acest system.  Mai jos cateva date tehnice in limba engleza:

 

Frequency Response
20 Hz–20 kHz ± l dB encode/decode, at any level
Overall Distortion (THD)
≤0.2% at Dolby level
Processor Headroom
+21 dB above Dolby level


Overall Dynamic Range SR:
105 dB, clipping level to CCIR/ARM noise level 105 dB, clipping level to NAB A-weighted noise level 95 dB,

clipping level to unweighted noise level, 20 Hz–20 kHz3


Overall Dynamic Range A type
104 dB, clipping level to CCIR/ARM noise level105 dB, clipping level to unweighted noise level, 20 Hz–20 kHz


Typical Obtainable Dynamic Range
SR: 90–95 dB; A-Type: 75–80 dB; typical at 38 cm/s (15ips) tape speed


Matching Between Units
± 1dB at any level and any frequency, 20 Hz–20 kHz


Crosstalk
<–100 dB, 20 Hz–20 kHz processor off, or encode/decode


Signal Delay
6 μs for a single channel, 12 μs for overall encode/decode system


Analog Audio Inputs
(0 dBr = 0.775 VRMS) XLR connectors, balanced, 20 kΩ; common mode rejection: >55 dB, 50 Hz–10 kHz; maximum input
level: +27 dBr balanced, +21 dBr unbalanced; input line levels from –10 dBr to +10 dBr can be adjusted to give Dolby level
Built-in Dolby tone and Dolby noise generators for calibration and channel identification


Analog Audio Outputs
XLR connectors, balanced, 20Ω; output level balance: within 1 dB into symmetrical 600Ωload; output float4 better than –40 dB, 50 Hz–1 kHz; maximum signal level into 600Ω: +26 dBr balanced, +21 dBr unbalanced; output line levels in the range –10 dBr to +10 dBr can be adjusted to give 20180216_155033.thumb.jpg.e045514b275a6bf9e13260a5903afaee.jpg20180216_154746.thumb.jpg.275b38c206022c3f88dc3505d2cfebf2.jpg20180214_220147.thumb.jpg.ca7344b2889a15291fed4a744e97ed31.jpg20180214_220220.thumb.jpg.36cbd528b1732f5429588ba2aeff9052.jpg20180216_173556.thumb.jpg.c29fb5f821fd8586d79622c7c33303ae.jpg20180216_174644.thumb.jpg.b937da9ac3977ad2f4abe2fcef509db9.jpg27205090.thumb.jpg.09235309173312d29691fdc196b7c728.jpg32041106.thumb.jpg.3af6b8a5e941b0d73f146f2c0056ccfc.jpg32041117.thumb.jpg.2060806ff02d6514781e2b8a8255321f.jpgDolby level

  • Like 1
  • Thanks 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 1 oră, horex1952 a spus:

Fiindca tot s-a mai vorbit, asa printre randuri de sistemul Dolby, as dori sa va prezint, modelul Dolby Model 363 SR/A, aparatul cu care redau benzile master din arhiva mea, care sunt inregistrate cu Dolby A sau SR (SR - Spectral Recording). Sistemul Dolby A a fost sistemul mai vechi, folosit in studiouri, SR a fost ultimul sistem de Dolby Professional. Deasemenea am mai experimentat si inregistrarea prin acest system.  Mai jos cateva date tehnice in limba engleza:

 

Frequency Response
20 Hz–20 kHz ± l dB encode/decode, at any level
Overall Distortion (THD)
≤0.2% at Dolby level
Processor Headroom
+21 dB above Dolby level


Overall Dynamic Range SR:
105 dB, clipping level to CCIR/ARM noise level 105 dB, clipping level to NAB A-weighted noise level 95 dB,

clipping level to unweighted noise level, 20 Hz–20 kHz3


Overall Dynamic Range A type
104 dB, clipping level to CCIR/ARM noise level105 dB, clipping level to unweighted noise level, 20 Hz–20 kHz


Typical Obtainable Dynamic Range
SR: 90–95 dB; A-Type: 75–80 dB; typical at 38 cm/s (15ips) tape speed


Matching Between Units
± 1dB at any level and any frequency, 20 Hz–20 kHz


Crosstalk
<–100 dB, 20 Hz–20 kHz processor off, or encode/decode


Signal Delay
6 μs for a single channel, 12 μs for overall encode/decode system


Analog Audio Inputs
(0 dBr = 0.775 VRMS) XLR connectors, balanced, 20 kΩ; common mode rejection: >55 dB, 50 Hz–10 kHz; maximum input
level: +27 dBr balanced, +21 dBr unbalanced; input line levels from –10 dBr to +10 dBr can be adjusted to give Dolby level
Built-in Dolby tone and Dolby noise generators for calibration and channel identification


Analog Audio Outputs
XLR connectors, balanced, 20Ω; output level balance: within 1 dB into symmetrical 600Ωload; output float4 better than –40 dB, 50 Hz–1 kHz; maximum signal level into 600Ω: +26 dBr balanced, +21 dBr unbalanced; output line levels in the range –10 dBr to +10 dBr can be adjusted to give Dolby level.20180216_155033.thumb.jpg.e045514b275a6bf9e13260a5903afaee.jpg20180216_154746.thumb.jpg.275b38c206022c3f88dc3505d2cfebf2.jpg20180214_220147.thumb.jpg.ca7344b2889a15291fed4a744e97ed31.jpg20180214_220220.thumb.jpg.36cbd528b1732f5429588ba2aeff9052.jpg20180216_173556.thumb.jpg.c29fb5f821fd8586d79622c7c33303ae.jpg20180216_174644.thumb.jpg.b937da9ac3977ad2f4abe2fcef509db9.jpg27205090.thumb.jpg.09235309173312d29691fdc196b7c728.jpg32041106.thumb.jpg.3af6b8a5e941b0d73f146f2c0056ccfc.jpg32041117.thumb.jpg.2060806ff02d6514781e2b8a8255321f.jpg

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dolby SR, stiu ca este impartit iin structuri pe frecvente (o anumita plaja de frecvente pentru fiecare), de aia ii spune si dolby spectral recording..

N-am avut "bucuria" sa minuiesc asa ceva. Pentru inregistrari pe banda magnetica home use prefer sistemul DBX(II), se inregistreaza superb pe orice suport magnetic, ajuta mult benzile mai puturoase la MOL (Maximum Output Level), impotriva saturarii, avind un raport de compresie expandare excelent. Nu vreau sa va spun cum suna o caseta Maxell XL2S sau o TDK SAXS, ori o TDK Metal trasa cu DBX la un +10+12db DBX level, e nebunie dinamica.  Problemele sint insa 2, prima este ca o banda inregistrata cu DBX(II) nu poate fi redata cu absolut niciun alt sistem reducator de zgomot, decit cu DBX(II), altfel sunetul va fi preponderent pe medii, fara bass, " suna spart", cum spun cei in domeniu.

Al doilea este ca exista mici atenuari in partea inferioara si superioara audio, cam tot ce este sub 30Hz este puternic atenuat (pe mine asta ma supara strict personal), si ce este peste 18-20kHz este atenuat intr-o mai usoara masura, aici este discutabil fiindca odata cu inaintarea in virsta incepe si scade partea superioara de frecvente audio pe care urechea umana le aude, deci mai putin "important".

Eu mai aud (testat) pina le la 15,5kHz-16kHz. Cind aveam 16 ani, auzeam excelent 18kHz.

Prin "mai aud", sa se inteleaga ca ce este peste, este bine atenuat fata de 14,5kHz, nu ca nu mai aud deloc

 

Chestiile astea cu frecventa maxima auzita, depind de la individ la individ.

Editat de djleco
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

....este foarte adevarat ce afirmati, depinde de la individ la individ si de la o anumita varsta, perceperea anumitor fregvente scade infricosator, eu personal, la ultimul test auzeam pe la 12KHz. In ceeace priveste sistemele de reducere a zgomotului, parerile sunt foarte diferite. Vreau sa spun de la inceput ca nu ma refer la DBX sau dolby cu care sunt inzestrate unele magnetofoane, casetofoanele sau deck-urile, ci la sistemele folosite in studiouri de inregistrari, profesionale. Am lucrat cu Tascam DX-4 D DBX, dupa doua benzi inregistrate le-am vandut si am sters benzile. Pentru mine inregistrarile cu DBX sunau cumva nenatural. Benzile de magnetofon inregistrate cu un sistem DBX TREBUIAU redate neaparat printr-un sistem DBX, altfel banda suna ingrozitor. La dolby, benzile ascultate pe un magnetofon fara, sunau cumva cu mai multe inalte dar benzile puteau fi ascultate. Eu personal, prefer sistemul Dolby, am si un sistem HighCom dar e slabutz.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cu un timp in urma am tradus si postat pe un grup un articol cu privire la:

 

Sistemele Complementare de Reducere a Zgomotului

 

 

Sistemele complementare de reducere a zgomotului prelucreaza semnalul atât la înregistrare, cât si la redare. La înregistrare se face ocompresie a semnalului, reducându-se nivelele mari. La redare are loc o prelucrare inversa atenuându-se nivelele mici. În felul acesta esteredus zgomotul fara sa se afecteze spectrul semnalului. Din aceasta categorie fac parte sistemele Dolby, HIGH-COM (creat de firmaTelefunken), ANRS (JVC), dbx (dbx incorporated), Super D (Sanyo), Adress (Toshiba), etc. In continuare o sa prezint pe scurt sistemeleamintite mai sus.

 

Dolby A este primul sistem de compresie Dolby, conceput in anul 1966, pentru magnetofoanele de studio, compus din patru compresoare independente. Prin folosirea sistemului Dolby se obtine cresterea raportului semnal-zgomot al înregistraruii dupa un procedeu de compresie la înregistrare si extensie la redare. Compresorul 1 funcționează sub 80 Hz, compresorul 2 între 80 Hz și 3 kHz și compresorul 3 de peste 3 kHz. Compresia este de 10 dB. Cel de-al patrulea compresor funcționează peste 8 kHz și oferă un castig de 5 dB pe aceasta gama de frecvențe.


 

Dolby SR este o tehnică de reducere a zgomotului utilizată începând cu anul 1987, in domeniul analog profesional, pentru înregistrarea sunetului analogic pe bandă magnetica analogică. SR înseamnă înregistrarea spectrală și este numită asa deoarece are o funcție compresoare spectrală adaptată urechii. Procesul este cel mai avansat proces de reducere a zgomotului audio și este probabil ultima treapta a dezvoltării acestei tehnici deoarece pentru sistemele digitale reducerea zgomotului nu mai este necesară. Gama dinamică realizabilă cu această tehnologie corespunde aproximativ cu cea a înregistrării digitale pe 16 pana la 24 de biți, în practică, sunt posibile și valori mai bune datorită proprietăților tehnologiei de fabricatie a benzilor si a înregistrarii analogice.

dbx este o metodă de reducere a zgomotului pentru înregistrările audio, dezvoltată de grupul Harman Group dbx in anul 1971. Pentru a obține cea mai mare acuratete posibilă a semnalului unei înregistrări, dbx ridică în mod artificial trecerile silențioase ale unei înregistrări pentru a acoperi zgomotul benzii în general existent. Spre deosebire de metoda Dolby, întreg spectrul de frecvențe este mărit, ceea ce duce la "steaguri de zgomot" care pot fi auzite clar în decăderea tuturor semnalelor dinamice. În metoda Dolby, sunt prelucrate doar porțiunile de semnal de înaltă frecvență ale semnalului. dbx nu a dominat niciodată piata audio, cu o productie de doar 200 de albume lansate. Acest lucru sa datorat în principal prețului mai mare al chipului de procesor dbx comparativ cu cel al companiei Dolby și lipsa compatibilității pe piață. Benzi înregistrate cu sistemul dbx suna nenatural pe magnetofoane fara dbx. Înregistrările Dolby B sună acceptabil chiar și pe dispozitivele fără reducerea zgomotului Dolby, deși se aud puțin cam multe înalte. În domeniul profesional, dbx a fost capabil să faca fata sistemului Dolby, până când Dolby a adus pe piață și versiuni profesionale îmbunătățite ale procesorului său.

HIGH COM este un sistem de reducere a zgomotului analogic, dezvoltat si produs de compania Telefunken în anii 1970. Acest sistem a fost adus pe piata în anul 1978 si vândut în unele casetofoane si casetofoane deck de clasa mai superioară (numai in aparate Telefunken, apoi si de către alți producători) și au obținut o reducere a zgomotului substanțial mai bună decât cu raspanditul sistem Dolby B(max. 20 dB la High Com in comparatie cu un maxim de 9 dB la Dolby B). Sistemul a fost furnizat de Telefunken si ca soluție externă, comutabil între casetofon și amplificatoare.Reducerea zgomotului de fond, mai buna în comparație cu Dolby B, s-a fost bazat pe un compresor de banda larga, astfel se obtinea includerea întregii game de frecvențe audibil în loc de doar frecvențele înalte, ca la Dolby. High Com se bazează pe experiența adunata de Telefunken cu telecom c4, dezvoltat pentru tehnologia profesională de înregistrare. Aceasta a fost un compander multi-band, în care un filtru pe 4 benzi, respectiv, un compresor / expander a fost responsabil pentru o gamă de frecvențe.

 

ANRS(automatic noice reduction system) este comparabil cu sistemul Dolby B în ceea ce privește caracteristicile de frecvență. ANRS este un sistem one-pass care sintetizează cu non separare. Această tehnologie a fost dezvoltată în 1970 pentru sistemul stereo de 4 canale al companiei, sistemul CD-4, pentru suprimarea zgomotului semnalelor diferențiale față și spate. Ulterior, tehnologia respectiv sistemul ANRS a fost instalat în casetofoane si deck-uri produse de companie. JVC a confirmat oficial compatibilitatea cu Dolby. Incepand de prin mijlocul anilor 1980, modelul Dolby B / C a devenit numarul 1 pe piata audio. JVC nu a facut nici o incercare de a se lansa ANRS in domeniul profesional analog. Super D, este un sistem de reducere a zgomotului, conceput si construit de Firma Sanyo. Sistemul nu a fost prea raspandit, fiind folosit in casetofoane si deck-uri produse de firma Sanyo. ADRESS, este un sistem de reducere a zgomotului, conceput si construit de Firma Toshiba. Sistemul nu a fost prea raspandit, fiind folosit in domeniul casetofoanelor portabile si a deck-urilor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fac si eu o completare

Dynamic noise limiter (DNL) este un sistem introdus de Philips in 1970 si care spre deosebire de cele prezentate anterior era un sistem playback-only , deci semnalul nu era procesat la inregistrare. Daca nu ma insel functiona pe principiul inversari fazei zgomotului si aplicarii peste semnalul util. In practica calitatea inregistrari era destul de afectata in zona inaltelor chiar daca zgomotul disparea. Cred ca nu a fost folosit decit pentru casetofoane. La inceputul anilor `90 am avut un casetofon rusesc foarte avansat pentru un produs rusesc, facut ca un tank si care avea un sistem de reducere a zgomotului asemanator cu DNL din ce am inteles la vremea respectiva, dar care functiona cu mult mai bine, zgomotul disparea fara a afecta zona inaltelor, calitatea sunetului fiind foarte buna.

Majak_231.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 3 ore, horex1952 a spus:

....Eu personal, prefer sistemul Dolby, am si un sistem HighCom dar e slabutz.

Un mic truc pentru a face Hi-Com-ul (I) mai prietenos. Este simplu si merge foarte bine. Nicio urma de pumping sau breathing ...

 

 

HighCom_Modification-pcb.jpg

HighCom_Modification-sch.jpg

Editat de hiatus
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 4 ore, horex1952 a spus:

....este foarte adevarat ce afirmati, depinde de la individ la individ si de la o anumita varsta, perceperea anumitor fregvente scade infricosator, eu personal, la ultimul test auzeam pe la 12KHz. In ceeace priveste sistemele de reducere a zgomotului, parerile sunt foarte diferite. Vreau sa spun de la inceput ca nu ma refer la DBX sau dolby cu care sunt inzestrate unele magnetofoane, casetofoanele sau deck-urile, ci la sistemele folosite in studiouri de inregistrari, profesionale. Am lucrat cu Tascam DX-4 D DBX, dupa doua benzi inregistrate le-am vandut si am sters benzile. Pentru mine inregistrarile cu DBX sunau cumva nenatural. Benzile de magnetofon inregistrate cu un sistem DBX TREBUIAU redate neaparat printr-un sistem DBX, altfel banda suna ingrozitor. La dolby, benzile ascultate pe un magnetofon fara, sunau cumva cu mai multe inalte dar benzile puteau fi ascultate. Eu personal, prefer sistemul Dolby, am si un sistem HighCom dar e slabutz.

Pai este logic, la DBX(II) sistemul de compresie expandare lucreaza in toata banda de frecvente (nu pe anumite domenii de frecventa), iar un material codat cu acest sistem DBX(II) nu va putea fi ascultat decit cu acest sistem  de decodare DBX(II). Un DBX (II) daca are timming-ul reglat ca la carte, nu va intrioduce niciun fel de artefact sonor sau eroare de nivel, acesta este singurul reglaj ce trebuie efectoat, excluzind respectarea nivelelor de rec si play stabilite de fabricant.

Dolby B lucreaza preponderent pe partea de inalte, se poateinregistra cu Dolby B si asculta cu DolbyC, sunetul va fi mai "intepat" pe inalte un pic dar la nivele mici, apar erori de nivel si frecvente.

Dolby C lucreaza un pic si pe medii joase, cam de la 500Hz in sus, iar Dolby S si pe bass, fiind cel mai eficient din gama consumer, dar lansat tirziu, cind epoca compact cassette deja era la sfirsit.

In functie de sistemul Dolby folosit (B, C, S), raportul semnal zgomot se imbunatateste intre 9 si 25db aproximativ.

 

Cu DBX, dinamica se poate mari mult mai bine, tipic cu circa 40db, chiar si mai sus la viteze mari si banda EE (magnetofoane), Akai GX747DBX putind sa depaseasca 120db dinamica.

Editat de djleco
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pe vremuri (inainte de '90) am avut un magnetofon Phillips N 4506 si avea DNL.  Intradevar, odata cu reducerea zgomotului taie deranjant din  inalte.

Pe aceleasi vremuri a aparut in Tehnium o schema adaptata (simplificata) de DNL cu FET. Am construit-o si surprinzator, functiona sensibil mai bine (subiectiv vorbind) decat DNL-ul de la Philips (si cel de la mag si cel de la cass).

Editat de Shambala
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si eu am facut acea schema cu FET (BF245) , pina sa procur circuitul Dolby B-C Rec-Play, HA 12088 AN, dintr-un deck Kenwood facut praf mecanic si cu display-ul spart. 

DNL (Dinamic Noise Limiter) se baza numai pe play mode, neamplificind nimic pe partea de rec, sub un anumit nivel, taia spectrul superior audio, "papind" si inaltele din melodie.

Editat de djleco
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

A mai fost în Tehnium şi o schemă simplă de filtru dinamic, parcă cu 6 tranzistori, uşor de modificat ca viteză de reacţie la apariţia semnalelor cu frecvenţe înalte, cît şi ca profunzime la atenuare. Cu multă răbdare am făcut şi ptr pick-up un exemplar.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.