Sari la conținut
HiFi Tech

djleco

Postări Recomandate

Avertismente legate de modul de comportare al unor useri dubiosi ( clone ) nepedepsite la timp de catre moderator , clone care vor baga batul prin gard , in scopul provocarilor .

Aceste avertismente au fost primite pe e-mailul vechi , cel folosit in epoca HiFi si Multimedia , de la fosti useri ,  in prezent nu sunt membri HiFi tech ...

Se pare ca au avut premonitii sau chiar au dreptate  . 

Deocamdata nu doresc sa dezvolt subiectul , coincidenta e prea mare .

Mergem inainte !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 11 ore, adrianlucian a spus:

 Hai ca as inghiti si clasa A cu tranzistori dar musai cu traf iesire sa scap de tensiunea continua prin sarcina 

Si cu condensator de iesire scapi de tensiunea continua [accidentala[  prin sarcina. Ca alta tensiune continua nu are voie sa fie pe /prin difuzor, din simplul motiv ca acestea nu functioneaza in cc. (Daca tensiunea continua pe difuzor este prea mare sau prezenta prea mult timp, acesta pur si simplu se arde,)

La toate amplificatoarele cu difuzorul cuplat direct (fara traf sau condensator) exista o tensiune continua "reziduala" prezenta la bornele de iesire. Se numeste off-set  sau pur si simplu dc out si trebuie sa fie cat mai mica. Cu cat este mai bine facut amplificatorul, cu atat acea tensiune este mai mica. Sunt mai multe cai pt minimizarea ei.  Ca ordin de marime ea poate varia de la 0,01mV (valoare f f buna) la 3-400mV (valoare deranjant de mare).  La cateva sute de mV deja se observa ca membrana difuzorului este deplasata in fata sau in spate fata de pozitia de echilibru.

Pt conformitate trebuie mentionat ca pe vremuri au existat radiouri cu lampi care foloseau bobina difuzorului ca filtru pt cc. Brumul se auzea f slab in difuzor (sau nu) pt ca acesta nu prea reproducea 100Hz. 

Editat de Shambala
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Doar prima fraza din postul meu era pt tine, restul este "stiinta popularizata"   😊

Patura de pe boxe nu prea e de la acei mV,  intotdeauna fiind o suma de cauze. Cand mV-ii sunt putini (1-10) nu prea se simt nici pe boxele sensibile (cu spl mare). Cand sunt multi (50-150) incep sa reduca si din spl si este de preferat a cauta sa ii reduci.

Ma refer la amplifcatoare care sunt reglate corect - in caz ca au semireglabil de off-set, sau sunt in buna stare de functionare (fara condensatori sau rezistente devalorizate) in caz ca nu au. In astfel de situatii se pot inlocui tz. din etajul de intrare cu unii  perfect imperechiati.  Nu discut de modificari in schema aparatelor.

Scuze de off-topic.

Editat de Shambala
  • Like 2
  • Thanks 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 16 ore, adrianlucian a spus:

Pai nu stii ca orice urma de tensiune continua face pitite microdetaliile din muzica ? De aia unele amp-uri sunt "rezolute" si altele nu sau ca se "deschid" cand dai mai tare . Tot ce e muzica sub  mV aia reziduali e pa. Multe fineturi se ascund sub "patura peste boxe"...

 Chestia e in felul urmator: sunt nenumarate cercetari care spun acelasi lucru: microdetaliile sunt ascunse in primul rand in zgomotul de riplu si in al doilea rand in zgomotul de off-set. Pentru cine chiar conteaza subiectul si il intereseaza, internetul ofera destule informatii, nu stam sa le disecam aici.  Deci, chestia e combinata: zgomot de riplu si de off-set.

 A doua problema ridicata  la fileu: "incalecarea" datorata clasei push-pull fata de sigle-ended... Desi folclorul spune ca singura clasa A este cea SE, experienta arata ca o clasa PP realizata cu foarte mare atentie si implementarea corecta ofera performante similare. Stiu, e greu cu prejudecatile... Eu m-am convins in real. Am marsat pe un riplu foarte mic si pe un off-set stabil in jurul valorii de zero. Chestia cu trafo pe iesire sufera de un singur pacat: daca exiata un curent DC suficient de mare, se satureaza trafo iesire. Ca vrem, nu vrem, asta e caracteristica trafo. La DC fac urat. Deci?

 Ca si anectodata: prima auditie a Kristoff s-a realizat la un om care avea doua amplifuri in clasa A SE cu lampi. Modate si imbunatatite de propietar, care nu e un novice in domeniu. La sfarsitul auditiei omul a spus trei lucruri:

-Niciodata, nicodata, dar niciodata boxele JBL 43333B nu au cantat asa...

-Era ferm convins ca stia EXACT cum cantau anuminte inrregistrari pe care le folosea ca absolut reference in evaluarea diverselor device-uri de amplificare. La sfarsitul auditiei, a recunoscut ca NU STIA NIMIC! Auzise instrumente pe care inainte nu le auzise. NB: Am facut remarca asta nu ca lauda la adresa Kristoff, ci ca simplu fapt ca lucrurile nu stau exact asa cum credem noi. Pentru mine personal, a fost o experienta foarte valoroasa, deoarece mi-a confirmat anumite teorii dezvoltate in timp.

-A treia chestie: m-a avertizat ca la o anumita inregistrare de pe un album Yelo, va urma un pasaj cu fluierat din gura al solistului, pasaj care nu l-a auzit niciodata fara sibilante. Dupa ce s-a performat acel pasaj, reactia a fost de genul: "Si eu care eram convins ca masterizarea era de vina"...

  Ce vreau sa retineti: Nimic din ce am scris nu reprezinta reclama mascata la Kristoff, nu are nevoie, dupa ce va trece problema cu Covid-19 il veti putea asculta live si veti emite o parere. Vreau doar sa va impartasesc din experienta mea, care, cel putin mie, mi-a confirmat ca sunt reale rezultatele cercetarilor privind alimentarea versus calitatea redarii: ca sa cante bine, un amplif are nevoie primordial de doi factori: riplu mic si off-set zero.

Indiferent de modurile prin care le obtine, cu trafo la iesire, cu capacitor la iesire sau cu un etaj diferential extrem de bine implementat pentru off-set;

Sau cu reservoir capacity corect calibrat plus sau nu cu sursa stabilizata pe rail-ul de putere pentru riplu.

Ne place sau nu, asta e adevarul.

PS Va rog sa nu incercati sa ma atrageti in flame-uri, prefer sa nu raspund. Am urmarit cu tristete evolutia unui topic, nu e de mine, urasc genul asta de "promovare", eu doar prezint din experienta mea.

Cine vrea si poate intelege ceva, ma bucur, cine nu, e liber sa-si exercite democratic dreptul de veto. Am incercat si voi incerca intotdeauna sa prezint pur experienta mea, indiferent ca e vorba de skill-ul dobandit in sute de restaurari, conceptie si realizare produse noi sau tepe de marketing. Nu sunt Dumnezeu in electronica, nu pot afirma ca le stiu pe toate, stiu doar atat: pe domeniul pe care l-am calarit ani de zile, am pretentia ca am invatat prin experienta reala si ca pot emite pareri pertinete.

Scopul meu nu este nici sa ma compar cu Raimond, nici cu DJLeco, nici cu Victor , nici cu VioBio, nici cu Shambala (Victor, care fie vorba intre noi, desi are cunostinte vaste, are si el, ca orice muritor, unele pacate, vorbeste ca Oracolul din Delphi, in cimilituri. Personal, il inteleg foarte bine, si-a "luat-o" de atatea ori, ca i-a trecut...Omul ala ar avea multe de spus, daca ar fi lasat si mai ales daca ar sti cum sa le spuna. Dorin, are o experienta care ar folosi multora, daca ar reusi sa scape de complexe. DJLeco are skill pe partea de "Pro", dar se incapataneaza sa-l transfere in zona consumers; VioBio, impecabil pe partea de Tube, isi pierde timpul cu rafuieli marunte cu "siliconatii", Shambala, excelent teoretician, excelent electronist, baiat prea bun, care nu doreste sa supere pe nimeni, asta ii devoaleaza marele caracter care-l are, desi poseda cunostinte care ar putea transa o disputa scurt pe doi.... Ii cunosc pe toti, ii consider pe toti prieteni, sau ma rog, amici, ca nu am cerut  permisiunea de a-i numi prieteni cred, si aici ii rog sa ma scuze cei pe care ii cunosc si nu i-am pomenit, oameni cu vaste cunostinte, de la care am avut ce invata mereu ).

 Am incercat mereu sa fiu in echilibru intre "ciocanari" si "vodoo audiofil". Cine vrea, poate recunoste, incepand cu @Dinica. Retineti doar atat: fara masuratori si parametri, nu stii unde te gasesti, perfect adevarat... Dar in experienta muzicala a sunetului conteaza doar ce aude urechea ta, dincolo de masuratori si parametri sau caracteristici. Sunt fenomene inca studiate si inca prea putin explicate in relatia caracteristici versus muzicalitate. Deci, uitati-va la caracteristici, dar ASCULTATI cu urechile voastre, doar ele va vor spune daca un device sau altul e ceea ce va doriti voi cand ascultati muzica. Daca va place ce auziti, daca "e pe strada voastra" sunetul, e tot ceea ce conteaza.

Restul sunt discutii interminabile intre "ciocanari", marketing si "caracteristici". Desi Kristoff masoara bine, am hotarat sa nu fac caz de asta, prefer ca omul sa-l asculte si sa-mi dea verdicul: "Imi place" sau "Scuze, nu e pe gustul meu"... Nu exista amplificator sa multumeasca pe toata lumea, nu exista amplificator sa aiba matching perfect cu orice model de incinte acustice, nu exista amplificator care sa aiba un aspect de design care sa placa la toata lumea (puteti continua voi lista), pentru ca fiecare, in felul nostru, suntem UNICI, fiecare avem standardele noastre, preferintele noastre, gusturile noastre.... Ar fi chiar trista o "uniformizare" a perceptiilor noastre. Pana la urma, asta ne defineste ca rasa umana.

 Si cel mai trist e ca in plina desfasurare a unei pandemii care , pe laga vietile secerate, va schimba din temelii societatea umana viitoare, noi inca ne consumam in speculatii marunte si rabufniri de orgolii.

 E chiar ultima mea interventie in acest topic. Recunosc, sunt depasit de "razboaiele" care se poarta. Am scris aceste randuri ca un manifest pentru reconciliere, pentru recunostarea meritelor fiecaruia, pentru revenirea la o normalitate fireasca, pe care o visez de mult. Fiecare contam, fiecare avem valoarea noastra, fiecare putem contribui la o mai buna comunitate audiofila. Trebuie doar sa vrem.

Imi cer scuze ca nu am facut vorbire de persoanele audiofile, cum ar fi MarianS, intotdeauna un domn in exprimare, sau altii ca el, ca Marianos, ca Tezz, etc, etc,  scuze voua, dar am preferat sa ma focusez pe "conflictele" pe care le-am remarcat in ultima perioada.

 In speranta ca va ridica piatra doar cel fara prihana,

Pace voua, cititorilor.

Numai de bine sa auzim.

PS Cititi si incercati sa intelegeti prima mea semnatura: Cand orizontul cunoasterii unui om se ingusteaza pana devine un punct, acel om va spune: "ASTA-I PUNCTUL MEU DE VEDERE !"

Editat de brainsmartman
  • Like 6
  • Thanks 6
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Man, sa nu uitam ca urechea este subiectiva!!!

Pentru mine, cel mai bun arbitru, este blind test cu repetare de citeva ori, facuta media si vedem.

Pot sa intreb citi ani avea proprietarul acelor boxe JBL, de auze asunete pe care "nu le mai auzise"?

Iti raspund pe urma de ce am intrebat, desi probabil cineva o sa se supere pe mine, dar interventia nu va fi cu rautate ci un adevar de unde se pot trage concluzii interesante, referitor la urechi vs masuratori.

Editat de djleco
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Neica, e axioma ca semnalul util ce ajunge, ce se aude in traductor, se inchide prin sursa. Dupa mine practic ascultam sursa ca purtatoare si muzica modulator, zic ca e cea mai plastica aproximare.  Am vazut ca te-ai straduit la sursa Kristoff-ului, stiai tu ceva 🙂

 De ce te feresti de traf iesire ? Nu uita ca functia de transfer a puterii e optima atunci cand rezistenta sursei e egala cu rezistenta sarcinii. Cu traf e aprox ca la carte. Si saturarea nu e o problema, iti dau o reteta de intrefier variabil dealungul sectiuii miez pentru ce curent vrei tu, e in oglinda cu distributia fluxului magnetic in sectiune care e un paraboloid. Nu ma pune sa-mi amintesc integrale de suprafata la ora asta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 12 ore, brainsmartman a spus:

 

........................................

Scopul meu nu este nici sa ma compar cu Raimond, nici cu DJLeco, nici cu Victor , nici cu VioBio, nici cu Shambala (Victor, care fie vorba intre noi, desi are cunostinte vaste, are si el, ca orice muritor, unele pacate, vorbeste ca Oracolul din Delphi, in cimilituri. Personal, il inteleg foarte bine, si-a "luat-o" de atatea ori, ca i-a trecut...Omul ala ar avea multe de spus, daca ar fi lasat si mai ales daca ar sti cum sa le spuna. Dorin, are o experienta care ar folosi multora, daca ar reusi sa scape de complexe. DJLeco are skill pe partea de "Pro", dar se incapataneaza sa-l transfere in zona consumers; VioBio, impecabil pe partea de Tube, isi pierde timpul cu rafuieli marunte cu "siliconatii", Shambala, excelent teoretician, excelent electronist, baiat prea bun, care nu doreste sa supere pe nimeni, asta ii devoaleaza marele caracter care-l are, desi poseda cunostinte care ar putea transa o disputa scurt pe doi.... Ii cunosc pe toti, ii consider pe toti prieteni, sau ma rog, amici, ca nu am cerut  permisiunea de a-i numi prieteni cred, si aici ii rog sa ma scuze cei pe care ii cunosc si nu i-am pomenit, oameni cu vaste cunostinte, de la care am avut ce invata mereu ).

........................................

 PS Cititi si incercati sa intelegeti prima mea semnatura: Cand orizontul cunoasterii unui om se ingusteaza pana devine un punct, acel om va spune: "ASTA-I PUNCTUL MEU DE VEDERE !"

Va prezint propria mea topologie de amplificator in clasa A care debiteaza minim 100W / 8 ohmi , fiecare pereche de finali are curent de bias de 2A si foloseste  conceptul Hawksford Output Error Correction Circuit .  

Performantele sunt tipice pentru amplificatoarele in clasa A din gama de top  .

Evident , eu nu mai construiesc amplificatoare , deci nu aveti ce vedea in mod practic .

Acest proiect va ramane doar pe hartie ; !

AE150 MOS Bode.png

AE150MOS IMD 19KHz and 20KHz.png

AE150MOS THD and Noise.png

AE150MOS with  THD = 0.000085% at R load = 8ohms and Pout = 100W  .png

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 22.03.2020 la 23:26, brainsmartman a spus:

 Puterea asta prevazuta depinde in mod covarsitor de "potenta" PSU, adica a sursei de alimentare. Ca sa duci un amplificator in nada, limitare, cliping, sufocare, cum vreti sa-i spuneti, trebuie mai intai sa-i "ingenuchiati" sursa. Daca finalii au in spate o sursa "potenta", vor sustine cerinta de curent any time, cu atat mai mult cu cat vor avea o rezerva SOA (Safety Operating Area) confortabila. Mai ales ca cerintele "over top" de energie sunt fenomene de scurta durata, datorate in principal unui anumit pasaj muzical, unde incinta acustica este nevoita sa "suga" mai mult curent, mai ales daca este o incinta cu filtre mari consumatoare de energie, adica "dificil de condus". De asta amplificatoarele cu un PSU corect calibrat vor putea pilota incinte acustice "dificile", pentru ca vor fi foarte greu de "sufocat". Provocarea unui amplificator in fata impedantei incintei e exact aceasta, cu cat scade impedanta, cu atat cerintele de curent livrate cresc. De aceea unele amplificatoare nu reusesc sa piloteze incinte "dificile", din cauza ca sursa lor a fost proiectata economic, nu din cauza topologiei schemei de amplificare.

Datorita politicii de "consumers", care predomina in ultimul timp, s-a dorit ruperea in "compatibilitate" a amplificatoarelor "vintage", care erau proiectate pentru incinte acustice eficiente (sau cu sensibilitate mare, cum le cunoastem acum) fata de amplificatoarele noi, care sunt nevoite sa posede puteri enorme la iesire pentru a putea pilota noile generatii de incinte acustice. Pentru ca intotdeauna partea nevralgica a unui lant audio o reprezinta incintele acustice. Un amplificator proiectat sa conduca incinte acustice eficiente, se va sufoca efectiv cand va fi pus sa presteze pe noile incinte energofage.

Undeva, e o dubla pacaleala: unu, amplificatoarele trebuie sa dispuna de o rezerva imensa de energie, care in principiu, se pierde prin disipatie in filtre ( de aici "nevoia" de amplificatoare de sute de wati), si doi, pe de alta parte, utilizarea membranelor compozite rigide (care, vezi Doamne contribuie la un bass controlat) duce la "deschiderea" incintelor la nivele mari ale sunetului. Nu membranele "rigide" contribuie decisiv la acuratetea bass-ului, ci controlul amplificatorului asupra incintelor, cu alte cuvinte, capabilitatea sursei de a-i oferi finalului calitatea de a controla incintele. Nu e nimic vodoo, doar fizica elementara!

 Cei care au "lampasuri" STIU ca au nevoie de incinte eficiente ca acestea sa cante bine. Asta datorita faptului ca sursa de alimentare a unui "lampas" e destul de firava in comparatie cu a unui "siliconat". Desi pot lucra la tensiuni mari, curentii sunt de regula mici sau medii. In aceasi capcana pot cadea si "siliconatele", unde, desi curentii sunt relativ mai mari, nu asigura totusi o suficienta rezerva de putere. Totul din ratiuni economice, comerciale. De aici si pretul unor device-uri care "canta" bine, multi bani bagati in PSU (exemple: editia aniversara Griphon sau ultimul model de preamplificator Pass). Ca si comparatie, ganditi-va ca aproximativ 60% din costurile unei restaurari la un aparat vintage vin din refacerea PSU. Incredibil, nu? Dar adevarat.

  Inchei cu o parafrazare a unei replici celebre, "Unde dragoste nu e, nimic nu e!". In audio, unde PSU nu e, nimic nu e!

Numai de bine sa auzim!

 

Am studiat cândva sursa unui Krell KSA 50 , un amplificator clasa A devenit clasic  .

Am făcut măsurători minimale , câteva calcule și am tras concluzii .

După ce găsesc caietul din epoca aia , voi prezenta aici părțile neconforme cu afirmațiile  Krell . Cumva , sursa de alimentare era subdimensionată !

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Nu merită să continui discuția despre Krell , variantele ulterioare primei versiuni au avut parte de o sursa de alimentare dimensionată corespunzător (  cu trafo rețea de 400 VA absorbiți din rețea , pe fiecare canal ) , adică așa cum rezultă din calcule .

Krell  ( de fapt Dan D'Agostino ) au fost deschizători de drumuri in domeniul Clasei A .

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.