Sari la conținut
HiFi Tech

Are sau nu are ce cauta cuvantul in muzica ?


oake

Postări Recomandate

1 oră în urmă, Wolfgarl a spus:

@ Da' cine naiba asculta de pe youtube ?

Pai nu multi, doar vreo 70 - 80% dintre cei care asculta muzica. Ii vezi prin metrou, sau autobuz cu doapele in urechi si telefonul in mina.

 

1 oră în urmă, Wolfgarl a spus:

Auzi ca Tidal e pe duca.

Furtuna in paharul cu apa, nu mai crede toate prostiile care apar pe net. Daca ar fi dupa mine as interzice accesul la computere tuturor acestor asa zisi ziaristi care nu fac altceva decit sa prezinte stiri false si umflate. Pe vremuri meseria de ziarist era considerata respectabila, acum am mult mai mult repect pentru cei care golesc fosele septice.

Editat de bogdanozaurus
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 3 ore, Wolfgarl a spus:

@ Da' cine naiba asculta de pe youtube ? :)  Auzi ca Tidal e pe duca.

Tidal, unu dintre cele mai performante motoare de muzica de pe net, din ce am auzit. Tidal are o varianta online free si una platita dar cu sunet de-ti tremura urechile, cel putin asta am inteles de la un prieten, mai degraba o cunostiinta. Hai sa aud si eu minunea. Amicul meu a luat cel mai performant streamer ( parca asa se numeste ) de pe piata, spre 2000 EURO  ( Chord parca )care merge si pe PC si pe smartphone. L-am ademenit la mine cu echipamentu' ca sa vad si eu minunea. Chiar ma tenta ideea, bineinteles nu la pretul asta dar, din ce zicea el sunt scule rezonabile ca pret care suna foarte apropiat. L-am bagat in amp si am pus fel de fel de muzica, in special cea care era susceptibila sa sune bine. Dupa 4 l de vin si o noapte, tot ce pot sa spun este ca suna ca un MP3 mediocru si asta in cazul fericit.

Eu unul zic pas deocamdata.

Acum 3 ore, Wolfgarl a spus:

Ce ar fi Pasiunile lui Bach si Oratoriul Messiah de Handel fara...cuvant ?!

Stai putin, Pasiunile lui Bach nu sunt in germana? Sora mea le-a ascultat la Ateneu si nu stie boaba germana. Mi-a spus ce s-a intamplat acolo cu ea.

Deci cum ramane cu cuvantul notiune ( cuvantul purtator de inteles )?

Altceva...daca extragi textul, sec, pe hirtie si il citesti in liniste, textul lucreaza cu tine ( textul in sine ) ?

Acum 2 ore, bogdanozaurus a spus:

Pai nu multi, doar vreo 70 - 80% dintre cei care asculta muzica. Ii vezi prin metrou, sau autobuz cu doapele in urechi si telefonul in mina.

Cand veneam duminica trecuta spre Vio centrul era ocupat de un maraton. Adica a trebuit sa " perpedes apostolorum ". La un moment dat, cand a trebuit sa traversez o strada, un grup de alergatori se apropia hotarat de zona de traversare. Printre ei era o fatuca, echipata ca la olimpiada, cu telefonul in mana stanga, cu o sârma in ureche si ce credeti ca facea?...nu asculta muzica, tasta un mesaj cu mana dreapta. Am vazut-o si pe asta ca era nevazuta.

Editat de oake
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 13 ore, MarianS a spus:
Acum 14 ore, oake a spus:

... Dupa 4 l de vin si o noapte, tot ce pot sa spun este ca suna ca un MP3 mediocru si asta in cazul fericit.

 

Dupa 4 litri de vin si o noapte pierduta este posibil sa te inseli. Nu cred ca a fost relevanta auditia respectiva.

Sa nu ma intelegi gresit. Eu eram mai mult pe post de paharnic. Baiatu' asta cred ca are un defect la gat. Ma punea mereu sa-i scot aerul din pahar. Nu mai scapam de el. Culmea, dimineata a plecat pe doua picioare.

Pe mine alcoolul ma incurca la auditii. Daca ma intalnesc cu prietenii la un pahar de vin muzica e undeva in fundal, dialogul primeaza.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 11 ore, Andi a spus:

Aș vrea și eu un streamer din ăla Chord care sună ca un mp3 mediocru...Eu aș fi mulțumit de el. Chiar foarte mulțumit.

Cum am mai spus, din ce a testat omuletul mi-a recomandat streamer-e cu sunet foarte bun : Audioquest Dragon Fly cel Rosu cu 2,1 V la iesire si Chromecast Audio luat din UK. Sunt BlueTooth streamer la preturi acceptabile, dist maxima de smartphone era parca 15 m. Chordul merge si pe IPhone si e cu niste placi de upgrade care se modifica pe masura ce ei imbunatatesc jucaria, care placi costa alti bani si nu putini. Din ce spunea el, Dragon Fly, ala rosu e certificat ROON ( Roon Laboratory ). Pe mine nu m-a convins sunetul.

Editat de oake
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 13 ore, Wolfgarl a spus:

Radu, muzica din Pasiuni pe langa arii, duete si parti corale includ si rostiri cantate, evidenţiind melodia (si) prin texte evanghelice purtatoare de mesaj.

Muzica din "The Dark Side of the Moon" pleaca si de la un pretext poetic implicit. Daca stii engleza ca pe Tatal Nostru ai putinta de a aborda pe de'a-ntregul mesajul muzicienilor.

Da, Cuvantul unde este pus, are o importanta covarşitoare.

 

Interesant...pana la urma nu am deschis degeaba topicul. Matthäus-Passion si Johannes-Passion din ce am inteles sunt covarsitoare...te si apasa dar te si inalta in acelasi timp. Trebuie sa sap.

Acuma... exista un binom: a simti si a intelege si traba asta nu se face cu acelasi " organ ". Cel putin in cazul meu. Bineinteles că, cuvintul: metafora, imagine, incantatie, mesaj etc, are o importanta imensa cand e pus de cine trebuie, cum trebuie, unde trebuie si in muzica. Cred ca trebuie o dubla abordare si anume: prima oara, substanta muzicala fura startul si o ia inaintea cuvantului pentru a te putea bucura si hrani in acelasi timp cu transcendental. In al doilea episod, care nu e simultan cu primul, ratiunea nu cea carteziana ci mai degraba cea estetica preia fraiele fenomenului infrumusetind, potentand, redimensionand tabloul final si asta avand ca fundament un suflet hranit si multumit anterior. 

Dupa cum am mai spus, fiind cititor de cuvant, percutez repede la o imagine, o metafora, la sugestie, la expresie literara, moment in care se declanseaza mecanismul absorbtiei fenomenului, mecanism diferit de cel al absorbtiei muzicale in sine. Obligat eu trebuie sa incep cu muzica.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu știu la ce oratorii faceți referire (mai degrabă Handel este omul oratoriilor). Bach are în principal cantate, acelea pe marginea textelor fiecărei duminici și sărbători. Iar textele sunt din biblia tradusă de Luther, Bach fiind un credincios convins și cantor pe deasupra trebuind să folosească textele "oficiale", liturgice (de unde și majoritatea covârșitoare a operelor religioase, drept dovadă el nescriind nici o operă). E adevărat ca a scris și oratorii, vreo trei dacă nu mă înșel (Crăciun, Paști și Înălțare) dar și acolo e legat în mare de textul bibliei. Bineînțeles că Bach are și momentele sale în care lasă deoparte textul și intervine cu "meditații" personale pe marginea textului (meditații care în treacăt spus sunt un deliciu dar și o dovadă a convingerii sale religioase). La fel de adevărat e că dacă cineva cunoaște cât de cât textul evangheliei în română nu e mare filozofie să își dea seama ce cântă acolo Bach.

Cât privește de exemplu textul lui Mozart din Requiem acesta nu a fost alegerea lui. Textul este cumva unul tip, comun liturghiei funerare din Biserica latină. Așa se scria pe atunci. Sunt și excepții dar ceva mai încoace, de exemplu Brahms cu al său Ein deutsches requiem în care nu mai respectă textul tip sau Gabriel Faure care respectă textul dar lasă deoparte părți însemnate.

Nu știam că se spune despre Mozart că a fost francmason.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, marianos a spus:

Nu știu la ce oratorii faceți referire (mai degrabă Handel este omul oratoriilor). Bach are în principal cantate, acelea pe marginea textelor fiecărei duminici și sărbători. Iar textele sunt din biblia tradusă de Luther, Bach fiind un credincios convins și cantor pe deasupra trebuind să folosească textele "oficiale", liturgice (de unde și majoritatea covârșitoare a operelor religioase, drept dovadă el nescriind nici o operă). E adevărat ca a scris și oratorii, vreo trei dacă nu mă înșel (Crăciun, Paști și Înălțare) dar și acolo e legat în mare de textul bibliei. Bineînțeles că Bach are și momentele sale în care lasă deoparte textul și intervine cu "meditații" personale pe marginea textului (meditații care în treacăt spus sunt un deliciu dar și o dovadă a convingerii sale religioase). La fel de adevărat e că dacă cineva cunoaște cât de cât textul evangheliei în română nu e mare filozofie să își dea seama ce cântă acolo Bach.

Cât privește de exemplu textul lui Mozart din Requiem acesta nu a fost alegerea lui. Textul este cumva unul tip, comun liturghiei funerare din Biserica latină. Așa se scria pe atunci. Sunt și excepții dar ceva mai încoace, de exemplu Brahms cu al său Ein deutsches requiem în care nu mai respectă textul tip sau Gabriel Faure care respectă textul dar lasă deoparte părți însemnate.

Mai mult decat interesanta interventia ta...culmea si ontopic.

Eu fiind un pasionat consumator de "fluid muzical" (stricto sensu), cum e si firesc nu vreau sa fiu sustas, abatut de nimeni si de nimic de la demersul meu. Asa vreau sa functionez, asa ma simt bine. Pentru mine acest "fluid muzical"est atat un medicament cat si balsam. Altii functioneaza altfel. E loc pentru toti sub soare si muzica cat cuprinde. 

Ai spus mai devreme:

Acum 21 ore, marianos a spus:

Nici eu nu înțeleg germana (cu atât mai mult germana veche a lui Luther); de aceea am luat o traducere și numai cu aia în față am putut să îmi dau seama ce înseamnă Patimile lui Bach.

Poti sa dezvolti un pic in sensul muzici, sub cheie muzicala, sau a fost doar o punere in context a lucrarii, o relevare a simbolisticii textului...altceva?

Editat de oake
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu cred ca sunt perceput corect sau sunt folosit pe post de pretext. Am plecat de la replica lui Bon  si am extrapolat...domnul cuvant si domnul (doamna ) muzica cu simultan in coada. Absolut interesante si folositoare ambele interventii dar nu-mi rezolva cu nimic dilema.

Ar fi interesant daca am putea lasa pudibonderia la o parte, macar pe acest subiect. As fi interesat cum functioneaza colegii interesati de subiect dincolo de discursul gen sesiune de comunicari stiintifice ( care repet este foarte interesant si folositor ) si ar adopta un discurs mai introspectiv.

Pe masura ce devi intelept esti mai curtenitor cu " tempora " si mai intransigent cu " mores ".

Editat de oake
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La ‎21‎.‎05‎.‎2018 la 20:50, oake a spus:

Mai mult decat interesanta interventia ta...culmea si ontopic.

Eu fiind un pasionat consumator de "fluid muzical" (stricto sensu), cum e si firesc nu vreau sa fiu sustas, abatut de nimeni si de nimic de la demersul meu. Asa vreau sa functionez, asa ma simt bine. Pentru mine acest "fluid muzical"est atat un medicament cat si balsam. Altii functioneaza altfel. E loc pentru toti sub soare si muzica cat cuprinde. 

Ai spus mai devreme:

Poti sa dezvolti un pic in sensul muzici, sub cheie muzicala, sau a fost doar o punere in context a lucrarii, o relevare a simbolisticii textului...altceva?

Am stat puțin și m-am gândit ce să răspund pentru că ... nu-mi explic nici eu pe deplin. Pur și simplu când am și cuvântul în față mă simt "acasă". E cumva ca un cifru, mă ajută să înțeleg de ce respectiva bucată muzicală sună așa și nu altfel. Nu sunt un tip prea dezinvolt și când ascult o simfonie (mai ales live) simt nevoia să citesc ceva înainte despre lucrarea respectivă. Ador de exemplu explicațiile lui Celibidache sau ale altor dirijori la repetiții sau în alt context. Bine, excludem explicațiile seci despre tehnica interpretativă.

Tot referitor la cuvânt în muzică. Depinde uneori de tipul de muzică. Gregoriana de exemplu pune accent pe cuvânt. Acolo nu există măsură, tempo. Cuvântul cam dictează totul și linia melodică nu face decât să îl evidențieze. Îmi place la Bach că uneori cuvântul e împreună cu muzica și se ajută reciproc (scuzați cuvântul barbar). Spre exemplificare, 1:09:14 din link: https://www.youtube.com/watch?v=5o1DZPqqx-M (scuze pentru calitatea slabă). Alteori, la un preludiu de orgă de exemplu, nu e nevoie de nici un cuvânt pentru că muzica spune totul și singură.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

marianos link-ul este pur si simplu superb, este un act de cultura.

La min 07:40 este amintita pozitia lui Luther, mentorul spiritual al lui Bach,  fata de cuvant si muzica care suna cam asa: cuvantul este perceput cu ratiunea si muzica este perceputa cu simtirea.

Acum 14 ore, marianos a spus:

Am stat puțin și m-am gândit ce să răspund pentru că ... nu-mi explic nici eu pe deplin.

Exact asta este si pozitia mea. Nu cunosc raportul dintre ratiune si simtire cind se pune problema de simultaneitate. Dorinta mea este sa merg pana la capatul muzicii si am constatat ca uneori, cuvantul ca si initiator a ratiunii cu tot pachetul ei imens de traire estetica, ei bine cuvantul ( pentru care am un imens respect si admiratie ) ma deturneaza de la drumul meu spre nirvana muzicala. Pana la urma nu finalizez nici intr-un tablou nici in celalalt.

Iti propun un exercitiu de imaginatie:

De aproape 2 saptamani ma " lupt" cu o carte a lui Matei Calinescu : "Opiniile Lui Zacharias Lichter " ( cine are chef de gimnastica intelectuala in toate aspectele recomand aceasta carte )

Sa presupunem ca urmatorul text:

"Din punctul de vedere al lui Dumnezeu nu există vulgaritate, așa că n-are rost să vă speriați.

Delirul hiperbolic al mahalalei , care-și aruncă gunoaiele în ochii proștilor, care-și  împroașcă lăturile în sufletele lor de vată, care-și răspândește duhorile tari peste

leșinurile suave ale prostituaților fini, participa la natura mâniei divine. "

Ei bine presupunem ca acest text este conținut in libretul unei lucrări muzicale de excepție. Lăsand la o parte traducerea care, după parerea mea nu prea este posibila, fără să pierzi sufletul scriiturii sau măcar o parte importanta din el, chiar și așa textul mușcă din tine, nu te lasă in pace, nu te lasă in " liniștea" solemna necesară parcurgerii drumului spre capătul muzicii. Dacă ai apetență pentru un astfel de text, dacă nu din prima auditie, din a doua tot te ia de imaginativ si iti proiectează o imagine demna de un Dali populată cu personaje Bruegel-iene ( cazul meu ) care te scoate de pe șine.  Acestea spuse numai in cazul imagini, mai sunt metaforele care te trimit spre alte universuri imaginative. Mai este atmosfera...etc. 

Daca textul este unul narativ, fie cu incarcatura simbolică, chiar criptică impactul este mult mai mic ( in general cazul textelor ecleziastice...rog sa fiu corectat daca e cazul ). Sunt doar reflecțiile mele bazate pe experientele mele de pană acum.

In toate cazurile cuvantul este necesar sub toate formele lui de expresie estetică, punct. Doar am observat ca in muzica, uneori nu-i doresc intelesul in paralel cu actul muzical in cazul in care doresc sa finalizez " adaparea " simtirii cu fluid muzical.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 14 minute, dinica a spus:

Endorfina genereaza fericire.  Muzica lui Bach duce la cresterea nivelului endorfinelor. Dupa ce ramanem fara energie ce se intampla? Nostalgie.

Nimic nu este etern...doar prostia.

Ce facem?...alt "Bach" alta "distractie".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 31.05.2018 la 0:33, Wolfgarl a spus:

Ce inseamna "artisti adevarati" ?  E un termen fake.

Ca sa scurtez intrebarea...cunoscand dealtfel cu cine stau de vorba. Sunt convins ca ai inteles la ce ma refer, atata doar ca ma refer la solisti.

 

La 31.05.2018 la 0:33, Wolfgarl a spus:

Toti solistii vazuti pe mine pe Mezzo au 'eyes wide open'. In pasajele fortissimo ai impresia ca le fug ochii din orbite. :)

Probabil ca vedem lucruri diferite. Chiar imi aduc aminte de un pianist japonez ( bun dealtfel ) care canta Tchaikovsky -    la TVR2 sau 3 - tinea ochii mai mult inchisi...la un momentdat, pe la jumatea concertului o lacrima i s-a prelins din coltul ochiului ( evident inchis ).

Am incercat o conotatie retorica a intrebarii mele, care se pare ca nu a prins la toti. In loc sa facem analiza pe text ar fi mai interesant sa dezbatem fenomenul.

Editat de oake
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 31.05.2018 la 1:00, Wolfgarl a spus:

Muzica "simfonica" este alt termen impropriu. In acest caz, faci trimitere directa doar la Corala lui Beethoven; simfoniile II, III, IV si VIII de Mahler, suitele simfonice ale lui Debussy..samd..Requiemul lui Mozart sau Aida nu sunt...simfonii.

Nu sunt mare cunoscator dar muzica simfonica, conform DEX se refera la simfonie, concert, suita si uvertura orchestrala, balet...Deci care este partea improprie a termenului folosit de mine ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, popescuioan a spus:

Este imposibil fiindca reprezinta esenta audiofiliei.(a trai muzica intr-un mod egoist)

De ce crezi ca nu sunt multi solisti de instrument ( daca o fi vreunul ) pe forum. Ma intreb de ceva timp.

Tu chiar crezi ca vre-un presupus solist ar avea vre-o reprezentare vis a vis de muzica la conserva, sau chiar cea in spatiul real, fata de cum percepe un eventual audiofil sunetul?...daca are suficient sound stage, rezolutie, e dark sau bright, etc...?

Cunosc astfel de persoane si credeti-ma, nu sunt interesate de subiectul asta. Pentru ei, din ce am discutat,  sunetul este o problema de intimitate ( dintre ei si "dimensiunea"  instrumentului ). Ca se comporta intr-un fel sau altul tine fix de demersul lor transcendental.

Acest demers, desi poate parea la inceput egoist, genereaza de fapt a doua forma a creatiei ( in cazul fericit ).

 

PS

Sper sa fi cunoscut persoanele potrivite pentru acest tip de subiect.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 02.06.2018 la 11:36, dinica a spus:

 Ascultatorul de muzica fie ca este meloman, audiofil, etc, gusta muzica ca pe o placere in sine. 

Corect ! ...nu ne obliga nimeni sa audiem muzică. Dar o facem din - si cu -  pasiune. Din pacate in cealalta parte a mesei nu se intampla acelasi lucru in majoritatea cazurilor si atuncea ascultam:

La 02.06.2018 la 21:33, trancotistu a spus:

ce ne propune producătorul! și în sala de concert tot ce propune producătorul vei auzi! 

Deoarece:

La 02.06.2018 la 11:36, dinica a spus:

Guys, pentru majoritatea cantaretilor muzica a devenit o slujba. Pentru ei muzica nu mai are nimic spectaculos.

Cu alte cuvinte unii se duc la serviciu, altii se duc la muzica.

La intrebarea:

La 02.06.2018 la 19:42, popescuioan a spus:

Care din cele doua sunete poate fi luat ca etalon? 

Noi...melomanii ( fie ei si audiofili ) suntem la celalalt capat al muzicii - pana la urma si al sunetului -  suntem la primire. La serviciu pot fi tipii lui dinica sau, daca avem noroc ( ori daca ne provocam norocul ) poate fi un solist mare cu o orchestra simfonica adevarata in spate, sau un Pablo Casals cu suitele pentru violoncel de Bach ( care nu e muzica simfonica...asta ca sa nu-mi mai sara Wolfgarl in cap ). Acuma ce cautam?...fiecare isi ia ce-i trebuie de unde trebuie fara etaloane.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 02.06.2018 la 19:42, popescuioan a spus:

Ca sa revin la titlul topicului, cum este perceputa vocea unei soprane din randul oboistilor?

Daca intrebarea era retorica nu ma bagam...sunt doua situatii: in functie de pozitia orchestrei. In fata sau in spatele sopranei ceea ce spune ceva despre impactul sonor. Oricum fiind in sânul problemei nu vor auzi ca la conserva. Treaba e ca ei nu au " grețurile " audiofililor" vis a vis de sunet... au alta agenda sonora. 

Totusi am facut un experiment. Nepoata unui bun prieten canta de mica la pian...acu' e cam de 13 anisori. Are ceva concerte la activ. Am pus CD si vinil, mai multe, la mine si mi-a zis ca i se pare ca vinilul suna mai natural ( doar cu juma' de voce ) nestiind parerea mea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.