Sari la conținut
HiFi Tech

Vintage digital


Andi

Postări Recomandate

Am găsit un articol foarte ciudat și interesant într-un vechi număr din Stereo Review, legat de Roger Lagadec.

Cred că l-am mai menționat pe acest forum pe Roger Lagadec: fără Lagadec, digitalul, așa cum îl avem azi, nu ar fi existat, ci ar fi fost mult mai sărac. Este unul dintre principalii creatori ai procesoarelor digitale, CD Playerelor etc, digitalului per se.

A început proiectând digital pentru Studer/Revox, fiind apoi transferat, pe bani grei, la Sony, fiind principalul artizan al celor mai bune playere pe care le-a făcut Sony vreodată: cele din seria X7. Faptul că, de exemplu, cei de la Stereophile folosesc, chiar și în 2019, ca referință pentru CD Playere, un CD player Sony X7, spune multe despre viziunea și calitatea încorporate în acele playere.

Lagadec este extrem de sincer. Printre altele spune o chestie care pe mine personal, acum în 2019, m-a șocat, deoarece chiar nu o știam, deși am citit tone de maculatură despre digital: că CD-ul a fost gândit de la început doar ca un mediu MID-FI și nicidecum HI-FI și că cei care la zenitul CD-ului îl considerau inferior analogului aveau dreptate!

Și asta o spunea Lagadec, adică cel în cazul căruia, atunci când vorbea despre digital, toate firmele își luau notițe în tăcere.

Articolul pornește de la o afirmație făcută de un „analogist” high-end cum că: „Procesul digital este aseptic, ucide toți <microbii> sunetului care fac parte din viața organică. Un pick-up mediocru îi va ignora oricum, însă un pick-up rezolut îi va revela. Și exact tocmai acest lucru îi lipsește digitalului. Este mort”.

Teoria detractorilor digitalului din acel moment, așa cum puteți vedea în articolul din care am atașat o captură, era că un cd player poate depăși un pick-up mediocru, dar nu poate concura cu un pick-up high-end.

Ce spunea Lagadec: „Nu pot să îi contrazic în niciun fel pe cei care susțin că performanța CD-playerelor variază și că cel mai bun CD se află în spatele celui mai bun analog.  

Încă mai avem multe de învățat. De exemplu, conversațiile cu Dr. Thomas Stockham (un pionier în domeniul digitalului, creator al sistemelor digitale Soundstream pe care le folosim în prezent pentru producerea majorității înregistrărilor digitale), au evidențiat faptul că tehnicile de filtrare agresive din digital POT SUNA FOARTE CIUDAT PENTRU URECHEA UMANĂ, deoarece se pare că nu au corespondent în natură.

Par foarte utile în teorie, dar în realitate sunt mult prea străine experienței umane pentru a putea fi acceptate imediat - sau cel puțin aceasta este gândirea noastră în acest moment.” 

Mai încolo, Lagadec mai spune: „Opinia care trebuie contrazisă cât mai repede este afirmația de-a dreptul obscenă cum că digitalul din acest moment reprezintă perfecțiunea....Presa (de specialitate) nu ar trebui să scrie despre așa ceva...

 

 

 

 

 

Capture.JPG

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am observat acest fenomen pe cel putin 4 sisteme bune, unde atat digitalul cat si analogul vinil erau din gama superioara. Analogul pur si simplu nu il puteai compara, era din alta lume, mult mai placuta, cu tot ce trebuie ca sa tw bucuri cu adevarat de SUNET si MUZICA. La revenirea pe digital in 30sec inchideai si reveneai pe vinil. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu generalizati.

Articolul este scris cel putin partinitor,  pt ca omite parti esentiale are realitatii.

Iar realitatea inseamna un digital pe care il ascultam noi de pe cd-uri si un cu totul alt digital folosit la inregistrari de inalta rezolutie. Daca cd-urile (ma rog, sa zicem blueray-uri daca pe cd nu ar incapea) ar fi imprimate audio la rezolutia la care se pot face inregistrarile, ar depasi foarte de departe orice format analogic.  Nu sunt - si probabil nu vor fi scrise asa in viitorul apropiat - din interese comerciale (cred).

Aceeasi realitate ne sileste sa nu uitam tarele sistemelor analogice - de la variatia vitezei benzilor, imperfectiunea uniformitatii acesteia, a contactului cap-banda, influenta campului magnetic terestru asupra benzilor si multe altele.

La pick-upuri sunt probleme similare, de constanta a viteza,  de contact ac-disc, transmisie si captare de brum mecanic si chiar microfonie daca se asculta mai tare, la care se adauga limitarile imprimarii necanice a discurilor.

Toate acestea sunt realitati pe care sistemele de top incearca sa le minimizeze dar nu pot fi eliminate total si nu are rost sa ne mintim.

 

Ramane intrebarea - de ce [toti] avem impresia ca sursele analogice suna mai bine ?     Raspunsul meu este - pt ca se compara mere (mai acrisoare) cu pere coapte.

Suna superb un sitem audio de top  cu sursa pick-up si discuri bine inregistrate,  dar, daca am imprima noi (de pe live) un cd in rezolutia maxima posibila azi, si l-am asculta pe cel mai bun dac care il poate decoda, fiti siguri ca ar depasi de departe pick-upul.

Editat de Shambala
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dozele optice si noile tehnologii de realizare a matritelor promit sa rezolve o parte din problemele pe care le-ai amintit. Doar ca dozele optice sint scumpe iar noile tehnologii de gravare nu sint inca pe piata.  Pe de alta parte sa nu ne imbatam cu apa rece, adevarul este ca noi, cei interesati sa ascultam muzica buna si dorim un sunet de calitate sintem cu mult mai putini decit cei care asculta DJ NustiuKare la doape sau in masina. Cei mai multi acasa se multumesc cu boxe portabile pe bluetooth sau boxe Lojitec 5.1 si sint ferm convinsi ca au un sunet de mare calitate. Si mai asculta si mp3. Inregistrarile de calitate sint mai rare si scumpe chiar si pe site-urile legale sint diferente de pret intre flac si DSD. Daca ne gindim la artisti care nu mai sint de mult pot sa am si mama digitalului ca tot degeaba, inregistrarile sint alea de acum 40 -50 de ani. 

Cu televizorul e alta poveste, avem Netflix 4K o luna la pret de jumatate de album DSD 64 de pe 2L, iar daca pui doua televizoare unul linga altul vezi imediat diferenta. Mai ales culorile "absolut naturale" de la Samsung.  Iar industria ofera ce se cere ca doar banul dicteaza. E mult de dezbatut aici si multe intrebari la care o sa aflam (poate) raspunsul peste multi ani. In situatia putin probabila ca industria o sa ajunga la concluzia ca vinil-ul sau banda trebuiesc reinventate si o sa se bage bani multi in cercetare digitalul va disparea din sistemele de top.

Pina atunci analogicul e o pasiune foarte costisitoare.

Editat de bogdanozaurus
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@Shambala, articolul nu e deloc părtinitor și e vorba despre digitalul din acel moment, așa cum era el văzut atunci de unul dintre creatorii lui. Din acest motiv am și intitulat threadul ”vintage digital”. Pe scurt, nu văd ce legătură are „rezolutia maxima posibila azi”, de care vorbești tu, cu acest subiect.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Chiar daca ne raportam la anii nasterii digitalului, sa  stiti ca si atunci au fost doua sau trei standarde superioare pregatite si testate, cel putin unul din ele fiind folosit in studiourile de inregistrari - si asta  cu cativa ani buni inainte de aparitia pe piata a cd-urilor.

Este imposibil ca un expert in domeniu sa nu stie de ele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 7 months later...

....analogul si digitalul, o discutie, as putea spune chiar o disputa, interminabila. Cu ani in urma, analogul incerca(si reusea) sa fie cat mai perfect. Intre melodii, banda era taiata si erau intercalati 2 metri de banda galbena, pentru a nu se auzea absolut nimic in aceste pauze intre titluri. In ziua de azi digitalul incearca sa redea voit acele greseli ale analogului, ca sunetul sa para analog. In Elvetia sunt in contact cu cateva studiouri pur analogice unde s-au reconditionat magnetofoane Studer A80, pe 2 canale si DASH pe 16-24 canale, electronica mai bine zis amplificatoarele de inregistrare - redare inbunatatite( Mark Levinson si Tim de Paravicini). fiecare studio are cate 10-15 magnetofoane modificate, sunetul fiind de nedescris. Aici totul este analog, inregistrarea, mixajul si au posibilitatea sa produca si vinil. Aceste studiouri de inregistrari au si o sala mica de auditie pentru invitati(ca. 30 locuri). In acest fel se poate asculta muzica, prin difuzoare in spatele unul perete de sticla. Aceste studiouri, vand benzi, casete, CD si Vinyl. Un recorder digital pe 8 canale a ajuns sa se vanda cu 25-40€ iar cele profesionale de studio cu 4-00-1000€. Ca exemplu as da formatia Ellis Mano Band cu albumul "Here and now", inregistrat in Baden(Elvetia) in Martie 2019.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.