Sari la conținut
HiFi Tech

Caut un amplificator vintage, anii 70 cu sunet cald


andreic

Postări Recomandate

Inteleg ce spuneti dvs. dar nu asta am intrebat. Luand in calcul aceeasi inregistrare si aceleasi boxe, pe unele amplificatoare suna subtire si pe altele carnos si cald. Ce anume face acel sunet sa fie mai placut urechii? Curba de raspuns a amplificatorului? Distorsiunile? Ambele?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In nici un caz distorsiunile. Si nici curbele de raspuns nu fac sunetul cald.

Eu am mai afirmat ca am o slabiciune pentru anii 70, iar ca o parere strict personala, acolo unde avem doar tranzistori sau lampi nu putem da gres, bineinteles intr-o configuratie/schema bine aleasa. Evit pe cat posibil orice contine circuite integrate si scheme stufoase. In cazul meu simplitatea primeaza!

Sunt doar opinii personale...sper sa nu ma ia pe sus Inchizitia audiofila! :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deocamdata detin 3 amplificatoare, fiecare are un punct forte, insa imi lipseste unul care sa faca vocea sa para reala, in fata mea. Am trecut si eu prin etapa aia numita goana dupa detalii, si orice scula care scotea in relief noi sunete ma incanta mai mult. Dar am ajuns la concluzia ca detaliile sunt extraordinare, dar sunetul per ansamblu este prost si nu stiam de ce imi venea sa inchid sistemul dupa 30 min de auditie. Cred ca intr-o anumita masura totul tine de gusturi....cum zice si vio...nu exista cel mai frumos, ci ce imi place mie....sau ceva de genul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

e foarte ok ce spui, sa crezi in ceea ce simti tu, sa nu iei idei care sa ti inlocuiasca concluziile proprii, le poti lua in calcul daca crezi ca ti plac, in mod sigur amplificatorul dorit exista, e o chestie de timp pana apare, nu te grabi, ai la ce asculta, fiecare audiofil e unic in felul lui, asta i si frumusetea acestui hobby.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Va salut cu drag stimati colegi! Vreau sa va anunt pe aceasta cale :) ca momentan mi-am gasit un amplificator care sa corespunda in mare parte cerintelor mele. Am avut sansa sa cumpar un NIKKO TRM-500, respectiv de prin anii 75, intr-o stare foarte buna! Mi-am propus sa revin cu poze ale aparatului, atat la exterior cat si interior. Despre sunet pot spune doar ca e cam ce cautam eu, cald, carnos, plin si placut urechii. Inaltele nu sunt stridente, vocile nu sunt castrate.....e frumos, ce sa mai.... Astept si ceva pareri legate de scula, in masura in care a mai avut cineva ocazia sa il asculte. Toate cele bune!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Nu arată rău de loc înăuntru. Traf şi filtraj mari, finali TO-3 (doar 4 ceea ce nu-i rău) şi asta doar pentru 20 W pe canal. Dacă timbrul este cel pe care-l căutai ăsta este cel mai important lucru. Chiar dacă nu are suficientă vână, viteză, bass suficient de profund, 3D...etc, ăstea se pot scoate ulterior printr-un recap deştept (asta doar dacă e cazul dar la sculele atât de bătrâne, din ce am constatat cam totdeauna e cazul).

Să-l stăpâneşti sănătos !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Văd că boxele tale sunt fără bass reflex lucru care mă bucură (lucru atât de rar întâlnit la boxele moderne) cu senzitivitatea de 89 dB/2,83Vrms/1m. Din ce mă pricep nu e foarte mare dar nici prea mică. Sper să fie duse cu succes de amp, asta dacă nu vrei să faci scandal.

Foarte interesant binomul boxe-amp cu o diferenţă cronologică între ele de 30 de ani (poate mă înşel puţin). Sunt tare curios unde o să ajungi cu sunetul cu acest binom...sau poate deja ai ajuns.

Iarăşi, preul de phono cu cei 6 tranzistori nu prea are voie să sune rău.

Oricum îmi place ideea per total.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Desi s-a spus ca boxele mele sunt dificil de condus, mai ales de catre niste amplificatoare vintage si cu puteri mici, sunt de parere ca la volum mic (exact cum ascult) aceste amplificatoare isi fac treaba foarte bine. Nu am sesizat sunet lesinat sau distorsiuni, sau poate, de ce nu.....nu ma pricep eu sa detectez atunci cand boxele nu sunt conduse corect.


Referitor la sunetul amplificatoarelor vintage....mie personal imi place pentru ca este putin mai echilibrat si mai moale, inaltele nu sunt agresive, bassul este moale, vocea pare mai plina etc. Desigur, nu toate suna asa, fiecare are tonalitatea si timbrul personal, si de asta detin mai multe in colectie, de dragul de a le schimba ocazional.


Amplificatorul meu de zi cu zi este un Roksan kandy mk3, care fara doar si poate le spulbera din toate punctele de vedere. Nu as renunta la el pt ca are si putere suficienta, suna si destul de cald si articulat si reuseste sa nu fie agresiv. Insa intr-o dupa amiaza de duminica, sau intr-o seara in care am capul vraiste de la munca, prefer sa scot o vechitura, sa ma bucur de un sunet altfel si sa il privesc si sa ma minunez. Pentru mine sunetul se imbina cu pasiunea pentru vintage. Desigur, cireasa de tort ar fi un mag bun, dar toate la timpul lor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce-i drept că ampul e cam mic pentru boxele tale care nu au un randament foarte mare. Dar un amp din anii '70 pe la 50-70 W de preferinţă european (pentru timbru) făcut cum trebuie pe componentele pasive s-ar putea să se uite în jos la Roxanul tău sau să-l egaleze dar cu timbrul pe care îl doreşti. Mai ales că nu vrei să faci scandal.

Nici mie nu mi-a venit să cred ce sunet am putut scoate dintr-o răgălie de Philips de 20 W de la sfârşitul anilor '70.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca te intereseaza un sunet cald ar fi bine sa urmaresti parametrul damping factor , sa fie mic, asta am observat eu, gen:


http://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/pm551.shtml



Over a range from less than 1 to up to around 50, damping factor describes the ability to which the amplifier helps to control the oscillation of the speaker, expressing the degree to which the amplifier does not exert a resistance against the current generated by the speaker. A damping factor of 50 is high, indicating that the output impedance of the amplifier is negligible compared to the internal resistance of the speaker and the speaker cabling.


Higher electrical damping of the loudspeaker is not necessarily better.[dubious – discuss] Some loudspeakers sound better with lower electrical damping.[citation needed] A lower damping factor helps to greatly enhance the bass response of the loudspeaker, which is useful if only a single amplifier is used for the entire audio range. Therefore, some amplifiers, in particular vintage amplifiers from the 1950s, 60's and 70's, feature controls for varying the damping factor.


One example of a vintage amplifier with a damping control is the Accuphase E-202, which has a three-position switch described by the following excerpt from its owner's manual:[1]


"Speaker Damping Control enhances characteristic tonal qualities of speakers. The damping factor of solid state amplifiers is generally very large and ideal for damping the speakers. However, some speakers require an amplifier with a low damping factor to reproduce rich, full-bodied sound. The E-202 has a Speaker Damping Control which permits choice of three damping factors and induces maximum potential performance from any speaker. Damping factor with an 8 ohm load becomes more than 50 when this control is set to NORMAL. Likewise, it is 5 at MEDIUM position, and 1 at SOFT position. It enables choosing the speaker sound that one prefers."


By contrast, in modern high fidelity amplification, the trend is to separate the bass signal and amplify it with a dedicated amplifier. Often, amplifiers for bass are integrated with the speaker cabinet, a configuration known as the powered subwoofer. In a topology that includes a dedicated amplifier for bass, the damping factor of the main amplifier is not relevant, and that of the bass amplifier is also irrelevant if that amplifier is integrated with the speaker and cabinet as a unit, since all those components are designed together and optimized for the reproduction of bass.


Damping is also a concern in guitar amplifiers (an application in which distortion is desirable) and low damping can be better. Numerous guitar amplifiers have damping controls, and the trend to include this feature has been increasing since the 1990s. For instance the Marshall Valvestate 8008 rack-mounted stereo amplifier[2] has a switch between "linear" and "Valvestate" mode:


"Linear/Vstate selector. Slide to select linear or Valvestate performance. The Valvestate mode gives extra warm harmonics plus the richness of tone, which is unique to the Valvestate power stage. Linear mode produces a highly defined hi-fi tone that gives a totally different character to the sound and suits certain modern "metal" styles, or PA applications."


This is actually a damping control based on negative current feedback, which is evident from the schematic,[3] where the same switch is labeled as "Output Power Mode: Current/Voltage". The "Valvestate" mode introduces negative current feedback which raises the output impedance, lowers the damping factor, and alters the frequency response, similarly to what occurs in a tube amplifier. (Contrary to the claim in the handbook, this circuit topology has appeared in numerous solid-state guitar amplifiers since the 1970s.)


sursa - wiki

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am calculat la mine dampingul amplificatorului cu boxele de 6 ohm.


fabricantul da un damping de 35 la o impedanta de 8 ohm la 1khz , rezulta o impedanta de iesire de x=8/35=0.228ohm


pentru incintele de 6 ohm si cabluri kinezofile de sa zicem 0.25ohm(is groase dar au 5m) obtinem y=6/0.228+0.25=12.5 damping factor, poate de asta suna asa cald sistemul meu, poate fi o explicatie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Sunetul frumos, muzical, plăcut urechilor sa născut în anii '70 şi de atunci a început să moară puţin câte puţin. Unde am ajuns acuma chiar mă sperie. Şi am ascultat ceva sisteme scumpe (presupus bune). Sunetul de acuma (mă refer la cel scump şi presupus bun) chiar mă sperie. Poate sunt învăţat cu altceva, poate nu mă adaptez la noul trend...de ce aş face-o ?

Treaba cu damping factor enunţată de comanr, cel puţin din propria-mi experienţă, mi se pare corectă. Asta dacă am înţeles bine (deşi nu e chiar uşor).

Până la urmă muzicalitate versus stres sonor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...

Si un Harman Kardon 655vxi pe boxe JBL LOFT 50 sună grozav

 

Normal că poate suna bine pentru anumite urechi. Cel puţin pentru mine caut alt sunet. Vreau dulceaţă şi nu stres după un timp relativ scurt. Vreau grăsime şi nu forţă...vreau ca sunetul să îmi vorbească şi nu să-mi spună ce să fac.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acu ceva mulţi ani, poate 20, am ascultat scula asta pe Bose 901 MK3. Nu a fost ceea ce trebuie...poate Bosele?

Am mai ascultat scula asta pe Kef (nu foarte mari). Nu suna rău.

Avea ceva probleme din când în când.

Cu tot ceea ce este ea făcută cu un recap adevărat sunt convins că sunetul este acolo. Dar în stare iniţială are ceva probleme. Cel puţin cea pe care am ascultat-o eu. Nu era acolo.

Sunt chiar curios ca o astfel de sculă nefăcută , să sune bine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un pont: nu există vreo firmă care să producă întreaga gamă de componente ale unui lanţ audio impecabile. De obicei excelează în ceva, să zicem amplifuri, iar radiourile, cd-urile, boxele... fie le fac în cooperare cu alţii sau tot în ograda proprie, dar întotdeauna se chinuie să le împerecheze ca sunet, să nu observe clienţii diferenţe. Aşa s-a născut şi legenda cu sunetul de firmă, sau cel nemţesc, englezesc, japonez... etc.

Combinate componente de la firme diferite, foarte rar sună corect, de obicei sună aiurea. Unora le place asta, altora nu.

Exemplu: amplifurile din anii 70, care trebuiau să muncească cu difuri rigide, aveau corecţii exagerate ptr boxele actuale, dar se căutau după '89 cînd descoperiseră românii electronicele la mîna a doua.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Un pont: nu există vreo firmă care să producă întreaga gamă de componente ale unui lanţ audio impecabile. De obicei excelează în ceva, să zicem amplifuri, iar radiourile, cd-urile, boxele... fie le fac în cooperare cu alţii sau tot în ograda proprie, dar întotdeauna se chinuie să le împerecheze ca sunet, să nu observe clienţii diferenţe. Aşa s-a născut şi legenda cu sunetul de firmă, sau cel nemţesc, englezesc, japonez... etc.

Combinate componente de la firme diferite, foarte rar sună corect, de obicei sună aiurea. Unora le place asta, altora nu.

Exemplu: amplifurile din anii 70, care trebuiau să muncească cu difuri rigide, aveau corecţii exagerate ptr boxele actuale, dar se căutau după '89 cînd descoperiseră românii electronicele la mîna a doua.

 

În mare măsură ai dreptate. Totuşi legenda sunetului: nemţesc, englezesc, japonez... etc nu ţine neapărat de împerecherea sculelor lor. Mă refer la sunetul vechi. Cred că ţine mai mult de filosofia lor despre sunet la anii respectivi. De ex binomul amp boxă la Philips suna mai ''soft'' dar cu o muzicalitate covârşitoare pe când binomul Braun suna mai vânos dar poate nu la fel de muzical. Vorbesc de ceea ce am eu (scule la nivelul anilor '70). Dacă le împerechiem în cruce fiecare unitate îşi păstrează caracteristica fundamentală. De ex putem egaliza sunetul în felul ăsta în funcţie de ce ascultăm. Iar ai dreptate că sculele vechi se împerechează foarte greu cu cele noi...alte standarde de fabricatie. Cred că trebuie să pornim în demersul nostru de la timbrul fiecărei scule, fie ea veche sau nouă şi când găsim numitorul comun să ne bucurăm. Atâta doar că ampurile foarte vechi trebuiesc resuscitate ca să fie acolo, dacă nu mai mult.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

După ce în anii 60 s-a elaborat DIN45500 baza sistemelor de calitate, avînd ca referinţă o bandă de 30-18000Hz, japonezii în anii 70 au supralicitat cu 20-20000Hz, încercînd să spargă piaţa europeană, mai ales cea germană. Cam asta e direfenţa fundamentală, cu nuantele de sunet e după fiecare firmă, unii au mai bibilit pe la corecţii ca să li se audă sculele bine în orice situaţie (exemplu Nad).

Nemţii îşi protejau piaţa folosind sarcini generalizate de 4 Ohmi, pe cînd japonezii nu erau capabili să producă decît ptr 8 Ohmi, din cauza economiei.

.............

Cînd combinăm scule diferite, de la diferiţi producători generalişti obţinem n combinaţii posibile de sunet. Consider că orice reper dispare în acest caz.

Există evident şi producători axaţi doar pe anumite componente, de exemplu boxe sau amplifuri, care ar trebui să accepte orice combinaţie.

Deci avem pe de o parte scule realizate cu ''dedicaţie'' în caracteristici şi sunet şi scule ''universale'', teoretic neutre ca sunet. Personal aş folosi sculele ''universale''.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...

Eu ascult pe LAFAYETTE LR1100 cu boxe SANSUI SP2500X si am obtinut acel sunet analog, cald cum cauti tu.

Sunetul in acest system este cu voci foarte prezente si bass linistit.

Chitarile pe rock sunt de asemenea fff prezente. E adevarat ca si boxele sunt foarte detaliate, cu o scena uriasa - 3 cai - 5 difuzoare.


Sa iei in calcul ca la sistemele vechi - cel putin asta am observat eu - nu conteaza ce cabluri folosesti pe interconnect si pe boxe.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pe chestia asta se poate face un topic separat, pentru cei insetati de sange:

 

Sa iei in calcul ca la sistemele vechi - cel putin asta am observat eu - nu conteaza ce cabluri folosesti pe interconnect si pe boxe.

 

In ce priveste LAFAYETTE LR-1100 este o oarece inflatie pe piata, atat la noi cat si pe ebay de aparate noi in cutie. Stie cineva ceva de treaba asta, s-a pescuit de pe fundu' marii vreun container cazut acum 40 de ani, sau care este cauza?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.