Sari la conținut
HiFi Tech

Urechea trebuie educata?


Whiplash

Postări Recomandate

Citeam topicul unde o persoana cerea niste pareri legat de un sistem audio. Ceva asemanator cum am cerut eu legat de amplificator, avand deja incintele.

La un moment dat, Adam a scris: "Cu timpul o sa inveti sa asculti muzica si o sa imi dai dreptate. Urechea se educa in timp. Important este sa se educe cum trebuie."


Daca chiar este adevarat, ar fi benefic ca cei care o pot face, sa explice "cum sta treaba", bineinteles, cu argumente.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E mai greu de explicat in cuvinte, e daca vrei ca mersul pe bicicleta, trebuie sa exersezi ca sa reusesti. Ideea este sa asculti cit mai multe sisteme, la dealeri, prieteni, dujmanii, pe unde prinzi, apoi sa mergi acasa si sa compari. Ideal daca te duci la prieteni sa mergi cu un stick, cd, vinil si sa-l asculti pe acel sistem ca sa poti face o comparatie mai buna. Unele sisteme or sa-ti placamai mult, altele deloc, depinde si de gust. O sa ajungi insa sa poti face diferenta intre sisteme sa fi atent la detalii, la scena, o sa faci distinctia intre un bass bun si unul care bubuie inutil, intre inalte bine redate si cele care te zgirie pe creier. Daca te duci pe la evenimente discutii apoi cu ceilalti, schimbi impresii, vezi ce a placut si ce nu....

Cam asta e in mare, drumul e lung si nu tocmai usor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asa cum educatia literara se face cu scriitori consacrati, cred ca si urechea muzicala se educa cu muzica consacrata. Care e aia? Personal cred ca e vorba de muzica clasica, jazz si rock progresiv-simfonic. Daca ar fi sa incepem de undeva, as spune muzica preclasica: Vivaldi, Bach, Handel, Telemann, o muzica cu multa ARMONIE si constructii relativ simple. Si Mozart. Cat mai mult Mozart. Poate unii vor avea alta opinie, sa auzim argumentele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E mai greu de explicat in cuvinte, e daca vrei ca mersul pe bicicleta, trebuie sa exersezi ca sa reusesti. Ideea este sa asculti cit mai multe sisteme, la dealeri, prieteni, dujmanii, pe unde prinzi, apoi sa mergi acasa si sa compari. Ideal daca te duci la prieteni sa mergi cu un stick, cd, vinil si sa-l asculti pe acel sistem ca sa poti face o comparatie mai buna. Unele sisteme or sa-ti placamai mult, altele deloc, depinde si de gust. O sa ajungi insa sa poti face diferenta intre sisteme sa fi atent la detalii, la scena, o sa faci distinctia intre un bass bun si unul care bubuie inutil, intre inalte bine redate si cele care te zgirie pe creier. Daca te duci pe la evenimente discutii apoi cu ceilalti, schimbi impresii, vezi ce a placut si ce nu....

Cam asta e in mare, drumul e lung si nu tocmai usor.

 


Ca sunt sisteme mai bune, care suna mai bine ca altele, asta e fara urma de dubiu si ca daca dai peste un sistem care reda mai fidel o sa-ti placa mai mult decat ce ai acasa/ai mai auzit inainte.


Chit ca depinde de gust, ma asteptam ca cineva sa descrie mai cu exactitate cum trebuie sa "sune" acele inalte + bass nu doar sa zgaraie urechea + bubuie.

Cand te referi la scena e ceva de genul, int-una "buna" ar fi ca si cum ai fi in fata unei orchestre si ai face diferenta de pe ce rand vine sunetului unui anume instrument, in schimb ce la una "proasta" ar fi un sunet flat?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asa cum educatia literara se face cu scriitori consacrati, cred ca si urechea muzicala se educa cu muzica consacrata. Care e aia? Personal cred ca e vorba de muzica clasica, jazz si rock progresiv-simfonic. Daca ar fi sa incepem de undeva, as spune muzica preclasica: Vivaldi, Bach, Handel, Telemann, o muzica cu multa ARMONIE si constructii relativ simple. Si Mozart. Cat mai mult Mozart. Poate unii vor avea alta opinie, sa auzim argumentele.

 


Asta mi se pare o idee foarte subiectiva si foarte "impinsa" la extrem. E ca si cum ai spune ca unul caruia nu-i place sa citeasca clasicii, asta dupa ce a citit cativa, e cam vai de el :) Nu cred ca ar trebui sa asculti o anumita muzica ca sa poti face diferenta intr-un sistem care suna si altul care zgaraie+bubuie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu aș sublinia și un alt aspect. Am fost odată într-un showroom cu cd-playerul din dotare pentru o comparație. În showroom mi s-a părut că cele două scule sunau aproape identic. Totuși am cumpărat cd-playerul respectiv și când l-am introdus acasă în sistem mi-am dat seama că diferențele erau mult mai mari în bine. Asta pentru că l-am ascultat într-o cameră pe care o cunoșteam, o cameră cu care urechea era obișnuită. Și acum când merg într-un showroom am nevoie de ceva timp să mă obișnuiesc cu acustica respectivă ca să-mi dau seama cât de cât cum performează sistemul respectiv.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca sunt sisteme mai bune, care suna mai bine ca altele, asta e fara urma de dubiu si ca daca dai peste un sistem care reda mai fidel o sa-ti placa mai mult decat ce ai acasa/ai mai auzit inainte.

Chit ca depinde de gust, ma asteptam ca cineva sa descrie mai cu exactitate cum trebuie sa "sune" acele inalte + bass nu doar sa zgaraie urechea + bubuie.

Cand te referi la scena e ceva de genul, int-una "buna" ar fi ca si cum ai fi in fata unei orchestre si ai face diferenta de pe ce rand vine sunetului unui anume instrument, in schimb ce la una "proasta" ar fi un sunet flat?

 

Nu am spus ca sunt sisteme mai bune, care suna mai bine ca altele am spus ca unele or sa placa mai mult ca altele. E greu de descris in cuvinte cum trebuie sa sune si imposibil sa o faci cu exactitate. Scena e unul dintre aspectele pe care cei aflati la inceput nu le prea acorda importanta. Este vorba aici de dimensiune pe latime dar si pe adincime, pozitionarea instrumentelor cum bine ai spus, spatiul dintre ele. Dar am ascultat si citeva inregistrari mono care sunau foarte bine.

Au fost citiva amici neaudiofili pe la mine care au fost incintati de cum se aude alti insa au spus cu sinceritate ca nu le place, ca nu e bass ca nu se aud inaltele nustiucum...dar si unii si altii erau oameni obisnuiti doar cu telefonul si radioul din masina pe care ascultau muzica bine comprimata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din pct de vedere audiofil' date=' sculele si mersul la eventuri live educa urechea, nu muzica.[/quote']

 

De acord.

Completez: mersul pe la prezentari, la dealerii mioritici. Concerte la Ateneu si Opera. Spectacole live, muzica acustica sau unplugged. Pe la prieteni cu sisteme, nu conteaza neaparat pretul, experienta dobandita e mai importanta. Cum a scris si Bogdan mai sus. :thumbup:

 


Fix de la tine ma asteptam la niste raspunsuri mult mai pertinente si mai "exacte", asta pentru ceea ce ai scris legat de educarea urechii. :) Mie imi e greu sa inteleg cum se poate reproduce un sunet live acasa la cineva. Mie unul mi se pare o comparitie improprie. Cum sa "bagi" sunetul live intr-o casa? Asta e ca si cum era descris in abcedar ca dorea unul sa bage soarele-n casa cu oala. :) In plus, cum suna o presa pe CD, Vinil, ce-o fi, suna intr-un fel, iar live suna cu totul alt fel, as spune mai mult, ba ca niciun live nu suna ca anteriorul.


Asteptam niste raspunsuri mai tehnice vis-a-vis de cum trebuie sa sune niste inalte si cum trebuie sa sune un bas, respectiv sa nu zgaraie urechea si sa nu bubuiasca.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am inteles din acest subiect ce muzica educa urechea, nu ce scule educa urechea. Parerea mea e ca muzica e inceputul, nu sculele. Exista si genuri muzicale care nu educa urechea, precum nu educa nici spiritul uman.

 


Clar ca exista genuri muzicale care nu educa urechea, gen manele. Dar de ce unul caruia nu-i place de exemplu muzica clasica, ar trebui sa asculte asa ceva ca sa-si educe urechea? Detaliaza te rog.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sunetul live nu trebuie sa il bagi in casa deoarece nu ai cum.


Te duci la spectacole pentru a putea avea referine. De exmplu: cum trebuie sa sune un pian, o vioara. Cum trebuie sa se auda vocea feminina, ce inflexiuni are, ce timbtru, etc. Apoi, acasa inceri pe cat posibil sa obtii cat mai aproape de acel sunet.


Un alt pas important este acela de a obtine sunetul pe care inginerul de la pupitrul de control a vrut sa il imprime pe discul respectiv. Acest lucru il sesizei atunci cand inregistrarile tale suna diferit.

Iti dau un exemplu. Am acasa disografia Leonard C. Cand pun 2 albume apropiate intre ele ca periada de timp, observ si aud nuante specifice la voce,cat si la restul instrumentalului. Chiar daca pe ambele acesta este acompaniat de un pian, acesta suna altfel unul fata de altul. Pe unul vocea se aude mai in spate, are un timbru mai dark si bassul e mai pronuntat, pe altul se pune accent pe vocea lui mai mult, restul fiind in back ground. Pe alte sisteme, suna la fel. E leonard care canta si atat.


Aceasta directie nu ti-o doresc totusi, deoarece este una fara de sfarsit si foarte costisitoare. Odata ce gusti din fructul oprit, cu greu te mai poti intoare. Ramaii doar iubitor de muzica si nu deveni audiofil. Eu as vrea sa ma intorc, insa acum nu mai pot. Ca sa iti dau inca un exemplu, am ajuns sa vreau sa imi cumpar doza de pick-up ce costa aproape 2000€. :mrgreen:


Ps: scriu de pe tableta, altfel as scrie mai mult.

 


Na nu, nu vreau sa ajung acolo :) Orice dus la extrem face "rau" :) Deja consider ca am investit mai mult decat trebuia, si multi or sa rada cand o sa citeasca, dar asta e parerea mea. Pornisem pe un buget X si am ajuns la 3X plus ceva :)


Iar ca sa-ti dai seama ce a vrut sa imprime inginerul de sunet cum poti face? Doar daca esti prezent la inregistrare :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pentru mine sunetul bun este ca mersul pe bicicleta, odata auzit ramane ca si senzatie pentru totdeauna. sunetul bun ar fi caracterizat prin lipsa de distorsiuni si un caracter complet, sa nu existe atenuari pe anumite frecvente.


pentru a intelege mai bine sunetul ar trebui cateva lectii, sau o minima documentare cu fisiere demonstrative, pentru ca fiecare sa inteleaga ce e aia banda de frecventa, faza, sa auda sample uri cu frecvente si faze diferite, asta ar ajuta pentru ca ar incepe lumea sa vorbeasca aceeasi limba.


japonezii de la technics in anii 70 au luat un instrument si l au inregistrat cu un microfon foarte fidel, apoi au repetat inregistrarea fara nici o corectie de ton pe un sistem de difuzoare(boxa), cand cele doua surse au coincis in faza si frecvente, s au oprit si au oferit lumii testamentul lor: Technics Linear Phase Speakers


cam asta ar trebui sa fac o boxa in opinia mea sa faca 1(unu) adica functia de transfer unitate.


exista si alte filozofii, sunete matasoase , basoase, insa eu ma multumesc cu ceea ce au gandit inginerii japonezi sunetisti ai anilor respectivi, simple as that.


ps:

inca ceva, nu este o legatura matematica intre bani si sunet desi multi asa functioneaza ca audiofili, intre stiinta si sunet este ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E mai greu de explicat in cuvinte' date=' e daca vrei ca mersul pe bicicleta, trebuie sa exersezi ca sa reusesti. Ideea este sa asculti cit mai multe sisteme, la dealeri, prieteni, dujmanii, pe unde prinzi, apoi sa mergi acasa si sa compari. Ideal daca te duci la prieteni sa mergi cu un stick, cd, vinil si sa-l asculti pe acel sistem ca sa poti face o comparatie mai buna. Unele sisteme or sa-ti placamai mult, altele deloc, depinde si de gust. O sa ajungi insa sa poti face diferenta intre sisteme sa fi atent la detalii, la scena, o sa faci distinctia intre un bass bun si unul care bubuie inutil, intre inalte bine redate si cele care te zgirie pe creier. Daca te duci pe la evenimente discutii apoi cu ceilalti, schimbi impresii, vezi ce a placut si ce nu....

Cam asta e in mare, drumul e lung si nu tocmai usor.[/quote']

 


Ca sunt sisteme mai bune, care suna mai bine ca altele, asta e fara urma de dubiu si ca daca dai peste un sistem care reda mai fidel o sa-ti placa mai mult decat ce ai acasa/ai mai auzit inainte.


Chit ca depinde de gust, ma asteptam ca cineva sa descrie mai cu exactitate cum trebuie sa "sune" acele inalte + bass nu doar sa zgaraie urechea + bubuie.


Daca mergi la un concert de muzica clasica si ai ureche muzicala + memorie auditiva , asculti o interpretare care o ai si inregistrata pe ce " conserva " doresti , tii minte ( auditiv ) cum suna instrumentul lui nenea vioara I , tuba , clarinet , pian , si acasa trebuie sa auzi instrumentele cit mai apropiat de ce ai auzit la concert .

Daca nu esti cit de cit pe aproape , faci un credit de nevoi personale , cauti asculti pina obtii un sunet cit mai apropiat de cel ascultat la " simfonie "


Cintarile cu instrumente amplificate , in special rock , nu trebuiesc luate in seama , de exemplu fiecare chitarist cinta pe diferite riguri in functie de erectia avuta dimineata sau cinta pe ce i se ofera intr-o anumita locatie . De exemplu Gilmor cinta ba cu chitara Fender ,ba cu Ghibson , interpretind aceleasi piese , chitara diferita sunet diferit , este doar un " egzemplu "

Cintarile live rezmplificate , in special cele rock , acolo depinzi si de cit praf alb a tras in nari ,a fumat , baut gasca de sunetisti , cu live amplificat este complicat rau de tot .

Cu vocile .....si mai complicat

Cand te referi la scena e ceva de genul, int-una "buna" ar fi ca si cum ai fi in fata unei orchestre si ai face diferenta de pe ce rand vine sunetului unui anume instrument, in schimb ce la una "proasta" ar fi un sunet flat?

 


Ah, deci vrei sa spui ca un violonist sau drummer sau ce o fi, intr-o orechestra canta in 2 zile la fel?:) Ala o fi robot nu om :)

Si am o curiozitate, de ce scrii intr-un mod asa ciudat? Folosesti i in loc de a, de ex tu scrii "cintarile" in loc de cantarile, plus giumbuslucuri de genul " egzemplu ", chiar iti da impresia ca esti mai "cool"?:) N-o lua personal, c-as avea ceva cu tine, e doar o curiozitate :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


Sa nu-ti para rau dupa banii cheltuiti pe scule , ai satisfactia ca ai sustinut economia mondiala , probabil un bosorog sef/investitor cu actiuni multe la un fond de investitii din care fac parte brandurile cumparate de tine , se da cu iahtul , maninca oo negre de peste , bea alcool cu bule inventat de francezi si pompeaza si o cadina de 20..22 de ani , ca ne platim acest hobby cu virf si indesat .

 

 

Sincer, eu ma multumesc cu sistemul care-l am, restul banilor prefer sa-i cheltui altfel, ca si bosorogul ala, de ce nu :) Chiar ma desfat bine cu sistemul meu si un pahar de Châteauneuf-du-Pape :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

..Si am o curiozitate, de ce scrii intr-un mod asa ciudat? Folosesti i in loc de a, de ex tu scrii "cintarile" in loc de cantarile....

Pentru ca asa se scrie corect, â a aparut cu foarte multi ani in urma doar pentru a scrie România, nu ar fi fost prea bine sa se scrie Romînia. Sau fara diacritice Romania e mult mai bine decit Rominia. Dar a venit revolutia si s-au trezit niste boi care au hotarit sa folosim â în loc de î si sunt în loc de sînt. Iar tu probabil ai facut scoala dupa aceasta mareata revolutie si ai impresia ca asa e bine. Ba nu e bine deloc. De egzemplu corect se scrie cîntarile nu cântarile. Scuze de off topic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

..Si am o curiozitate' date=' de ce scrii intr-un mod asa ciudat? Folosesti i in loc de a, de ex tu scrii "cintarile" in loc de cantarile....[/quote']

Pentru ca asa se scrie corect, â a aparut cu foarte multi ani in urma doar pentru a scrie România, nu ar fi fost prea bine sa se scrie Romînia. Sau fara diacritice Romania e mult mai bine decit Rominia. Dar a venit revolutia si s-au trezit niste boi care au hotarit sa folosim â în loc de î si sunt în loc de sînt. Iar tu probabil ai facut scoala dupa aceasta mareata revolutie si ai impresia ca asa ebine. Ba nu e bine deloc. Scuze de off topic.

 

Ce inversunat esti de parca eu am facut regulile :) Si cred ca atata timp cat au fost facute, trebuie sa ne adaptam la ele nu sa traim in trecut si sa sustinem ca ce e vechi e bun :) Inafara de vinul vechi, si alte bauturi, cam totul e bun ce-i nou :) Doar aia de nu-si permit spun ca cele vechi sunt mai bune ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Iar ca sa-ti dai seama ce a vrut sa imprime inginerul de sunet cum poti face? Doar daca esti prezent la inregistrare :)

 

Mergi să asculți înregistrarea respectivă la un audiofil care un sistem de top într-o cameră pusă la punct, eventual la un dealer care are așa ceva. Ce auzi, aia a vrut să imprime inginerul de sunet.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@Andi: si daca merg sa zicem la 5 audiofili, care are fiecare cate un sistem de top si o camera asa cum trebuie, logic e ca vor fi 5 timbre diferite ale sunetului.

Care va fi inregistrarea redata asa cum a intentionat inginerul de sunet?

 

Vor fi variațiuni pe aceeași temă. Chitara va suna tot a chitară, tobele vor fi prezentate așa cum a dorit inginerul, pianul clasic va suna a pian clasic și nu a pian electric, chitaristul care era poziționat undeva în stânga spate va fi poziționat exact acolo etc etc.

Poate unul dintre sisteme va avea o rezoluție mai mare și îți va permite să distingi mai mult particularitățile unui instrument din înregistrare, sau ale unei voci, poate altul îți va reda o scenă mai largă sau mai adâncă, poate altul va separa și mai bine instrumentele în aer, poate altul va fi și mai tridimensional decât celelalte, dar poți fi sigur că vei auzi înregistrarea reală și nu un simulacru sau o încercare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@Andi: si daca merg sa zicem la 5 audiofili' date=' care are fiecare cate un sistem de top si o camera asa cum trebuie, logic e ca vor fi 5 timbre diferite ale sunetului.

Care va fi inregistrarea redata asa cum a intentionat inginerul de sunet?[/quote']

 

Vor fi variațiuni pe aceeași temă. Chitara va suna tot a chitară, tobele vor fi prezentate așa cum a dorit inginerul, pianul clasic va suna a pian clasic și nu a pian electric, chitaristul care era poziționat undeva în stânga spate va fi poziționat exact acolo etc etc.

Poate unul dintre sisteme va avea o rezoluție mai mare și îți va permite să distingi mai mult particularitățile unui instrument din înregistrare, sau ale unei voci, poate altul îți va reda o scenă mai largă sau mai adâncă, poate altul va separa și mai bine instrumentele în aer, poate altul va fi și mai tridimensional decât celelalte, dar poți fi sigur că vei auzi înregistrarea reală și nu un simulacru sau o încercare.

 

Si pana la urma, dintre toate cele descrise de tine, care e "za best"? Il alegi pe cel care-ti place mai mult?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dar de ce unul caruia nu-i place de exemplu muzica clasica, ar trebui sa asculte asa ceva ca sa-si educe urechea? Detaliaza te rog.

Ce inseamna a EDUCA URECHEA? Inseamna a ne educa urechea si creierul si sufletul cu sunete muzica, adica sunete armonioase, care declanseaza reactii placute si care trezesc in constiinta superioara pacea, bucuria, implinirea sufleteasca, inaltarea spirituala. Eu cred cu tarie ca asta urmarim cand ascultam muzica, nu sa ne zapacim de cap. Muzica simfonica are avantajul ca in urma trecerii atator ani de la punerea in circulatie a demonstrat calitatea, chiar perenitatea ei, prin sentimentele mai sus amintite pe care le porneste in inimile ascultatorilor. E drept ca sunt tari unde educatia cuprinde muzica clasica in mai mare masura sau sunt familii unde se asculta aceasta muzica si astfel se face educatie muzicala de acest fel. Este adevarat si faptul ca numarul celor care asculta muzica clasica este relativ mic. Asta inseamna ca ceilalti nu isi pot educa urechea? Nimeni nu este oprit de a se apropia si macar a gusta din acest gen muzical sau din cele considerate mai de soi. Urechea se mai poate educa si cu alte genuri muzicale, totul este sa ne inalte sufletul, sa aduca pacea si armonia in el. Poate veti zice: ce are asta cu Jimi Hendrix, ca nu e muzica clasica, nu e ceva care inalta sufletul? Sufletul are si stari de inaltare si stari de coborare, de exteriorizare si de interiorizare, deci cateodata vrem sa ne coboram, sa ne coboram in interiorul nostru, unde nu e doar pace... Si atunci poate sa-mi placa si Bach si J.H.? Practica zice ca da. J.H. imi educa urechea? Cred ca mai putin, este alt proces interior, care insa poate beneficia de inaltarea data de alte muzici. Placerea muzicala este o senzatie subiectiva, personala, care transcede "cultivarea" muzicala. Aceasta placere muzicala poate fi educata de catre propria persoana, astfel ca o persoana care nu are studii muzicale, poate sa inceapa sa asculte muzica clasica si, in masura in care sufletul sau simte calitatile acestei muzici, sa inceapa, in mod profan(nespecialist) sa mareasca numarul de ore de auditie si astfel sa se EDUCE in aceasta muzica, lucru valabil si pentru alte genuri muzicale binenteles. Deci nu TREBUIE sa ascultam muzica clasica ca sa ne educam urechea, propunerea era de genuri muzicale cu mai mare impact educativ. Putem asculta si muzica usoara, de exemplu, si sa ne educam urechea.

Daca nu dorim sa discutam despre muzica in sine, ca vad ca unora nu le place subiectul (si nu vorbesc aici de Whiplash!) , atunci subiectul se muta pe scule si toata lumea va avea aceeasi parere :clap:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.