Sari la conținut
HiFi Tech

Amplificatoare Clasa D


CPT

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 78
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Eu as da un premiu oricui reuseste sa imi arate o poza cu un semnal dreptunghiular de 11KHz sau peste, codat PCM @ 44kHz conform standardului si redat pe orice DAC s-a inventat sau se va inventa vreodata, care sa arate altfel decat a sinusoida pura. :)


Dar deja suntem grav off-forum, ce offtopic. :D

Ce relevanta are redarea unui semnal dreptunghiular esantionat la 44.1kHz? Cine esantioneaza (inregistreaza) semnale dreptunghiulare? Evident ca 11kHz dreptunghiular esantonat la 44.1kHz va arata sinusoidal, avand in vedere ca nu pot fi reprezentate frecvente mai mari de jumatate din rata de esantionare (frecventa Nyquist).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Faptul ca NU este in stare sa redea corect (cit de cit ) dreptunghiul la 10kHz, iar la 20kHz este deja sinusoidal, este in mare parte reflectat si in graficul pus si de colegul Petrescu, unde se vede "atenuarea" ce incepe de pe la 2-3kHz.

Valoarea filtrului L/C de pe iesire (zeci de microhenry si sute de nanofarazi, serie inductanta si paralel condensatorul, pe incinta) se calculeaza pentru minimul impedantei sarcinii folosite, si trebuie ales un "compromis" astfel incit sa se comporte cit mai asemenator intre 2 si 8 ohmi, ceea ce graficele arata din contra, ca NU se comporta liniar in functie de impedanta sarcinii...


Daca frecventele peste sa zicem 4000Hz NU conteaza ca in muzica sa fie redate cit mai corect si cit mai identic cu materialul intregistrat, atunci, nu are sens sa mai discutam Shibata, ajung si eu precum colegul MarianS sa te intreb "pe ce aparate asculti acasa"...


Nu uita ca sint incinte care coboara in impedanta si pe la 1,5 ohmi, stiu, o sa spui "doar la joase domne", e adevarat dar ce ne facem cind o incinta acustica coboara la acei 1,x ohmi, si in melodie in acel punct avem un spectru bogat si de 7-14-16kHz?

A, nu conteaza asta, ok, am inteles...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Leco, eu incercam sa subliniez ca CD-ul nu poate reda decat sinusoida in loc de dreptunghi, peste o anumita frecventa si daca stau bine sa ma gandesc, in absenta armonicilor pare, chiar de la 7kHz in sus. De asemenea, daca iei un microfon de masura perfect (cu banda infinita), bagi in amplif acel semnal dreptunghiular perfect la 7kHz - generat analogic si masori ce canta boxele, tot sinusoida o sa vezi, din cauza raspunsului in frecventa de rahat al traductoarelor. Degeaba imi arati la iesirea amplificatorului dreptunghiul, daca boxa (cea rudimentara) canta sinusoida. Si presupunand ca faci rost si de niste boxe perfecte, deci inclusiv boxa iti reda dreptunghi la 10kHz (sa zicem), urechea tot sinusoida o sa vada semnalul ala, ca nu e perfecta (nu are banda de trecere infinita, tot pana la 20kHz aude saraca). Deci ce ne limiteaza in finalul finalului este urechea, nu schema. :)


Desigur, parerea mea.


PS: Petrescu, daca iti plac atat de mult graficele alea, ce-ar fi sa vedem pe acelasi site cum raspund amplifurile pe lampi? Sau mai bine nu. :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Shibata, astea sint limitarile impuse de catre DIGITAL. Pe mine ma intereseaza (si cred ca sintem in asentiment aici) ca ampliful sa fie cit mai liniar posibil atit ca raspuns in frecventa cit si la modificari de faza, in gama 20Hz-20KHz. Poate am pile la un studiou de inregistrari si ma duc si trag direct din Master Out, pe banda magnetica de magnetofon pe viteza 38 sau 76 cm/sec cu un codor decodor extern DBX II. Oare crezi ca acel amplif in clasa D, este capabil sa reproduca intocmai materialul inregistrat? Eu zic ca nu. Am dat acest exemplu ca sa nu mai fiu limitat de ceea ce poate digitalul.

Ampliful fiins partea din lantul audio ce luctraza cu cei mai mari curenti oe cea mai joasa impedanta ca sarcina, trebuie sa fie in stare de o viteza de raspuns mare, respecriv ee un rise si fall times, foarte mici, ca sa fie ultraliniar atit ca raspuns in frecventa ei ca faza, astfel incit materialul inregistrat sa fie reprodus cit mai fidel fata de original.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Absolut de acord cu cele de mai sus minus cu limitarile. Limitarile sunt impuse de ureche. Cunoscand limitarile urechii au aparut standardele, esantionarea la 44kHz, etc... Nu din considerente tehnologice.


Raspunsul la intrebarea legata de acel amplificator deja l-am dat, intr-un post anterior.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Revenind oarecum la subiect, părerea mea e că în căutarea sunetului trebuie să fii corect faţă de tine însuţi şi să ai credibilitate în proprii ochi.

Pentru că în momentul în care te arăţi profund nemulţumit de nişte boxe precum Focal Scala, dar te extaziezi şi vii cu metafore gen "super sunet" în faţa unor boxe proiectate total greşit şi prost, nu doar că toată credibilitatea ta tinde spre below zero în faţa celorlalţi, dar cum te mai poţi privi în oglindă şi să-ţi spui că tu cauţi sunetul corect?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Chear dacă nu e normal să-ți răspund la jicnirile aduse mie pînă acum , în postarea anterioară total întâmplător ai perfecta dreptate .

Unora nu le place ce e bun și recunoscut și acceptat , gătit de un mare chef francez sau elvețian , dar le place doar mîncarea afumată din fiecare zi , preparată acasă .

Cine nu înțelege , poate să studieze cultul personalității lui ceaușescu sau a unui dictator ceva mai mic , da la fel de mioritic .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

DPMDV (daca intereseaza pe cineva, desigur) treaba sta cam asa: ar trebui sa dau acelasi raspuns (cu masina) ca atunci cand l-am suparat pe Hersorin: un singur grafic nu spune aproape nimic. E nevoie de un mare set de masuratori pentru a putea vedea ceva legat de comportamentul unei scule. In cazul de fata as putea presupune, avand in vedere cum arata raspunsul ala in frecventa, ca s-a investit mult in dezvoltarea acelui produs, ca R&D l-au bibilit indelung si si-au facut treaba bine, deci e f. probabil ca si restul de masuratori sa arate frumos. In acest caz ma astept la un sunet corect. Placut urechii? Nu prea cred. :D Este cazul tipic al difuzoarelor SEAS de ex. Ele saracele masoara f. bine, sunetul redat este aproape de cel corect. Totusi in lumea ascultatorilor profesionisti nu am intalnit alte opinii decat "sunet prea analitic, prea de laborator, fara suflet, sec, mort, care nu te misca, etc...". Eu as spune nu, ele redau corect ce e pe CD, fara sa bage nimic in plus de la ele, dar daca asa e inregistrarea, n-ai ce-i face. Sunetul corect e necrutator cu inregistrarea. Raman deci la parerea mea: sunetul corect nu e pe placul marii majoritati a ascultatorilor. Silicoanele si botoxul sunt cele care vand sculele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Oare in ce conditii a fost masurat acel raspuns amplitudine / frecventa ?

Am citit aproape tot ce se poate gasi in surse publice despre munca lui Bruno Putzeys si a lui Jan-Peter van Amerongen de la Hypex si " total intamplator " nu se ofera detalii despre acele grafice sau protocolul de determinare a performantelor .

Garantat nu " degeaba " nu exista detalii tehnice credibile .

Scuze pentru dubla negatie din propoziția anterioara , dar am dorit să evidentiez contextul tehnic profund eronat .


Pana la proba contrarie a celor de la Hypex cu NCore , am mai multa incredere in specificatiile celor de la Devialet .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Personal nu agreez nici clasa D, nici sursele in comutatie. Greu (daca nu imposibil) de servisat si asta pentru ce? Ca sa creasca randamentul unei scule de apartament? Hai sa fim seriosi. A, ok, in domeniul Pro e o chestie sa reduci consumul, da.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Frumos. :) Incepe sa-mi placa ce vad. Mergea si un CCIF IMD (preferabil 19K-20K), mergea sa vedem si spectrul in cazul masuratorilor, mergea sa vedem si dreptunghiularul lui Leco... Banuiesc ca aia 60Hz & Comp vin din sistemul de masura / cuplaje, deoarece banuiesc ca ampliful are sursa in comutatie? Totusi nu cred ca e foarte ieftina treaba...


PS: ramane totusi problema cu servisarea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Spicuiesc din link: Output noise, 8-ohm load, unbalanced inputs terminated with 1k ohms, without the AP AUX-0025 filter

Approx. 450kHz: 448.0mV, -16.0dBW


Are zgomot la iesire de 448mV ? Nu se incing bobinele de la difuzoarele de inalte ? Este de vazut cum arata un semnal dreptunghi cu asa hal de zgomot la iesire. Cu servisarea se vor chinui cei de la servisul de boxe :lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu, la acei 448mV (reziduu PWM de comutatie) la iesire pe 8 ohmi ai avea circa 250mW putere (0,25W), deci nu este periculos dar poate afecta intr-un fel sau altul celelalte frecvente audio chiar daca frecventa carrier este de 450kHz.

Ce ma frapeaza este zgomotul wideband de 600 microvolti, destul de mare, la acest amplificator cind il folosesti daca bagi urechea in tweeter vei auzi un fiss ca ceva care "fierbe", tipic tuturor amplificatoarelor in clasaD.

Ca sa evidentiez ca acest zgomot provine din etajul final, este identic ca valoare si pe balansat si pe nebalansat.

La 450kHz, inductorul de iesire trebuie sa aibe intre 22 si 30uH pentru 8 ohmi si circa 470-680nF capacitorul de pe iesire, modificarea in spectrul audio a fazei si a nivelului de la iesire (in functie de impedanta folosita) incepind de pe la 3-4kHz.


Eu sint curios cum "afirma ei" ca damping factorul este in jurul la 1000 la 20kHz, cind tocmai acolo exista diferente de minim 1-2db de nivel intre sarcina de 8 ohmi si 4 ohmi sau de minim 1db strict fata de teoreticul 8db (dupa cum arata graficele puse de mine si alti colegi)...


The Kaluga’s damping factor vs. frequency is shown in Chart 4. The damping factor is very high, and is still about 1000 even at 20kHz. Fantastic! However, as mentioned in the description of Chart 1, things are quite different above the audioband, especially above about 50kHz.


Da, FUNtastic LIE! :think:


O minciuna execrabila, la un DF 1000 caderea de nivel cind cuplam o incinta de 8 ohmi fata de fara sarcina sau 4 ohmi fata de 8 ohmi ar trebui sa fie de sub 20mV , si asta la 8 ohmi, iar graficul la o clasa D ne arata total altceva...


Eu sint curios cine a scris acele "specificatii"... :lol:


Cite ceva despre DAMPING FACTOR:


http://www.sengpielaudio.com/calculator-bridging.htm


https://trueaudio.com/post_013.htm


http://www.hi-fiworld.co.uk/amplifiers/75-amp-tests/149-damping-factor.html


http://eaw.com/amplifier-damping-factor-more-is-better-or-is-it/

316Specfig01.jpg.d8f5f1bf3f623f503f19018714fc7d93.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu sint curios cum "afirma ei" ca damping factorul este in jurul la 1000 la 20kHz, cind tocmai acolo exista diferente de minim 1-2db de nivel intre sarcina de 8 ohmi si 4 ohmi sau de minim 1db strict fata de teoreticul 8db (dupa cum arata graficele puse de mine si alti colegi)...


O minciuna execrabila, la un DF 1000 caderea de nivel cind cuplam o incinta de 8 ohmi fata de fara sarcina sau 4 ohmi fata de 8 ohmi ar trebui sa fie de sub 20mV , si asta la 8 ohmi, iar graficul la o clasa D ne arata total altceva...


Eu sint curios cine a scris acele "specificatii"... :lol:

Datele din link sunt masuratori facute pe un AP de Bascom King (BHK Labs), nu specificatii.


Se observa ca nu exista nicio diferenta de raspuns intre nicio sarcina, 8 ohmi si 4 ohmi, calitate specifica modulelor Hypex.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca de obicei FMA e mai rapid. :) De asemenea chiar in specificatii ei spun ca Zout e de circa 0.0033 Ohm @ 50Hz, rezultand un DF de 1200 @ 4 Ohm. Leco, cool down. Abia s-au relaxat concurentii... :)


Incep sa fiu curios cum ar aprecia unii sunetul rezultat din Kaluga ala.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

A luat cineva in calcul impedanta la 20kHz a bobinei serie cu iesirea (in valoare ohmica), ori pot sa fac eu o filmare cu 2 bobine, una de 2uH derie cu sarcina si alta de 22uH derie cu sarcina, sa vedem "atenuarea" la frecventa de 20kHz, prin cele 2 valori ale inductoarelor.

Frate cit de usor pot fi pacaliti unii, daca nici graficul aratat nu il pot interpreta corect si nu vad o "cadere" de circa 2 db intre cele 2 valori de impedanta, adica cam 65% din nivel intre 8 ohmi si 4 ohmi diferenta la 20kHz...

Gata, va las, ca am treaba...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.