Sari la conținut
HiFi Tech

Amplificator - ON/OFF


pilgrim

Postări Recomandate

Nu mi-a venit in minte alt titlu pentru subiect, dar as vrea sa discutam despre ideea larg raspandita printre audiofili, anume ca un amplificator trebuie (e mai bine) sa stea permanent pornit. Cred ca cele in clasa A ies din discutie. Dar cele in clasa AB sau D? De ce da, de ce nu? Avantaje, dezavantaje... Poate ne lamuresc cei priceputi in domeniu, electronistii. Pentru ca trebuie sa fie motive si argumente de ordin tehnic. Stim cu totii ca ampliful trebuie sa se incalzeasca putin, sa-si intre in parametrii, dar de aici si pana la a-l lasa permanet sau toata ziua pornit (ca poate ascult mai tarziu...) calea e cam lunga.

Voi cum procedati?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 51
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

"Mustaria" mea sta pornita tot timpul si am constatat ca obtin rezultate (adica sunet) mai bune astfel. Oricum dureaza ceva timp pana se incalzesc difuzoarele, iar tweeterele functioneaza destul de calde.

 


Subscriu la cele spuse de iosiP. Din pacate, eu imi tin 'mustaria' pornita doar in zilele in care stiu ca am timp de auditii. Altfel, trag obloanele pentru ca nu se stie niciodata ce idei 'traznite' le mai vin prin cap celor de la CEZ si nu cred ca merita riscul. Mi-e cam frica de spike-uri sau alte probleme si, cand plec in vacanta, in weekend-uri sau stiu ca nu ascult 3-4 zile, opresc totul. Insa pentru a ajunge la parametri optimi, intotdeauna este nevoie de o perioada de timp in care sa se incalzeasca sculele. Eu ascult mult seara insa, in functie de mai multi parametri, poate dura si o ora jumatate pana sa se auda cum trebuie. De multe ori am ceva scaderi usoare de tensiune pe dupa-amiaza si seara devreme dar care se remediaza si ele pe parcurs. Cand voi castiga la loterie, imi voi lua un Isotek Sigmas... ceva asemanator acolo.. si voi tine obloanele permanent deschise. Pana atunci, paza buna trece primejdia rea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In mod normal nu ar trebui sa tii aparatele deschise non-stop. Uzura este substantiala daca merg in continuu, oricat de bine ar fi facute. De obicei , la amplificatoarele clasice ia cam 10 minute pana ce se stabilizeaza regimul termic al superdiodei dupa care distorsiunile de crossover se fixeaza la nivelul cel mai mic. Este adevarat ca sunt si scheme care necesita cam o ora pana se atinge punctul optim de lucru, dar sunt ceva mai rare. La amplificatorul meu diferentele dintre rece si cald tind catre zero, practic suna la fel atat dupa o secunda cat si dupa o ora. Totusi, perioada asta initiala de timp necesara (sau nu) stabilizarii termice este mai putin importanta si interesanta in raport cu o alta care apare dupa ce ai ascultat foarte tare o perioada iar apoi nivelul de auditie scade brusc. Atunci este aproape imposibil sa evacuezi caldura imediat si pe langa distorsiunile de crossover mai apar si distorsiunile de gm-doubling la schemele clasice de amplificatoare.


La DAC-uri din nou vorbim despre o alta dependenta de temperatura dar ceva mai diminuata, iar la boxe la fel, alta discutie. Daca doresti sa eviti tranzitiile termice e bine sa tii aparatele mereu pornite, dar eu unul nu recomand asa ceva, uzura este semnificativa si in plus creste, cel putin teoretic, riscul de incendiu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pass-urile incearca sa foloseasca cat mai putin reactia negativa globala, in cazurile lor e normal sa se intample asa. La celelalte nu am schemele si nu le cunosc principiul de functionare. Totusi daca folosesc foarte multi tranzistori finali si radiatoare foarte mari este posibil ca si ele sa aibe nevoie de timp.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, la acest tip de aparate in general racirea nefiind o problema se atinge mai greu temperatura optima de lucru. Pe de alta parte nici nu sunt aceleasi griji ca la amplificatoarele de putere. Multe circuite de semnal mic lucreaza in clasa A disparand dependenta de reglarea precisa a curentul de bias al etajului final, reglaj care depindea de temperatura. Mai ramane stabilitatea surselor de curent constant functie de temperatura , stabilitatea factorului de amplificare beta al tranzistoarelor functie de temperatura , valoarea rezistentelor functie de temperatura acolo unde este cazul, eventual temperatura ceasului din aplicatiile digitale, etc.... Temperatura este o componenta importanta in electronica dar la aparatele audio care lucreaza cu semnale mici nu este un ghimpe care sa te faca sa nu dormi noaptea linistit. Etajele finale ale amplificatoarelor sunt cele mai afectate de temperatura.


Un aparat, oricat de bine ar fi facut, lasa posibilitatea unui defect. Privind prin aceasta prisma din nou imi reafirm parerea mea ca e bine ca un aparat sa stea pornit doar atunci cand exista cineva constient in aceea casa. Nu are niciun rost ca aparatele sa stea pornite cata vreme acestea nu pot fi supravegheate pentru ca dormi sau esti plecat de acasa. Este destul ca frigiderul functioneaza non-stop de capul lui nu mai este nevoie de alte aparate cu un potential pericol de incendiu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Hmmm... Raimond, daca-ti aduci aminte la mine sunetul a fost "defocusat" cateva minute bune dupa ce am repornit amplificatorul Chord, desi fusese oprit doar vreo 25-30 de minute (adica nu destul ca sa se raceasca). Eu unul inca nu am auzit amplificator de putere care sa "cante" la cateva secunde dupa pornire si sper ca nu ai facut voicing-ul la SARA pentru performante optime la rece. :roll:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Hmmm... Raimond, daca-ti aduci aminte la mine sunetul a fost "defocusat" cateva minute bune dupa ce am repornit amplificatorul Chord, desi fusese oprit doar vreo 25-30 de minute (adica nu destul ca sa se raceasca). Eu unul inca nu am auzit amplificator de putere care sa "cante" la cateva secunde dupa pornire si sper ca nu ai facut voicing-ul la SARA pentru performante optime la rece. :roll:

 

:) Nu e nimic anormal nici la amplificatorul tau, nici la al meu. Este doar o diferenta de viziune in designul schemei. Daca esti curios si nu te plictisesti, pot sa-ti detaliez despre ce este vorba. Pe mine unul ma fascineaza cum la radacina lucrurilor matematice sta filosofia. :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

... Poate ne lamuresc cei priceputi in domeniu' date=' electronistii.[/quote']

 

Ce intelegi tu prin electronist? Si de cand au inceput audiofilii sa asculte ce prostii debiteaza electronistii? :)

 

Cred ca m-am tampit si eu... :lol: Imi cer scuze de la audiofili.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cei care ati ati fost preocupati de acest aspect si ati studiat aceasta problema ne puteti spune cat de mari sunt diferentele sesizate?


Ar fi interesant un test cu doua amplificatoare identice, unul pornit din timp si incalzit, ajung in parametrii optimi si unul pornit chiar atunci.


Pe de alta parte, eu n-am intalnit sau poate nu-mi mai aduc aminte ca in cartile tehnice sa fie indicat ca amplificatorul X sa fie pornit cu 30 sau 60 minute inainte.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu privesc acest aspect prin alta prisma; daca vreau sa ma simt bine( a se intelege sa ascult o muzica buna), de ce trebuie sa imi fac un program peste x ore cand sculele incep sa "cante"?

Adica nu mi se pare deloc logic, am un pic de timp, dau drumul la aparate si ascult. Daca peste x ore cand ar fi apogeul, ma trimite nevasta la cumparaturi, sau vine un amic neanuntat, s.a.m.d., atunci ce fac?

Opresc totul, las sa se raceasca, dau drumul din noi sau cum?

 

Daca vrei sa te simti bine, poti asculta o muzica buna la cd-player-ul din masina, la combina lui Popescu sau la geamul salii de repetitii a filarmonicii. Asta e un forum audiofil si discutiile sunt de asa natura... Nu cred ca te-a pus nimeni sa iti faci un program. Mai mult decat atat, nu te pune nimeni sa fi audiofil. Poti sa fi meloman si sa ignori linistit thread-ul. Nu se va supara nimeni. Sper ca logica asta sa fie usor de inteles. ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asta e un forum audiofil si discutiile sunt de asa natura...

 

Nope ... acesta nu este un forum audiofil ...

 

Nu am gasit o descriere precisa pe aici, din nume nu reiese mare lucru insa este evident ca majoritatea discutiilor se concentreaza in sfera asta. Exista sectiune DIY (pentru electronisti/pro), vintage, HT insa grosier cred ca partea audiofila este majoritara. Nu este nici forumul electronistilor (elfforum), nici mp3 muzica buna sau altceva. Mai mult decat atat, membrii cei mai activi de pe aici ii recunosc de pe forum.audiofil sau de pe alte forumuri dedicate. Si daca n-ar fi deloc asa, fluffy este off-topic in cadrul thread-ului si interventia lui nu are nici un sens.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cititi va rog


http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Aspiratoare+puternice+interzise+Uniunea+Europeana


Asadar e clara politica europeana si la fel de clar e ca aceia care vor sa tina aparatele audiofile pornite sint anti UE, antioccidentali, antiecologisti si nici o pedeapsa nu poate fi suficient de mare pentru ei.

Eu i-as lega de scaun, le-as pune niste casti (de taraba) pe urechi si apoi manele pina la moarte :twisted:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


Pe de alta parte, eu n-am intalnit sau poate nu-mi mai aduc aminte ca in cartile tehnice sa fie indicat ca amplificatorul X sa fie pornit cu 30 sau 60 minute inainte.

 

In manualul amplificatorului meu este trecut ca si "Listening tips", o perioada de cel putin 60 de minute de "incalzire".


Pe de alta parte, la CD playerul aceluiasi producator,daca imi aduc bine aminte pentru ca nu am manualul la indemana, parca scria ceva de genul " The output stages are always on, so there is no need to wait to warm up" :)


Revin maine cu detalii exacte .



La subiect, sunt diferente intre ascultarea "la rece" si dupa 60-120 de minute.

5acfb1bb90559_Screenshot2.jpg.6f93cc3883b2f2c0ea7729da1fa178e1.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Prin anii '60-'70 daca imi mai aduc eu bine aminte, un articol a lui Peter Baxandall rasturna cu fundul in sus miturile audiofile de atunci. Omul demonstra matematic ca reactia negativa scadea armonicile apropiate fundamentalei in felul acesta scazand distorsiunile dar in acelasi timp genera alte armonici noi departate de fundamentala care inainte nu existau. Din acel moment lumea audiofila a crezut ca a inteles de ce circuitele cu tranzistoare sunau artificial, metalic, obositor. Au urmat cateva zeci de ani in care amplificatoarele de fitze evitau pe cat posibil reactia negativa. Una dintre consecintele renuntarii la reactia negativa a fost dependenta sunetului de temperatura. Distorsiunile au crescut dar cum acestea se situau langa fundamentala pareau cumva mascate in sunet. Ba chiar s-a observat ca place acest tip de distorsiuni.


De curand, cativa electronisti au observat ca Peter Baxandall se referea de fapt la noile opampuri pe atunci uA741. Teoria lui era si este valabila pentru circuite cu reactie negativa care au un castig in bucla deschisa mic iar amplificarea este unitara. Daca maresti amplificarea si gainul OLG reactia negativa nu mai produce asemenea artefacte la un nivel care sa mai conteze in sunet. Amplificatorul meu, SARA, se bazeaza exact pe acest principiu. Este intratat de puternic iar amplificarea atat de mare incat reactia negativa este curata ca lacrima. Deasemenea reactia negativa este foarte mare si dominanta incat variatiile termice ale etajului de iesire sunt practic anulate din sunet. Haios a fost cand am prezentat o parte din concept pe un forum DIY strain unde toata lumea a strigat blasfemie, nu are cum sa functioneze asemenea schema, iar daca functioneaza totusi ,trebuie sa sune si sa masoare teribil. Adevarul este ca SARA masoara excelent si suna la fel. Mituri audiofile de zeci de ani spulberate intr-o secunda... Din acest motiv la SARA sunetul depinde intr-o masura extrem de mica de temperatura etajului de iesire si suna bine imediat de cum il pornesti. Este printre foarte rarele amplificatoare care pot fi numite perfect transparente.


Daca este sa ne raportam la amplificatoarele din acest topic, un Pass de varf, un Chord tot de varf, un Audio Flight Two raportate la SARA, vom vedea vechea traditie cu distorsiuni maricele , in jurul a 0,05% si dependenta de temperatura versus 0,0002% si dependenta de temperatura aproape de zero. :) De o parte avem dinozaurii care impresioneaza prin statura iar de cealalta parte avem un ghepard care reprezinta o felina supla ce atinge viteza de 100km/h de la zero in 3 secunde. :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.