igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 Fluffy, in linii mari si eu am aceeasi parere, vis a vis de "etalon", fara legatura insa cu reglajele de ton de la care a pornit discutia. Referinta cu sunetul live, neamplificat cred ca este doar o motivatie a acestui hobby. Vorba aia, de multe ori e mai frumos drumul, nu destinatia. Sunet live neamplificat se regaseste in general la muzica (pre)clasica. Pentru orice alte genuri este foarte rara situatia in care poti asculta neamplificat. Dar daca asculti aceeasi bucata in aceeasi interpretare la Ateneu, la Sala Radio sau la Sala Palatului, atunci care dintre ele e referinta? In cazul in care vorbim de live amplificat, atunci exista destule situatii in care suna mai bine varianta de studio. De asemenea, la o auditie live participa si celelalte simturi, nu doar auzul. Avem zgomot ambiental, avem o anumita pozitie a corpului, avem o anumita stare de spirit, pe scurt avem o intreaga "atmosfera" care nu are neaparat legatura cu interpretarea si care este imposibil de reprodus acasa. Si ce facem in situatia in care sunt artisti pe care din diverse motive nu-i putem asculta live? La ce ne raportam? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bibi Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 Dar daca asculti aceeasi bucata in aceeasi interpretare la Ateneu, la Sala Radio sau la Sala Palatului, atunci care dintre ele e referinta? Sala Palatului în nici un caz, fiindcă are o acustică îngrozitoare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 Exact, un pian un Sala Palatului e referinta? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bibi Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 Exact, un pian un Sala Palatului e referinta? Relativă sau absolută ? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Shibata Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 A student travelling on a train looks up and sees Einstein sitting next to him. Excited, he asks: “Excuse me, professor. Does Boston stop at this train?” Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
johndoe21ro Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 Referinta absoluta?? Fiecare instrument canta altfel, chiar si neamplificat, intr-un alt spatiu acustic. Probabil referinta absoluta ar fi instrumentul cantand intr-o camera anecoica, insa si aici ar fi probleme din moment ce 2 piane nu suna la fel. Au cei de la Steinway (sau Bechstein, nu mai tin minte) niste videoclipuri in care prezinta cum isi aleg artistii pianul - cum se plimba intr-o sala plina de piane aparent identice si vreme de cateva ore le 'lucreaza' fara oprire urmand ca la finalul unui lung 'concert' sa-si aleaga minunea. Pana la urma referinta absoluta trebuie sa fie suma sau poate media unui sir de referinte relative reperezentate de auditii ale instrumentului neamplificat. Cu siguranta se formeaza o engrama pe cortex care ne permite sa apreciem calitativ sunetul audiat - la cei care poseda asa ceva, desigur. Nu vad insa sensul titlului thread-ului. Fluffy cred ca ramane pana la urma cu plansul, nu cu rasul... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 Daca te situezi central in sectorul A, adica primele 10 randuri, da, poate fi considerat referinta ! De fapt orice instrument poate fi considerat referinta in aceleasi conditii. Totdeauna referinta absoluta este sunetul real, live, cel produs de instrumentele in sine. De aceea este indicat sa mergem la concerte, de fapt oriunde canta cineva live - neamplificat, sa ascultam cat mai mult. In acest fel ne educam urechea si putem evalua un sistem. Incercati acest exercitiu. Saptamana trecuta am fost la un restaurant unde se cata muzica live. Pot sa spun ca a fost o incantare. Restul sunt povesti de adormit copiii. MarianS ceea ce spui tu sunt niste generalitati, care nu stiu daca au suport in realitate. Daca stai in sectorul A, in primele 10 randuri la Sala Palatului e acelasi lucru cu a sta in sectorul A, primele 10 randuri la Ateneu? Muzica ascultata de tine saptamana trecuta intr-un restaurant, va suna la fel in orice alt restaurant? Un violoncel, indiferent de producator, live si neamplificat va suna la fel in orice spatiu in care va canta? @Bibi, nu am specificat daca referinta absoluta sau relativa pentru ca eu nu cred ca nu cred ca poate fi vorba de o referinta. Dar eu mai am de invatat ) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
johndoe21ro Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 Nu vad insa sensul titlului thread-ului. Depinde de ceea ce vrei sa citesti (si sa intelegi) in/din topic. Fluffy cred ca ramane pana la urma cu plansul' date=' nu cu rasul. Altu' care se crede Intelegatorul absolut. Da' ce iti pasa tie cu ce raman eu? Pai daca vrei un raspuns la intrebare, mediul etalon este probabil SACD-ul/DSD-ul insa aici mai conteaza si inregistrarea, masterizarea, etc. Precum specificam, nu exista o corelatie intre intrebarea ta si continuarea din postarea ta. Chiar nu-mi pasa cu ce ramai insa sanatos si bine ar fi sa ramai cu cat mai mult! Interesul propriu necesita si un interes comun, la un moment dat - evolutia individuala (in audiofilie si nu numai) presupune si o evolutie comuna (iar noi stam prost la capitolul asta). Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 Nu cred ca prin "mediul etalon" s-a referit la suportul sau formatul in care e muzica. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
johndoe21ro Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 Nu cred ca prin "mediul etalon" s-a referit la suportul sau formatul in care e muzica. M-am prins ca nu insa 'mediu' cam la asta face referire. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 Care sunt referintele tale atunci cand audiezi un sistem audio ? Modul in care reda inregistrarile audio, eventual unele pe care le cunosc bine si referinta unor sisteme care mi-au placut sau displacut. Cred ca as avea ca referinta sunetul live neamplificat doar in cazul in care as asculta inregistrarea unui concert la care am fost. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
adrianlucian Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 Vorbiti discutii, poate cineva sa jure ca acelasi sistem a sunat la fel de fiecare data ? La mine cel putin trebuie sa tin cont de subiectivism, sunt zile in care propriile sisteme suna diferit, la fel si ale catorva cunoscuti. Apeciere este de maniera : azi imi place mai mult (sau nu). Aveti vreunul un algoritm in 47 de pasi la care trebuiesc bifate a, b respectiv c, cu ajutorul caruia faceti o apreciere obiectiva si pertinenta? Avind darul mesteritului, cand mai incropesc cite ceva solicit parerea instrumentistilor, am norocul sa cunosc cativa. In 5 minute stiu exact cum stau, de regula trebuie s-o iau de la capat Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 De unde stii ca acele inrgistrari redate de sistemele respective, considerate de tine referinta, sunt similare cu sunetul original, ca timbre, micro detalii, dinamica, timing, atac, etc ? Pai eu tocmai asta spun, nu au cum sa fie similare cu sunetul "original" (daca prin asta intelegem live neamplificat). Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 Cunosti, de exemplu, care sunt diferentele dpdv sonic intre un saxofon Alto si un saxofon Tenor, diferentele dintre o vioara Stradivarius si una Guarneri ?Ai avut ocazia sa le asculti live ? Daca tu ai ascultat oricare din cele enumerate de mai multe ori, cu aceleasi partituri, aceasi interpreti, in locatii diferite si a sunat idintic de fiecare data, atunci esti un om fericit. Mai mult chiar te invit la mine acasa sa-mi spui daca pianul din livingul meu suna identic cu unul de la Ateneu, vorba aia ambele live si neamplificate. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Jack Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 Mi se pare cam steril subiectul "Mediul etalon pentru MUZICA".......Domnilor, muzica in sine o poti asculta oriunde. Acum daca se pune problema ca sa elimini orice coloratie data de reflexiile incaperii unde asculti, atunci ideal e sa faci asta in aer liber. Exista chiar producatori de aparatura care isi fac masuratorile in asemenea conditii. Daca vorbim de mediul ideal pentru instgalarea unui sistem, atunci nu exista o reteta, important e sa gasesti echilibrul tonal si dinamic cel mai bun, echilibrul intre reflexie si absorbtie, timpi de reverberatie, etc. Evident ca poate interveni si gustul. De exemplu in studio-uri camera are timpi de reverberatie foarte mici, e spre partea absorbanta pentru a auzi cit mai bine detaliile. Totusi nu e o camera surda, anecoica, loc in care nu cred ca si-ar dori nimeni sa asculte MUZICA. Utilitatea acesteia este una de natura strict tehnica, adica pentru masuratori. Strict pentru ascultat muzica ( adica nu monitorizare, mastering, etc. ) consider nideal un loc cu echilibru, sa existe un timp de reverberatie ( cu care urechea e obisnuita, altfel percepe sunetul nenatural), difuzia e f. buna pentru ca nu se pierde mult din energia acaustica , e doar disipata. Difuzie indeamna si mobilierul din casa, in final orice corp solid din mediul de auditie. De aceea salile de concert sunt bune, pentru ca NU AU ABSORBTIE dar au difuzie ( toate scaunele, balcoanele, anfractuozitatile, etc.). Probabil de aceea nu e buna Sala Palatului, pentru ca e f. multa absorbtie. De aceea si la concertele amplificate avem parte de cliping&co, pentru ca f. mult din energia sonora e absorbita si avem nevoie de putere mare. Un mediu vitreg de auditie (care pina de curind l-as fi considerat imposibil) inseamna o camera goala, fara mobilier, fara covoare, carpete, etc, lucru dealtfel f. la moda in prezent (toata lumea vrea camere mobilate minimalist). Aici timpii de reverberatie cresc atit de mult incit totul devine o "hauleala" , o amestecatura.....Cu toate bacestea in curind va voi prezenta un proiect al meu, o camera de auditie complet fara amenajare acustica, fara covor, mocheta, fara carpete, cu ecou, si mai mult chiar CU RIGIPS DE JUR IMPREJUR, inclusiv tavanul. Am reusit sa obtin ceva aproape incredibil, dar ......veti vedea in curind. Cu atit mai mult cu ce si cum! Ca sa rezum, un mediu bun pentru auditie domestica (pentru sisteme comune) il consider un living de bloc comunist, mobilat mai "batrineste" ( adica niste rafturi, biblioteca, canapea, fotoliu, comode ). Ne asigura nativ echilibrul intre absorbtie si reflexie. Bineinteles ca asta nu exclude atentia la pozitionari & staff...... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 Si cum judeci sunetul' date=' care sunt reperele tale, ca nu prea am inteles ?[/quote'] Dupa inregistrare, am spus. Inregistrare care nu are cum sa sune ca sunetul live, este o utopie. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 Ok, inregistrarea ascultata pe ce sistem ? Esti sigur ca acel sistem reda toata informatia scrisa pe cd ? Poate ca este un cd manarit, facut sa sune placut urechii, cu atenuari in zona acutelor sau comprimari la greu. MarianS, ne invartim in cerc. Nu am spus o inregistrare sau un sistem, in sensul de 1 bucata inregistrare ascultata pe 1 bucata sistem. Daca asculti cateva inregistrari pe cateva sisteme, cred ca iti poti face o idee despre inregistrari. Referitor la sistemul meu, este un sistem entry, deci cu asteptari de un anumit nivel. Daca vrei sa duci discutia catre zona "nu ai sistem scump, nu stii cum trebuie sa sune", te asigur ca am ascultat sisteme high end si fabuloase si care sunau ca porcu'. Referitor la pian, da este real si functioneaza. Tocmai din cauza asta nu cred ca un sistem poate reproduce vreodata sunetul live. Poate ma insel. Totusi tu ai schimbat un camion de scule si boxe, de fiecare data sunau sublim si totusi de fiecare data povestesti cum orice modificare minora produce schimbari majore si de fiecare data in bine. Nu crezi atunci ca referinta ta este o utopie? PS Nu intreb cu rautate, vreau doar sa inteleg anumite lucruri si eventual unde o sa ma duca acest hobby Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 MarianS, de unde ai tras concluzia ca nu cunosc cum suna instrumentele live si nu merg la concerte? Din contra, merg la concerte, stiu cum suna instrumentele si TOCMAI DATORITA ACESTUI FAPT afirm ce este imposibil de reprodus pe un sistem ceea ce auzi la concert. In fine, cred ca vorbim de lucruri diferite, am inteles punctul tau de vedere. Auditii placute. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
johndoe21ro Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 Ca si Igor, nici eu nu cred ca un sistem poate reproduce vreodata sunetul live. Perfectiune nu exista, oricat am tinde catre ea. Cat despre referinta 'absoluta' a fiecaruia, deseori ele difera in functie de personalitatea, de gusturile si de preferintele ascultatorului. Exista o referinta relativa, evident, vis-a-vis de tonalitate, poate de dinamica.. dar intotdeauna vor fi persoane care vor ceda un pic de rezolutie pentru caldura, un pic de viteza pentru corp (sau invers), samd. Sunetul autentic, neamplificat este o mixtura perfecta din toate, o combinatie secreta, o reteta unica si ireplicabila. Mai cred ca uneori o inregistrare poate suna mai bine decat evenimentul live - din anumite puncte de vedere legate de modul de inregistrare, de pozitionarea microfoanelor in raport cu orchestra/solistul/formatia, de masterizare. Exista o mare satisfactie in a fi acolo, satifactie care poate atenua din neajunsurile acustice insa cel mai bine e bine sa beneficiezi de ambele 'lumi'. Exista avantaje si in a audia acasa, pe fotoliul cel comod, cu un pahar de vin foarte bun sinfonia preferata decat sa fiu la ateneu, langa doua pitipoance parfumate si plictisite si un politician dezinteresat, sa ma inec cu tone de parfum, sa ascult soneria individului din dreapta, sa ma intreb daca se auzea mai bine din randul 12, sa ma stresez din cauza scartaitului unui scaun - toate astea fac parte din pachetul 'live' insa uneori nu le poti ignora iar concertele sunt programate intr-o zi, la o anume ora. Acasa poti asculta cand ai dispozitia necesara, fara sa fi tulburat de griji sau oboseala de peste zi... Nu spun ca e mai bine de acasa, spun doar ca nu e chiar asa de rau, atata timp cat esti satisfacut de rezultatul acustic al propriului sistem. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bibi Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 referință ? cel mai recent - Michel Portal și Vincent Peirani în Biserica Luterană, neamplificat, am stat la circa 2 m de ei. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 13, 2014 Autor Share Postat Aprilie 13, 2014 referință ? cel mai recent - Michel Portal și Vincent Peirani în Biserica Luterană, neamplificat, am stat la circa 2 m de ei. Crezi ca un sistem ar putea reproduce racoarea din Luterana? Dar prezenta si respiratia vecinilor de bancuta? Poate acustica bisericii? Sau macar starea de placere produsa in timpul concertului? Off-topic: cum a fost? Anul asta am ratat tot festivalul din pacate. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bibi Postat Aprilie 13, 2014 Share Postat Aprilie 13, 2014 era o referință ca emoție Să mor dacă mi-a mai păsat cum era sunetul offtopic Am fost doar la primele două seri și cred că am postat pe la evenimente. În prima seară m-au spart Portal și Peirani, nu credeam că se poate cînta atît de mișto și cu atîta poftă de viață la 80 de ani. Seara a doua au fost niște polonezi foarte tineri și foarte mișto în deschidere, cu condiția să-ți placă Arvo Part http://www.avclub.ro/viewtopic.php?f=15&t=186 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
igor1234 Postat Aprilie 14, 2014 Autor Share Postat Aprilie 14, 2014 Si eu am avut sansa sa stau la circa 3 m de Eric Clapton si Steve Winwood. Totul s-a analizat, memorat, catalogat. Neamplificat? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Andi Postat Mai 5, 2014 Share Postat Mai 5, 2014 Ca si Igor, nici eu nu cred ca un sistem poate reproduce vreodata sunetul live. De ce? Daca o inregistrare contine ceea ce am putea numi "sunet live" din pct de vedere al calitatii, cred ca exista sisteme capabile sa-l reproduca. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
johndoe21ro Postat Mai 5, 2014 Share Postat Mai 5, 2014 Ca si Igor' date=' nici eu nu cred ca un sistem poate reproduce vreodata sunetul live. [/quote'] De ce? Daca o inregistrare contine ceea ce am putea numi "sunet live" din pct de vedere al calitatii, cred ca exista sisteme capabile sa-l reproduca. La perfectiune? Nu exista asa ceva! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.