Sari la conținut
HiFi Tech

Pioneer SA-1000


paulral

Postări Recomandate

Nici nu știu cum să încep această poveste. Poate că nimerit ar fi "fără Pioneer viața e pustiu". Se pare că e un deja vu. Aceeași marcă, același stil, aceleași probleme. Cele ce văd mă fac să-mi întărescă părerea formată despre piața aparatelor "vintage" vândute în țară. Poate greșesc eu, dar după câte observ pe acestă arie dar și din experiențele anterioare (ultima fiind un elegant Luxman L-3 deținut de un coleg) cam tot ce se vinde și au o anumită vârstă necesită sau va necesita invariabil o revizie amănunțită.

SA-1000 este vârful de gama, aceeași din care face parte și SA-500A. Starea exterioară este bună, nu sunt zgârieturi, panoul frontal este curat, singurul minus ar fi lipsa unui căpăcel de la selectorul pentru difuzoare. Butoanele sunt aceleași ca și la 500A. Aparatul a trecut testul cu becul limitator, l-am pornit, releul intra cam repede iar la acționarea treble, pe ambele canale se aud mici pocnituri. In rest nu am identificat alte probleme.

Uac6zth.jpg

Oop8kFM.jpg

vZ32wUh.jpg

fahCHx4.jpg

pAgUCtv.jpg

Dacă la exterior lucrurile stau bine, în interior situația se schimbă. Surpriza a fost după ce am demontat cușca ce acoperă plăcile preamplificatorului: aparatul a fost recapat. Cu ce, vom vedea. Am început cu cordonul de alimentare made în China, trecut prin panou și asigurat cu zip ties.

89A4YFH.jpg

Am trecut aparatul pe 240V și am găsit și acolo o minunăție de siguranță de 3A dar care era cam scurtă, așa că a fost nevoie de un căpăcel pentru a atinge lungimea corectă. Am montat o siguranță de 1.5A așa cum prevede schema.

7guPeA8.jpg

Am început bine. Continuăm cu siguranța românească: sârma rămâne prieten devotat românului. Ce este drept, o siguranță axială e scumpă.

TecJ6q7.jpg

Acum apar surprizele mari: condensatorii din filtraje au fost dewrappați iar apoi cablurile au fost lipite cum s-a putut. Uneori nu s-a reușit

SwWuIF8.jpg

peHPbvX.jpg

Nici condensatorii nu au avut norocul să fie bine lipiți

1Ihrenk.jpg

Dioda din Bias și tranzistorul din același circuit sunt prinși de radiator cu scotch👍

egD1RFj.jpg

Cineva a încercat înlocuirea condensatorilor și a reușit: JB, niște Nichicon, Samxon și alte asemenea. Pe placa etajului final nu m-am uitat e bine că nu e distrus. 

zdKAEt5.jpg

Ph2lzey.jpg

xtmnSyI.jpg

Cum mai am aparate in lucru, urmează un plan de bătaie și o listă. Voi merge cu Elna Silmic II pentru preamplificator si etaj final și Nichicon PW pentru alimentare.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

S-a înlocuit cordonul de a alimentare, e nițel de muncă pentru introducerea siguranței de panou dar se merită efortul. Trebuie să terminăm odată cu țigăniile astea și veșnica lozincă "las' că merge și așa". Pacientul a intrat direct pe masa de operație, demontat panoul frontal și pe cel interior, ocazie ce permite curățarea comutatoarelor și potențiometrelor dar și înlocuirea pieselor vizate. În așteptarea primului pachet de piese, vor fi două, ultimul va conține filtrajele Kemet (mulțumesc Cristi pentru pont) și C0G pentru înlocuirea ceramicilor (iarăși mulțumiri pentru sfaturi).

xzzWPWe.jpg

cQE6lGD.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Astept de la tine un clasament dar nu pe topicul meu. Secondo, am facut comparatia intre ce s-a inlocuit si cu ce s-a inlocuit. In ultimul rand, no-name este 100uF la 63V iar Elna 100uF la 50V, in timp ce Elna  10uF la 50V este cu 3mm mai mare in diametru si 0,5 mm in lungime fata de unul la 35V.

Daca vrei ceva mai audiofil, am si din aia.

 

Nota moderatorului - Sublinierea imi apartine.  Corect, exista topic special dedicat componentelor pasive sau se poate deschide unul nou.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Demontarea plăcii etajului final a scos la iveală că tranzistorii finali au fost înlocuiți, în locul la 2SC1080 s-au montat C8187-4 dela Crown

7HzCYtE.jpg

Pe placă același recapping ieftin iar pe canalul dreapta tranzistorii din diferențialul dreapta (originali 2SA572) au fost înlocuiți cu 2SA1016. De observat C-ul de 2,2uF de pe intrare care este Elna (in orice caz nu Silmic) în timp de pe stânga s-a folosit o altă marcă exotică.

mB5KK3n.jpg

1dc3SoT.jpg

m51MZQ5.jpg

8zq4AN7.jpg

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nope, dupa mai mult de 30 ani de reparatii fel si fel, eu  inca nu am ajuns sa cred in "myth of the capacitors" and "snake oil".  Dat jos, masurata capacitatea si ESR si inlocuit in caz de nevoie. Ma refer in special la electroliticii de filtraj. cei de pe calea de semnal ii inlocuiesc cu nepolarizati. Care de multe ori sint mult mai buni decit ce gasesti acum pe piata, ma refer exclusiv la componente de calitate nu gen "maica domnului"

Editat de djleco
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si cu ulei de sarpe si cu alifie puterea ursului acest gen de aparate va suna la fel ca atunci cand folosesti o componenta de calitate, montata acolo unde trebuie. In general, tot ce am folosit sunt piese de calitate, proventite din surse cu reputatie. Intrucat am cateva realizari la activ (oricum, cu mult mai putine decat ati realizat voi), ma pot pronunta totusi, cumva si fara insa a generaliza, asupra modificarii sunetului. Cu siguranta, calitatea acestuia va fi mai buna raportat la cel anterior si nu ma refer la cel cu care a venit din fabrica, fiindca nu cred ca e nimeni in masura sa spuna acest lucru. Cum perceptia sunetului este un factor subiectiv, pentru mine Elna imbunatateste frecventele joase iar Nichicon pe cele inalte. Stiu ca acest gen de discutii conduce la pareri diferite/controverse, este doar parerea mea si ar fi bine sa ma/ne opresc/oprim aici.

Desi am lucrat in paralel pe mai multe placi, pentru pastrarea coerentei voi prezenta totul in momentul primirii pieselor de care mai aveam nevoie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Modificand "usor" si valorile unor componente, inlocuind conzii cu altii mai buni, unii tranzistori cu altii mai silentiosi si imperechiati sau in unele cazuri mai puternici (iin general cei din stabilizatoare), marind sau chiar adaugand la nevoie radiatoare suplimentare (uneori la prefinali, uneori la stabilizatoare) si adaugand [uneori] snubbere si [mai rar] decuplari suplimentare se poate obtine si o imbunatatire semnificativa a performantelor fata de modelul nou iesit din fabrica.

Acum depinde de fiecare aparat (aspect drag proprietaului, valoare sentimentala, reputatie audiofila, etc) - cat de multa munca si piese merita investit in el. Uneori se poate ajunge la costuri f mari pt o restaurare completa.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 6 ore, paulral a spus:

Si cu ulei de sarpe si cu alifie puterea ursului acest gen de aparate va suna la fel ca atunci cand folosesti o componenta de calitate, montata acolo unde trebuie. In general, tot ce am folosit sunt piese de calitate, proventite din surse cu reputatie. Intrucat am cateva realizari la activ (oricum, cu mult mai putine decat ati realizat voi), ma pot pronunta totusi, cumva si fara insa a generaliza, asupra modificarii sunetului. Cu siguranta, calitatea acestuia va fi mai buna raportat la cel anterior si nu ma refer la cel cu care a venit din fabrica, fiindca nu cred ca e nimeni in masura sa spuna acest lucru. Cum perceptia sunetului este un factor subiectiv, pentru mine Elna imbunatateste frecventele joase iar Nichicon pe cele inalte. Stiu ca acest gen de discutii conduce la pareri diferite/controverse, este doar parerea mea si ar fi bine sa ma/ne opresc/oprim aici.

Desi am lucrat in paralel pe mai multe placi, pentru pastrarea coerentei voi prezenta totul in momentul primirii pieselor de care mai aveam nevoie.

  Ca vreti sau nu sa acceptati ca folosirea unor componente de calitate se repercuteaza in sunet, e pur treaba voastra. Dar realitatea demonstreaza ca nu toti capacitorii se comporta la fel in aplicatiile audio. La fel tranzistorii. La fel rezistorii. Desi indeplinesc, basic, aceleasi functii, modul de realizare a componentei, marimea body-size (mai ales la capacitori),  produc modificari majore in sunet. Uneori subtile, alteori majore. Doi tranzistori cu aceleasi caracteristici, dar cu moduri diferite de dopare (Mesa, Triple mesa sau Perforated emitter per exemplu) pot suna total diferit pe aceeasi configuratie de amplificare, in acelasi aparat. Si nu poate fi "esplicata" cu osciloscopul sau alte masuratori "clasice". Doua amplificatoare care masoara la fel, pot "suna" total diferit, functie de implementare. Si asta e un adevar constatat "de visu" pe sute de aparate restaurate. Tocmai aici e "meseria", sau skill, cum ii spun vesticii, sa intelegi ce cu ce se inlocuieste la o restaurare ca acel aparat fie sa sune la fel cum a fost proiectat, fie sa-i imbunatatesti sunetul. De exemplu, pentru doi capacitori cu aceeasi valoare a capacitatii si tensiunii, acelasi curent de riplu, marimea body-size denota niste armaturi mai bine amortizate, fapt care se reflecta direct in sunet.Dar astea sunt fineturi care pentru Dorel sunt "mofturi". De regula, Dorel e interesat doar de castigul imediat pe care-l poate obtine cu minim de efort, sa faca sa "mearga" aparatul, cum, nu mai conteaza... Canta? Ia-l si da-i drumul cu el de aici! Nu se poate obtine mai multe de la el, orice ai face!... Vae victis!

  Chestia de baza este ca romanul e pasionat de "ieftin si bun", care e un non-sens. Scump si prost se poate, ieftin si bun niciodata! Calitatea a costat si va costa intotdeuna. Ca vem sau nu vrem sa acceptam. Restul e bullshit!  Daca la schemele "industriale" nu conteaza prea tare (desi si acolo sunt criterii clare de alegere a capacitorilor), in audio treaba "suna" diferit. Orice amanunt este important. "Amanuntele" insumate duc la rezultate diferite. Din pacate, prea putini inteleg.

 Din partea mea, respect Paul! Sunt putini care ating nivelul de cunostinte si intelegere pe care l-a dobandit acest om, doar din pasiune.

Shambala, PLUS 1! Bine punctat!

Numai de bine sa uzim!

Editat de brainsmartman
  • Like 1
  • Thanks 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In fond, totul se reduce la bani. Dar cum pasiunea este deasupra, in cazul meu, am investit multi bani pentru a invata cum sa faci un lucru asa cum trebuie si nu doar sa-l faci. Recunosc ca la inceput ma miscam haotic in aceasta lume dar am furat ceva meserie prin bunavointa unora dintre voi. Si inca mai invat. In cazul meu e un hobby, nu un mod de a-mi castiga existenta.

Dar fiindca munca vine din partea casei, costul unei restaurari (termen cu multe conotatii, uneori am fost urecheat pentru utilizarea lui) sau reparatii se poate ridica la valori ce depasesc costul de achizitie al aparatului. Mai ales daca iei si o mica teapa ca in cazul lui SX-727. Acolo munca continua. Am invatat cumparand aparate deteriorate si reparandu-le. Unele au fost cu adevarat chinuitoare (Marantz SD-8020), altele un pic mai exotice (Fisher TX-55) iar la altele am facut greseli de incepator (Kenwood KR-3130). Dar am vazut ca montarea gresita a unui tranzistor ECB in loc BCE a transformat topicul intr-o bataie de joc, fiindca, noi romanii nu avem rabdare unul cu altul, toti sunt genii iar incepatorii sau cei cu mai putina experienta nu au ce cauta pe forumuri de specialitate, locul unde geniile etaleaza pagini intregi de teorie si discutii contradictorii terminate inevitabil cu cearta.

Aproape de a trage o concluzie, se merita salvate aparate rare sau cele "top of the line". Celelalte, doar daca au valoare sentimentala. Uneori o componenta costa cat aparatul, de cele mai multe ori filtrajele se ridica la cel putin jumatate din factura si de aceea nu prea iti mai da mana sa-i inlocuiesti. 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In acest topic eu m-am referit exclusiv la costurile materialelor. Era de la sine inteles ca munca este personala. Insa chiar si asa se poate ajunge la costuri  mari, si asta fara sa faci vreo greseala.   Daca faci [una grava] ... risti sa dublezi suma   😁

Paul a invatat "the hard way" cum sta de fapt treaba cu reconditionarile, si inca este la inceputul drumului  😊    Adica sincer - iti doresc mult spor in continuare, Paul !   Sper sa nu ajungi la discutii cu nevasta ("Ce faci cu toate vechiturile astea ?  Le mai vad mult in casa mea ? Bani pe ele ai sa dai ...   etc " )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Treaba merge repede, au sosit ambele comenzi. Desi am inceput cu partea superioara, prezentarea o voi face incepand cu placile aflate sub sasiu, respectiv alimentarea si protectia. 

In alimentare s-au inlocuit diodele din punte cu UF5405 si ceramicii cu Wima MKP10, tranzistorul 2SD313 cu KSC2073 montat pe un radiator mai bun. Avand in vedere lipiturile de pe placa, vechiul tranzistor a inlocuit 2SD234P original. Dubla dioda cu catod comun 1S1850 a fost schimbata cu MUR1620.

Condensatorii electrolitici au fost inlocuiti cu Elna Silmic II iar pentru cel de 1000uF/10V am utilizat Nichicon UKW 1000uF/63V pe care deja il aveam. Am urmarit doua aspecte: incadrarea in distanta dintre placa si baza carcasei (inaltimea condensatorului) si diametrul acestuia. Silmicii sau Muse se incadreaza perfect pe placa, respectandu-se si dimensiunile originale pe care le-am apreciat din unele imagini, eu neavand o alta referinta

Inainte

xtmnSyI.jpg

Dupa

guc2cHZ.jpg?1

Am inlocuit siguranta romaneasca(sarma lipita) cu o siguranta axiala noua. Pentru filtraje avem Kemet 4700uF/100V si un micut Nichicon Gold Tune 2200uF/63V in locul celui de 1000uF/63V, piesa pe care o aveam in stoc.

G4ttTDx.jpg

Pe placa protectiei m-am zgarcit si nu am mai folosit Silmic ci piese pe care le aveam, respectiv Nichicon UPW. Pentru comanda releului am folosit un tranzistor mai fortos, utilizat si in protectia din SX-727, respectiv KSC2690. In locul mylarilor de 56nF am pus Panasonic ECQ. Semireglabilul de 100ohmi a fost inlocuit cu Bourns multitura.

BhNsox6.jpg?1

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am avut in vedere schimbarea mylarilor din preamplificator si in urma consultarilor cu Cristi, am ajuns la concluzia ca se merita inlocuiti doar daca sunt vizibil deteriorati. Cum nu este cazul, am inlocuit doar cativa dintre ei cu Wima, piese avute la dispozitie. Nu cred ca inlocuirea totala a lor va produce o imbunatatire calitativa atat de semnificativa incat sa se merite, ca si cost dar si efort. Poate pe viitor!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, paulral a spus:

Am avut in vedere schimbarea mylarilor din preamplificator si in urma consultarilor cu Cristi, am ajuns la concluzia ca se merita inlocuiti doar daca sunt vizibil deteriorati. Cum nu este cazul, am inlocuit doar cativa dintre ei cu Wima, 

De curiozitate intreb, daca inlocuiesti un condensator deteriorat pe un canal inlocuiesti si  omologul sau de pe celalalt canal chiar daca acela este in regula? 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu consider ca asa trebuie facut,  pt ca doi condensatori aceeasi marca, acelasi cod, dar produsi la multi ani intre ei, vor suna adesea diferit.  Si ma refer la conzi tip film, nu electrolitici.  La electrolitici nici nu mai incape discutie.

Acum depinde si de aparat. Daca este unul care suna bine sau macar extrem de stabil si fara compensari mari (cum adesea se puneau in anii 70), un singur C inlocuit pe semnal se poate simti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.