paulral Postat Iunie 8, 2020 Share Postat Iunie 8, 2020 Pioneerul ăsta e ca Matizul - micul gigant. Se prezintă ca multe din aparatele vândute în România, plin de praf, mirosuri de-mi pune mâța-n cur, inevitabilele zgârieturi, butoane inlocuite sau deteriorate, uneori mai și funcționează. Prețul a fost ok, mai am o mână de piese de schimb de prin aparate defrișate așa că, vorba lui Tudorel Popa, să trecem la treabă. Hai să prezentăm și broșura, să vedem ce făceau pârliții aia de capitalisti in anii în care m-am născut Și acum aparatul: o mică zgârietură pe panoul frontal, lipsă căpăcele la butoane, fapt ce mă enervează cel mai tare. Va trebui să căutăm un strungar, nu vreau să le las așa. Mi-a fost garantat faptul că este funcțional (am mai luat o plasă, nu?), a trecut testul cu becul și am văzut cu stă pe BIAS: 15,5 mV pe un canal, 12,4 mV pe celălalt. Inevitabilul poc la plecare că "așa face toate", dar e ok. In interior virgin, toate genurile de prafuri cunoscute, inclusiv ceva alb, faina sau.... Nu mai contează, oricum pisicii îi plăcea mirosul: În concluzie, un proiect de duminică. 1 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
paulral Postat Iunie 9, 2020 Autor Share Postat Iunie 9, 2020 Interiorul a fost suflat cu aer comprimat iar placuțele spălate. Am inlocuit tranzistorii low noise cu perechi KSC1845, WIMA pe calea de semnal in locul condensatorilor Sanyo care aveau o capacitate dublă și ESR mult crescut, o pereche de Nichicon KL, ceilalți condensatori fiind inlocuiți cu Elna Silmic II pe care îi aveam în stocul meu de piese. Până acum nu am înlocuit condensatorii de pe ieșire, am în coș, așteptare Nichicon LKG Super Through iar în alimentare Nichicon Gold Tune. Căderile de tensiune pe rezistențele de emitor după înlocuire, fără a interveni asupra semireglabililor. Le-am adus înapoi pe 15mV, după manual ar trebui urcat la 25mV. Testat la un volum decent radiatoarele se încălzesc foarte puțin. Oricum mai este de lucru la el, semireglabilii și filtrajele sunt în așteptare. S-au curățat potențiometrii și comutatoarele, cu toate că aparatul a fost plin de praf comenzile mergeau foarte bine. Am remarcat totuși calitatea electroliticilor vechi, cu excepția celor de la Sanyo:se tineau foarte bine, cel puțin la măsurătorile pe care le pot face cu ce am la dispoziție. Sunetul este cald, basul este prezent, un amplificator fără mari pretenții care sună bine și se pare că Pioneer, cu scheme simple și o calitate remarcabilă a construcției, a produs în anii 70 produse de top, chiar la nivel low-entry. Am început timid sa-mi încropesc și un mic atelier în garaj: un osciloscop, generator de semnal și în construcție un dummy load pe 8 ohmi. 2 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Shambala Postat Iunie 9, 2020 Share Postat Iunie 9, 2020 Acele rezistente aurii pot disipa puterea scrisa pe ele doar pe radiator infinit. Pe un radiator mare (de cca 40-50 ori cat R) nu trebuie sa te astepti la mai mult de 60-70%. Sub radiatoarele amplificatorului nu exista gauri prin care sa urce aerul pt a le raci, si nu stiu daca capacul de deasupra are gaurele. Ideea este ca in carcasa inchisa temperatura radiatoarelor va fi sensibil mai mare decat la testul cu ele "pe masa". Musai de testat inainte de a le lasa peste 40-45grd. 2 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
paulral Postat Iunie 9, 2020 Autor Share Postat Iunie 9, 2020 Radiatorul va fi răcit cu aer prin intermediul unui ventilator. Cred că va face față pentru câteva zeci de secunde, timp pentru câteva măsurători sau determinări. 1 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
zal Postat Iunie 9, 2020 Share Postat Iunie 9, 2020 O simplă corecţie: cînd condensatorii vechi par a avea capacitate mult crescută faţă de cea înscrisă pe ei şi peste toleranţa de rigoare, de fapt au rezistenţa de izolaţie între armături slabă şi păcălesc instrumentul de măsură digital, căruia îi ia mai mult timp să-l încarce şi estimează o capacitate eronată. ............. Am fost tentat să iau un astfel de amplif acum un an în tîrg dar avea un preţ nesimţit şi firul de alimentare tăiat. :) ........... Fiind o schemă ci ieşire prin condensator, bubuiala la pornire nu poate fi anulată decît cu un montaj suplimentar cu releu plus rez de balast. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
paulral Postat Iunie 9, 2020 Autor Share Postat Iunie 9, 2020 Sal! Vezi ca mai e unul pe olx, cred ca in 150 lei il ei, plus că are și conectorii pentru difuri originali. Eu l-am luat in joacă, in așteptarea unor tranzistori pentru un Luxman L3. Dar să știi că nu e de glumă cu asta mic. Cu pocnitura sunt obisnuit, stiu că fără a adaos nu scap de ea, pot trăi fără. Oricum, va fi un amplificator de test, foloseam 1060-le dar nu știu ce i-a făcut Cristi, e greu în draci. Cred ca de la WIMA! Thx Shambala, o sa-i iau temperatura ca pentru Covid! Intre timp, o mică ghicitoare: Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Shambala Postat Iunie 9, 2020 Share Postat Iunie 9, 2020 A, pt cateva zeci de sec. nu este problema. Am uitat ieri sa mai zic ceva - o solutie simpla si ieftina de a reduce pocnitura de la pornire este de a pune cate o R de 150-180ohm/5-7W pe fiecare iesire. Condensatoarele de cuplare cu difuzoarele se pun de cea mai buna calitate, la tensiune cu cca 20% mai mare decat cea de alimentare (pt a rezista cat mai mult timp, pierderile in ele fiind minimizate in acest fel) si ideal se dubleaza cu cate inca unul de 10uF MKP. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
djleco Postat Iunie 10, 2020 Share Postat Iunie 10, 2020 (editat) Daca va pune condensator de cuplaj sarcina la o tensiune mai mare decit cea de alimentare, va fi protejata incinta acustica de DC out in cazul strapungerii etajului final. O rezistenta de sute de ohmi de wattaj cuplata la iesire va descarca electroliticul la oprirea amplificatorului in cazul in care sint scoase si incintele acustice, dar la pornire, tot se va auzi pocnetul. Cel mai bine este folosirea releu cu 2x2 pozitii, in pozitia aclansat sa puna sarcina la iesirea etajului final iar cind este declansat sa tina rezistenta de wattaj cuplata ca sa descarce condensatorul soft la oprire si sa incarce tot soft la pornire, dupa care releul sa cupleze. Evident la cuplare trebuie un delay time de minim 3-5 secunde. Editat Iunie 10, 2020 de djleco Corecturi scriere Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Shambala Postat Iunie 10, 2020 Share Postat Iunie 10, 2020 Fara discutie ca solutia cu releu este mult mai buna si mai corecta dar eu am mentionat "o solutie a omului sarac", cum spun americanii. Varianta folosita in unele amplificatoare de la inceputul anilor '70 (de ex. Sansui). Nu elimina pocnetul dar il diminueaza. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
paulral Postat Iunie 10, 2020 Autor Share Postat Iunie 10, 2020 Multumesc tuturor pentru sfaturi. Pocnetul nu este foarte puternic, îl păcălesc comutand din surse. Pe iesire voi folosi Nichicon Super Through, din câte cunosc este cea mai bună serie existentă încă pe piață. Din păcate, ei sunt plasați pe placa etajului final, spațiul intre piese nu-mi permite decat valoarea din schemă/aparat. Se pot face modificari, în sensul găuririi șasiului și montării unora mai forțoși cu ajutorul colierelor dar nu consider că se merită. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
paulral Postat Iunie 10, 2020 Autor Share Postat Iunie 10, 2020 (editat) DIn viteza am scris o prostie referitoare la sursele de semnal. Mă gandeam la Fisherul TX-55 care are acelasi comportament dar il păcălesc cu ajutorul selectorului pentru boxe. Mea culpa Editat Iunie 10, 2020 de paulral Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
brainsmartman Postat Iunie 11, 2020 Share Postat Iunie 11, 2020 La 09.06.2020 la 22:19, paulral a spus: Intre timp, o mică ghicitoare: Pioneer SA-1000, am restaurat doua bucati...😉 1 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
paulral Postat Iunie 11, 2020 Autor Share Postat Iunie 11, 2020 Cine stie, cunoaște!👍 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
djleco Postat Iunie 13, 2020 Share Postat Iunie 13, 2020 La 10.06.2020 la 19:52, Shambala a spus: Fara discutie ca solutia cu releu este mult mai buna si mai corecta dar eu am mentionat "o solutie a omului sarac", cum spun americanii. Varianta folosita in unele amplificatoare de la inceputul anilor '70 (de ex. Sansui). Nu elimina pocnetul dar il diminueaza. Pai pocnetul la pornire este datorat "sutului" de tensiune continua pina la stabilizarea electrica a jumatatii tensiunii de alimentare a etajului final si a incarcarii cu tensiune a electroliticului de cuplaj sarcina. Cum valoarea sarcinii este mult mai mica, 4-8 ohmi, punind paralel peste ea citeva sute de ohmi, influenta ei este insesizabila, cea mai mare valoare a curentului serie in circuit pentru incarcarea condensatorului de cuplaj, va trece prin sarcina, implicit "pocnetul" la pornire va fi oreluat de sarcina cu cea mai mica rezistenta in circuit. Acea rezistenta despre care vorbesti, s-a folosit, dar scopul ei era sa descarce condensatorul dupa oprire, astfel incit daca amplificatorul ar fi stat sa zicem fara boxe si s-ar fi cuplat boxe cu el oprit, condensatorul sa nu aibe tensiune la borne, implicit pocbet la cuplarea acestora. De aia am.dat cea mai ok solutie in ceea ce am scris mai sus. Nu e scumpa si eate usor de implementat, totodata nedisipindu-se caldura pe rezistenta de descarcare/incarcare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Shambala Postat Iunie 13, 2020 Share Postat Iunie 13, 2020 Rolul rezistentei este fireste cel putin dublu dar in manualul unui Sansui este mentionat doar cel de a reduce pocentul in difuzoare la pornire. Nu am scos vreuna ca sa incerc, dar ei spuneau ca efectul este "semnificativ". Disiparea terminca pe acea R, la un amp de 20-25W este f mica, mai ales acum cand aceste amplifuri sunt ascultate indeobste incet. Evident ca se poate alege o valoare mai mica a R (la mai multi W) pt a mari eficienta anti-poc, dar este o chestiune ce trebuie testata, poate totusi nu merita. Cand am sa am ocazia am sa incerc - am si eu un Pioneer din asta vechi la coada la reconditionare. (Cine stie cand i-o veni randul...) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
djleco Postat Iunie 13, 2020 Share Postat Iunie 13, 2020 Am testat pe vremuri prin anii 80, o rezistenta simpla de sute de ohmi la wattaj pusa direct la iesire nu ofera nimic antipocnet decit daca ea este in circuit permanent si apoi cu intirziiere de citeva secunde este cuplata si boxa, dupa ce condensatorul s-a incarcat la 1/2 din tensiunea de alimentare. O solutie simpla pentru amplificatoare de putere mica, la care nu avem sa punem decit releu cu un singur set de contacte, normal deschis, care, dupa cum am mai spus, sa cupleze sarcinile dupa citeva secunde de intirziiere. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
paulral Postat Iunie 15, 2020 Autor Share Postat Iunie 15, 2020 Am mutat iesirile pe pozitia B. Acest lucru permite sa cuplez boxele dupa cat timp doresc eu. Le-am lasat mai bine de 10secunde dar si in acest caz se produce pocnetul. Astept sa inlocuiesc si restul de componente dar raman sceptic. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
djleco Postat Iunie 15, 2020 Share Postat Iunie 15, 2020 (editat) In cazul asta pe iesirea A poti pune rezistentele de 100 ohmi 3-5W si pe B, boxele. Pornesti amplificatorul cu volumul la minim, cuplezi iesirea A (rezistentele), lasi 10 sec si apoi cuplezi iesiriea B (boxele) si decuplezi iesirea A (rezistentele). Ar trebui sa nu mai ai pocnete la cuplarea B. La oprire procedezi exact invers cu ordinea iesirilor. Editat Iunie 15, 2020 de djleco Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
paulral Postat Iunie 15, 2020 Autor Share Postat Iunie 15, 2020 Multumesc frumos! 1 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
paulral Postat Iunie 26, 2020 Autor Share Postat Iunie 26, 2020 Astăzi am continuat lucrul la SA-500A și am reușit să finalizez acest mic proiect, așa cum mi-am propus. Nu au fost mult de lucru, doar câțva electrolitici, diodele din alimentare și semireglabilii multitură. Am efectuat reglajele, totul a decurs normal dar o să verific și cu osciloscopul. Cântă de câteva ore fără probleme și aș putea spune că o face bine. La pornire a rămas acel mic pocnet dar intensitatea lui este mult mai mică, pot trăi cu asta. Se mai pot înlocui niște componente pe ici pe colo, o voi face cu siguranță pe viitor dar pentru moment doresc să termin ceea ce am început și nu am terminat. Vă multumesc tuturor pentru sfaturi și pentru că ați fost alături de mine, prin comentarii și/sau vizionări. 👍 2 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.