Sari la conținut
HiFi Tech

Constructie montaj amplificator 75W


_BGD_

Postări Recomandate

Buna ziua,

 

Primul post la sectiunea DYI.

Primul cablaj/montaj realizat.

Prima interactiune cu clorura ferica.

 

Am gasit aceasta schema, sursa fiind:

https://freepedia.ro/amplificator-audio-75w-de-inalta-fidelitate

Mi s-a parut realizabila, ca prim proiect. Cunostine in electronica la nivel de incepator. Am discutat schema in avans, cu un electronist, si am mai pus la punct cateva aspecte, cunostinte.

 

Am achizitionat componentele, PCB-uri, clorura ferica, etc.

Prima realizare a driverelor a fost cu marker permanent, dar (cum se vede in poza), clorura a trecut prin desen (marker de proasta calitate cred..)

Design-ul era mult mai curat si ordonat.....pacat.

 

Back to the drawing board, vopsea+tragator = rezultate satisfacatoare. Trasee respectate 100%, singurul minus (avand putin OCD), este dezordinea si lipsa liniilor/unghiurilor drepte...

Urmatorul montaj o sa il fac cu software/imprimanta laser.... Primul montaj am vrut neaparat sa il fac "old school".

 

Corodarea s-a efectuat in aprox. 40 de minute per placa (le-am facut pe rand).

La final am aplicat un strat de maclavais format din sacaz topit in acetona (protectie la coroziune in timp, si prezenta sacazului care faciliteaza aderarea cositorului)

Mai am de populat cateva componente, dupa urmeaza partea de care imi este cel mai frica: punerea in functiune si reglajele 😵

 

Radiatoare pregatite (nu le am pozate, sunt din recuperari), partea de alimentare/filtraj si ea pregatita (24V in c.c., dupa redresare, si filtrare cu 2 x 6800 uF)

 

Experienta statiei de lipit, wow. Nu mai vreau sa vad pistolul de lipit 🤪

 

 

 

....LOADING....

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.26(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.26.jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.27(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.27.jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.28(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.28.jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.29(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.29.jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.30(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.30.jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.31(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.31.jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.32(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.32.jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.33(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.33.jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.34(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-10-01 at 09.41.34.jpeg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Inainte de prima pornire se inlocuiesc sigurantele de pe barele de alimentare cu 2 R de 15-22 ohmi/5W.  Daca ceva e gresit vor limita curentul pt a nu se arde finalii. Eventual prin sacrificiu daca nu scoti din prinza la primul semn de fum.

Editat de Shambala
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Primul semn de fum al rezistoarelor din locul sigurantelor?

 

Citisem ca in locul unei sigurante se inseriaza un ampermetru. Citez:

 

Punerea în funcțiune și reglajul. Se execută următoarele operații:

- P1 se plasează la mijlocul cursei; - P2 se plasează la valoarea minimă a rezistenței - emitorul lui T4; - deconectați siguranța F1 și conectați un miliampermetru în locul său; - puneți montajul sub tensiune; - ajustați atent valoarea curentului la 50 mA; - lăsați montajul sub tensiune pentru minimum 1/2 oră și urmăriţi ca valoarea curentului să nu devieze cu mai mult de 10%. Atenție la faptul că T4 trebuie montat pe radiatorul tranzistoarelor finale, în cazul în care T4 nu este montat pe radiatorul finalelor sau nu are un contact bun cu radiatorul, curentul de repaus poate lua valori mari prin derivă termică, care duce în extrem la defectarea tranzistoarelor finale. Amplificatorul are o stabilitate excelentă dacă se respectă indicațiile date, verificabil prin introducerea unui semnal la intrare. După deconectare, valoarea curentului de repaus revine la valoarea fixată în maximum o secundă de la întreruperea semnalului; - montaţi la ieşire un voltmetru de c.c. și scurtcircuitați intrarea. Reglaţi valoarea lui P1 astfel ca tensiunea reziduală la ieșire să fie cuprinsă între 50-80 mV; - refaceţi reglajul lui P2, curentul de repaus fiind influențat de reglajul lui P1; - se reintroduce în circuit siguranța F1 .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 17 ore, _BGD_ a spus:

Primul semn de fum al rezistoarelor din locul sigurantelor?

 

Citisem ca in locul unei sigurante se inseriaza un ampermetru. Citez:

 

Punerea în funcțiune și reglajul. Se execută următoarele operații:

- P1 se plasează la mijlocul cursei; - P2 se plasează la valoarea minimă a rezistenței - emitorul lui T4; - deconectați siguranța F1 și conectați un miliampermetru în locul său; - puneți montajul sub tensiune; - ajustați atent valoarea curentului la 50 mA; - lăsați montajul sub tensiune pentru minimum 1/2 oră și urmăriţi ca valoarea curentului să nu devieze cu mai mult de 10%. Atenție la faptul că T4 trebuie montat pe radiatorul tranzistoarelor finale, în cazul în care T4 nu este montat pe radiatorul finalelor sau nu are un contact bun cu radiatorul, curentul de repaus poate lua valori mari prin derivă termică, care duce în extrem la defectarea tranzistoarelor finale. Amplificatorul are o stabilitate excelentă dacă se respectă indicațiile date, verificabil prin introducerea unui semnal la intrare. După deconectare, valoarea curentului de repaus revine la valoarea fixată în maximum o secundă de la întreruperea semnalului; - montaţi la ieşire un voltmetru de c.c. și scurtcircuitați intrarea. Reglaţi valoarea lui P1 astfel ca tensiunea reziduală la ieșire să fie cuprinsă între 50-80 mV; - refaceţi reglajul lui P2, curentul de repaus fiind influențat de reglajul lui P1; - se reintroduce în circuit siguranța F1 .

:)  Teoria e una, practica alta şi cărţile din cărţi se scriu. Nu pot accesa saitul cu schema că mă lămuream mai bine ce explică nenea acolo. Oricum, ca linii generale, ideia cu rez în locul siguranţelor e bună, atîta timp cît sînt de putere mică, ca să se ardă dacă e un scc sau oscilaţie. La trz superdiodă precauţia e de a fi deschis din semireglabil cît se poate de mult la prima pornire, deci o rez cît mai mare între b-e. Cu reglajul de mers în gol e o problemă veche, majoritatea o ţin langa cu 50mA cum s-a stabilit în 1960, indiferent de tipul şi puterea trz finali şi a tensiunii de lucru. Şi nu e corectă măsurarea curentului doar pe o ramură a alimentării, de obicei sînt diferenţe. Cu deriva la ieşire, e o prostie 50-80mV, ideal e 0 cu o variaţie de cîţiva mV.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Buna dimineata,

 

Update:

Am finalizat montarea radiatoarelor + pasta termoconductoare. Am scapat de aplicarea foliei de mica, deoarece talpile metalice ale MOSFET-urilor sunt comune cu drena, iar toate drenele sunt legate pe circuit.

Am alimentat montajul. Aparent sigurantele de 3A puse erau "rapide", si se ardeau instant la momentul incarcarilor condensatorilor de 4700 uF (C8 si C10).

Am facut by-pass la sigurante.

Ulterior am observat ca semireglabilul de 470 OHM, era defapt un semireglabil de 470 kOHM (greseala mea, cand am comandat piesele).

Noroc ca aveam din niste recuperari altii semireglabili de 470 OHM 😲

Am inseriat multimetrul, iar la pornire am 1.54 A (1540 mA). Exista un bazait puternic, si sunetul este carait grav, oricat si oricum as modifica valorile lui P1 si P2. Iar curentul nu scade mai deloc.

 

O prima intrebare pusa, la un studiu mai aprofundat al schemei, de ce pin-ul 6 de la operationalul LF411, care este pentru iesire, pleaca spre iesire/boxe, si nu spre tranzistorii finali?

Nici alimentarea lui LF411 nu este simetrica (DZ-ul ar trebui sa ii asigure 15V), dar am niste belarii de tensiuni (diferite), atat + cat si -

Mentionez ca alimentarea, dupa filtraj, are plus/minus 24.4 V cc.

 

Astept cu mare interessfaturi, pareri, idei 👨‍🎓

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Buna ziua domnule Silviu,

 

Si multumesc pentru postarea dvs.

Am plecat de la bun inceput cu mentionarea ca bazele teoretice sunt la nivel de incepator/amator.

Dar feedback-ul dvs m-a ajuta sa imbunatatesc proiectul, si sa merg pe drumul corect in vederea punerii in functiune a montajului.

Alimentare, nu am avut exact 30V, am lucrat cu ce am avut. Fiind primul proiect, am gandit sa nu investesc foarte multi bani, fiind constient de riscurile incepatorului electronist, motiv pentru care multe piese sunt din recuperari (transformator toroidal, conzi filtraj, radiatoare).

 

Da, corect, T4 nu este pe radioare. Dar, daca nu se utilizeaza montajul in sarcini mari, teoretic nu ar trebui sa se ambaleze termic.

T4 este in capsula TO-92. Cum sa il lipesc de radiator? sau exista si in alta forma de capsula, cu orificiu pentru surub?

 

 

Observ ca s-a actualizat site-ul de unde am luat schema: Actualizat: 21.10.2019 - Multumesc 🙂

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Buna ziua,

Nu sunt chinez, deci nu o sa pun superglue :))

O sa confectionez o mica tablita metalica (posibil dintr-o conserva), cu care sa fac un profil cu 2 gauri, cu care sa ancorez T4 de radiator.

 

Pana fac rost de un traf cu care sa scot C.A. 30 V, o sa determin valoarea rezistentelor de polarizare a diodelor Z., pentru tensiunea de 24V, de care ma folosesc momentan.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Capsula de AC si nu de AD, scuze.

https://www.silicon-ark.co.uk/ac153k-germanium-pnp-transistor-by-siemens

sau

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ac180.html

Tablite gata formate de fabrica erau si pt AC-uri si pt EFT-uri, dar rar am intalnit din tabla destul de groasa.

Atentie, tabla de conserve este cam subtire pt asa ceva. Mai bine un soi de colier din tabla de Al de 0,7mm.

Editat de Shambala
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...

I-am dat de cap.

O dioda era pusa invers, si de acolo tensiunile aiurea.

Trebuie si finalii izolati de radiatoare, deoarece atingerea radioatoarelor creaza mici pacaneli in sunetul livrat in boxe.

 

Si da, lipsa lui T4 duce la ambalare termica a finalilor.

 

A fost un prim proiect interesant, din care am avut de invatat.

 

 

 

Piesele pentru al doilea viitor proiect sunt pe drum 🙂

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 04.12.2019 la 14:46, _BGD_ a spus:

O dioda era pusa invers, si de acolo tensiunile aiurea.

Trebuie si finalii izolati de radiatoare, deoarece atingerea radioatoarelor creaza mici pacaneli in sunetul livrat in boxe.

Si inca ceva! P2-470 ohm este incorect specificat. Valoarea pe care trebuie sa o aiba este 470 Kohm.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.