• Sonus Faber Lumina 5

Acum aproximativ 15 ani debutam in universul audiofil cu un sistem format din boxe Sonus Faber Cremona Auditor M, amplificator integrat Naim Nait 5i si cd player Naim 5i. Am iubit si inca continui sa ma gandesc cu drag la acel prim sistem audio extraordinar. Datorita lui am inceput sa inteleg ce inseamna o auditie de calitate. Modul in care ascultam muzica s-a modificat substantial. Am reusit sa patrund in intimitatea inregistrarii, a momentului unic si irepetabil cand artistii au inregistrat albumul si sa mai apropii mai mult de emotiile transmise de muzicieni prin muzica lor. Cuvantul potrivit pentru ce am trait atunci este magie. Nu gasesc un altul pentru a descrie acel moment.
    15 ani mai tarziu sunt in fata tastelor si ma pregatesc sa va impartasesc experienta mea cu o alta pereche de boxe manufacturata in Italia de echipa Sonus Faber. Boxele Sonus Faber Lumina 5 sunt subiectul articolului de astazi. Promit ca o voi face corect si voi incerca sa fiu indiferent la farmecele nostalgice ale acestor frumuseti.

Descriere

Lumina V este o boxa audio de podea cu trei cai. Amprenta la sol este mica, nu mai mare decat a unei boxe de tip monitor. Cand am deschis cutia in care au venit impachetate, am regasit imaginea atat de draga a unui obiect perfect finisat. Sonus Faber nu construiesc niste simple boxe. Boxele lor sunt adevarate opere de arta. Combinatia de finisaje, contrastul intre piele si negrul lucios inspirat de culoarea pianelor, imbinarile perfecte dintre materialele folosite, te duc cu gandul la la boxe care costa de cateva ori pretul lor. Nu există colturi taiate, lipituri vizibile. Te uiti la boxe si exclami: Asta inseamna finetea maiestriei italiane! Perechea pe care am primit-o are un finisaj piano black mixat cu piele neagra. Alte finisaje disponibile sunt wenge si nuc. Boxa este completata in spate cu o configuratie bi-wire cu conectori de cea mai buna calitate. Din nou am senzatia ca sunt in prezenta unei boxe cu un pret cel putin dublu. Ma trezeste suportul de sprijin al boxei construit destul de traditionalist. O talpa din plastic in care se infileteaza patru conuri metalice pe post de picioare de sprijin. Ei, aici s-au zgarcit. Zambesc in timp ce tastez ultima fraza. In realitate boxele au design de ansamblu exceptional. La asta contribuie si detaliie inserate pe difuzoare, acestea sunt inscriptionate cu sigla Sonus Faber. Toate boxele sunt dezvoltate si manufacturate in Italia cu difuzoare special construite pentru Sonus Faber de producatorul danez Scan Speak si cu filtre construite din componente Mundorf in Germania. Totul la 3 mii de euro. Daca sunteti familiarizat cu domeniul, stiti ca in acest moment majoritatea boxelor in acest segment de pret sunt Made in China.

Tehnologie

Lumina 5 imparte tehnologia trickle-down cu restul de boxe Sonus Faber. De asemenea sistemul „Hybrid IFF Crossover-Paracross Topology™”, utilizat in difuzoarele Maxima Amator (15.000 Euro) este implementat si aici. Tehnologia dedicate zonei frecventelor medii, numita “Lute”, dezvoltata pentru o parte din boxele lor mai scumpe, este utilizata inteligent in Lumina V pentru a minimiza undele stationare si a maximiza rigiditatea cutiei. Tweeter-ul este din matase, are dimensiunea de 29 mm si foloseste tehnologia DAD. Difuzorul de medii este un paper cone de 150 mm, iar cele doua difuzoare dedicate frecventelor joase folosesc o structura a diafragmei sandwich si au dimensiunea de 165 mm. Impedanta boxei este de 4 ohmi cu o sensibilitate de 89 dB. Raspuns in frecventa: 38 Hz – 24 000 Hz. Puterea minima si maxima recomandata incepe la 50 W si se termina la 300 W. Greutate unei boxe este de 22,5 kg.

Sistemul de test a fost format din urmatoarele componente: Aurender A100 (streamer audio), Luxman D-03X (cd player si DAC), C.E.C. CD5 (cd player si DAC), Luxman L -507Z (amplificator integrat), Sonus Faber Lumina 5 (boxe audio), cabluri de curent ZenSati, cabluri interconect Audioquest, cabluri de boxe Audioquest, filtru de curent dedicat exclusiv surselor digitale Audioquest Niagara 1200.

Muzica: Eiji Oue / Minnesota Orchestra – Baba Yaga, Op.56 (live), Cecile Verny Quartet – The Wild Heart of the Earth (live), Joe Bonamasa, Beth Hart – I’d Rather Go Blind.

Eiji Oue / Minnesota Orchestra

Am ales aceasta piesa datorita dinamicii sale realiste, dar si pentru modul in care se aud timpanele. Loviturile lor coboara mult in zona basului profund si se simt visceral in camera de auditie. Am pornit muzica. Scena s-a deschis in fata mea in toata maretia sa. Sunetul timpanelor a inceput sa zguduie camera. Basul este gros, greoi, visceral, si impinge aerul catre corp sporind senzatia de realism. Instrumentele de suflat se aud undeva in randurile 4 si 5, pozitionate central stanga. Un fagot se insinuiaza oferind calm tempoului nebun din debut. In jurul lui se creioneaza o panza de sunete contrastante. Este sunetul viorilor ciupite cu arcusul. Tempoul creste, intreaga orchestra se implica in sunet, scena se mareste in afara boxelor, in afara spatiului camerei. Sunetul pare sa vina de peste tot. Lumina 5 pare sa nu fi uitat niciun detaliu, iar mesajul muzical este profund si emotional.

Cecile Verny Quartet

O alta inregistrare in concert, de data aceasta cu un master modern comprimat. Inca de la primele acorduri am simtit acest fapt. Desi sunetul are o tendinta curata si naturala este impins foarte mult catre 0 dB. In cazul acestei inregistrari ma gandesc la un singur motiv ce ar putea scuza aplicarea unei compresii atat de agresive, si anume, sporirea senzatiei de sunet in concert. Inginerul de master a reusit sa ofere un sunet viu, luminos, fara sa il transforme intr-o experienta obositoare. Asta in varianta Sonus Faber. Punctez acest moment pentru ca aceeasi inregistrare ascultata pe boxe cu un alt tip de difuzoare, aflate intr-o zona de performanta superioara, are momente obositoare daca cresti volumul. Ultima nota a vocalistei tinde sa devina crocanta si agresiva, pierzand din naturalete. Senzatia absolut normala daca ne gandim ca in momentul in care este aplicata o compresie agresiva apar si distorsiunile. Problema este usor de identificat in zona frecventelor medii – inalte. O boxa cu difuzoare performanta, si destul de scumpa din pacate, va scoate la suprafata aceste imperfectiuni ale masterului. Cu Sonus Faber Lumina 5 problema aceasta trece in planul doi. Frecventele inalte obositoare sunt atenuate, oferind sunetului in ansamblu o energie pozitiva. Basul contrabasului s-a simtit percutant, a fost destul de scurt, iar toba a avut punch si a proiectat un sunet real in spatiul de auditie. Vocea a fost minunata si emotionanta. Am putut-o simti completa, bogata in detalii, sofisticata si matura. O adevarata dantela de note tesute cu grija de o vocalista experimentata in arta jazz-ului. Imaginea stereo a fost veridica si ofertanta lasandu-ma sa ma bucur de aceasta inregistrare in concert.

Joe Bonamasa, Beth Hart

Am ales acest cantec pentru ca umbla o vorba in oras cum ca Sonus Faber nu sunt boxe pentru rock. Dupa ce am testat boxele cu cateva inregistrari de rock am tras urmatoare concluzie. Exista un adevar partial in acest zvon. Ascultatorii de rock agresiv,  heavy metal dudes, ar putea fi deranjati de sunet. Daca 90% din muzica voastra se indreapta catre zona aceasta cautati in alta parte.

Ma intorc la Joe & Beth. Nici aceasta inregistrare nu este fericita din punct de vedere dinamic. Din aceasta cauza muzica poate deveni dezordonata in pasajele complexe datorita compresiei. Cu toate acestea, perioadele aglomerate comprimate muzical au fost prezentate destul de frumos. Chitara a fost tulburatoare, iar vocea artistei Beth Hart si percutia au cantat intr-o sincronizare sofisticata completa. Emotional, vocea am simtit-o intunecata, cu o nota moale, totusi ramanand puternica si convingatoare, iar chitara electrica a avut sunet de amplificator pe lampi. Un lucru bun dupa parerea mea. Cele mai bune amplificatoare de chitara electrica sunt pe lampi. Lumina 5 a reusit sa pastreze timbrul curat al sunetului de chitara electrica, un instrument dificil din punct de vedere armonic. Toba a fost profunda, a avut greutate, uneori parca prea multa, si s-a simtit suficient de real in spatiul camerei.

Sonus Faber sunt cunoscuti pentru realizarea unor boxe muzicale. Din acest motiv sunt foarte populari printre ascultatorii de muzica clasica. Instrumentele acustice si vocea au o puritate autentica si un corp la care nu m-am astepta de la o boxa la nivelul Lumina 5. Sunetul in ansablu nu ofera o caldura falsa, truc folosit in designul boxelor ieftine pentru a acoperi reducerile de buget. Lumina 5 sunt reglate sa ofere o prezentare timbrala cu nuante calde, fara a pierde  rezonantele armonice reala, integritatea instrumentelor acustice si dezvoltarea naturala a vocilor. De asemenea, reusesc sa fie convingatoare si cu sunetul generat electric. Aceasta performanta poate fi realizata doar cu o munca de crossover foarte atenta si cu difuzoare  cu distorsiuni scazute. Din experienta mea va pot spune ca integritatea sonica nu este ceva care poate fi falsificat la acest nivel.

Daca va aflati in cautarea unor boxe performante, cu un design luxuriant, la un pret rezonabil pentru aceste vremuri, va sfatuiesc sa ascultati si boxele acestei serii. O auditie adaugata experientei voastre nu este altceva decat un pas inainte, pe care va sfatuiesc sa il faceti fie ca vorbim de acesta boxe sau de altele.

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania. In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme. Acum 3 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech, iar de la inceputul anului 2022 detin un magazin HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.