Sari la conținut
HiFi Tech
  • ROCKNA Wavelight DAC - Made in Romania


    HiFi Tech

    Nu de multe ori avem ocazia sa luam contact direct si sa pipaim, mirosim un produs finit gandit si executat cap-coada in pitoreasca noastra tara. Iar pentru un domeniu atat de restrans cum este high-end audio, cu atat mai putin poti lauda creatori autohtoni, intrucat, cum bine stiti unii dintre voi, ii cam poti numara pe degetele de la o mana.
    Pe de alta parte nici cantitatea nu a fost vreodata garantul calitatii, asa ca eu unul eram nerabdator sa fiu din nou face-to-face cu un produs audio 100% autohton, iar pentru mine face-to-face inseamna acasa, in sistemul si mediul pe care il cunosc cel mai bine, si unde – probabil ca cei mai multi dintre voi – pot aprecia cat mai onest avantajele si dezavantajele unui produs.
    Acum cateva luni luasem un prim contact cu Wavelight DAC in showroom-ul distribuitorului din Bucuresti, cand un amic era curios de o comparatie la cald intre produsul Rockna si Analog DAC de la MSB, insa fiindca la acea auditie m-am nimerit pe final, nu am apucat sa imi fac o idee coerenta despre aparatul made in RO, si mi-am zis ca astept o ocazie in care sa pot lua o mostra acasa sa ma pot juca cu ea in voie. Din pacate pentru mine si din fericire pentru Nicolae “Nucu” Jitariu, creierul si sufletul din spatele Rockna si Audiobyte, mostrele respective s-au dat ca painea calda, asa ca nu am mai apucat sa imi satisfac curiozitatea la momentul respectiv.
    Ocazia a reaparut zilele trecute, cand am avut o discutie telefonica cu Nucu, pe care il stiu de vreo 15 ani, si in urma careia am ajuns la concluzia ca nu ar strica sa profit de rezolutia noilor mele boxe cu un test cu un DAC cu adevarat high-end, complet gandit si executat de Nucu & Co.

    845083552_ROCKNAWavelightDAC-MadeinRomania.jpg.295ee4c65032349aa9cf889463a8910a.jpg

    Trebuie sa va marturisesc ca de la despachetare am avut un feeling asa de mandrie, cam genul ala de sentiment pe care il incerci cand nationala de fotbal se califica intr-un turneu final, sau cand vezi vreun actor roman in vreo productie de la Hollywood, intelegeti voi… Spun, uite domnule, ceva de calitate facut in tara asta a noastra! Si chiar am fost foarte placut impresionat de calitatea executiei, design minimalist si elegant, totul cu o lucratura impecabila. Scotand aparatul din cutie si din “cagula” plusata ai cu adevarat impresia unui obiect lucrat cu cea mai mare seriozitate, mufele, afisajul, finisajul carcasei inspira si respira toate calitate maxima. 
    Fiindca mi-a ajuns dimineata destul de devreme, aparatul era foarte rece, asa ca a trebuit sa “indur” vreo 2 ore aclimatizarea. Nu sunt cel mai rabdator om de pe planeta, ba din contra, insa ca sa mai treaca un pic timpul, am instalat driverele de windows 10 pe laptop si pluginurile de DSD pentru Foobar pe care am descoperit ca dupa ultimul refresh de SO le neglijasem.
    Dupa ce aparatul a ajuns la o temperatura normala, am cuplat si alimentarea, cablul USB, interconectul catre amp-ul integrat Cyrus si, cum se spune, i-am dat drumul. Comparatiile directe le-am putut face cu partea de DAC si pre din integratul Cyrus, dar si cu un alt streamer/DAC/pre de la Aurender, precum si un streamer/DAC de la Simaudio, despre care voi mentiona mai jos.
    Nu am sa insist pe descrierea tehnica a aparatului, sau pe formatele audio suportate, am sa zic doar ca este compatibil cu PCM pana la 32/384k si DSD512 pe USB si I2S, si 24/192k & DSD64 pe restul intrarilor digitale, mai putin pe optic. Asta inseamna ca sunt destule motive sa se te gandesti la pachet Wavelight cu un streamer de la Rockna sau Audiobyte pentru a beneficia de avantajele tehnice dar si sonice I2S. Gasiti detalii pe site-ul Rockna. Parerea mea este ca renuntarea la solutii chip-based si implementarea in-house a unei pretentioase solutii FPGA/R2R arata determinarea lui Nucu de a pleca – conform filosofiei marcii – de la o premiza tehnica cat mai apropiata de perfectiune.

    Ce a iesit? Eu zic ca a iesit ceva spectaculos, care atesta experienta de peste doua decenii a lui Nucu in domeniul manufacturii audio hi-fi/hi-end. Chiar de la primele piese ascultate am remarcat cele doua trasaturi principale ale aparatului: Dinamica cu D mare, si neutralitate exceptionala.

    Te poate interesa:

    Am avut privilegiul sa ma numar printre cei – probabil foarte putini – care au putut testa acasa, pe indelete, cred ca sute de componente audio, si pot spune ca de ceva timp aparatele corecte si performante din punct de vedere sonic nu sunt neaparat de gasit prin prisma pretului de lista. Stiam solutiile tehnice utilizate de Nucu de-a lungul timpului in sursele lor, si ascultasem aparate Rockna si in showroom si acasa, in diverse combinatii, uneori participasem la testele din timpul proceselor de dezvoltare, asa ca asteptarile erau destul de mari, insa pot spune ca Wavelight mi-a depasit asteptarile.
    E drept, fara ceva experienta in auditii, un sunet neutru si foarte dinamic poate parea lipsit de factorul wow, intrucat de cele mai multe ori coloratiile si compresia, mai ales la inceput de drum, ne pot pacali usor. Pe de alta parte eu prefer in ultima vreme sa cataloghez simplu un aparat in doua categorii: imi place sau nu imi place. Rockna Wavelight a intrat fara dubii in prima categorie.

    Am testat Rockna in combinatiile urmatoare:
    Laptop Win10 cu driver USB Audiobyte cu Tidal Hifi sau Foobar ca playerprin cablu USB asincron Crystal USB standard de la Crystal Cablecatre Rockna wavelight DAC/pre apoi prin cablu interconnect single ended Neotech NEI3001 in etajul final al lui Cyrus 8-2 DAC - amplificator integrat, alimentat si de PSU upgrade PSX-R2, apoi prin cablu de boxe Piega cable 3 catre incintele Bowers and Wilkins 805 D3. Cablurile de alimentare pt cele doua Cyrus sunt de fabricatie Chord, iar cel de la Rockna un DIY. Aparatele stau pe un rack Naim Fraimlite cu 2 etaje iar boxele stau pe standuri KEF Reference stand si au o decuplare mecanica cu o solutie Project damp-it.
    Am avut la dispozitie si un final cu arhitectura diferentiala, anume Simaudio Moon 330A, conectat printr-un cablu balansat Neotech NEI 3002, astfel incat am putut sa utilizez si iesirile diferentiale ale lui Wavelight, iar Nucu mi-a confirmat ca potentialul maxim al DAC-ului pe partea de iesire se obtine numai asa.
    Alternativ am mai folosit in locul redarii de pe laptop+Wavelight un streamer/DAC/pre integrat de la Aurender, anume modelul A100, fie ca aparat “cu totul” fie doar ca streamer prin iesirea USB asincron, sau cu DAC-ul Simaudio Moon 280D(cu streamer Mind2 integrat)pe iesirile single-endedsi am facut comparatii si cu solutia “de baza” laptop+DAC/pre din Cyrus 8-2 integrat. Tot alternativ am mai folosit ca si transport digital iesirea SPDIF coax din CDP Creek CD50-mk2 prin cablu digital Chord.

    1944034324_ROCKNAWavelightDAC-MadeinRomania(2).jpg.194ac0c07a8bb9ff0959bc8e99e86760.jpg

    Piese de test:
    Melody Gardot – Who Will Confort Me – album “Live in Europe”
    Metallica – Devil’s Dance – album “Reload”
    Abdullah Ibrahim – District Six – album “African Magic”
    Gina Sicilia – It Wasn’t Real – album “It wasn’t real”

    Acum ceva timp am fost in mod pozitiv socat de Melody Gardot cu ocazia achizitiei unui concert pe bluray. Muzica pe paine si un control al audientei demne de artisti cu mult mai multa experienta. Asa ca live-ul audio dintr-un mix din turneul din 2017 din Europa nu avea cum sa nu imi placa.
    In special piesa “Who will Confort Me”. Pentru un sistem audio este usor de vazut unde faulteaza pe o inregistrare live bine facuta cu multi muzicieni (deci multe instrumente) si o voce feminina foarte particulara. Stiam piesa foarte bine si o tot ascultasem in ultima saptamana de destule ori, asa ca punand Wavelight la treaba nu mi-a fost greu sa remarc dinamica crescuta si timbrul neutru, si in genere, sunetul vioi cu mult timing dar in acelasi timp totul prezentat relaxat, ca si cum aparatul nu se forteaza sa redea nicio nota sau niciun instrument. De remarcat sunetul crispy al cinelelor si fusurilor, fata de care eu am o mare obsesie sa sune cat mai real. Sunt familiarizat cu sunetul natural neamplificat de kit de tobe de la sesiunile de fun-jam la care mai particip uneori alaturi de diversi amici, asa ca imi este usor sa evaluez acest sunet. De altfel, eu personal nu pot asculta muzica fara timing corect, fiind mare devorator de rock si metale.

    Asa ca o piesa precum 'Devil’s Dance' semnata Metallica este buna pentru ascultat flow-ul “just right” si de verificat controlul si atacul, chiar daca este o piesa din perioada mai slaba dpdv creativ al trupei. Pot spune ca se vede ca si Nucu este rocker pe dinauntru. Cu Wavelight avem slam si juice fara limitare, si se pot asculta metale cu multa relaxare, datorita separatiei foarte buna, atribut datorat evident si dinamicii de exceptie. Lars si Jason incep “asaltul” cu sectia ritmica si deja simti groove-ul in stomac. Wavelight iti da impresia ca a mai “sapat” in mix si a mai scos ceva in plus din frecventele joase si apoi James & Kirk intra cu chitarile ESP, cu soundul acela fabulous trade-mark Metallica, sunet care, daca un aparat nu este construit corect, sau nu se “pupa” cu restul sistemului, va suna anemic, spart sau lesinat. Pe Wavelight avem exact opusul, deci stam foarte bine, cred ca James & co ar fi fost multumiti sa isi auda creatia pe un sistem cu Wavelight ca si convertor digital/analog.

    Am zis de multe ori ca dintre toate instrumentele pianul mi se pare cel mai greu de redat. Toti am avut ocazia sa auzim acest sunet in viata in mod direct, neamplificat si nealterat, si senzatia respectiva este dupa mine greu de egalat intru totul de un lant audio. Asa ca fiecare micron auditiv care ma apropie de sunetul ideal de pian este un pas inainte, si cu albumul live al lui Abdullah Ibrahim prin Wavelight pot spune ca m-am apropiat mai mult decat doar cativa microni. Atacul si decay-ul si acea presiune acustica de la inceputul piesei sunt redate cu mult aplomb si textura pianului iese din mix in toata frumusetea ei. Parca acum am inteles mai bine mesajul muzical al piesei desi si acesta este un album ascultat de zeci de ori pe zeci de sisteme.

    Pe Gina Sicilia am descoperit-o destul de recent, cred ca prin aprilie anul asta, cautand prin “similar artists” la nu mai stiu ce cantareata de blues/soul/jazz. M-a atras instant timbrul Ginei si senzatia aceea ca pune tot sufletul in interpretare. Piesele ei sunt o combinatie de blues, soul cu pop si jazz totul intr-un fel de American mix destul de original si – dupa mine – foarte, foarte placut. Fara sa fie o inregistrare de exceptie dpdv sonor, piesa omonima de pe albumul din 2013 “It wasn’t real” este o buna introducere in stilul acestei artiste care, pe mine unul, m-a convins. 
    Din aprilie si pana acum am putut asculta piesa asta pe multe echipamente, si pot spune ca cele mai mari revelatii relativ la timbrul Ginei le-am avut odata cu achizitia boxelor 805 D3, niste performere extraordinare pe parte de voci, si, a doua oara acum, cu introducerea lui Wavelight in sistem.

    Pana la urma cel mai dificil instrument de redat ramane tot vocea umana. Faptul ca am descoperit noi inflexiuni si un nou “aer” pe inregistrarea asta ma face sa fiu convins ca impresia initiala despre caracterul sonor al lui Wavelight a fost corecta, chiar este un produs ce apartine fara dubiu zonei hi-end adevarate.

    Concluzie

    Recomand ascultarea acestui DAC/preamp oricui interesat de un aparat extrem de bine realizat dpdv tehnic dar si extrem de bine reprezentat dpdv sonor. 

    Pro:
    Sunet matur cu adevarat hi-end (dinamica excelenta, neutralitate timbrala, rezolutie foarte buna top to bottom, attack rapid si decay natural).
    Tehnologie de top (arhitectura R2R, decodare formate, intrari/iesiri, preamp activ). 
    Manufactura impecabila, la nivelul sunetului.

    Contra:
    Lipsa telecomenzii fizice (exista o app pt Android/Apple pe Bluetooth, insa o telecomanda din metal masiv de aceeasi calitate cu aparatul este un “must” la nivelul asta de pret).
    Mi-as fi dorit anumite intrari dublate (de ex inca o intrare SPDIF coax).
    Pretul, nu e un produs ieftin.
     

    Articol scris de Catalin Mitu

    Catalin va fi un invitat permanent pe blogul HiFi Tech. El face parte din generatie de audiofili aparuta dupa anii '90. Experienta sa de aproape doua decenii si zecile de sisteme audio detinute fac parte dintr-un CV generos si reprezinta o recomandare solida pentru cititori.


    Recenzie utilizator

    Comentarii Recomandate

    Nu sunt comentarii de afișat



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Vizitator
    Adaugă un comentariu...

    ×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

      Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

    ×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

    ×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

    ×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.