• Olympia One Master - boxe audiofile construite in Franta

Davis Acoustics este unul din cei 3 producatorii de boxe francezi cu o traditie de peste 30 de ani.  Inca de la inceputuri Davis Acoustics a proiectat si construit propriile componente (difuzoare, bobine, magneti, etc). Toate componentele sunt produse  manual in fabrica din Troyes, Franta. Exista si o exceptie, sarma de cupru (PTFE) folosita pentru cablarea interna. Aceasta este produsa de HiFi Cables & Co, un alt producator de traditie francez. Inginerii Davis Acoustics spun ca acest tip de sarma este foarte important pentru a pastra  energia sunetului specific acestor boxe.
    Olympia One Master este o boxa de raft din seria Heritage, eleganta, discreta, cu un design rafinat, potrivita unui spatiu de locuit contemporan. Este disponibila in varianta de culoare cires natural si are urmatoarele dimensiuni  21 cm (L) x 26 cm (P) x 35 cm (H) si o greutate de 8,5 kg. Este o boxa pe doua cai, partea de bas si medii este asigurata  de un difuzor de kevlar de 13 cm, iar inaltele sunt acoperite de un tweeter de matase cu dimensiunea de 28 mm.
    Potrivit inginerilor francezi, Olympia One Master nu este doar un epitet al elegantei, ci si un model cu un sunet de cea mai inalta calitate. Difuzorul 13 KLV5 R are o istorie de 30 ani. In timpul acesta a suferit multe schimbari. Acum este la a-5-a generatie. In acest timp inginerii francezi au invatat sa foloseasca avantajele acestui difuzor impletit din fibre de Kevlar si sa mascheze deficientele emisive neliniare. Tweeterul de 28 mm din matase completeaza difuzorul de Kevlar oferind un sunet neutru, perfect echilibrat. Boxa are un SPL de 90 dB, coboara pana la 47 Hz si poate suporta o putere maxima a amplificarii de 120 W. Producatorul recomanda un amplificator de minim 80 W pentru un sunet coerent.

Date tehnice

Tweeter : cupola matase 28 mm
    Difuzor:  con kevlar 13 cm
    Randament : 90 dB
    Latime de banda : 47-21000 Hz
    Impedanta : 4 ohmi (minim)
    Frecventa de taiere : 4000 Hz
    Bas reflex:  spate
    Dimensiuni  (L x P x H): 21 x 26 x 35 cm.
    Greutate : 8,5 kg

466595723_OlympiaOneMaster-boxeaudiofilefranceze..JPG.eaa4244af0317ff9166f66114253afb4.JPG

Am testat boxele pe urmatorul sistem:
    Accuphase DP 750  – CD player
    Pass Labs Int 150 - amplificator
    Olympia One Master – boxe (fara grila de protectie)
    Cabluri balansate DIY din sarma Neotech si cabluri de boxe Vicol Audio

Ascultarea acestor boxe a coincis cu testele audio  ale superbului cdplayer Accuphase DP 750. Am profitat de acest moment si am oferit acestor boxe o sursa audio de top. Muzica de test:  Beethoven - Symphony No. 5 / Baremboim / Staatskapelle Berlin (CD),  Miles Davis – Kind of Blue (hybrid SACD /CD),  Dire Straits – Communiqué (CD).

Beethoven - Symphony No. 5

Fara sa fie niste boxe mari sunetul oferit este substantial. Sincer, am fost putin contrariat de acest amanunt. Spatiul meu de auditie este unul generos. Camera are o latime de 4,65 m si o lungime de 10 metri, iar boxele au fost pozitionate la o distanta de 2 metri fata de peretele din spate si peste 1 metru fata de peretii laterali. In mod normal te astepti ca sunetul unor boxe atat de mici sa isi piarda consistenta si energia intr-un asemenea spatiu. Nu s-a intamplat acest lucru. Adevarat, sunetul nu a avut amploarea si dinamica unei boxe ca Focal Electra 1038 Be sau GoldenEar Triton One , dar a reusit sa pastreze o buna parte din ingredientele acestuia. In cei 15 ani de pasiune audiofila am avut ocazia sa ascult multe sisteme audio stereo cu boxe mari care esuau in a oferi o imagine convingatoare pe muzica clasica. Sunetul unei orchestre mari este greu de redat de un sistem audio cu intreaga grandoare  dinamica, asa ca nu ar trebui sa ne mire aceasta situatie. Pe ansamblu sunetul a fost neutru, bogat  si precis. Constructia orchestrei insa a avut de suferit, parca as fi dorit o scena mai mare si bogata. Muzical nu am ce sa reprosez acestor boxe. Muzica a invaluit camera cu o tandrete incredibila, instrumentele cu coarde au curs suav catre urechi, detaliile timbrale ale fiecarui instrument au fost corect definite si au oferit un echilibru consistent interpretarii artistice. Pasajele dinamice cu instrumente de suflat din alama, sau chiar cele in care corzile contrabasului sunt evidentiate, au fost redate cu un curaj extraordinar de micutele boxe. Oboiul, viorile, flautul, ciupituri delicate ale corzilor cu micile lor bucati de partitura, au fost evidentiate si nu s-au pierdut in zgomotul muzical de ansamblu. Acest echilibru intre cele mai mici valori audibile si cele maxime mi s-a parut a fi una din calitatile cele mai importante pe aceasta inregistrare.

Miles Davis – Kind of Blue

Pe aceasta inregistrare sunetul trompetei lui Miles este oarecum evidentiat. Cu boxele Olympia One Master trompeta este prezentata delicat, fara sa fie aruncata catre urechea ascultatorului. Restul instrumentelor se strang intr-o imbratisare generoasa in jurul sunetului de trompeta asemeni coconului unui fluture. Asculti muzica si te minunezi de profunzimea creativitatii lui Miles Davis. Detaliile micutului grup de acompaniament au fost bine pastrate. Spatiul studioului este bine proportionat, exista aer intre instrumente, nu ai senzatia ca instrumentele au fost ingramadite intr-un metru patrat. Muzica este directa, placuta, autoritara.

Te-ar mai putea interesa si urmatorul articol:

Dire Straits – Communiqué

Muzica Dire Straits a umplut camera fara ca in primele secunde sa simt ca exista o diferenta majora intre Olympia One Master si boxele Focal Electra 1038 Be. Cu trecerea secundelor aceasta senzatia s-a atenuat, totusi trebuie sa remarc energia incredibila a acestor boxe de raft. Tonusul și kick-ul tobei au fost reproduse cu o greutate excelenta si o definitie buna, oferind un spectacol intins pe intreaga scena. Chitara electrica a pastrat tonusul, ritmul tobei, asemeni partenerului unui cuplu ce danseaza sincronizat. Sunetul chitarei a avut energie, a fost jucaus, luminos si uneori distorsionat.  Vocea lui Mark Knopfler am simtit-o intr-un echilibru aproape perfect cu restul instrumentelor, surprinzator de bogata, dar si bine evidentiata, ceea ce este extraordinar pentru un difuzor relativ mic. Ganditi-va ca acest difuzor trebuie sa ofere ascultatorului un balans foarte bun intre frecventele joase si cele medii, sunet de toba vs voce umana in cazul acesta. Olympia One Master reuseste cu brio sa pastreze acest echilibru, fara a favoriza o anumita zona de frecvente.

274923035_OlympiaOneMaster-boxeaudiofilefranceze.JPG.ce0926747581499fa2b58200d3f6f263.JPG

Olympia One Master inseamna sunet transparent si neutru, cu o imagine stereo stabila, bine definita si cu frecvente joase mai extinse decat va asteptati de la o boxa de aceasta dimensiune.
    Atentie la matching-ul cu restul sistemului! Daca aveti un sistem cu un sunet luminos, Olympia One Master va evidentia aceasta caracteristica pentru ca este o boxa neutra si asta ar putea sa nu va placa.

Pro
    Neutralitate & muzicalitate.
    Frecvete joase suficient de extinse pentru o boxa de raft.