• Naim Uniti Atom

Prima mea inamorare audiofila a purtat numele Naim. A fost dragoste la prima vedere. Totul la acest brand britanic de aparatura HiFi ma fascina. Am fost cucerit de sobrietatea designului exterior, de sunetul cu tenta dark, de simpatia cu care era privit brand-ul de fani. Povestea a continuat cu achizitia unui sistem audio stereo Naim si o pereche de boxe Sonus Faber Cremona Auditor M. Dupa acest prim sistem au urmat si alte aparate Naim. De atunci au trecut aproximativ 20 de ani. Intre timp gusturile mele sonice au trecut prin diferite etape. Cu toate acestea, undeva in memoria mea afectiva, am ramas legat de tot ceea ce inseamna numele Naim.

In articolul de astazi am sa va povestesc despre reintalnirea mea cu Naim. Vinovatul poarta numele Naim Uniti Atom si este un streamer de muzica cu amplificare integrata. Stiam cum arata aparatul din imaginile de pe internet, insa cand am scos Naim Uniti Atom din cutie, am inteles cu adevarat ce inseamna acest aparat. Prima impresie este la fel de puternica ca intalnirea mea de acum 20 de ani cu acest brand. In fata mea se afla un aparat minimalist construit intr-o carcasa masiva din aluminiu, cu un afisaj color LCD generos si un selector de volum urias luminat cu led, plasat deasupra. Naim Uniti Atom este o combinatie intre life style-ul corporatist si HiFi-ul premium, si este un adevarat triumf al designului contemporan. Sunt constient de puterea ultimei fraze, dar va asigur ca nu exagerez.

Design Exterior

Partea frontala este simpla si respecta canoanele designului minimalist. In centru se afla un ecran color LCD generos. In stanga ecranului este plasata conexiunea pentru casti si o conexiune USB, iar in dreapta avem 4 mici butoane tactile cu care putem accesa diferitele functii ale aparatului. In spate sunt plasate o pereche de conexiuni analogice RCA, 2 conexiuni optice digitale, o conexiune digitala coaxiala, o conexiune USB, o conexiune HDMI, o conexiune cu fir LAN si conectorii pentru boxe.
    In partea superioara se afla un selector de volum rotund supradimensionat. Daca il rotesti pentru a creste volumul, LED-urile plasate la baza se vor aprinde pentru a indica starea volumului. Daca reduceti volumul auditiei, rotirea in sens invers va stinge LED-urile. Efectul este impresionant.

Detalii Tehnice

In interiorul Naim Uniti Atom gasim un intreg sistem audio stereo. Avem un amplificator de 40 W, un DAC incorporate si un streamer de muzica. Partea de amplificare este construita cu simt de raspundere. Un transformator toroidal masiv de putere si o sursa de alimentare strans legata ofera putere stabila si un zgomot redus. DAC-ul intern poate decoda fisiere audio FLAC, ALAC, WAV,  LPCM, AAC, MP3, cu o rezolutie de pana la 24 biti / 192 kHz. Aparatul este dotat cu WiFi, Bluetooth aptX, Apple AirPlay, este compatibil UPnP si ofera posibilitatea de a accesa instantaneu via USB pana la 20 de mii de cantece aflate pe un hard disk extern.
    Cu ajutorul aplicatiei Naim, pe care o puteti descarca gratuit de pe Google Play si Apple Store, puteti controla aparatul folosind un telefon sau o tableta. Naim Uniti Atom va permite sa accesati principalele servicii de streaming muzical (Spotify, Tidal, Qobuz) si o varietate de posturi de radio de pe internet. De asemenea, Atom poate functiona ca end-point Roon.

Telecomanda Naim este la fel de impresionanta ca aparatul in sine. Este construita din materiale de calitate si nu arata ieftin. La atingere ledurile aflate sub butoane se aprind automat sporind senzatia de calitate high-end.

Sistem de Test

Am testat Naim Uniti Atom in urmatoarea configuratie: Atom folosit ca streamer / DAC / amplificator stereo, boxe Focal Aria 936 K2, cabluri de boxe DIY si un cablu de alimentare standard.

Muzica
    Am ascultat muzica in configuratia de test timp de o saptamana. Cele 3 cantece alese pentru articol au rolul de a exemplifica cele auzite de mine in acest timp. Lista este compusa din urmatoarele cantece: Lila / Three-Way Mirror/ Airto Moreira, What a Wonderful World / Etta / Etta Cameron, Nikolaj Hess with Friends, Non-Euclidean Heart / Unseen Color / Maraton.

Lila / Three-Way Mirror/ Airto Moreira

Albumul este inregistrat, masterizat si lansat in anul 1985 la casa de discuri Reference Recordings. Airto Moreira este un percutionist de jazz brazilian care a cantat alaturi de multe nume mari ale scenei de jazz.  A facut parte din trupa lui Chick Corea, Return to Forever, dar si din Weather Report. A fost membru al trupei de acompaniament a lui Miles Davis in perioada acestuia de jazz fusion. A cantat cu Stan Getz, Astrud Gilberto, Paul Desmond, Gato Barbieri, etc. Cantecul ales debuteaza cu o serie de sunete ce sugereaza o padure amazoniana. Va spun sincer, am fost uimit de claritatea si spatialitatea sunetului. Brusc camera s-a transformat. Triluri de pasari, clopotei de lemn zornaind in amestec cu sunetul ganzei, apoi undeva in profunzime se aude vocea masculina a unui vraci adresand o incantatie zeilor ascunsi in padurea templu. Au urmat notele discrete ale unui pian, apoi o voce masculina ce a crescut in intensitate si o chitara bas ce a inceput sa ofere ritmicitate. Fondul muzical a acoperit fara graba scena padurii. Sunetele au incetat in a ma inconjura si s-au muta in fata mea. Scena sonora este focusata si spatioasa. Se simte ca este o inregistrare Reference Recordings. Aerul dintre instrumente este generos. Pozitia fiecarui instrument este bine definita. Muzica ma implica si ma apropie de dorinta artistilor. Rezultatul sonic este spectaculos din toate punctele de vedere. Nimic de reprosat pentru un sistem onebox la care am legat o pereche de boxe relativ ieftine.

What a Wonderful World / Etta / Etta Cameron

Etta Cameron este o cantareata de jazz si gospel nascuta in Bahamas. Cariera muzicala europeana a inceput dupa mutarea ei Danemarca, in anii ‘70. Albumul ‘Etta’ a fost lansat in anul 2013. Versiunea Ettei Cameron pentru acest cantec pare gandita sa ofere audiofililor muzica de test pentru sistemele audio de acasa. Cantecul debuteaza cu sunetul unei trompete. Ascultam introducerea si ma minunam de bogatia detaliilor timbrale care ajungeau la mine. Puteam sa simt cum aerul este impins din plamani prin mustiucul trompetei catre corpul de alama al trompetei si cum sunetul se formeaza. Rezultatul sonic este luminos, cu frecventele inalte proiectate in fata, usor dure, insa fara distorsiuni. Un instrument nedefinit a inceput sa umple aerul cu un sunet cristalin, asemanator cu sunetul paharelor, apoi au urmat cateva lovituri de cinele, contrabasul, pianul si la final vocea. In ciuda aglomerarii de informatii, sunetul a fost transparent si a pastrat nuanta luminoasa. Echilibrul dintre voce si instrumente a fost satisfacator. Vocea Ettei a oferit un constrast placut  fata de frecvente joase efervescente, iar contrabasul nu a acoperit detaliile sclipitoare ale cinelelor si pianului. Micutul Naim a fost permanent in control. Scena sonora a avut greutate, cu instrumentele avand un corp destul de clar delimitat. Adancimea scenei si spatiul acustic au fost modeste, dar asta se datoreaza spatiului studioului in care a fost inregistrata muzica.

Non-Euclidean Heart / Unseen Color / Maraton.

Maraton sunt o trupa de progressive rock / pop rock  din Danemarca. Non-Euclidean Heart a fost lansat in data de 7 Octombrie 2022. Imi place foarte mult trupa. Am ascultat albumul lor de mai multe ori dupa ce a fost urcat pe Tidal. Primul lucru remarcat in timpul auditiei a fost compresia dinamica aplicata. Pereche Naim si Focal a prezentat muzica asa cum a fost inregistrata, fara sa atenueze impresia de sunet cu volum ridicat. Echilibrul frecventelor a avut o tenta neutra – luminoasa, cu bas strans si curat, medii cu un sunet deschis si inalte extinse.

Combinatia Naim Uniti Atom si Focal Aria 936 K2 poate oferi un sunet proaspat, suficient de transparent si nu in ultimul rand muzical. Daca cineva ar gasi sunetul in neregula, probabil ar fi un fan pentru care basul se afla inaintea celorlalte frecvente. In aceasta combinatie basul nu ofera impresii categorice. Exista, are nerv si aplomb, insa nu te loveste la intreaga lui intensitate. Personal as imperechea Uniti Atom cu o pereche de boxe mai putin infometate dupa putere, iar boxele Aria 936 K2 cu un amplificator mai puternic. Specificatiile Focal Aria 936 K2 sugereaza o putere minima de 50 wati. Cei 40 wati ai Atom-ului sunt sub limita oferita de producator.

Naim Uniti Atom este un produs destinat entuziastilor din generatiile tinere, celor aflati in cautarea unui aparat minimalist cu un sunet performant. Intreaga perioada petrecuta de mine cu acest aparat si cu sora lui de la Focal a insemnat placere muzicala inainte de toate. Daca sunteti in cautarea unui aparat onebox competitiv, va sfatuiesc sa testati si un Naim Uniti Atom. Posibil sa va placa.

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania. In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme. Acum 3 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech, iar de la inceputul anului 2022 detin un magazin HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.

• Thanks 2