Meitner MA2 este un player integrat de top care pe langa ascultarea cd-urilor ofera posibilitatea conectarii unor surse digitale externe, cum ar fi un streamer audio sau un PC, folosind multiplele conexiuni ale aparatului. Cu MA2 colectia de cd-uri este salvata. Nu trebuie sa pierdeti vremea cu vanzarea lor, va pastrati o parte din vechile obiceiuri muzicale, dar in acelasi timp puteti asculta muzica folosind fisiere digitale din retea sau un serviciu de streaming.
Inainte de a va prezenta aparatul, am sa va ofer intr-o varianta condensata istoria lui Ed Meitner, mintea stralucita din spatele EMM Labs.
Multi il considera pe Ed Meitner un lider in domeniul convertoarelor audio-digitale. A inceput sa lucreze in industria audio profesionala in anii 1970 si a continuat sa proiecteze multe produse foarte apreciate, uneori revolutionare, in deceniile urmatoare. De la platanul sau plat de la mijlocul anilor 1980 pana la noul sau ‘traducator digital inteligent audio’ (IDAT), produsele lui Ed Meitner s-au remarcat prin gandire originala si inginerie inovatoare. La inceputul anilor '70 Ed Meitner a proiectat console de mixaj analogice pentru Olive Electrodynamics Company. Consolele lor au fost primele cu comenzi VCA [Voltage Controlled Amplifier] si cu circuite de comutare logica. Apoi a fost implicat intr-o companie care producea echipamente de testare numita Amber. A urmat Museatex si Melior unde a proiectat produse destinate audiofililor. Cand Sony a dorit sa transforme DSD dintr-un concept destinat stocarii materialelor discografice inregistrate pe banda fara a pierde informatii intr-un produs comercial, s-au orientat catre unul dintre cei mai mari experti din lume in proiectarea convertorului digital: Ed Meitner. EMM Labs au lucrat alaturi de Sony si Phillips la lansarea formatului SACD cu a lui puritate sonica de neegalat. Un exemplu de la inceputurile formatului SACD: Philips aveau un chip DSD dezvoltat, insa au avut nevoie de ajutorul lui Ed Meitner pentru a proiectat si construi un produs comercial care sa foloseasca acel chip. A proiectant LIM Detector, un instrument de masurare a jitterului utilizat in cercetare, este primul care a prezentat in cadrul unei conferinte AES tehnologia de transmitere a datelor audio asincron si are mai multe patente in domeniul digital - audio.
Redactorii celebrei reviste ‘Stereophile’ folosesc analizorul de jitter dezvoltat de EMM Labs in articolele lor.
Descriere Meitner MA2
Aparatul sosit pe bancul de teste HiFi Tech are partea frontala din aluminiu argintiu. Restul carcasei este de culoare neagra. De la stanga la dreapta pe partea frontala sunt plasate urmatoarele componente: sigla cu numele Meitner, butonul on / off, un display suficient de generos ca dimensiune, butoanele cu care puteti accesa diferitele comenzi necesare in utilizarea aparatului, fanta prin care cd-urile sunt trase in interiorul unitatii optice pentru a fi citite. In partea din spate gasim 4 intrari digitale (AES/EBU, digital coaxial, optic, USB audio), 3 iesiri digitale (AES/EBU, digital coaxial, optic), doua conexiuni analogice (XLR, RCA), o conexiune USB pentru servisare, un buton on/off si conexiunea la reteaua electrica.
La interior MA2 este cu adevarat spectaculos. Alimentarea aparatului este separata de tot ce are legatura cu procesarea semnalului audio. Este pozitionata in partea stanga, departe de componentele sensibile, si este acoperita cu un capac din aluminiu. MA2 foloseste noul transport de incarcare al cd-urilor dezvoltat pentru playerul de top EMM Labs, XDS1. Acesta izoleaza electric si mecanic transportul de convertorul D/A. Toate intrarile digitale beneficiaza de suport asincron de la 44.1 kHz pana la 192 kHz, nu doar intrarea USB. Tehnologia asincrona de transmiterea a datelor audio (MFAST) este dezvoltata de Ed Meinter. Cu ajutorul MFAST semnalul este receptionat instantaneu, apoi este trecut printr-un buffer unde este decuplat de la sursa, eliminand astfel jitter-ul complet. Mai departe semnalul este procesat in DSD 128 folosind o alta tehnologie proprietara MDAT, pastrand in acelasi timp faza, frecventa si integritatea dinamica a undei sonore. Circuitul de conversie MDAC este dual, fiecare canal beneficiind de procesare independenta, ceea ce se poate traduce printr-o dinamica superioara.
Sunt convins ca unii dintre cititorii mei se intreaba de ce Meitner alege sa proceseze semnalul PCM in DSD 128. Raspunsul este destul de simplu. Majoritatea convertoarelor A / D din prezent folosesc un modulator DSD. La inceput semnalul este codat DSD, apoi trece prin procesul de esantionare PCM. Practic, viata audio din lumea digitala incepe cu un semnal DSD codat la 1 bit. Meitner nu face altceva decat sa se intoarca la momentul 0, cand semnalul analogic este transformat in digital.
Teste
Sistemul de test a fost format din transport digital – Audirvana & NUC PC & Intona USB reclocker, DAC - Meitner MA2, amplificator stereo – Pass Labs Int 150, boxe audio – Marten Oscar Trio, cabluri – interconect balansat DIY Neotech, boxe Vicol Audio.
Muzica: Sonny Clark - Dial S For Sonny, Led Zeppelin – Babe I’m Gonna Leave You, Anna Netrebko – Lucia di Lammermoor / Act I
Te poate interesa:
Sonny Clark
Impresia sonica a fost de o claritate extraordinara. Nu era ca și cum MA2 ar fi aplicat o procesare superioara unei imagini bidimensionale pentru a imbunatatit perceptia, ci ca și cum imaginea a fost de la inceput tridimensionala. MA2 propune o imagine stereo atat de realista incat ascultatorul se gaseste in situatia de a asculta totul asa cum a iesit din matrita initiala. Pentru o intelegere completa am sa ofer un exemplu. Pe aceasta inregistrare pianul pare dezacordat. Notele inalte sunt incomplete din cauza procesului de remasterizare digitala, dar si din cauza viziunii sonice a lui Rudy Van Gelder, inginer de sunet pe aceasta inregistrare. In procesul de remasterizare inginerul este nevoit sa elimine zgomotul de banda magnetica, dar si zgomotul produs de consolele de mixaj bazate pe lampi care la randul lor adaugau zgomot de fond. Din pacate in acest proces de ‘curatare’ sansele ca informatia sa ramana nealterata este zero. Pierderile de informatii apar la capetele benzii audio si devin audibile cand folosesti o sursa de top cum este MA2. Pe inregistrare, instrumentele de alama au primit o atentie diferita si asta se simte imediat. Modul in care microfoanele au fost asezate in timpul inregistrarii ar putea sa fie una din cauze. Trompeta lui Art Farmer, saxofonul lui Hank Mobley, desi sunt impinse sonic in fata, se simt moi, lipseste energia si stralucirea unui instrument construit din alama. Percutia si contrabasul la randul lor pastreaza aceasta nota autentica specifica unei inregistrari Van Gelder Studio din anul 1957. Daca sunteti audiofil veti aprecia acest sunet neatins de trecerea vremii. Totul este autentic si aminteste de anul inregistrarii.
Led Zeppelin
Vocea lui Plant pluteste pe deasupra instrumentelor. O simt de parca ar fi vocea unei zeitati atotputernice coborate pe pamant sa ofere furnicilor umane o bucatica din taramul magic aflat in cer. Solo-ul de chitara se aseaza lin peste incapere. Pe la inceputul cantecului, intre versurile cantata cu putere de Plant, se strecoara o alta voce ce pare sa se auda undeva in departare, un sunet ce transmite un mesaj ascuns, greu perceptibila daca nu ai o sursa digitala de talia MA2. Cateva secunde mai tarziu barierele fizice se rup. Un torent urias de muzica umple camera. Percutia are o dinamica incredibila. Diferentele de energie intre nota de jos si cea de sus creaza un contrast dinamic superb. Intregul meu corp receptioneaza aceasta energie si o transforma in emotii calde. Scena sonora se simte stratificat, este deschisa, fara margini vizibile. Sunetul are viteza, este bogat in informatii. Tranzientii au o precizie matematica, fara sincope. Muzica curge natural catre creier. Informatiile despre reverbul intrumentelor sunt audibile, iar acest fapt transforma auditia intr-o experienta veridica. Ascult cu mare placere acest cantec si realizez ca dincolo de precizia matematica a digitalului exista viata pentru fanii analogicului. Va marturisesc sincerc, rareori am intalnit o sursa digitala cu un sunet atat de analogic.
Anna Netrebko
Vocea sopranei nascuta in Rusia atinge zone sonice ce cu greu pot fi descrise in cuvinte. MA2 stapaneste la perfectie inaltele. Rareori am auzit un digital atat de echilibrat. Energia inaltelor este redata de tweeter-ele boxelor in cel mai limpede, cristalin, muzical mod posibil. Dinamica sunetelor inalte este impinsa catre maxim fara efort, fara a se transforma in ceva dureros. Vocea zboara liber prin camera. Nu exista legaturi invizibile intre boxe si voce, pentru ca boxele au disparut de mult din camera de auditie. Scena sonora se deschide in fata mea in straturi asemeni unor valuri care se indreapta catre tarm purtand franturile sonice ale unei orchestre de muzica culta. O intreaga scena se infiripa in fata ochilor uimiti. Un val tocmai a lovit tarmul in sunet de vioara, apoi un altul poarta pe creasta corzile ciupite ale contrabasurilor, urmeaza o combinatie intre un flaut si un fagot si peste toate acestea vocea expresiva a sopranei. Muzica este profunda, dramatica, se agata de mine, de parca m-ar implora sa raman lipit de scaun. Sunt vrajit complet. Am o singura dorinta. Vreau ca acest moment muzical sa fie infinit.
Concluzie
Meitner MA2 este o sursa digitala dedicata iubitorilor sunetului rezolut. Daca va aflati in cautarea echilibrului corect intre universul digital si cel analogic ar trebui sa incercati o auditie. Cand asculti muzica folosind MA2 ca sursa te simti in studio, in camera inginerului de sunet. Ajustezi timbrul instrumentelor, adaugi efecte de reverb, mixezi sunetul ca intreg in cautarea echilibrului sonic. MA2 ofera un sunet exceptional pe inregistrari bune si este neiertator cu inregistrarile slabe. Am sperat ca upsampling intern la DSD128 avea sa imi ofere un sunet 'iertator' pe inregistrarile proaste. Nu este asa. Primesti exact ce se afla pe inregistrare fara ca MA2 sa interpreteze digital sunetul initial.
Pro:
sunet transparent, curat, bogat in informatii
echilibru aproape perfect intre digital audio si analog audio
scena sonora tridimensionala la un nivel de exceptie
dinamica sunetului
abordarea ireprosabila a frecventelor inalte
Contra:
pret (10500 euro)
transportul dedicat cd-urilor, modul in care acesta trage si scoate cd-urile
rezolutia lui il face intolerant la problemele sistemului
Articol scris de Robert Flescan
Cine sunt eu si de ce ati avea incredere in mine.
Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania, JackFi (Audio Concept). In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat de la Jack o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada articole pentru blog-ul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme, iar acum 2 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.
Comentarii Recomandate
Nu sunt comentarii de afișat
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.