• McIntosh MA5300

Salutare, colegi audiofili! Astăzi voi scrie un articol despre McIntosh MA5300, un amplificator integrat compact și puternic cu un aspect retro. Înainte de a vă spune povestea acestui amplificator integrat, am să vă invit la o scurtă plimbare prin istoria McIntosh. Așezați-vă comod pe scaun și bucurați-vă de călătorie.

1950 – firma americană incepe să producă primele amplificatoare; în același an se lansează primul preamplificator.
    1954 – amplificatoarele integrate MC30 și MC60 au fost primele aparate cu un design cromat; element de design păstrat până în prezent.
    1957 – se lansează primul radio MR55; model cu care McIntosh își va consolida poziția fruntașă în designul acestui tip de aparat.
    1960 – au fost lansate unele din cele mai populare amplificatoare stereo cu tuburi ale deceniului: MC225, MC240 si MC275
    1969 – McIntosh au amplificat sunetul festivalului de muzică Woodstock, unul din cele mai importante festivaluri de muzică din istorie.
    1970 – McIntosh a lansat primele modele de boxe
    1980 – se lansează amplificatorul de putere MC2500
    1985 – primul CD player, MCD7000
    1992 – McIntosh intră în industria sunetului multicanal cu C39 și MC7106
    1999 – pentru a celebra 50 de ani de existență McIntosh lansează MC2000, acesta este un amplificator de putere.
    2003 – ediția aniversară Ford GT primește un sistem audio dedicat manufacturat de McIntosh
    2007 – este lansat primul pickup MT10
    2010 / 2020 – prima aplicație de muzică pentru IPad, IPhone; se lansează primul sistem audio wireless McAire; McIntosh se întoarce la industria auto cu un sistem audio dedicat modelului Jeep Grand Wagoneer Concept; sunt lansate câteva modele în ediție limitată cu ocazia aniversării a 70 de ani.

Scurta aventură in istoria McIntosh s-a terminat. Vă propun să trecem la lucruri serioase.

Descriere McIntosh MA5300

MA5300 este cel mai mic amplificator integrat cu tranzistori de la McIntosh, atât în ceea ce privește puterea de ieșire, cât și dimensiunea fizică. Dar nu te lăsa păcălit, această mică bestie poate furniza 100 wați pe canal în 8 ohmi sau 160 de wați canal în 4 ohmi, ceea ce este mai mult decât suficient pentru a conduce cu ușurință majoritatea boxelor. Aspectul clasic McIntosh cu placa frontală din sticlă, logo-ul verde și butoanele care te fac să te simți ca și cum ai controla o navă spațială a rămas neschimbat. De asemenea, are noi vumetre albastre, care oferă o citire precisă a puterii de ieșire pentru impedanțe de 4 și 8 ohmi.
    MA5300 are o mulțime de intrări și ieșiri cu care acoperă orice nevoie de conectare. Avem 4 intrări analogice: 1 XLR și 3 RCA. Una dintre conexiunile RCA este o intrare fono pentru pickup. Aceasta poate fi folosită atât cu doze MM și MC. În partea frontală există și o ieșire pentru căști în spatele căreia se ascunde un amplificator dedicat High Drive. Americanii spun că, amplificatorul de căști  poate conduce orice căști oferind rezultate sonice spectaculoase datorită distorsiunilor scăzute. MA5300 are și o ieșire de preamplificare care poate fi folosită pentru a conecta un subwoofer sau un amplificator de putere separat.
    MA5300 este dotat și cu un modul audio digital DA1 (DAC), care are 6 intrări digitale: 2 coaxiale, 2 optice, 1 USB și 1 MCT (pentru utilizarea cu transporturi McIntosh SACD/CD). DA1 este compatibil cu fișiere audio de până la DSD256 și DXD 384kHz și poate fi actualizat la un modul DA2 în viitor.
    MA5300 utilizează unele dintre tehnologiile brevetate McIntosh pentru a asigura performanță și fiabilitate ridicată. Enumăr: Power Guard - tehnologie care protejează boxele; Sentry Monitor - oprește etajul de amplificare înainte ca curentul să depășească nivelul de siguranță și se resetează automat când condițiile revin la normal; Dynamic Power Manager (DPM) - se asigură că ambele canale primesc putere maximă, indiferent de impedanță; Home Theatre Pass Through -  permite integrarea perfectă într-un sistem home theater.

Teste audio

Am testat amplificatorul folosind următorul sistem: Audirvana & mini PC, Intona (decuplator galvanic USB), Yamaha CDS3000 (folosit ca DAC) / C.E.C DA5, McIntosh MA5300, Marten Duke 2 (boxe audio), Audioquest Niagara 1200 (filtru curent) si diferite cabluri de la Audioquest, Wireworld, Vicol Audio.
    Muzica ascultata pentru teste: Scott Hamilton Quartet – Det var en lordag aften / Danish Ballads & More, London Symphony Orchestra / Andre Previn – Piano Concerto No. 4 / Op.40,  Journey – Don’t Stop Believen’ / Escape.

Scott Hamilton Quartet – Det var en lordag aften

Saxofonul intră în scenă umplând camera cu un sunet cald, neted și detaliat, tipic pentru produsele McIntosh. Notele muzicale aflate în zona frecvențelor medii și înalte sunt clare, luminoase, oferind un sunet larg cu accente profunde. Pianul are o prezență  compactă. Sunetul lui este realist și curge fără efort catre urechea ascultătorului intr-o prezentare grațioasa. Cele două instrumente se completează sonic asemeni unor dansatori inlănțuiți ce își poartă pașii ritmați pe străzile unui oraș danez la venirea primăverii. Muzica continuă să curgă din boxe fără efort. Sunetul celor două instrumente este aerisit, proaspăt, cu tonuri dulci ce îmi amintesc de lemnul de scorțișoară. Lipsa distorsiunilor este evidentă. Combinația McIntosh și Marten produce un sunet transparent și detaliat. Ascultătorul poate auzi foarte clar detaliile crude ale pătrunderii aerului suflat în saxofon, apoi cum aerul se transformă în mici vibrații ce se adaugă peste sunetul metalic al alamei. Toate aceste detalii sunt proiectate cu naturalețe către spațiul camerei sporind realismul audiției.

London Symphony Orchestra / Andre Previn – Piano Concerto No. 4 / Op.40

Înregistrarea acestui concert compus de Rachmaninoff este impresionantă dinamic. Am mărit volumul până la o valoare apropiată de nivelul unei săli de concert. Mi-am dorit ca pentru 26 de minute să simt fiorul unei interpretări reale la Ateneul Român. Am măsurat nivelul maxim de zgomot muzical in pasajele de vârf cu un soft audio instalat pe telefonul meu. Valoarea atinsă a fost de 83 dB. La acest volum pianul a părut să fie poziționat la 2 metri de mine. Am simțit fiecare atingere a clapelor, fiecare vibrație a corpului masiv din lemn, fiecare notă muzicala de bază în timp ce se descompunea timbral. Totul ca și cum eu aș fi fost în spatele clapelor. Interpretarea lui Vladimir Ashkenazy a fost percutantă dar in același timp bogată în nuanțe. Pianul a avut energie făra sa fie aspru. Orchestra a oferit ritm si coerenta sonica și a construit o scenă sonoră autentică. Textura instrumentelor a fost detaliată si plină de culoare, iar pasajele dinamice au fost prezentate cu o oarecare moliciune în vârfuri. La finalul audiției am fost mulțumit de experiența oferită de McIntosh MA5300. Sunetul a fost viguros, scena sonoră a fost largă, chiar impresionantă, iar dinamica a fost peste medie.

Journey – Don’t Stop Believen’

De la primele acorduri am simțit că McIntosh MA5300 transmite întregul impact emoțional al acestui cântec iconic din anii ’80. Sunetul sistemului a fost onest, direct, concentrat, fara inflorituri. Vocea lui Steve Perry a fost caldă, aerisită, cu o tentă atmosferică. Chitara electrică a avut un timbru hard-rock potolit, fără agresivitate, și a oferit un bun contrast pentru voce. Toba a sunat puțin cam sec pentru gustul meu. Posibil să fie de vină înregistrarea, sau acesta este sunetul MA5300, care este mai puțin dispus la colorarea sunetului. Mi-ar fi plăcut să am un amplificator integrat cu lămpi de la McIntosh pentru o comparație directă. Aș fi putut confrunta dezvoltarea timbrală a tobelor in varianta cu lampă și în varianta cu tranzistori. Din păcate nu am avut, așa că această comparatie rămâne sub forma unei proiecții de viitor.

McIntosh MA5300 este un amplificator integrat stereo dedicat pasionaților entuziaști audio high-end. Prețul recomandat de producator pentru Europa este de 7500 euro. Americanii au plasat acest amplificator exact unde îi este locul. În prezent există amplificatoare integrate stereo care costă chiar și 40 mii de euro. Prin comparație MA5300 are un preț modest. Recomand amplificatorul celor care visează la un produs dezvoltat de una din firmele iconice ale HiFi-ului mondial. Cu siguranța nu veți fi dezamăgiți. Sunetul este plăcut, cu o scenă sonoră prezentată spațios, frecvențe medii și înalte clare, și un bas corect proporționat. Poate gestiona orice gen de muzică cu ușurință și grație. Este un amplificator versatil, muzical, care te poate face fericit pentru anii următori.

Puteți asculta aparatul la: https://audiophile-store.ro/

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania. In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme. Acum 3 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech, iar de la inceputul anului 2022 detin un magazin HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.