Daca sunteti in cautarea unei surse digitale complete, care sa va ofere posibilitatea de a asculta muzica in toate formatele digitale posibile, atunci Mark Levinson No. 5101 ar trebui sa fie pe lista voastra. Mark Levinson No. 5101 este fabricat in SUA si permite redarea mai multor formate fizice, inclusiv SACD, CD-A, CD-R și CD-RW. Daca doriti sa ascultati muzica de pe dispozitive NAS, DLNA și UPnP (conectate la aceeasi retea prin Wi-Fi sau Ethernet), acesta va gestiona fisiere FLAC, WAV, AIFF, OGG, MP3, AAC și WMA. Mark Levinson No. 5101 are integrata si capacitatea de streaming audio, permitand folosirea serviciilor de muzica web de tipul Tidal și Qobuz. De asemenea, poate reda fisiere audio de pe o unitate flash USB conectata la intrarea USB de tip A. In plus, cu o intrare digitala S / PDIF coaxiala si una optica, Mark Levinson No.5101 poate fi folosit ca DAC stand-alone pentru alte surse digitale.
La exterior aparatul este o interpretare eleganta si contemporana a designului traditional Mark Levinson. Afisajul modern din sticla acopera o buna parte din partea frontala si este incadrat intr-o rama de aluminiu negru anodizat, perfect slefuita. Transportul discului de incarcare este protejat cu un capac de otel si este montat pe separatoare filetate de otel care suspenda ansamblul deasupra sasiului principal, unde pluteste pe un sandwich din cauciuc PVC si stiren-butadien. Butoanele si picioarele sunt personalizate, perfect potrivite cu ansamblul carcasei, pastrand aspectul premium al aparatului. Pentru a completa imaginea de ansamblu, in spatele panoului de sticla este serigrafiat logo-ul companie. In partea din spate se gasesc conexiunile analogice (XLR si RC), digital imputs (coaxial, optic), digital outputs (coaxial, optic), Ethernet, Wi-Fi, USB Tip A, IR imput, conexiune RS 232 si conexiunea la reteaua de curent alternativ.
In interior aparatul foloseste pentru partea de decodare digital-analogica o tehnologie proprietara Mark Levinson. PrecisionLink II DAC este numele acestei tehnologii. La fel ca orice alt element al unei componente Mark Levinson, aceasta tehnologie combina abordari de proiectare unice ‘Pure Path’ cu componente selectate cu grija, pentru a oferi performante ireprosabile ce pot fi apreciate pe banca de testare sau in timpul auditiilor. Cipul convertor din Mark Levinson PrecisionLink II DAC provine de la ESS Technologies si este din seria Pro. Acest convertor foloseste un circuit de eliminare a jitterului si o iesire discreta balansata. Sursa de alimentare este liniara si este construita in jurul unui transformator toroidal si al unui etaj de filtrare cu o valoare a condensatorilor de 13 600 uF. Fiecare parte esentiala in procesarea D/A este alimentata separat. Precision Link II DAC foloseste cinci surse de alimentare independente pentru reducerea zgomotului. Acestea alimenteaza chipul convertorului D/A, iesirile stanga – dreapta, circuitele de filtrare I/V, etc.
Sursele de alimentare, transformatorul si placile de circuite imprimate utilizate pentru controlul playerului sunt toate incastrate intr-un scut de tipul cusca de otel si izolate de calea semnalului. (potrivit lui Mark Levinson)
No. 5101 vine si cu un bonus pe partea de filtrare digitala. Utilizatorul are acces la nu mai putin de 7 filtre digitale din care puteti alege.
Scurta istorie Mark Levinson
Dupa ce a lucrat in diferite studiori de inregistrare, si conform legendei a creat mixerul de sunet pentru Woodstock Music Festival, Mark Levinson a inceput sa fabrie componente stereo adresate entuziastilor. Primul sau produs (LNP-1) este lansat in anul 1972 si a fost un sistem montat in rack, cu doua vumetre mari si un modul de amplificare operational de inalta performanta. In 1973 LNP-2 a stabilit conceptul de sunet high-end. Acesta era un preamplificator SS cu care Mark a demonstrat ca performanta tuburilor poate fi depasita. Valorile masurate ale acestui aparat au atins 20 kHz. Si astazi, acest aparat este considerat piatra de temelie a industriei componentelor audio ultra-high-end. In anul 1984 marca este achizitionata de Madrigal. Mark a ramas in continuare responsabil pentru unele din cele mai reprezentative produse din acea perioada. Amplificatorul de putere Monaural No. 20, premplificatorul No. 26 si procesorul No. 30 sunt unele dintre proiectele lui Mark din acea perioada. In perioada 1991 – 1992 au fost lansate Mark Levinson No. 30 (processor digital) si No. 31(Cd transport). Combinatia celor doua a fost foarte apreciata si au devenit repere in design inovator, executie tehnica si calitate a sunetului. Anul 1994 avea sa aduca un nou produs extraordinar, amplificatorul de putere No. 33. Acesta la randul lui a fost considerat un varf pentru industria audio si a devenit baza viitoarei serii No. 300. Din 2004 Mark Levinson echipeaza luxoasele limuzine Lexus. In 2013 grupul Hartman investeste masiv in crearea unui centru de dezvoltare, Shelton Center for Engineering Excellence. In anul 2019 se lanseaza o intreaga noua serie, No. 5805 si 5802, iar in 2020 No. 5101 castiga un premiu la CES si apare al doilea pick-up No. 5105.
Teste
Am testat acest SACD player / streamer audio in urmatorul sistem:
sursa digitala - Mark Levinson No. 5101
amplificator – Pass Labs Int 150
boxe – Focal Electra 1038 Be
cablu interconect – Audioquest Wind, DIY Neotech by Jack
cablu boxe – Vicol Audio
Muzica de test: Peter Gabriel – Us; Bjork – Utopia; Cymande – The Best.
Peter Gabriel
Va marturisesc ca sunt un mare fan Peter Gabriel. Acasa am albumele lui in diferite variante. De la cd-uri, trecand prin fisiere hi-res si terminand cu viniluri japoneze. Iubesc muzica lui, motiv pentru care sunt foarte atent la sunet. Pentru acest test am folosit varianta cd a albumului ‘Us’. 5101 a adus un aer proaspat unei inregistrari dragi mie. Afirm cu incredere ca, a fost una din cele mai bune reprezentatii sonice Peter Gabriel din camera mea de auditie. Ascultam cantecul ‘Sledgehammer’ si in entuziasmul meu am scris in caietul de impresii ‘no digital sound’. Sunetul a fost curat, natural, stralucitor tonal si nuantat, fara colturi digitale ascutite. Frecventele joase (aproape ca) m-au facut sa aplaud de unul singur in camera. Basul a fost proeminent, coplesitor, cu impact, de parca prin camera mea a trecut un spargator de gheata. Dinamic am putut sa simt fiecare crestere de putere. Basul parea sa se desfaca in bucati de sunete cu intensitati diferite, iar eu puteam sa aud, sa simt, aceste diferente imperceptibile. Vocea lui Peter, si mai apoi a cantaretei Kate Bush, a echilibrat balanta frecventelor joase, a adus linistea si frumusetea de care avea nevoie partitura muzicala. Scurtele interventii vocale Kate Bush au fost asemeni dezmierdarilor unei mame, care incearca sa isi linisteasca copilul trezit de un cosmar nocturn. Dialogul vocal Peter – Kate a fost un moment sonic extraordinar. Vocile pluteau intr-un spatiu profund, adanc, lipsit de frontiere. Ascultam “Don’t Give Up” suspendat intr-o vasta realitate alternativa, iar sentimental acesta ma umplea de fericire.
Te-ar putea interesa:
Bjork
“Utopia” este un album introspectiv. Subiectul principal este cautarea iubirii, a senzatiei de a fi indragostit, a momentului in care visul devine realitate. Bjork a colaborat la acest album cu artistul si producatorul Arca. Cei doi au reusit sa produca un album al carui univers sonic evoca spatiul dintre realitate si vis. Va sugerez sa ascultati acest material discografic pentru a intelege complexitate, nebunia creativa, stare de utopie, in care sunt angrenati artistii. Ca mai toate proiectele purtand semnatura Bjork, “Utopia” este un experiment muzical, un univers imaginar bogat in sunete ireale. Din acest motiv este greu sa gasesti un sistem audio capabil sa ofere placere ascultatorului. Cu Mark Levinson No. 5101 la timona, am reusist sa ascult intregul album, o intamplare rara pentru mine.
Am inceput auditia cu primul cantec, “Arise My Senses”. Trilurile unor pasari necunoscute se imprastie prin casa, sunetul unei harpe imprastie senzatii olfactive, iar vocea artistei se revarsa in vocale si consoane prin camera. Ma simt de parca as putea mirosi notele muzicale. Sunetele se invart in jurul vocii asemeni unor mici vartejuri de aer, iar toata aceasta miscare contribuie la formarea spatiului sonor. In fata mea se deschide un univers nou, locul unde este forjat sunetul pentru prima data. 5101 reuseste sa transforme o inregistrare eminamente digitala intr-o experienta calda, placuta, analogica ar spune batranii.
Cymande
Sunetul este relaxat si corect stratificat. Percutia misca convingator aerul catre mine, oferind corp si o prezenta solida tobelor. Vocea este proiectata in fata, fara sa fie complesitoare sau obositoare. Instrumentele de suflat se revarsa cu toata energia alamei peste scena. Sunetul lor este asezat undeva in spate si creeaza senzatia de adancime scenica. Orga Hammond intra in scena aduncand putina culoare si ritm. Contrastul dintre sunetul fiecarui instrument este precis. Pot sa identific cu acuratete asezarea in scena a instrumentistilor. In ciuda separarii spatiale create de inginerul de sunet in timpul masterizarii albumului, exista un dialog perfect intre instrumente. Pare ca un grup de prieteni discuta asezati in jurul unei mese. Tonal totul pare asezat la standardele anilor ’70, perioada cand au fost inregistrate cantecele de pe acest album. Sunetul este cald, voluptuos, funk – laptos.
Concluzie
Mark Levinson Nr. 5101 acorda prioritate caldurii si netezirii in fata extragerii fiecarui ultim detaliu de pe un disc sau fisier digital. Unele echipamente digitale sunt construite sa fie detaliate, chiar reci. Din aceasta cauza sunetul nu este suficient de muzical. 5101 este un produs diferit. Nu este un campion al digitalului matematic, in schimb ofera calitate muzicala si emotie analogica. Ceea ce impresioneaza la acest aparat nu sunt detaliile individuale, ci mai degraba impactul colectiv al instrumentelor si al muzicii in ansamblu.
Aparatul din acest articol a fost nou. Eu am fost cel care a desfacut cutia proaspat sosita de la vama. 5101 a stat timp de 7 zile la mine. Am facut tot ce am putut sa il rodez, insa ma tem ca nu a fost timp suficient. In momentul auditiei finale, 5101 nu avea mai mult de 40 ore de functionare. Din acest motiv am preferat sa nu ofer obisnuitele argumente pro si contra de la sfarsitul articolului.
PS: HiFi Tech Romania este prima revista / blog care publica in premiera o recenzie despre Mark Levinson No. 5101. Cu aceasta ocazie vreau sa multumesc importatorului Jack-Fi.
Articol scris de Robert Flescan
Cine sunt eu si de ce ati avea incredere in mine.
Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania, JackFi (Audio Concept). In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat de la Jack o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada articole pentru blog-ul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme, iar acum 2 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.
- 4
Comentarii Recomandate
Nu sunt comentarii de afișat
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.