• Luxman L-590AX MK 2 - amplificator stereo japonez

Direct din epoca de aur a HiFi-ului japonez a sosit cu avionul amplificatorul integrat stereo Luxman L-590AX MK 2. Saracul a trebuit sa ramana in carantina doua saptamani pana sa ajunga in Piata Rosetti. De acolo am preluat eu transportul. A fost nevoie sa lupt cu cele 28 kg ale lui, fara cutiile in care a fost impachetat, pe treptele catre camera de auditie. Apoi a trebuit sa deschid cele trei cutii in care era impachetat si sa desfac toate elementele de protectie interna. Dupa ce am terminat cu activitatea de despachetat, am putut sa imi bucur privirea cu designul retro al acestui amplificator stereo integrat Made in Japan.
    Amplificatorul este nou. Din acest motiv rasina in care este invelit transformatorul de 615 wati incepe sa se simte in aerul respirat. Mirosul din camera ma duce cu gandul la cafeaua proaspat macinata. Ma simt de parca as fi intrat intr-o cafenea, doar ca la mine miroase a componente de calitate japoneze.
    Luxman L-590AX MK 2 seamana cu o masina de curse clasica. Pe partea superioara sunt amplasate doua grile de racire, ce ii ofera un aspect desprins din filmele cu James Bond. Un fan al acestor filme se va gandi imediat la superbul Aston Martin DB5 de culoare argintie. Tot ce iti doresti este sa apesi acceleratia acestei masini minunate. Conectezi cd player-ul la amplificator, legi amplificatorul la boxe, apesi acceleratia pana la fund cu o melodie a trupei Metallica. Fiorul vitezei te cuprinde si simti nevoia sa maresti viteza (cresti volumul) pana la maxim. Ulrich calca apasat toba mare, Hetfield pare un villain inarmat cu o pusca automata, iar chitara bas a lui Trujillo musca din tine de parca ar fi dintii de otel ai lui Jaws. Asculti un album Metallica pe nerasuflate.

Cele doua vumetre asezate central pe panoul frontal lumineaza in galben auditia. Lumina lor galbena si dansul acelor de la stanga la dreapta sunt hipnotice. Ascult muzica si nu pot sa imi desprind ochii. Dupa cateva minute observ cele doua mari butoane rotunde asezate in margini. Unul este responsabil cu volumul, celalalt cu selectia surselor. Incastrate in nise circulare, in  partea de jos a panoului central, sunt pozitionate alte sase butoane cu utilitatea bine definita: Cartridge, Rec Out, Speakers, Bass, Treble, Balance. Pe acelasi panou frontal se afla o iesire de casti, butonul On /Off, Monitor, Separate. Tot acest ansamblu arata ca bordul masinii lui James Bond. Pana acum nu am vazut pe niciun amplificator audio stereo un buton numit Separate, sau Monitor. Las imaginatia sa zboare, apas butonul Separete, si lansez doua rachete cu raza scurta catre o imaginara masina plina cu villains inarmati pana in dinti cu arme automate.
    In spate amplificatorul are doua zone de conectare pentru boxe. Sunt numerotate A si B. Pot fi selectate de pe unul din butoanele asezate in fata. Exista conexiuni XLR, RCA, intrare phono, ground pentru pickup si conexiunea pentru cablul de curent.
    Carcasa amplificatorului este impartita in doua culori. Culoarea argintie defineste partile centrale ale amplificatorului, iar griul acopera grila de racire si lateralele. Combinatia aceasta de culori, plus designul cu vumetre si butoane de diferite dimensiuni al partii frontale, creaza o senzatie puternica privitorului. Dupa ce ai vazut acest amplificator, nu ai cum sa treci indiferent pe langa el.

Te-ar mai putea interesa si urmatorul articol:

Luxman L-590AX  MK2 este un amplificator stereo bipolar cu topologie push-pull, oferind 2x30 wați @ 8 ohmi in clasa A si 2x60W @ 4 ohmi clasa A.  Demn de remarcat este circuitul de feedback negativ inovantor. Acesta a ajuns la versiunea ODNF 4.0 si este concentrat pe o distorsiune mai mica a frecventelor mari. Frumusetea evidenta a acestei solutii consta in ideea simpla de a aplica feedback doar pentru partea semnalului care arata o anumita distorsiune. Daca semnalul este OK, circuitul ramane in pauza. Pentru eliminarea interferentelor dintre cele doua canele capacitate de filtrare a fost marita. De asemenea preamplificatorul a primit un etaj tampon discret - combinatia de tensiune mare si impedanta mica creste factorul de amortizare si il imbunatateste cu peste 30%. Potrivit producatorului, efectul cumulativ al acestor schimbari evolutive are un efect pozitiv asupra tuturor parametrilor de sunet ai noului L-590AX MK2.
    Luxman L-590AX  MK2  foloseste un atenuator imbunatatit. LECUA 1000WM (WM inseamna Weighting Matrix) performeaza  fara pierderi si funcționeaza similar cu sistemul AAVA de la Accuphase, convertind astfel valorile tensiunii in curent pentru a regla gainul. Schimbarea pozitiei butonului VOLUM este detectata de senzori si evaluata de un microprocesor, care apoi controleaza comutatoarele de curent. Combinatiile rezultate creeaza un fel de matrice de valori, de unde și acronimul Weighting Matrix. Deoarece controlul volumului LECUA 1000WM nu are niciun efect asupra impedantei, raspunsul de frecventa si dinamica raman complet uniforme pe intreaga gama de atenuatoare. In plus, compania afirma ca LECUA 1000WM poate sa filtreze electronic interferentele RFI și EMI ale semnalului.
    Circuitul de alimentare foloseste un transformator de putere cu capacitate mare (615 wati) si un bloc de condesatori cu valoarea de 80.000 μF (10.000 μF x 8 ) intr-o maniera independenta L/R. Aceasta combinatie ofera atat putere instantanee, cat si stabilitate.

Am testat acest amplificator folosind urmatorul sistem:
    surse digitale - Yamaha CDS 3000, Luxman D-08 u Ultimate
    boxe audio - Focal Electra 1038 Be
    interconect  - Audioquest, Kimber Cable, DIY Neotech by Jack
    cablu boxe – Vicol Audio
    filtrare curent: Audioquest Niagara 3000

Muzica de test:
    Diana Krall - Love Scenes
    Roger Waters – Amused to Death
    Nicu Alifantis – Nichita

Diana Krall
    Sunetul este rotund, gras si cu o viteza buna. Vocea Dianei se simte calda, ca o ploaie de toamna intarziata. Ciupiturile corzii contrabasului genereaza un reverb ce ofera o localizare precisa si aduce informatii suplimentare. Aceste informatii sunt traduse de creier in adancime si latime. Spatiul micii orchestre se deschide in fata ochilor si urechilor insetate de sunet. Pianul lumineaza scena asemeni unui reflector. Sunetul clapelor ofera contrast contrabasului  si chitarei electrice. Sunetul fiecarui instrument este bine definit, se simte clar si limpede ca apa unui izvor de munte. Frecventele medii sunt in mod traditional bune la Luxman, asa ca MK 2 exceleaza in redarea vocilor, oferind o separare excelenta. La cantecul ‘My Love Is’,  dinamica si tranzientii au fost la un nivel inalt, oferind culoare si contrast sunetului. Vocea este complet separata, basul nu acopera vocea, pianul nu acopera chitara, chitara nu acopera atingerile percutionistului. Ma simt de parca as privi o fotografie analogica imprimata pe hartie fotografica. Totul este natural. Nu exista nimic fortat.

Roger Waters
    Albumul este gandit sa ofere o dinamica uriasa, iar asta inseamna ca amplificatorul va fi supus la o presiune fantastica. De asemenea, sunetul instrumentelor si efectele sonice transforma scena intr-o prezentare dramatica complexa si greu de redat. Cu toate acestea amplificatorul, cu ai lui 30 wati, s-a descurcat mai mult decat onorabil. Nu am simtit ca pierde controlul in pasajele cu dinamica mare si nu au aparut ‘duritati’ sonice din cauza distorsiunilor. Scena a fost transparenta, instrumentele reale, iar Waters a avut o voce suficient de elastica incat sa ma convinga.

Nicu Alifantis
    Nostalgia sonica a umplut camera. O inregistrare ce aminteste de vechiul studio Electrecord. Se simte ca artistul si inginerul au incercat sa ofere placere si realism muzical. Din pacate remasterul este comprimat si asta se aude imediat. Vocea, instrumentele, intregul fond sonor inregistrat pe banda analogica, este limitat in cativa decibeli. Din aceasta cauza, instrumentele si vocea sunt permanent insotite de o cantitate evidenta de zgomot alb (his). In ciuda acestui lucru m-am simtit bine ascultand muzica lui Alifantis. Tonurile vocii artistului au fost placute si emotionante. Instrumentele au avut acel sunet specific unei inregistrari masterizate la Electrecord  in anii ’80. Nu cred ca acest album a fost inregistrat in studioul Electrecord, dar asa a sunat pentru mine. Sonic, auditia a fost o intoarcere in timp, amintirea unui copilandru ce asculta muzica la un pick-up obosit. Mi-a placut mult aceasta senzatie, mai ales ca o primeam folosind un sistem audio contemporan.

Am ascultat amplificatorul folosind si o sursa digitala Luxman D-08u Ultimate. Sunetul s-a schimbat evident. A devenit usor mai muzical si au aparut detalii noi in cazul instrumentelor de suflat si al vocilor. In opinia mea acesta este un aspect important. Asta inseamna ca amplificatorul scaleaza cu sursa si ca sunetul poate fi imbunatatit daca se foloseste o sursa dintr-o gama superioara.
    In teste am folosit un filtru Audioquest Niagara 3000. Amplificatorul a fost conectat in iesirea destinata consumatorile care cer pana la 20 amperi, iar Yamaha CDS 3000 a fost conectat pe una din iesirile normale. Sunetul trecut prin filtrul Audioquest a fost placut, calm, muzical, detaliat, cu un noise floor scazut.

Cu Luxman L-590AX  MK2  boxele dispar complet. Se  sterg literalmente din camera de auditie. Daca inchizi ochii, nu poti determina daca acestea sunt sursa muzicii sau o trupa de muzicieni live. Aceasta este principala lui caracteristica. Realism si muzicalitate intr-o imbratisare perfecta.
    Luxman L-590AX  MK2  este o solutie sanatoasa pentru cei care doresc performante audiofile intr-un sistem audio cu boxe al caror  SPL depaseste 89 dB. Pentru mine, adevaratul stimulent oferit de L-590AX MK2 este modul in care imi permite sa ma intorc la epoca de aur a HiFi-ului. Aspectul sau retro, calitatea materialelor, tehnologia ascunsa in interior, sunetul corespunzator criteriilor moderne de evaluare, fac parte din punctele forte ale acestui amplificator stereo. Eu l-as cumpara doar pentru imaginea retro, dar voi puteti sa il cumparati si pentru restul calitatilor.

Pro:
    - design retro
    - calitatea constructiei exterioara si interioara
    - clasa A
    - muzicalitate & trasparenta
    Contra:
    - are nevoie de o zona de ventilatie in partea superioara; nu puteti sa il asezati intr-un spatiu ingust
    - pretul

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania, JackFi (Audio Concept). In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat de la Jack o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blog-ul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme, iar acum 2 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.

• Like 5