• Luxman L-509 X - serenitate muzicala japoneza

Luxman L-509 X  este cel mai aratos amplificator integrat stereo vazut de mine pana acum. Prezenta lui fizica in camera de auditie imi atrage permanent privirea. Stiu, rolul lui este sa amplifice boxele Marten Oscar Trio si sa imi ofere placere muzicala. In ciuda acestui lucru ochii refuza sa ma asculte si stau lipiti de carcasa din aluminiu mat intr-un act de razvratire melancolica. Luxman L-509 X arata ca un aparat dintr-o nuvela steampunk. Partea frontala este acoperita de o pereche de vumetre uriase luminate intr-o nuanta albastra. Grilele de aerisire plasate deasupra carcasei au forma unui fagure si seamana cu masca din fata a unui Ferrari GTO din anii ‘70. Panoul de comanda este completat cu butoane de diferite dimensiuni si forme. O parte dintre acestea activeaza comenzile printr-o simpla atingere, celelalte se rotesc in jurul unei axe fixe. Pana si acest amanunt te trimite cu gandul la o masinarie retrofuturista specifica genului steampunk.

Design Exterior
    Pe partea frontala, la stanga VU-metrelor incadrate intr-o rama neagra, este amplasat un buton circular inconjurat de sapte leduri discrete care permite selectarea surselor. Pozitionat simetric in partea dreapta se afla butonul de volum. Sub acest ansamblu, de la stanga la dreapta, sunt amplasate urmatoarele butoane:  Operation, Monitor, Cartridge, Rec Out, Speakers, Bass, Treble, Balance, Subsonic, Mono, Standby, Loudness, Line Straight  si Separate. Tot aici se afla si conexiunea pentru casti.
    Panoul din spate este populat in mod egal cu intrari si iesiri. De la stanga la dreapta in partea de sus avem impamantarea, o singura pereche de mufe fono (RCA) si intrarile Line-1 pana la Line-4 (RCA). Intrarea Line-1 este acoperita cu aliaj de cupru de inalta calitate, o combinatie intre conductivitatea cuprului si duritatea alamei. Mai in stanga sunt mufele Rec Out si Monitor (RCA), urmate de mufele Pre Out si Main In (RCA). Asta inseamna ca puteti utiliza L-509 X numai ca preamplificator sau amplificator de putere stereo. Apoi vin doua perechi de intrari balansate XLR, Bal Line-1 si Bal Line-2. Sub conexiunile de intrare/iesire se afla patru perechi de conexiuni pentru boxe si priza pentru cablul de alimentare.

Design Interior
    Luxman L-509 X foloseste un circuit de iesire push-pull cu o putere de 120W la 8 ohmi sau 220W la 4 ohmi. Placile cu circuite imprimate sunt de tipul ”peel coat” pentru a elimina orice efect dielectric. Transformatorul de putere are o valoare de 600VA, este de tip EI-core si este fabricat de Nippon Chemi-Con. Condensatorii sunt personalizati si au o valoare de 80.000µF. Asa cum va asteptati si acestea la randul lor sunt produsi tot in Japonia de Toshin si Nippon Chemi-Con. La interior se disting diode Schottky si ROHM, iar cablarea este realizata cu sarma de cupru OFC (oxygen-free).

Sistemul audio stereo a fost format din urmatoarele component: Aurender A100, Intel NUC + Intona + Yamaha CDS3000 (folosit ca DAC), Luxman L-509 X, Pass Labs Int 150, Marten Oscar Trio.
    Muzica: Patricia Barber – The Beat Goes On / Companion, Tears For Fears – Woman in Chains / The Seeds of Love, Hans Zimmer –  Dune.

Patricia Barber – The Beat Goes On
    Contrabasul se deschide amplu, se intinde pe cateva milisecunde si apoi se opreste brusc. De asemenea, percutia este scurta si completa intr-un sens rareori asuzit la mine in camera. L-509 X controleaza autoritar frecventele joase . Orga Hammond ofera un sunet natural si nuantat. Tonuri si note ce umbla prin aer perfect delimitate. Fundalul sonic are linistea unei camere surde, iar asta permite sunetului se construiasca momente dinamice si intense chiar daca melodia nu are o amplitudine mare. Sunetul discret al unei note joase, aflat spre liminta inaudibilului, este perceput in toata complexitatea lui tonala fara efort. Vocea Patriciei este pozitionata central. O simt asezata in fata pianului la o distanta de 3-4 metri fata de pozitia de ascultare. Vocea calda si profunda impinge aerul catre mine si apoi se sparge in tonuri contrastante, detalii ce imi manipuleaza mintea si ma poftesc sa o caut pe cantareata prin camera.

Tears For Fears  – Woman in Chains / The Seeds of Love
    Ultima auditie a acestui album a avut loc undeva in anii ‘90. Aveam emotii mari cand am inceput sa ascult. Ma temeam de sunetul digital si de compresie. In mod surprinzator memoria afectiva a primit de la sistemul Aurender, Luxman, Marten, exact ce astepta. M-am intors in timp la vechiul meu casetofon cu banda analogica. Eram acolo, in apartamentul comunist al mamei, si ascultam Tears For Fears. L-509 X pare sa iubeasca muzica la fel de mult pe cat imi place mie sa o ascult. Are tendinta sa lumineze fiecare aspect al unei melodii impingand ascultatorul catre auditii indelungate. Imi propusesem sa ascult o singura melodie de pe album, dar am sfarsit ascultandu-l in intregime. Auditia dupa atat de multi ani pe un sistem audio stereo de top a fost o surpriza placuta. Amintirile evocate de muzica s-au impletit cu cantitatea uriasa de informatii noi, neauzite de mine acum mai bine de 20 ani. Acum in fata aveam o imagine stereo mare, extinsa dincolo de boxe. Prezenta muzicienilor este solida, naturala si spatiala. Pot simti complexitatea fiecarui instrument. Vocea are textura si impact. Sunetul este ofertant, rotund si atragator.

Hans Zimmer –  Dune
    Imaginea unei biserici catolice romane cu bolti inalte in care un cor de femei imita vocile ingerilor s-a deschis in fata ochilor. Sunetul pluteste la mare inaltime peste capul meu. Daca ati fost intr-o catedrala romana cunoasteti senzatia. Volumul de aer este urias si asta permite muzicii sa se intinda fara limite. Acelasi lucru s-a intamplat si cu camera mea. Privirea s-a ridicat catre inaltimi la comanda muzicii lui Zimmer. Sunetul este transparent. Atat de transparent incat ideea unei auditii printr-un sistem audio stereo pare mai degraba o fantasma. Sunt inconjurat de sunet de parca as asculta muzica folosind un sistem Dolby Atmos format din sapte boxe. Nici nu mai ascult muzica. Plutesc intr-o nava spatiala catre Arrakis. La revedere Romania! Ascultand albumul lui Hans Zimmer am inteles care este principala calitate a acestui amplificator. Luxman L-509 X are puterea de a oferi viata muzicii.

Concluzie audiofila

Luxman L-509 X este un amplificator dedicat pasionatilor cu o cultura audiofila si muzicala solida. A fost gandit sa ofere ascultatorilor o oaza linistita de muzica in aceasta lume nebuna. Sunetul lui nu agreseaza urechea, nu incearca sa impresioneze cu sunete sintetice, nu incearca sa ofere o viteza falsa sunetului, nu comprima sunetul pentru a usura perceptia sunetului si a oferi ascultatorului senzatia unui sunet bun. Asculti muzica in format digital si esti invaluit de un sunet cald, usor molatec, departe de orice senzatie sintetica. Nimic nu este fortat. Muzica curge natural si se transforma in placere pura.

Concluzie de meloman

Viata prezenta este dedicata vitezei. De dimineata pana seara ne luptam cu secundele. Alergi de la primele ore ale diminetii, iar seara nu esti sigur daca ai reusit sa duci totul pana la capat. Luxman este contrariul acestui mod de viata. Cand asculti muzica te simti ca si cum ai fi retras intr-un ashram indian. Pacea te cuprinde. Ai timp pentru tine si gandurile tale. Luxman L-509 X inseamna serenitate muzicala inainte de toate.

Pro:

- design-ul exterior al aparatului si calitatea materialelor folosite
    - constructie etaj de alimentare
    - putere suficienta chiar si pentru boxe dificile (120 W @ 8 ohmi si 240 W @ 4 ohmi)
    - sunet relaxat si muzical
    - dinamica buna; inregistrarile cu orchestre mari vor suna incredibil de realist
    - imagine tridimensionala veridica

Contra:
    - pretul (9500 euro)
    - in functie de preferintele personale unii dintre ascultatori ar putea considera sunetul ca avand o tendinta calda

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania, JackFi (Audio Concept). In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat de la Jack o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blog-ul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme, iar acum 2 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.

• Like 1