• Luxman L-507 uXII

Dupa o pauza de aproape 4 luni ma intorc in spatiul virtual al blogului cu un articol avand ca subiect amplificatorul stereo integrat Luxman L-507 uXII. Incep cu o marturisire: am dus dorul minutelor in care alerg dupa cuvintele potrivite ascunse printre neuroni, al momentelor in care sunt nevoit sa sap printre detaliile tehnice ale aparatelor in cautarea unei prezentari simplificate ce poata fi inteleasa de cititori. Lipsa timpului m-a indepartat de blog si de comunitatea celor interesati de articolele de aici. Cu acest articol revin la munca inceputa acum trei ani si sper ca o parte din informatiile publicate aici sa va fie de ajutor.

Seria amplificatorului 'L-507 uXII' pare desprinsa dintr-un film cu James Bond. Acolo personajele folosesc nume de cod pentru a le fi protejata identitatea. Nu este cazul amplificatorului integrat Luxman L-507 uXII. Acest cod are rolul de a separa ultima realizare a japonezilor de celelalte modele ale seriei. L-507 uXII este la a patra reincarnare a acestui model iconic.
    Amplificatorul integrat L-507uXII este o combinatie intre cunostintele si experienta dezvoltarii de amplificatoare integrate rafinate de clasa A cu tehnologia de ultima ora. L-507uXII foloseste atenuatorul LECUA 1000 si un circuit tampon configurat discret, precum si circuitul de feedback proprietar ODNF (Only Distortion Negative Feedback) versiunea 4.0 de la LUXMAN pentru a obtine o mai buna expresie spatiala, putere coplesitoare si o claritate comparabila cu un amplificator de putere separat. L-507uXII reflecta perceptia Luxman despre ceea ce ar trebui sa insemne performanta unui amplificator integrat la un nivel de pret mediu.

Design exterior

Designul exterior al carcasei este o declaratie in sine impotriva stilului minimalist abordat in prezent de o parte a producatorilor de aparatura audio. Fanii stilului retro japonez se vor bucura  de un adevarat rasfat vizual. L-507 uXII arata spectaculos la exterior. Carcasa este construita din placi de aluminiu masiv. VU-metrele largi sunt asezate pe centru  oferind o vizibilitatea perfecta privitorului. Butoanele sunt lucrate atat de fin incat par iesite din mana unui bijutier, iar grilele de racire pozitionate in partea superioara se incadreaza perfect in conceptul general propus de japonezi.
    Partea frontala este acoperita de la stanga la dreapta cu un selector pentru surse sub care este pozitionat butonul Operation. Urmeaza selectorul de doze MM/MC, Rec Out, butonul care permite selectare a doua perechi de boxe, atenuatorul de bas si inalte, butonul de balans, butonul de volum, Line Straight, Separate si conexiunea dedicata castilor.
    In spatele aparatului avem o intrare phono (pick-up), patru intrari RCA, doua intrari balansate, patru conectori pentru boxe si priza de tip IEC pentru conectarea la reteaua electrica.

Design interior

Partea de preamplificare cunoscuta sub numele de LECUA 1000 este preluata direct de la preamplificatorul de varf Luxman C-900u si este construita intr-o noua dispunere a circuitului tridimensional pentru a oferi o conexiune directa intre atenuator si sectiunea de amplificare. Luxman promoveaza calitatea constanta a sunetului LECUA la orice nivel de ascultare, precum si durabilitatea si fiabilitatea acestuia in timp. Dupa LECUA, L-507uXII foloseste un nou circuit tampon discret, de asemenea imprumutat de la C-900u, care ofera un semnal optim etapei amplificatorului. Etapa de amplificare a puterii utilizeaza un transformator de putere mare de tip EI si patru condensatori mari (10.000 microfarad). Conexiunile pentru boxe sunt cuplate direct pentru un factor de amortizare imbunatatit. Componenta cheie de proiectare a etapei amplificatorului de putere este Only Distortion Negative Feedback (ODNF) de la Luxman, aici la a patra iteratie. ODNF permite L-507uXII sa foloseasca in mod judicios feedback-ul negativ doar asupra componentelor de distorsiune prezente la iesirea amplificatorului. Procedand astfel, Luxman beneficiaza de un slew rate cu valoare mare, latime de banda larga si distorsiuni semnificativ reduse, realizand in acelasi timp avantajele asociate cu circuitele fara feedback negativ, cum ar fi pastrarea fidelitatii de faza.
    Puterea nominal este de 110 wati pe canal la 8 ohmi si aproape dubla in 4 ohmi ajungand la 210 wati pe canal. Factorul de amortizare este de 260.
    Pentru ca Luxman doreste sa ofere clientilor cele mai bune aparate posibile, toate piesele folosite la constructia acestui amplificator sunt fabricate in Japonia.

Sistemul audio stereo a fost format din urmatoarele componente: streamer - Aurender A100, amplificator stereo - Luxman L-507 uXII, boxe - Marten Oscar Trio, cablu interconect Audioquest Firebird, cablu boxe ZenSati Zoro, cabluri de curent - Audioquest Huricane folosit la alimentarea amplificatorului, ZenSati Zoro alimentare Aurender. Streamerul a fost conectat la filtrul de curent Niagara 1200.

Muzica: Dr. Lonnie Smith, Iggy Pop – Why Can’t Live Together / Breath, Emmet Cohen – Reflections at Dusk / Future Stride, John Patitucci, Vinnie Colaiuta & Bill Cunlife – Good Morning Heartache / Trio.

Dr. Lonnie Smith, Iggy Pop – Why Can’t Live Together
    Nu stiu daca sunteti familiarizati cu sunetul unui club de jazz, cu intimitatea unui asemenea moment. Incaperea este micuta, oamenii soptesc pe la mese, apoi brusc artistii intra pe scena si desi te afli undeva in capatul opus al incaperii te simti de parca ai fi in primul rand. Muzica incepe sa se auda in camera fara sa fie fortata. Sunetul curge catre ascultator in forma sa pura fara artificii mecanice. Muzica are ritm, te absoarbe pe scena, te invaluie asemeni unei femei imbracata in haine diafane. Luxman L-507 uXII reuseste aceasta punere perfecta in scena cu mana unui regizor invizibil. Sunetul amplificat  este cald, placut. Proiectia tridimensionala a scenei este realista, iar boxele dispar din spatiul camerei. Am fost atent la pasajele in care orga electrica a ‘doctorului’ creste tempoul, poate deslusesc cateva stridente, o urma mica a limitelor. Nimic. Transparenta pe care o propune L-507 uXII nu s-a ratacit niciodata in note excesiv de luminoase, nici macar din cele subtile pentru o ureche cu experienta. Vocea lui Iggy nu a avut rigiditatea specifica muzicii punk. Am putut simti efortul depus de acesta in a isi modela tonal vocea si oferi o interpretare de jazz pur.

Emmet Cohen – Reflections at Dusk
    Imi place foarte mult acest pianist tanar. Muzica lui nu poate fi redusa la un stil muzical,  jazz in cazul de fata, este o expresie a bucuriei in forma sa cea mai pura. Pianul este prezentat curat. Energia instrumentului are verva si o tonalitate corecta. Sunetul trompetei este un mix intre detaliile metalice ale alamei si amprenta suflatorului. Muzica  curge din boxe solid, fara sincope, iar asta ofera ascultatorului senzatia prezentei artistilor in camera.

John Patitucci, Vinnie Colaiuta & Bill Cunlife – Good Morning Heartache
    Maestrii Patitucci si Colaiuta alaturi de Cunlife, pianist si aranjor orchestral castigator de Grammy, ofera ascultatorului un album creativ unde improvizatia joaca un rol important. In timpul auditiei am remarcat fluiditatea gamei medii a lui L-507uXII. Sunetul este corect dimensionat si are o stralucire gingasa care aminteste de amplificatoarele cu tuburi. Toate acestea fara a cadea in pacatul distorsiunilor armonice euforice. Trioul a avut energie, verva, o tonalitate buna, fara artefacte timbrale care sa aminteasca de epoca digitalului.

Luxman L-507uxII este un amplificator cu o prezentare generala delicata. Muzica este expusa ascultatorului in forma unei combinatii intre caldura organica specifica sunetului analogic si rezolutia, viteza, dinamica unui concert. Fanii basului nu vor fi dezamagiti. Datorita topologiei sale amplificatorul sapa adanc in domeniul frecventelor joase oferind control si un bas adanc. Inaltele sunt reproduse cu o claritate stralucitoare fara a fi obositoare. In timpul auditiilor au fost momente in care am trait senzatia unei rotunjiri aplicate frecventelor inalte. Acest aspect avantajeaza ascultatorul in cazul inregistrarilor proaste cu distorsiuni, insa poate fi considerat de fanii rezolutiei cu orice pret ca fiind o slabiciune. Frecventele medii sunt detaliate si fermecatoare. Infloresc in fata ascultatorului transformand fiecare inregistrare intr-un eveniment senzorial si ofera vocilor umane o bogatie timbrala de neegalat. Artistii vocali se vor materializa in camera de auditie si va vor aduce ore intregi de fericire.

Daca sunteti in cautarea unui amplificator cu un sunet cald, care sa va ofere o conexiune directa cu muzicienii si cu atmosfera studioului de inregistrari, atunci poate ca nu ar fi rau sa testati un Luxman L-507uxII.

calitatea constructiei interioare si exterioare
    bogatia timbrala
    modul in care sunt reproduse frecventele medii
    controlul autoritar al boxelor
    dinamica

pretul (7500 euro)
    o oarecare tendinta euforica

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania. In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme. Acum 3 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech, iar de la inceputul anului 2022 detin un magazin  HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.