• Luxman D-07X - the new king in town

Luxman D-07X este un player digital care poate reda CD-uri, SACD-uri, MQA-CD și diverse fișiere audio de înaltă rezoluție din diferite surse folosind o conexiune digitală USB audio / coaxială / optică. Conform japonezilor de la Luxman, D-07X moștenește stilul luxos și performanța remarcabilă a modelului emblematic Luxman D-10X.

Design exterior

La partea de design exterior nu am nimic de comentat. Exteriorul aparatului este o demonstrație de bun-gust. Carcasa este construită din plăci solide de aluminiu cu o grosime de 5 mm. Partea frontală și cele două laterale sunt periate într-o nuanță alb argintie. Amănunt de culoare care din punct de vedere estetic oferă o prezență vizuală elegantă. Ecranul de tip FL este la rândul lui ales cu grijă de japonezi. Fundalul negru se potrivește perfect cu alb-argintiul plăcii frontale și este gândit să ofere o vizibilitate excelentă prin folosirea unui  afișaj de culoarea galbenă. Butoanele tactile cu care puteți comanda manual aparatul în cazul pierderii telecomenzii au o formă circulară și sunt delicate la atingere. În partea din spate găsim cele două conexiuni analogice RCA și XLR, trei intrări  digitale (USB, coaxială, optică) și două ieșiri digitale (coaxială, optică).

Design interior

Luxman D-07X  folosește cipuri DAC BD34301EKV de ultimă generație fabricate de Rohm Co. Ltd. Japonia în configurație duală monoaurală, ceea ce înseamnă că fiecare canal are propriul cip DAC dedicat, pentru o mai bună separare a canalelor și un zgomot mai mic. Avantajele configurației dual mono pentru DAC sunt:
    - îmbunătățește separarea canalelor și reduce diafonia dintre canalele; rezultatul este tradus de creier prin formarea unei scene sonore mai precisă și mai spațioasă.
    - reduce nivelul de zgomot și mărește gama dinamică a DAC-ului, fapt care permite reproducerea mai multor detalii și nuanțe fără distorsiuni sau interferențe.
    - îmbunătățește liniaritatea și acuratețea DAC-ului; în această variantă semnalul de ieșire analogic este perfect potrivit cu semnalul de intrare digital.
    Sistemul de ceas de înaltă precizie din interior folosește două module cu fluctuație redusă și zgomot de fază ultra-scăzut pentru a scădea la minimum zgomotul în apropierea frecvenței de oscilație. Sistemul de sincronizare  este proiectat pentru a îmbunătăți procesarea precisă a semnalului digital care reduce fluctuațiile și zgomotul de fază în apropierea frecvenței de oscilație.
    Sistemul analogic de conversie I/V este nou. Semnalul provenit de la cele două cipuri DAC BD34301EKV, funcționând în modul mono, alimentează patru module de amplificare discrete pentru fiecare canal, iar circuitul tampon de ieșire scade impedanța semnalului de ieșire și oferă un sunet clar și dinamic.
    De asemenea, Luxman D-07X  are un filtru analog încorporat (FIR) care lucrează în 2 moduri. Acest aspect vă permite să selectați calitatea sunetului preferat atunci când redați fișiere SACD sau DSD. Filtrul poate fi setat în variantă sharp sau slow.
    Unitatea de citire CD/SACD folosește un mecanism LxDTM-I robust pentru a bloca vibrațiile externe și a obține o precizie ridicată și o performanță stabilă de citire a informației digitale.
    Alimentarea a fost la rândul ei îmbunătățită prin creșterea capacității transformatorului și prin instalarea unor condensatori de mare capacitate și a unor blocuri regulatoare independente pentru a dezvolta un mediu general de alimentare foarte stabil.
    Luxman D-07X  este compatibil prin intrarea USB audio cu fișiere audio cu o frecvență de până la 24 biți / 768 kHz și DSD 512. Prin intrarea digital coaxială și optică puteți asculta fișiere audio cu o frecvență de până la 24 biti / 192 kHz. De asemenea, puteți asculta discuri fizice de tipul SACD, CD și MQA CD.

Sistemul de test a fost compus din urmatoarele componente: Intel Nuc @ Audirvana @ Intona (decuplator USB galvanic), Luxman D-07X, McIntosh MA 5900 / Yamaha AS2200 (amplificator integrat), Marten Django XL (boxe audio), cabluri Audioquest și filtru curent Audioquest Niagara 1200 folosit exclusiv pentru sursele digitale.
    Muzica de test a fost diversă și a cuprins diferite formate digitale. Am ascultat pe cd albumele: Dire Straits – Communique și On Every Streets, Roger Waters – Amused To Death, Nina Simone – Legends (CD 3). Pe SACD am ascultat Dire Straits – Brothers In Arms. Am folosit și fișiere audio redate folosind softul Audirvana din rețeaua internă. Albumele ascultate au fost: Joe Cocker – Heart & Soul, Jenny Evans – Nuages.

Albumele cu muzică menționate sunt doar o parte din calupul de înregistrări ascultate. Motivul este unul simplu. Luxman D-07X este o invitație în universul magic al muzicii, este un bilet în primul rând la concertele artiștilor favoriți. Modul în care te acaparează este greu de descris. Rândurile mele pot părea exagerate. Vă asigur, nu sunt. Cele trei albume Dire Straits sunt o mărturie a senzației trăite când incepi să asculți muzică folosind Luxman D-07X. Am început audiția cu albumul ‘Communique’. Totul era nou. Mă simțeam de parcă aș fi ascultat pentru prima dată albumul. Modul în care muzica curgea către mine, emoțiile stârnite, bogația de informații timbrale, detaliile infinitezimale ale instrumentelor, totul mă îndemna să continui. Am fost atât de impresionat încât am simțit nevoia de a asculta un nou album Dire Straits. Am continuat cu ‘On Every Streets’. Aceeași senzație de nou. Trăiam sentimentul unei petreceri private la care cânta Dire Straits. Sub impresia celor doua înregistrări am zis să încerc și un album Dire Straits în variantă SACD. În player a intrat albumul ‘Brothers In Arms’. Senzația de imersiune a rămas neschimbată. Ascultam muzică din două boxe, însă mă simțeam de parcă sunetul ar veni din opt boxe. Vocea lui Mark Knopfler plutea în spațiul camerei, era reală, palpabilă, cânta doar pentru mine. Audiția celor trei albume a evidențiat două avantaje majore ale acestui player. Cu Luxman D-07X noțiunea de sunet digital nu există. Puritatea analogică a sunetului te impinge către audiții îndelungate, asta făra ca nivelul informațiilor să fie afectat. De asemenea, basul are o vizibilitate rar întălnită de mine. Greutatea atinge un nivel seismic, simți că poți auzi rădăcina  lui fundamentală fără efort.

În altă zi am ascultat și evaluat aparatul folosind albumul ‘Amused To Death’. Alegerea nu a fost întâmplatoare. Este o înregistrare care foloseste tehnologia Qsound. Datorită acestei tehnologii sunetul se întinde la peste 180 grade în jurul ascultătorului. Redarea corectă a unei înregistrări Qsound este greu de realizat. Precizia etajului D/A este critică. Orice greșeala de calcul, orice alterare a preciziei sincronizării fazelor, poate schimba complet modul în care creierul percepe câmpul audio ce înconjoara ascultătorul. Luxman D-07X a făcut dreptate acestei înregistrări speciale. Efectele sonice au fost plasate milimetric în jurul meu. Gradul de imersivitate a depășit cu mult așteptările mele. Imaginea instrumentelor a avut profunzime și realism. Puteam să simt notele muzicale cum aleargă între vibrațiile produse de corzile chitării bas. Percuția a avut o prezență fizică reală în cameră, iar cinelele au fost sclipitoare și luminoase. Vocea lui Roger Waters a primit o notă timbrală suplimentară, a devenit bântuitoare, de parcă artistul s-ar fi transformat într-un zeu atotputernic ce plutește deasupra omenirii.

Nina Simone am ascultat intr-o zi de dumincă în timp ce îmi beam cafeaua. Legends (CD 3) face parte dintr-o colecție de 3 CD-uri lansată de Sony BMG în anul 2005. Nu îmi amintesc de unde am cumpărat colecția, însă din cauza modului în care au fost înregistrate cântecele am avut întotdeauna dificultăți să o ascult. Folosind Luxman D-07X a fost pentru prima dată când am reușit audiția completă a unui CD din aceasta colecție. Înregistrările cântecelor se aud în continuare cu toate problemele tehnice, dar acum pare că o mână invizibilă a remixat sunetul și a reconstruit sunetul adăugând un strop de căldura solară.

Joe Cocker am ascultat intr-o seara după o zi dificilă. Îmi doream un moment de liniște muzicală cu un pahar de vin roșu în apropiere. Sunetul a umplut camera cu o structură cremoasa, instrumentele m-au surprins plăcut cu o textură realistă, iar vocea lui Cocker a fost un adevărat balsam pentru suflet.

Jenny Evans este o artistă de jazz puțin cunoscută. Eu am descoperit-o întamplător pe o colecție de jazz ENJA Records. Imediat am cumpărat două dintre albumele ei pe CD. De data aceasta nu am ascultat un CD. Am preferat variantă digitală FLAC 16/44 pe care o păstrez în rețeaua internă. Primul cântec a început cu mici perle strălucitoare de note de pian, aproape vizibile, ce au început să plutească în spațiu, fiecare cu nuanțe, inflexiuni și culori tonale neașteptate. Basul a fost surprinzător de profund și rezonant. Vocea artistei s-a revărsat prin cameră asemeni căldurii dogoritoare intr-o zi de vară toridă. Deși la prima vedere totul părea un fluid compact ce se scurgea cu greutate prin cameră, în realitate notele muzicale se desfășurau ca individualități de sine stătătoare. Auzeam și simțeam fiecare sunet, vibrație, timbru muzical. Observam muzica de parcă aș fi privit printr-un microscop electronic care pătrunde dincolo de notele muzicale, direct în structura profundă și trăirile artistului.

Noi audiofilii suntem predispuși la a ne pierde entuziasmul destul de repede. Din aceasta cauză suntem permanent în căutare sunetului desăvârșit. Luxman D-07X  ar putea fi sfârșitul căutării pentru unii dintre noi. Unul din lucrurile impresionante la D-07X este calitatea audiției la volum mic. Cu acest player nu ai nevoi de un volum mare. Microdetaliile ascunse de multe alte aparate, și pentru care este nevoie de un volum ridicat al audiției, sunt relevate cu o ușurință dezarmantă. Am fost surprins de calitatea informațiilor muzicale și de modul în care instrumentele își pastrează caracterul timbral nealterat în momentul unor audiții aflate la limita zgomotului de fundal. Inițial am crezut că de vină este valoarea ridicată a voltajului etajului analogic la ieșire. În zilele noastre se practică acest truc. Am verificat datele tehnice și am descoperit valori conservatoare. Acestea sunt 2,4 V balansat / nebalansat și 2,3 V pentru SACD / DSD. Eliminând această posibilitate, singura variantă rămasă a fost să îmi mut atenția catre performanța brută a DAC-ului BD34301EKV fabricat de Rohm Co. Ltd. Japonia. Modul în care funcționeaza acest DAC, implementarea lui în acest aparat, ar putea fi răspunsul căutat.
    Luxman D-07X este o sursă digitală care crează dependență. În cazul meu asta s-a întâmplat. Vă invit să îl ascultați și apoi vă aștept opiniile aici pe blog sau pe pagina de Facebook.

Cine sunt eu și de ce ați avea încredere în mine.
    Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrați din România. În acești ani am trecut printr-un proces de învățare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testând mii de sisteme audio și am învățat o parte din arta audiofilă. Pentru ca mi-am dorit să descopăr ce se află dincolo de marketingul producătorilor, am citit o mulțime de materiale legate de tehnologia audio. În ultimii ani am scris o perioadă  articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcantă în ultima vreme. Acum 4 ani am început să scriu pentru HiFi Tech, iar de la începutul anului 2022 dețin un magazin HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil înseamnă înainte de toate dragoste pentru muzică. În colecția personală de muzică am peste 1000 de cd-uri și 300 viniluri.