• KLH Model 5: o boxa cu aspect vintage

Acum aproximativ doi ani am fost intr-un showroom din Bucuresti la o auditie. Nu imi amintesc precis ce am ascultat, insa la final dealerul mi-a prezentat o pereche de boxe vintage KLH Model 5. Nu stiam nimic despre aceasta marca americana, si sa fiu sincer, nici nu aveam chef sa ascult o pereche de boxe vechi care aratau ca niste noptiere de dormitor. Dealerul era foarte entuziast la gandul auditiei asa ca nu am indraznit sa il refuz. Muzica a inceput sa umple spatiul camerei cu acordurile unul vals vienez. Dupa primele cateva zeci de secunde de ascultare politicoasa am inceput sa fiu prins, chiar vrajit, de sunetul acestor boxe. Muzica revarsata din KLH Model 5 avea un fel de parfum sonic necunoscut urechilor mele. M-am trezit calatorind prin timp si spatiu nu catre anii ’70, ci catre momentul in care o orchestra de camera din secolul XVIII canta la una din petrecerile dansante din Viena. Pentru ca nu ma puteam desprinde de sunetul ‘noptierelor’, auditia s-a intins pe parcursul unei jumatati de ora. Am tot schimbat stilurile de muzica, incercand sa aflu secretul acestor boxe vintage, pana dealerul m-a dat afara. Glumesc, fireste, in industria HiFi nimeni nu te goneste din showroom. Am plecat cu amintirea unui sunet nou, ceva nemaiauzit de mine.

Detalii tehnice

Dupa doi ani ma aflu in fata noului model KLH Model 5. De data aceasta intr-o dubla ipostaza, bloger HiFi si dealer audio. O situatie controversata ati putea spune, insa, daca faceti parte dintre vechii cititori veti observa ca abordarea mea in privinta evaluarii componentelor HiFi a ramas neschimbata. Incerc in continuare sa ofer o perspectiva completa a fiecarui produs HiFi recenzat.
    Noul model KLH Model 5 a fost relansat in primavara anului 2021. Aspectul exterior a ramas neschimbat in ciuda celor 50 de ani care au trecut din momentul lansarii. Americanii au preferat sa pastreze forma familiara a unei boxe clasice din punct de vedere visual in dorinta de a conserva istoria acestui model. Asemanarile cu vechiul model se opresc aici. Partea de tehnologie a fost actualizata conform standardelor prezentului. Vechiul model avea un tweeter din hartie de 1.75 inch, doua difuzoare de hartie de 4 inch pentru frecventele medii si un difuzor de 10 inch din hartie pentru frecventele joase. Noul model foloseste un tweeter din aluminiu de 1 inch, un difuzor de tip con de 4 inch bazat pe un compozit de celuloza si unul de 10 inch din acelasi material. Difuzoarele dedicate frecventelor medii si joase folosesc suspensii de cauciuc rulate invers si cadre nerezonante din aluminiu turnat sub presiune. Cutia este construita din MDF armat structural. Fiecare boxa are propriul stand din otel inclus, vopsit in negru, gandit cu o inclinatie de 5° pentru a oferi cea mai buna acoperire verticala in pozitia de ascultare.
    Crossoverele au fost actualizate cu inductori cu miez de fier si condensatori Mylar. Un crossover contine patru inductori cu miez de fier, patru condensatori si cinci rezistente. Trei dintre rezistente sunt utilizate in circuitul de atenuare pentru comutatorul situat pe panoul din spate, unde utilizatorul poate regla raspunsul frecventele medii si inalte. Acest atenuator poate fi folosit pentru a compensa acustica camerei sau pentru a se potrivi cu gusturile personale.

Sistemul de test a fost format din urmatoarele component: Yamaha CDS3000 (sursa digitala), EAT C-Sharp (sursa analogical), Yamaha AS2200 (amplificator stereo), KLH Model 5 (boxe), ZenZati Zoro (cabluri interconnect & boxe & curent), Audioquest Niagara 1200 (filtru curent folosit exclusiv pentru surse).
    Muzica de test: Marillion – El Dorada (II) The Gold / FEAR (disc de vinil), The Cinematic Orchestra & The London Metropolitan Orchestra – The Dance / The Crimson Wing: Mystery of the Flamingos, Steely Dan - Do It Again / Can’t Buy A Thrill.

Marillion – El Dorada (II) The Gold
    Muzica ascultata pe vinil ofera o naturalete greu de explicat, o dinamica buna si un sentiment de prezenta relaxata cu KLH Model 5. Exista o usoara pierdere in zona imaginii si basul pare usor impins in fata atenuad finetea frecventa inaltelor. KLH Model 5 au fost suficient de transparente oferindu-mi o reproducere muzicala curajoasa plina de muzicalitate. Scena sonora a pastrat dimensiunea initiala a inregistrarii cu note complexe, profunde si cu o greutate potrivita. Frecventele inalte sunt clare, fara a fi aspre, mediile sunt pline si placute, iar basul pare a pierde in zona definitiei. De vina poate fi si camera de teste care sufera in zona frecventelor joase. Vocea lui Steve Hogarth a fost proiectata undeva sub zona urechilor inconjurata de restul instrumentelor. Motivul are legatura cu psihoacustica. Standurile cu care vin boxele pozitioneaza boxele cu tweeter-ul sub nivelul urechilor. Din acest motiv scena sonora coboara. Problema poate fi remediata usor prin indepartarea boxelor de pozitia de ascultare. In aceasta varianta unghiul de 5° al standurilor proiecteaza sunetul corect catre urechi.

The Cinematic Orchestra & The London Metropolitan Orchestra – The Dance
    KLH Model 5 iubesc muzica electronic. Au zguduit camera cu texturi viscerala si o dinamica surprinzatoare. Sunetul a avut viteza iar scena a explodat in texturi reale. Efectele audio au inceput sa se plimbe prin fata mea. Castaniete lovite ritmat, contrabasul crescand viteza, diferite elemente de percutie intinse pe o suprafata mare, lovituri metalice, clopotei, un intreg grup de instrumente cu coarda, totul adunat in fata mea intr-o structura palpabila cu tonalitati de vis. KLH Model 5 nu s-au impiedicat in nici o clipa in acest amalgam sonor.

Steely Dan - Do It Again
    Jazz – rockul inregistrat in frumosii ani ’70 a sunat fara efort, exact ca in acea perioada. Muzica are impact, frumusete tonala, forta si greutate. Scena a fost mare, relaxata, cu instrumentele atent definite. Sunetul in ansamblu a curs catre mine in nuante relaxate, cu tenta dulce, sub forma unui val de muzica calda. Sunetul de chitara si percutie a fost cuminte, lasand vocile sa respire optimism si energie. Boxele s-au dovedit a fi suficient de transparente incat sa pot simti cu usurinta diferenta dintre inregistrarile moderne ascultate inainte si aceasta inregistrare. Observatia aceasta a venit la momentul oportun. Ma temeam ca boxele au fost dezvoltate in ideea de a oferi un sunet vintage, muzical si usor colorat, care le-ar fi indepartat de ceea ce asteapta un pasionat HiFi in secolul XXI.

KLH Model 5  sunt boxe cu un sunet placut, coerent, dulce si destul de rafinat. Inaltele sunt cuminti, mediile sunt calde si bine definite, basul are greutate si corp. Au o dinamica buna daca sunt amplificate corespunzator. In cazul unei amplificari necorespunzatoare sunetul va fi penalizat imediat. Basul pierde din viteza, greutate si definitie.  Daca va plac modelele de boxe cu aspect retro este obligatoriu sa ascultati KLH Model 5. Sunt sanse destul de mari sa va indragostiti de prezenta lor in camera.

pretul
    aspectul vintage
    sunetul cald si muzical
    dinamica buna
    scena stereo
    bas cu greutate

pozitionarea boxelor in spatiul de auditie
    controlul basului

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania. In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme. Acum 3 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech, iar de la inceputul anului 2022 detin un magazin  HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.