• Focal Bathys - casti audio wireless de top

Am sa fiu foarte sincer cu voi. Am ales sa scriu despre castile Focal Bathys impresionat de designul lor. Cand am vazut prima pereche de casti Bathys, gandurile au zburat la jocul video Cyberpunk 2077. Imaginea lor este inaintea timpului, iar asta presupune o doza de curaj din partea producatorului francez Focal. Am cautat pe internet modele de casti aflate in aceeasi zona de pret si nu am gasit nimic comparabil cu Bathys. Nici celebrul brand Bang & Olufsen, cunoscut in primul rand pentru design, nu are nici o sansa in fata lor.

Focal Bathys este primul set de casti wireless lansat de Focal cu anulare activa a zgomotului. Cand le vezi in realitate te gandesti instantaneu la gama superioara de casti produsa de Focal. Influenta castilor de top Utopia este evidenta. Cupele ovale mari sunt acoperite de o grila din aluminiu ce inconjoara sigla Focal plasata intr-o pozitie centrala. In cazul siglei francezii propun un element de design modern si indraznet. Pe sigla sunt inserate fasii foarte subtiri de led care se aprind si evidentiaza zona. Lumina este foarte discreta. Va garantez ca nu veti arata ca un pom de craciun, insa cu siguranta va fi unul din elementele de design care vor atrage privirile trecatorilor pe strada. Daca sunteti o persoana discreta puteti opri aceasta functie din aplicatia Focal & Naim. Aplicatia o gasiti pe Google Store si Apple Store si trebuie instalata pe telefon. Pernitele din piele sunt groase si moi. Bentita este substantiala si amortizeaza foarte bine greutatea castilor, oferind un confort rar intalnit. Pentru mine este foarte important modul in care castile se aseaza pe cap. Daca nu sunt comode, daca exista un singur element de discomfort, calitatea audio isi pierde din importanta. Nu ma pot bucura de sunet. Castile se prezinta intr-o combinatie de culori negru cu argintiu. Fara a fi neaparat o asocierea coloristica la fel de indrazneata ca la celelalte casti Focal, imaginea de ansamblu degaja o eleganta simpla si o dorinta ascunsa de a le folosi. Focal Bathys reusesc sa arate in mod real ca niste casti pe care platesti 800 de euro. Pe cupe sunt plasate diferitele butoane necesare pentru a folosi castile. In partea dreapta butonul de pornire al castilor, butoanele de volum si de conexiune Bluetooth, iar in partea stanga butonul de setare ANC. Din aplicatia Focal & Naim puteti accesa functia EQ, selecta intensitatea ledurilor aflate in jurul siglei, alege asistentul vocal Google sau Alexa, etc.

Castile Focal Bathys sunt compatibile cu cele mai avansate codecuri audio din prezent: aptX Adaptive, aptX HD, SBC, AAC.
    Castile permit utilizatorilor sa asculte muzica si prin cablu folosind o mufa de 3,5 mm, dar au si un mod USB DAC care accepta semnal audio la o valoare de 24 biti / 192 kHz folosind portul USB-C amplasat pe cupa din dreapta.
    Durata de functionare este de pana la 30 de ore prin Bluetooth, 35 de ore prin cablu si 42 de ore prin USB DAC.
    Castile sunt livrate cu husa, un cablu USB C si un cablu audio cu mufa de 3,5 mm. Greutatea lor este de 350 de grame.

Focal Bathys sunt casti destinate celor care doresc sa asculte muzica in exteriorul casei, sau cand calatoresc, de aceea am decis sa desfasor majoritatea testelor afara.  Am ascultat muzica in metrou, pe strada si in parc, folosind functia de atenuare a zgomotului in cele doua variante disponibile.

Primul album ascultat a fost Viaticum – E.S.T. Auditia s-a desfasurat seara, la o ora de varf, cu masinile trecand pe langa mine in valuri. Cum castile erau noi, fara rodaj, ma asteptam la o scena sonora inghesuita. Nu a fost asa. Puteam sa simt spatiul studioului in jurul meu de parca participam la inregistrare. Scena sonora s-a intins in jurul meu la 360 de grade. Instrumentele au fost bine delimitate in timp si spatiu, cu marginile tridimensionale conturate aievea. Cu Bathys sunetul pianului este dens, are un echilibru tonal neted si cald, care te indeamna la auditii lungi. Sunetul cinelelor urmeaza acelasi patern. Finetea si usurinta vibratiilor metalice este delicata si pare sa aduca un aer proaspat si racoros sunetului. Partea de bas completeaza fericit restul frecventelor oferind un sunet tonic, cu suficienta dinamica.

In alta zi am calatorit cu metroul si am decis sa continui testele. Aveam pofta de muzica alternative rock, asa ca am ascultat ultimul album al britanicilor Bush – The Art of Survival. Prima senzatie a fost aceea unui sunet comprimat. Sunetul se simtea oarecum plat, fara detalii, un zid de sunet compact. Am recunoscut imediat problemele induse de masterizarea proasta. Am continuat auditia pentru ca acest album este excelent. Componentii acestei trupe nu au mai reusit un album atat de bun de prin anii ’90. Am ascultat pana la capat inregistrarea fara sa am dureri de cap, iar asta este un plus pentru Bathys. Este complicat sa realizezi o casca suficient de transparenta incat sa iti ofere toate detaliile unei inregistrari, dar care in acelasi timp sa te pastreze lipit de muzica in cazul unor inregistrari cu probleme de loudness cum este acest album.

Urmatoarea auditie a avut loc intr-un parc. Am iesit cu copiii mei la joaca. De data asta am preferat sa ascult cateva inregistrari de muzica clasica pe care le-am condimentat cu ascultarea unui concert de jazz.

Am inceput cu o inregistrare Reference Recordings, Baba Yaga, Op. 56 (live), in interpretarea Orchestrei din Minnesota, sub conducerea dirijorului Eiji Oue. Primul lucru observat a fost dinamica muzicala. Cu volumul spre maxim auditia a fost imersiva. Imaginea orchestrei s-a dezvoltat intr-o prezentare ampla, separatia instrumentelor a fost peste medie, basul a fost percutant si a avut greutatea potrivita, iar instrumentele din alama au fost bine temperate si corect prezentate timbral. Bathys refuza sa piarda controlul informatiei si sunt asemeni unui dirijor ce conduce cu mana de fier orchestra. Totul este acolo, langa tine, respirand realism muzical.

Sar peste restul de inregistrari de muzica clasica si ma opresc la concertul artistei de jazz Melody Gardot - Live in Europe. Bathys mi-a oferit o prezentare delicata a vocii, cu momente in care accentele fine de matase se intersecteaza cu note stralucitoare. Impresionant mi s-a parut felul in care am simtit sala: linistea aparenta captata de microfoane; fractiunile de secunda in care instrumentele sau vocea se opresc pret de o respiratie, lasand un gol acoperit de zumzetul ascuns al publicului; notele muzicale transformate in sunete si incheiate de fiecare data cu aplauzele salii. O multime de detalii care nu faceau altceva decat sa sporeasca placerea auditiei.

Am testat in metrou, fara muzica, functia de anulare a zgomotului ambiental (ANC). Am fost curios ce inseamna aceasta functie in viata reala. Va inselati daca va inchipuiti ca anuleaza toate zgomotele din mediul inconjurator. In realitate atenueaza sunetele stridente, cele aflate in zona frecventelor medii - inalte. Daca se taie aceasta zona, senzatia de sunet galagios dispare. Este ca si cum ai trage o cortina dintr-un material gros peste sunet. Ceva trece in continuare catre urechi, insa este mult atenuat.
    In concluzie, dupa ce ati folosit ANC-ul Bathys, intoarcerea la ascultarea muzicii fara aceasta functie o sa vi se para de neconceput.

Castile Bathys sunt o surpiza neasteptata. Cunosc bine istoria firmei Focal. Am detinut doua perechi de boxe ale acestui brand, am ascultat boxe Focal incepand cu seriile destinate segmentului entuziast si terminand cu superbele Focal Grande Utopia. Apreciez filosofia lor de sunet, ador sunetul deschis al tweeter-lor de beriliu si imi place designul produselor Focal. Cu toate acestea, imi inchipuiam ca le va fi foarte greu sa reuseasca in zona consumer, chiar daca Bathys sunt pozitionate la varf, undeva in sectorul premium. Bathys imi amintesc de primele telefoane Apple. Cand au fost lansate, specialistii spuneau ca vor fi un esec. Totul era nou la aceste telefoane. In prezent, dupa cum bine stiti, telefoanele Apple sunt printre cele mai dorite gadgeturi. Bathys sunt intr-o pozitie similara in universul HiFi. Designul lor este curajos, indraznet, usor sfidator. Folosirea acestor casti este un mesaj transmis celorlalti: Uitati-va bine la mine, sunt satul de mediocritate, sunt un anarhist HiFi din anul 2077.

Sonic cu greu le poti reprosa ceva la nivelul de pret unde sunt pozitionate. Sunetul este deschis, luminos si detaliat fara a fi obositor. Scena sonora este larga si imersiva. Basul are o prezenta buna fara a fi bubuit. Timbral au o tendinta neutra, apropiata de castile de studio. Le recomand tuturor celor care cauta un sunet tinzand catre corectitudine timbrala.

Designul, de asemenea, este impresionant. Sunt printre cele mai spectaculoase casti existente in piata in prezent. Calitatea materialelor este de top, sunetul este exact acolo unde este locul lui, sunt compatibile cu cele mai noi codecuri audio, au o durata de viata a bateriei mare, sunt usor de utilizat si foarte comode. Ce ar mai fi de spus?  Va doresc sa le incercati.

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania. In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme. Acum 3 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech, iar de la inceputul anului 2022 detin un magazin HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.