• Focal Aria 936 K2

Reintalnirea cu boxele Focal a fost o adevarata placere. Sunt un fost detinator de boxe Focal Electra 1038 Be si am ramas apropiat de sunetul propus de francezi. Timp de aproape sapte ani Electra 1038 Be au fost o parte importanta a sistemului meu audio. O perioada atat de lunga este un record pentru un pasionat audiofil. Daca sunteti audiofil, aceasta informatie va este cunoscuta. Imi era dor de sunetul tridimensional produs de tweeter-ul inverted dome al francezilor, asa ca am primit boxele Focal Aria 936 K2 in camera mea de auditie cu bratele deschise.

Focal Aria 936 K2 sunt proiectate si fabricate in Franta si sunt o versiune imbunatatita a vechiului model Focal Aria 936. Designul exterior este asemanator cu vechiul model. Deosebirile constructive sunt subtile daca privesti comparativ cele doua modele. Evolutia principala este oferita de tehnologia difuzoarelor. Conul difuzoarelor este construit din doua straturi de  aramida si un strat de sticla, inlocuind materialul sandvis bazat pe fibre de in. Francezii afirma ca noile difuzoare produc un sunet pur si precis, fara coloratie. Tweeter-ul foloseste tehnologia inverted dome  si este realizat din aluminiu-magneziu. Pentru a imbunatati raspunsul frecventelor inalte, suspensia dintre tweeter si suportul sau foloseste Poron, un material cu memorie. Aceasta metoda de suspensie este derivata direct din celebrul tweeter Utopia Beryllium. Datorita acestei implementarii distorsiunile sunt reduse cu un factor de trei in intervalul 2-3kHz, o zona unde urechea umana are o sensibilitate foarte mare.

Designul exterior ofera privitorului un finisaj exclusivist gri lucios pe partile laterale, cu o parte frontala acoperita de un material cu o textura de piele neagra si o parte superioara din sticla. Pe cutia boxei exista un port de bas aflat dedesubt si doua porturi de bas reflex frontale. Boxa este montata pe o baza metalica solida realizata din aluminiu cu varfuri reglabile.
    Fetele boxelor pot fi acoperite cu grila neagra dedicata pe care am gasit-o in cutie, insa sfatul meu este sa le folositi fara grila. Difuzoarele galbene impreuna cu materialul de culoare neagra ofera o imagine indrazneata si provocatoare. Eu asa am folosit boxele in cele sapte zile cat au fost la mine.

Specificatiile tehnice pentru Aria 936 K2 sunt urmatoarele. Boxe pe trei cai, cu un tweeter inverted dome aluminiu-magneziu, un difuzor dedicate frecventelor medii de 6.5 inch si trei difuzoare dedicate frecventelor de bas avand dimensiunea de 6,5 inch fiecare. Boxele au sensibilitatea de 92 dB, o impedanta nominala de 8 ohmi si o  impedanta minima de 2,8 ohmi. Impedanta scazuta poate fi o problema pentru anumite amplificatoare in ciuda sensibilitatii peste medie. Din acest motiv va atentionez sa le imperecheati cu amplificatoare cu un etaj de amplificare solid. Francezii recomanda amplificatoare cu o putere de minim 50 wati si maxim 300 wati. Inca o dovada ca boxele au momente in care sunt gurmande si au nevoie de putere pentru a se exprima in conditii optime.
    Aria 936 K2 nu ofera conexiuni biwiring in ciuda dimensiunilor generoase. Un aspect pozitiv pentru mine. Personal prefer boxele cu conexiuni simple.
    De asemenea, sunt recomandate pentru camere de 25 m2 si o distanta de ascultare de 3 metri. Cei 3 metri recomandati nu ar trebui sa va sperie. Eu am folosit boxele pozitionata la 2.3 metri fara probleme.

Sistem de Test

Am testat Aria 936 K2 in urmatoarea configuratie:  Yamaha CDS3000 – sursa digitala, Naim Uniti Atom folosit ca streamer / DAC / amplificator stereo, Yamaha AS2200 – amplificator integrat, Aria 936 K2 - boxe, cabluri de boxe DIY, diferite cabluri de alimentare de la ZenSati si Audioquest.

Muzica

Am ascultat muzica din toate genurile in cele sapte zile petrecute cu boxele. Pentru articol am ales o selectie de trei albume si cate un cantec reprezentativ. Lista este urmatoare: Que Feras – Tu De Ta Vie / The Boy Next Door  / Stacey Kent (varianta franceza a acestui album), Allegro / Brahms: Double Concerto in A Minor, Op. 102:1 /  Anne Sophie Mutter & Pablo Ferrandez & Czech Philharmonic,  It Won’t Last / Under the Sun / Blacktop Mojo.

Que Feras – Tu De Ta Vie / The Boy Next Door  / Stacey Kent

Stacey Kent este o cantareata de jazz nascuta in South Orange, New Jersey, US. A studiat muzica in Anglia la celebrul colegiu Guildhall School of Music and Drama. Cariera ei a inceput in anul 1990. A cantat la Café Boheme in cartierul londonez Soho, apoi in anii urmatori a inceput sa cante in deschiderea trupelor de jazz consacrate in clubul Ronnie Scott’s Jazz Club din Soho. Nu intamplator am ales cantecul Que Feras – Tu De Ta Vie. Textul este scris in limba franceza. A parut o alegere potrivita pentru o pereche de boxe Made in France. Inregistrarea este minimalista, aerisita, spatioasa, necomprimata. Instrumentele si vocea au avut un timbru realist, usor uscat, cu accente in zona de medii si inalte. Nimic exagerat. Mai degraba o prezentare in care sunetele medii-inalte sunt aduse in centrul atentiei. Vocea a fost bine articulta. Am putut auzi fiecare detaliu, iar asta m-a ajuta sa patrund si sa inteleg  pasiunea ascunsa in versuri. Micile detalii sonice au avut o corporabilitate tactila trecatoare sporind realismul auditiei.

Allegro / Johannes Brahms:Double Concerto in A Minor, Op. 102:1 /  Anne Sophie Mutter & Pablo Ferrandez & Czech Philharmonic

Albumul a fost lansat la data de 4 Noiembrie 2022 de casa de discuri Sony Classical. Anne-Sophie Mutter este una din cele mai talentate violoniste germane contemporane, iar Pablo Ferrandez este un violoncelist spaniol din noua generatie. Allegroul debuteaza cu sunetul intregii orchestre inaintand in viteza prin camera. Aerul s-a umplut de energie pret de cateva secunde. Sunetul violoncelului a inchis valul de energie cu un sunet rotund. Formele nervoase de la inceput au fost inlocuite de o dulceata subtila cu tonuri de soare mediteranian. Vioara a intrat in scena bine conturata si texturata. Bucata muzicala a continuat cu sunete cald-taioase vibrand prin camera, imagini si linii muzicale bine reliefate, bucati de detalii sonice adunate intr-un tot unitar. Scena sonora a fost grandioasa. Amplitudinea si dimensiunea sunetului a sters complet din creier senzatia spatiului inchis al camerei. Aria 936 K2 a transformat inregistrarea intr-un spectacol holografic realist.

It Won’t Last / Under the Sun / Blacktop Mojo.

La final mi-am zis ca este nevoie si de putina muzica rock. Blacktop Mojo este o trupa de post-grunge rock din Texas. Under the Sun este albumul cu numarul trei si a fost lansat in anul 2019. Cantecul este o balada rock clasica cu accente grunge. Primele acorduri apartin chitarii.Tempoul de blues se taraste prin camera asemeni unui sarpe electric. Sunetul orgii Hammond se insinuiaza catre ureche, apoi chitara bas si toba imping frecventele sonice joase cu putere prin camera. Intrarea vocii ofera muzicii impuls. Vocalistul incepe sa isi depene povestea. Scena sonora este abundenta, liniara si clara. Notele de orga stralucesc. Notele de chitara bas se impletesc in nuante intunecate. Toba are corp si imi preseaza pieptul cu putere. Energia ei vine direct catre mine, fara sa fie alterata de camera. Bum, pam, bum, pam! Lovituri simetrice ce lovesc cu puterea unui ciocan in pereti. Fiecare instrument isi pastreaza calitatile timbrale. Nu este loc pentru compromisuri, ascult o boxa Focal construita corect.

In prima seara cand boxele au ajuns la mine au fost legate la Naim Uniti Atom. Primele cantece ascultate au sunat dezamagitor. Aveam senzatia ca lipseste ceva. Inaltele erau luminoase in exces iar basul parea lipsit de vivacitate. A doua zi am inceput sa umblu la sistem. Am schimbat cablurile de boxe, unghiul boxelor in raport cu urechile si am incercat varianta unui amplificator puternic. Toate aceste schimbari s-au simtit imediat. Posibil ca la toate acestea sa se fi adaugat si obisnuita cu noul sunet. In a patra zi sunetul Aria 936 K2 imi placea atat de mult incat ajunsesem sa privesc ingrijorat catre uriasele mele Marten Django XL.

Entuziastii HiFi stiu ca boxele Focal ofera o imagine stereo holografica cu instrumente corpolente. Asta am primit si de la Aria 936 K2. Un sunet deschis, focalizat, cu tonuri luminoase si informatii abundente. Boxele sunt transparente si in acelasi timp naravase. Au nevoie de un amplificator puternic. Cu Naim Uniti Atom abia am zgariat potentialul lor. Muzica era in fata mea, suficient de ofertanta, dar parca as fi vrut ceva mai mult.Trecerea la un amplificator puternic cum este Yamaha AS2200 a adus echilibrul necesar si a potentat sunetul.

Daca randurile mele v-au starnit curiozitatea, atunci nu va ramane altceva decat sa ascultati si voi o pereche de Focal Aria 936 K2. Sper sa va bucurati de sunetul lor la fel de mult ca mine.

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania. In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme. Acum 3 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech, iar de la inceputul anului 2022 detin un magazin HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.