• CEC DA5 - Made in Japan

Compania CEC a fost fondata in anul 1954, in Japonia. CEC a fost prima companie din Japonia care a produs pickup-uri, iar produsele sale au fost foarte apreciate de iubitorii de muzica. Mai tarziu  CEC a fost principalul furnizor de pickup-uri si CD playere pe piata de consum ca fabrica OEM, iar produsele lor au fost vandute cu siglele unor firme precum Grundig, Marantz, Teac, Sony, Sanyo, Toshiba, Mitsubishi, Alpine, Kenwood, Sharp, etc.
    In anul 1991, CEC a inceput un nou capitol si au lansat primul transport de CD-uri cu transmisie prin curea din lume, celebrul model TL 1. Inginerii implicati in proiect au considerat ca este necesar sa foloseasca cunostintele tehnice dobandite in proiectarea pickup-urilor. Ei au presupus ca principiile de baza ale functionarii pickup-urilor analogice si ale playerelor CD digitale sunt in general aceleasi. Desi viteza de rotatie la CD playere se modifica in functie de pozitia laserului, aceste modificari apar foarte lent. Cu alte cuvinte, viteza de rotatie intr-o perioada de timp presupusa poate fi privita ca o valoare constanta. Pe baza acestor ipoteze CEC a pregatit un sistem de citire a CD-urilor complet nou, fara feedback acustic, cu un raport semnal/zgomot mult mai mare si jitter mai mic. Compania a obtinut un brevet international pentru aceasta inventie.
    De atunci au trecut mai bine de 30 de ani, timp in care japonezii au construit o noua fabrica in anul 2011 si au continuat sa ofere pasionatilor audiofili produse foarte competitive.
    In articolul de astazi am sa va prezint un DAC relativ ieftin pentru piata audio high-end. CEC DA 05 este numele lui, are un pret de 3990 euro si este dezvoltat si manufacturat in fabrica din Japonia.

Design Exterior

Aparatul pe care il folosesc pentru evaluare are o infatisare exterioara industriala, sobra in exces, de parca ar fi un aparat european. Partea frontala are in centrul ei o zona dreptunghiulara dedicata afisarii informatiilor functionale: conexiuni, filtre, stream audio PCM/DSD. In stanga acestei zone gasim un buton pentru schimbarea filtrelor digitale si butonul de power. In dreapta gasim un buton cu functie de selectare a conexiunilor digitale, apoi este plasata iesirea de casti si butonul de volum. In partea din spate sunt plasate conexiunile analogice RCA si XLR. Apoi urmeaza conexiunile digitale in numar de patru pe care am sa le enumar: USB audio, TosLink, Coax, AES/EBU. Langa intrarile digitale se afla conexiune la retea.

Carcasa aparatului din articolul meu este neagra. Exista si o varianta argintie pentru cei care isi doresc o alta culoare.

Detalii Tehnice

CEC DA5 foloseste un cip DAC ESS Hyper stream ES9018K2M compatibil cu PCM 32-bit 384kHz si DSD 256. De asemenea, puteti alege intre doua filtre digitale, FLAT si PULSE. Primul, asa cum va asteptati, ofera liniaritate pana la 20 kHz, in timp ce cel din urma foloseste un filtru modulat in impuls pentru a crea o taiere blanda in zona frecventelor inalte aflate pana in 20 khz. Am sa explic ce inseamna aceste filtre din punct de vedere sonic. Filtrul FLAT este detaliat si rezolut, iar PULSE este detaliat si muzical.
    CEC DA5 are un amplificator pentru casti incorporat si de asemenea poate fi folosit conectat direct la un amplificator de putere sau la o pereche de boxe active. Volumul este digital, in 99 de trepte, si poate fi controlat folosind telecomanda.
    Japonezii de la CEC au facut si o actualizare a surselor de alimentare. Fiecare zona geografica primeste o sursa de alimentare corespunzatoare specificatiilor retelei de alimentare cu energie electrica. Alte firme prefera sa foloseasca o sursa universala cu un switch care modifica parametrii de functionare in functie de zona.

Sistem de Test

Am testat CEC DA5 in urmatoarea configuratie: mini PC fanless optimizat pentru audio, Aurender A100, McIntosh MA8900, Marten Django XL, casti audio  Sennheiser Momentum, Focal Bathys, cablu USB Audioquest Diamond, cabluri interconect Audioquest Thunderbird XLR si Audioquest Water, cabluri de boxe ZenSati Zorro si DIY Mundorf.
    Muzica: Queensryche  - Jet City Woman / Empire, Parker Ramsay – Station IV. Jesus meets his Mother / The Street (full version), Buddy Guy feat. Mavis Staples – We Go Back / The Blues Don’t Lie.

Queensryche  - Jet City Woman

Sunetul este viguros. Scena sonora este completa si solida. Vocea este pozitionata in fata, oferindu-mi o prezentare emotionala cu o redare distincta a notelor inalte. Chitara electrica se dezvolta liniar cu intreaga gama cromatica sublinind forma si corpul notelor ca intreg. CEC DA5 reuseste sa ma absoarba catre detalii, catre energia sustinuta a fiecarui instrument, oferindu-mi o senzatie de realism coplesitor, de sunet in concert. Ascult si sunt constient de existenta tonurilor, a texturii fiecarui sunet, a muzicii ce imi invadeaza simturile. Rock’n’roll is not dead, este mai mult decat o amintire. In fata mea se afla trupa in concertul de la Arenele Romane Bucuresti.

Parker Ramsay – Station IV. Jesus meets his Mother

O voce feminina incepe sa depene una dintre povestile biblice. Vocea are accente ingereste si se inalta maiestos peste spatiul camerei transformat intr-o capela cu bolti inalte ce ridica sunetul catre Dumnezeu. Un minut mai tarziu vocea singulara se multiplica intr-un cor ce umple linistea altarului cu vitalitate. Corul este stratificat, atent focalizat si are o consistenta solida. Maniera in care sunetul se imprastie ofera ascultatorului un spatiu voluminos si adanc. Urmeaza cantul harpei. Sunetul are delicatete spumei laptelui. Un million de bule de aer si lapte imbinate intr-o tesatura cosmica de legi pe care uneori nu le intelegem. Notele curg dulci, neatinse de spatiul camerei. Danseaza in jurul meu oferindu-mi o interpretare in care reverbul corzilor si respiratia artistului  se contopesc intr-un sunet dens. Ma simt binecuvantat si mai aproape ca oricand de esenta muzicii.

Buddy Guy feat. Mavis Staples – We Go Back

Muzica se simte relaxata, dar nu moale. Marginile tranzitorii sunt distincte si foarte usor tesite. Fiecare instrument este bine definit inca de la primele acorduri. Sunetele au forta si dinamica. Vocea lui Buddy Guy este inconjurata de un fel de halou sonic. Probabil un reverb aplicat pe consola de master. Tobele au prezenta, se simt mari si au un sunet generous. Chitara electrica ofera impuls si ritm cantecului. Din boxe curge un blues electric autentic. Vocea cantaretei Mavis Stamples aduce o nota poetica cantecului. Un amestec de salbatic de arome africane mixat cu boabe de cacao, totul macinat intr-un mojar construit din note de blues. Sunetul pianului electric se descompun timbral lasandu-ma sa simt fiecare nota, fiecare detaliu. Desi inregistrarea este usor comprimata dinamic, CEC DA5 reuseste sa ascunda acest fapt si sa lase bucuria muzicii sa curga catre mine.

Filtre Digitale

Am comparat cele doua filtre digitale, FLAT vs PULSE
    Cu FLAT tridimensionalitatea este superioara. Instrumentele individuale sunt mai clare si separate. Creste senzatia de realism.
    Cu Pulse sunetul capata rotunjimi rubensiene si primeste o muzicalitate superioara. Prezentarea muzicala in ansamblul ei devine usor emotionala. Senzatia mea este ca acest filtru este foarte bun pentru ascultatul inregistrarilor moderne, deseori comprimate dinamic.

Amplificatorul de Casti

Sunetul este impins usor in fata. Scena sonora este redata cu atentie, insa este destul de stransa. Basul are dinamica si este patrunzator. Mediile ofera o liniste contrastanta prin comparatie cu basul, iar inaltele au o tendinta usor intepatoare. Comparand Sennheiser Momentum cu Focal Bathys am putut sesiza cum sunetul isi schimba caracteristicile in functie de casti. Castile isi pastreaza vocea iar asta este o veste buna. Amplificatorul este suficient de neutru.

DAC DA5 este un aparat dedicat melomanilor. Sunetul lui este o combinatie intre sunetul analogic venit de undeva din istoria HiFi-ului de calitate si tehnologia contemporana. Mi-a placut muzicalitate lui si faptul ca in toata perioada in care a ramas la mine in sistem, a stimulat melomanul din mine sa asculte multa muzica. Il recomand celor care cauta calitate japoneza la un pret rezonabil si care sunt interesati in primul rand de muzica si mai apoi de smulgerea ultimului detaliu din biti.

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania. In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme. Acum 3 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech, iar de la inceputul anului 2022 detin un magazin HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.