• Auralic Aries G2 & Auralic Vega G2

In ultimul articol publicat in revista, scriam in cateva randuri despre transformarile prin care trece industria audio hifi. Tehnologia a avansat atat de mult incat astazi erorile digitale se masoara in femtosecunde. O femtosecunda este a mia bilioana parte dintr-o secunda. Daca ati simtit nevoia sa deschideti o bere si sa o turnati cu viteza luminii pe gat, va spun ca nu trebuie sa va ingrijorati, acestea sunt timpurile pe care le traim. Apropo, stiti ca acum cateva saptamani cercetatorii de la CERN au demonstrate ca viteza luminii poate fi depasita?

In articolul de astazi am sa va povestesc despre doua aparate aflate in varful aisbergului tehnologic, Auralic Aries G2 si Vega G2.

Aries G2 este un transport /streamer digital dotat cu toate tehnologiile necesare unui produs de top. Am sa enumar cateva din aceste tehnologii: WiFi, Bit-Perfect Multi-Room, Tesla G2 -  hardware dedicat pentru procesarea sunetului, Lighting Link - este o conexiune 18Gbps bidirectionala, care profită de conectorii hardware de mare viteză de tip HDMI, pentru a oferi un nivel superior de control al transmisiei si pentru a permite transportarea datelor fara jitter,  2 ceasuri femto dedicate diferitelor tipuri de conexiune cu o valoare masurata de 72 femto, izolatie galvanica, Memory Catching, Gapless, compatibilitate DSD 512 si PCM 32 biti/384 k.

Vega G2 este un convertor D/A dotat cu facilitate de streaming. Pe partea de procesare acesta foloseste platform Tesla G1, ofera posibilitatea de a folosi mai multe solutii de filtrare digitala, foloseste chip DAC-uri Sabre cu un design specialial creat pentru Auralic, 2 ceasuri femto - cu o valoare masurata de 72 femto, iar pe partea de iesire a semnalului foloseste o tehnologie proprietara numita Orfeo.Aceasta tehnologie este inspirata de designul clasic al circuitelor analogice si este capabila  să conducă o serie de sarcini pentru a se potrivi cu caracteristicile diferitelor amplificatoare. Folosind componente de semnal mic cu calități liniare excelente, echilibrate termic și utilizate în clasa A, ORFEO are puterea de a acționa sarcini de până la 600 ohms păstrând în același timp zgomotul redus cu o distorsiunea de buclă deschisă  la mai puțin de 0,001%.
    La exterior cele doua aparate arata aproape identic. Sunt montate intr-o carcasa de aluminiu turnata dintr-o singura bucata pentru a reduce emisiile RFI si au cate un display color de 4 inch, plus partea dedicata conexiunilor aflata in spate.

Specificatii Aries G2

Format fisiere via streaming
    Lossless: AIFF, ALAC, APE, DIFF, MP3, MQA si WMA
    Rata de esantionare
    PCM: 44.1KHz pana la 384KHz în 32Bit
    DSD: DSD64 (2.8224MHz), DSD128 (5.6448MHz), DSD256 (11.2896MHz), DSD512 (22.57892MHz)
    Software de control
    AURALiC Lightning DS pentru iOS
    AURALiC Lightning DS pentru browserul web (doar setarea dispozitivului)
    Software de control compatibil OpenHome (Bubble UPnP, Kazoo)
    Roon (Roon Core necesar separat)
    Intrari de streaming: Server media uPnP / DLNA, streaming TIDAL nativ si Qobuz Sublime + Spotify Connect, Internet Radio
    Intrari digitale: Lightning Link, AES / EBU, Coaxial , Roon Ready
    Iesiri digitale: 1x Lightning Link; 1x USB-A; 1x AES; 1x coaxial; 1x optical
    Dimensiuni - L x I x H (34cm x 32cm x 8cm)
    Greutate – 7,2 kg

Specificatii Vega G2

Benchmark
    Raspuns in frecventa: 20 - 20KHz, +/- 0.1dB
    THD + N: <0,00012% (XLR); <0.00015% (RCA), 20Hz-20KHz la 0dBFS
    Intervalul dinamic: 130dB, 20Hz-20KHz, A-ponderat
    Format fisiere via streaming
    Lossless: AIFF, ALAC, APE, DIFF, MP3, MQA și WMA
    Rata de esantionare
    PCM: 44.1KHz pana la 384KHz în 32Biti
    Software de control
    AURALiC Lightning DS pentru iOS
    Software de control compatibil OpenHome (BubbleUPnP, Kazoo)
    Roon (Roon Core necesar separat)
    Intrari audio
    Intrari digitale: Intrari  RCA (maxim 2Vrms)
    Intrari de streaming: Server media uPnP / DLNA, streaming TIDAL nativ și Qobuz Sublime + Spotify Connect, Internet Radio
    Intrari digitale: Lightning Link, AES / EBU, Coaxial , RoonReady
    Iesiri audio balansate: XLR (4.8Vrms la 0dBFS, impedanta de iesire 5ohm)
    Iesiri audio: RCA (4.8Vrms la 0dBFS, ieșire impedanta 50ohm)
    Casti: 6.35mm Jack pentru căști (ieșire impedanta 5ohm)
    Retea cu fir: Gigabit Ethernet
    Consum de energie de redare: 50W la max.
    Greutate - 7,8kg

Sitem de test
    Testele au fost facute pe urmatorul sistem: Auralic Aries G2 & Auralic Vega G2 – sursa digitale, Pass Labs Int 30 – amplificator, Focal Electra 1038 Be – boxe, cabluri Neotech, The Chord Company, decuplare galvanica pentru surse Plixir BAC 400.

Muzica aleasa
    Roger Waters - Amused To Death (una din cele mai bune inregistrari de rock)
    Miles Davis – A Kind of Blue (o inregistrare istorica pentru muzica de jaz)
    Verdi – Messa Da Requiem (Riccardo Muti & Chicago Symphony Orchestra; dinamica acestei inregistrari este o piatra de incercare pentru orice sistem audio)

Sunet

Roger Waters

Acest album este inregistrat atat de bine, incat ar putea concura la un premiu Oscar oferit pentru sunet, daca ar exista asa ceva  Albumul a fost masterizat folosindu-se tehnolgia Q Sound. Cu ajutorul acestei tehnologii se poate crea senzatia unui sunet in care ascultatorul se afla pe scena si devine parte activa a interpretarii.  Acest tip de sunet muta experienta sonora la nivel senzorial. Cu Auralic Aries G2 & Auralic Vega G2 muzica te absoarbe intr-un vartej emotional greu de descris in cuvinte. Este ca si cum muzica ocoleste urechea si trece direct in creier. Cantitatea de informatii este uriasa. Muzica se transforma intr-o fotografie macro a sunetului. Detalii ascunse pe inregistrare ies acum la lumina si devin o experienta palpabila. Intervalul dinamic este atat de bine conturat incat te lasa fara rasuflare. Am sa explic ce inseama ultima fraza. Ca ascultator, la fiecare pasaj dinamic traiesti senzatia ca cineva umbla in secret la butonul de volum.  Momentele dinamice devin coplesitoare. Muzica capata accente grandioase, boxele se transforma in niste turnuri  uriase ce pulseaza muzica. Te simti la propriul tau concert. Esti acolo pe scena, un om orchestra, omniprezent,  lovesti toba cu putere, te avanti intr-un solo de chitara, apoi sufli duios intr-un saxofon. Cu siguranta unii dintre voi veti  zambi ironic dupa aceste randuri. Iar incepe nebunul acesta cu poezia, nu se poate ca o sursa digitala sa ofere atat de multa informatie. Eu va invit sa ascultati si dupa aceea puteti sa aruncati cu pietre.Dar sa ne intoarcem la cele lumesti. Vocea lui Roger Waters este pozitionata pe scena milimetric, se simte atat de realist incat iti poti inchipui ca este langa tine si tu te ocupi cu backing vocals-ul pe inregistrarile acestui album. Pentru ca sunt fan Pink Floyd (Waters & Gilmour), am ascultat muzica lor pe sisteme audio ce incep de la cateva sute de euro si ajung pana la cateva zeci de mii euro. Adaugati faptul ca am fost la concertele lor si cunosc sunetul Pink Floyd  in cele mai mici detalii. In tot acest timp rareori am auzit vocea lui Waters sunand atat de uman; un melanj cald, proaspat si tonic, combinat cu note grave, pe alocuri taioase, ce se infinge adanc in memoria auditiva. Vocile feminine sunt le fel de detaliate, completand ansamblul muzical intr-un tot unitar. Scena sonora depaseste cu usurinta granitele camerei de auditie, existand suficiente momente in care cauti cu privirea anumite sunete undeva la 50 metri in afara camerei.
    Basul a avut viteza, explozie, dinamica si energie, fara sa piarda informatiile ascunse in sub-bas. In cazul basului, contrastul dinamic este incredibil. Trebuie sa stai cu mana pe telecomanda, altfel cu siguranta vecinii vor chema politia. Medii si inaltele sunt coerente, bine structurate, cu suficienta energie pentru a oferi echilibrul necesar.

Miles Davis

Senzatia de fotografie macro se pastreaza si pe aceasta inregistrare.Camera se umple cu trupurile transpirate ale artistilor aflati in studio la repetitii.Senzatia unor fantome reale, ce iti invadeaza casa, canta, discuta, fumeaza o tigara de foi, te copleseste. Inca de la primele acorduri se simte ca este vorba despre o inregistrare veche. Sunetul are o oarecare dulceata, intreaga scena sonora este scufundata in melasa. Un obisnuit al concertelor  de jaz observa imediat existenta unui sunet rotunjit in partile lui colturoase. Momentele cand trompeta ar trebui sa fie aspra, sunt ascunse in spatele unui val moale si cald. Este evident ca aceasta lipsa de energie isi are radacinile in istoria acestei inregistrari. Oricat de mult am iubi banda de magnetofon si sunetul de lampa, limitele tehnologice isi fac simtita prezenta pe o sursa digitala contemporana. Posibil ca acest fapt sa ofenseze ascultatorii conservatori, pe mine nu m-a deranjat. Sa poti patrunde in arhitectura sonica a unei inregistrari este unul din miracolele tehnologiei moderne. Miles ramane Miles dincolo de tehnologie, trompeta lui este acolo in fata ta, calda, placuta, metalica, ragusita, incisiva, uneori lasciva, te inconjoara cu bratele ei materializate prin muzica si te face fericit. Ansamblul instrumental format din pian, doua saxofoane, contrabas si trompeta respira intr-un balans perfect. Sunetul este corect armonizat, are ritm bun si destula energie incat sa ofere ascultatorului un moment de nostalgie pura.

Verdi

Pentru partea de muzica clasica am ales Recviemul lui Verdi, o compozitie corala ampla, scrisa pentru a fi interpretata de 4 cantareti solo, un cor dublu si orchestra. Posibil sa va intrebati de ce am ales o compozitie atat de trista si nu am cautat ceva mai vesel. Motivul este unul tehnic. O compozitie atat de complexa este foarte greu de redat de un sistem stereo. In opinia mea, o sursa digitala buna, isi arata valoarea cu adevarat pe acest tip de muzica. Cantitatea de informatii este uriasa, iar dinamica inregistrarii este asemanatoare unui eveniment real. Recviemul debuteaza lent, cu viorile asezate in fata, urmate de intregul cor. Ascultatorul remarca inca de la primele acorduri pozitionarea orchestrei in fata scenei si corul asezat pe vertical undeva in spate. Spatiul se desfasoara de la stanga la dreapta pe o suprafata  mare, intreaga orchestra pare ca depaseste spatiul camerei, iar corul este pozitionat undeva dincolo de limitele fizice ale peretelior din spatele boxelor. Camera se umple de detalii spatiale precise. Fiecare parte a orchestrei este bine conturata, instrumentele cu coarda asezate in fata, in apropierea locului de auditie, apoi restul ansamblului orchestral se aseaza treptat pe adancime. Cantaretii solo isi fac si ei simtita prezenta inca de la debut, vocile lor sunt pozitionate in fata corului. Totul pare asezat perfect in aceasta scena, ascultatorul se gaseste inconjurat de o mare ce se pregateste de furtuna. Detaliile muzicale se revarsa in valuri, la inceput in tonuri grave, aproape soptite, apoi spre partea a doua totul explodeaza dinamic, furtuna se dezlantuie, spatiul de auditie este umplut de instrumente. Ai senzatia ca fiecare instrument poate fi atins, ba chiar esti indemnat sa simti fiecare nota, fiecare detaliu muzical. Muzica revarsata din boxe incepe se te stimuleze visual, imagini in miscare se indreapta catre tine in viteza, transformand auditia intr-o experienta 3D.
    Vocile se simt usor intepate, cu accente luminoase, pline de energie si foarte tonice. Pasajele corale sunt prezentate la scara reala, iar cantaretii solo par niste arhangheli ce conduc o armata de ingeri. Vocile cestora din urma sunt viguroase, detaliate, luxuriante si bine articulate. La final am constatat ca sunetul a disparut complet si in camera de auditie a ramas muzica.

Din pacate lipsa timpului nu mi-a permis sa testez filtrele digitale cu care este dotat convertorul Vega G2. Am reusit sa termin un test scurt in care am comparat sunetul comboului format din Auralic Aries G2 & Auralic Vega G2 cu sunetul Auralic Vega G2. Testul a fost facut exclusiv pe muzica lui Verdi. La final am preferat sunetul comboului. Diferentele nu sunt mari, insa se pare ca puterea de procesare ridicata din Aries G2 ofera un plus sunetului pe ansamblu.

Daca doriti sa atingeti cu sistemul dumneavoastra un nivel al performantei aflat in zona de pionierat a tehnologiei digitale, atunci ar trebui sa incercati noua serie Auralic G2. Va avertizez ca nu va fi deloc usor. Sistemul dumneavoastra de acasa trebuie sa fie o masinarie aproape perfecta. Asta inseamna un sistem audio bine inchegat si o camera cu acustica buna.

Editat de dinica