• Aria 2 - streamer & DAC

In ultimii ani popularitatea serviciilor de streaming si vanzare de content muzical in format digital este intr-o continua crestere. La inceput vanzarea de muzica on line se adresa unei nise reprezentata de audio-entuziasti. In prezent situatia este total diferita datorita popularitatii serviciilor de streaming si putem spune ca fenomenul a devenit universal. Noile generatii nu isi mai doresc ca muzica sa existe acasa in format fizic. O buna parte dintre acestea nu mai sunt interesati sa detina albumele preferate nici macar in format digital, preferand in schimb sa asculte muzica de la unul din serviciile de streaming. In acest context producatorii ce tintest piata audio-entuziast s-au vazut obligati sa dezvolte produse destinate acestui nou trend.
    Aria 2
    Aria 2 este un streamer media server cu DAC incorporat produs de compania DigiBit’s. Acestea sunt originari din Spania si au debutat in piata de servere audio in anul 2008. Aria 2 are la baza un calculator care ruleaza o varianta de Windows Server 11 stocata pe un SSD dedicat. In interior gasim un procesor Intel Atom cu 3 GB RAM, un hard disk de 4 TB SSD, un DAC Burr Brown 1795 si o sursa liniara. La exterior serverul este dotat cu DVD/R Teac. Acesta este util celor care doresc sa isi copieze muzica aflate pe CD pe hard disk-ul intern. Sasiul este din aluminiu, are o grosime de 6 mm si a fost proiectat de Ochoa & Diaz-Llanos, un studio de design industrial. Sa fiu sincer, Aria 2 arata extraordinar. Rareori am vazut un produs din aceasta categorie care sa arate atat de spectaculos. In partea frontala exista si un micut panou de afisaj, pe care sunt afisate informatii despre tipul fisierului si rata de esantionare. In partea din spate gasim mai multe conexiuni:
    •    Iesiri analogice RCA si XLR
    •    Iesiri digitale – o iesire coaxiala RCA si una AES/EBU
    •    Un convertor USB / SPDIF asincron
    •    Conexiune pentru o sursa liniara externa
    •    Conexiune USB 2 cu suport asincron pana la 32/384k
    •    Conexiune Ethernet

Pe partea de software Aria 2 ofera suport pentru urmatoarele fisiere WAV, AIFF, FLAC si ALAC si este compatibila cu DSD x 4 si DXD 32/352,8. De asemenea informatiile sunt transmise bit perfect via ASIO, WASAPI and Kernel streaming. Cu Aria 2 aveti acces gratuit la cele mai bune date de baze, Discogs, GD3, SonataDB (Classical), Freedb si Musicbrainz. Cu ajutorul acestora puteti construi o biblioteca avansata cu informatii despre muzica pe care o ascultati.
    Informatii tehnice
    •    Carcasa din aluminiu cu ventilare
    •    Unitate DVD-R pentru copiere CD
    •    Placa de baza construita special pentru a reduce zgomotul electric
    •    Convertorul USB de la USB la SPDIF cu functionare asincrona de pana la 24/192  via Kernel, WASAPI, etc
    •    Iesiri: Coaxial RCA, AES / EBU
    •    Sursa de alimentare liniara opționala
    •    DAC 32 / 384K  cu suport asincron USB 2.0 si DSD / DXD
              Ripping
    •    CD-Ripper complet automat (insert & rip)
    •    Corectie de erori si verificare audio AccurateRip
    •    Acces la Internet pentru bazele de date premium: Discogs, GD3, SonataDB (Classical), Freedb și Musicbrainz
    •    Software-ul PerfectMeta alege si combina rezultatele metadatelor din fiecare baza de date pentru a va aduce cele mai bune rezultate de metadate
    •     Metadate extinse pentru toate genurile muzicale: compozitor, perioada, instrument, etc.
    PLAY
    •    Redare Gapless
    •    Crossfade in redare
    •    Redati fisiere din memorie
    •    Streaming multizone utilizand redare compatibile UPnP / DLNA
    •    Redati din NAS extern
    •    Redati la tableta si la orice alt dispozitiv compatibil
    •    Schimbarea frecvenței de esantionare automata a ieșirii
    •    Suport multi-canal prin USB
                    CARACTERISTICI AUDIOPHILE
    •    Suport pentru formate necomprimate (WAV, AIFF) fara pierderi (FLAC, ALAC)
    •    Suport pentru fisiere DXD (32bit / 352.8KHz)
    •    DSD, DSD x 2 și DSD x 4
    •    Suport Bit Perfect (ASIO, WASAPI si Kernel streaming)
    •    Dimensiuni: 43x36x6,5cm
    •    Greutate: 12 kg
    •    AC: 110-230V
    Sistem de test
    Testele au fost facute pe urmatorul sistem: Aria 2 – streamer / DAC, Pass Labs Int 150 – amplificator, Focal Electra 1038 – boxe, cabluri The Chord Company, decuplare galvanica pentru sursa Plixir BAC 400.

aria.JPG.85c383d5001fed9d3dbf73e9e1637129.JPG

Muzica

Roger Waters - Amused To Death (una din cele mai bune inregistrari de rock)
    Miles Davis – A Kind of Blue (o inregistrare istorica pentru muzica de jaz)
    Verdi – Messa Da Requiem (Riccardo Muti & Chicago Symphony Orchestra; dinamica acestei inregistrari este o piatra de incercare pentru orice sistem audio)
    Roger Waters
    Cei care ma cunoasteti de mult sunteti la curent cu obsesia mea pentru Pink Floyd & Roger Waters & David Gilmour. In ultima vreme am preferat sa folosesc la teste acest album, pentru ca il consider o capodopera din toate punctele de vedere. Masterul acestui album este o adevarata opera de arta. Foloseste tehnologia de masterizare Q Sound pentru a crea senzatia unui sunet 3D. Ca ascultator al acestui album ai senzatia ca te afli in mijlocul orchestrei. Experienta sonora se propaga la nivel celular din zona urechilor catre intreg corpul, ai senzatia ca muzica se transforma intr-o experienta tactila. Cu Aria 2 am simtit intreaga incarcatura emotionala pusa pe note si transformata in compozitie de Roger Waters. Muzica a fost asemeni unui iceberg urias ce loveste corpul plapand al unei corabii, a avut greutate, forta si dinamica. Cantitatea de informatii a fost corect structurata, cu mici ezitari in zona inaltelor. Basul a fost ireprosabil, robust, cu greutate, oferind un sunet rubensian. Media a avut timingul unui ceas atomic, delicata dar in acelasi timp incisiva, fina ca matasea dar totusi plina de vigoare. Inaltele au parut in unele momente lipsite de energie. Cum senzatia nu a fost permanenta, imi este greu sa ofer un motiv solid pentru aceste mici sincope. Scena sonora a fost larga, trecand cu mult de barierele fizice reprezentate de peretii camerei. De aici si senzatia ca asistam la un eveniment real. Vocea lui Roger Waters a fost consistenta, bine pozitionata pe scena, melancolica in unele momente, grava in altele, acida si incisiva in altele. Vocile feminine au sunat detaliat, completand vocea lui Waters intr-un mod unitar.
    Miles Davis
    Eu sunt unul din fanii filmelor muzicale vechi. Poate sunteti familiarizati cu filme ca Singin’in the Rain sau An American in Paris. Vizionarea acestor filme te indeamna sa calatoresti cu ajutorul imaginatiei in acea perioada. Incepi sa canti, sa dansezi, sa traiesti in anii ’50. Inregistrarea aceasta este asemeni acestor filme. La inceput este o fotografie sepia, simti imediat ca a trecut timpul peste ea. Incerci sa te opresti, dar nu poti. Continui sa o explorezi in cautarea unor detalii familiare. Curiozitatea de la inceput se transforma intr-un fel de realitate muzicala. Vechea fotografie devin muzica, un moment specific in timp, cateva zeci de minute petrecute intr-un studio din New York de Miles Davis alaturi de John Coltrane, Julian Cannonball Adderley, Wynton Kelly, Paul Chambers, Jimmy Cobb si Bill Evans. Sunetul se insinuiaza ofertant asemeni unui parfum vechi in camera. Te afli in data 2 martie 1959 si esti martorul unui miracol muzical. Unul din cele mai bune albume de jazz din lume se naste in fata ta. Revenind la realitatea noastra cea de toate zilele, asta este ceea ce poate realiza o sursa digitala buna intr-un sistem audio performant. Aria 2 a reusit o reproducere perfecta a momentului original, oferind stralucire si realism unei inregistrari de acum 59 de ani. Pentru mine acest aspect conteaza cel mai mult.
    Verdi
    Recviemul lui Verdi este o compozitie corala ampla. A fost scrisa pentru a fi interpretata de 4 cantareti solo, un cor dublu si orchestra. Am ales aceasta compozitie pentru ca este foarte greu de redat de un sistem stereo. Ca sa te poti bucura cu adevarat de aceasta compozitie, este nevoie de un sistem bine pus la punct. Cantitatea de informatii este uriasa, iar dinamica inregistrarii este asemanatoare unui eveniment real. Am ascultat aceasta inregistrare pe cateva surse digitale modeste si va spun sincer ca rezultatele au fost dezastroase. Sunetul a fost oarecum castrat, dinamica a avut de suferit, vocile au sunat ca dupa o perdea iar orchestra a parut lipsita de energie. Si pe aceasta inregistrare Aria 2 a reusit sa ramana in zona performanta. Dinamica a fost buna, muzica a avut o prezentare spatiala detaliata, orchestra si corul au fost repartizate uniform pe adancime cu cei patru cantareti solo plasati in fata corului. Pasajele aglomerate au fost destul de bine reproduse. Senzatia mea a fost ca la aceste pasaje imaginea stereo pierdea usor din dimensiune si focus. Cu toate acestea sunetul a curs din boxe aproape vizual, fiecare nota transformadu-se intr-un stimulet  3D. Vocile au fost prezentate echilibrat, cu accente calde, suficient de energice si destul de tonice, iar pasajele corale au avut o dinamica buna, oferind un contrast bun cantaretilor solo. La final, ca de fiecare data dupa un asemenea test, muzica este cea care triunfa. Cu siguranta Euterpe danseaza fericita in Olimp si dupa acest test. Muzica a mai castigat o batalie.

Daca doriti o sursa digitala moderna pentru streaming, compatibila DSD, DXD, cu functie de ripping pentru CD-urile dumneavoastra, cu un HDD SSD de 4 TB, merita sa incercati Aria 2.

In Romania streamerul cu DAC Aria 2 poate fi ascultat la https://www.hificenter.ro/

aria1.JPG.2817f4f6870296e36faf90d0171cd8fc.JPG