Inca de la infiintare, in 1987, compania britanica Acoustic Energy au dorit sa ofere un sunet foarte bun din boxe de dimensiuni mici. Mini-monitorul AE1 a facut mare valva in anii ’90 in lumea Hi-Fi. In 1988, revista Stereophile spunea despre AE1 urmatoarele, citez din revista, ‘ AE1 a redefinit arta proiectarii difuzoarelor in miniatura’ . De atunci au trecut mai bine de 30 ani, in acest timp compania a trecut prin mai multe schimbari. O perioada compania a beneficiat de investitii solide din partea unui producator OEM din Asia, insa din primavara anului 2017 este 100% britanica.
Design
AE500 este o boxa de raft care face parte din seria de top a britanicilor de la Acoustic Energy. Boxa este dotata cu noul tweeter din fibra de carbon si cu un difuzor de mid/bass construit din acelasi material. Fibra de carbon a fost aleasa pentru raspunsul tranzitoriu rapid si pentru claritate. Tweeter-ul din fibra de carbon este mai usor si ofera o amortizare mai buna comparativ cu alte materiale dure. Din acest motiv sunetul curge natural si este neutru. Difuzorul de 125 mm este construit din acelasi material si foloseste o bobina supradimensionata pentru o compresie termica scazuta si un factor de forta motorie ridicat. Intregul difuzor este gandit si optimizat pentru liniaritate maxima si distorsiuni scazute. Tweeter-ul si difuzorul sunt montate intr-o cutie construita dintr-un material compozit aranjat in mai multe straturi. Finisajele disponibile pentru aceste boxe sunt pian alb lucios si pian negru lucios. Daca sunteti interesati de specificatiile tehnice amanuntite ale boxei, le gasiti pe pagina producatorului.
https://www.acoustic-energy.co.uk/products/500-series/
Boxa trimisa de importator pentru teste a fost finisata in culoare pian negru lucios. Va marturisesc ca boxa arata foarte frumos. Observi imediat atentia acordata detaliilor, calitate materialelor, marginile perfect rotunjite ale cutiei, insertia discreta a siglei cu numele companiei. Totul pare gandit sa impresioneze privitorul si sa ofere imaginea unui produs premium.
Am testat boxele pe urmatorul sistem:
NUC Intel I3 + Audirvana – transport digital
Yamaha CDS 3000 / Denafrips Ares II – surse digitale
Pass Labs Int 150 - amplificator
AE 500 - boxe
Cabluri balansate DIY din sarma Neotech si cabluri de boxe Vicol Audio
Auditie
Dupa ce am rasfoit specificatiile pe pagina producatorului si am citit partea in care britanicii se lauda cu liniaritate si cu distorsiunile scazute ale boxelor, am decis sa folosesc inregistrari complexe, greu de reprodus de un sistem audio. Dupa cum stiti pentru mine asta inseamna Recviemul lui Verdi (orchestra mare, 4 cantareti soloisti, cor), Amused to Death –Roger Waters (o inregistrare rock complexa fara urma de loudness) si la final ceva usor in aparenta, albumul Love Scenes – Diana Krall (pe inregistrarea aceasta vocea se simte ca este trecuta prin niste filtre; eram curios daca senzatia audibila se pastreaza).
Recviem - Verdi
Am pornit auditia recviemului cu asteptari medii din motive obiective. O pereche de boxe de dimensiune mica nu poate sa ofere o performanta dinamica la o scara comparabila cu sunetul boxele mele Focal 1038 Be. Cu toate acestea, sunetul orchestrei la scara larga nu a suferit prea mult, atata timp cat am pastrat volumul amplificatorului catre maxim. Sunetul a fost bogat, lipsit de culoare, cu armonici opulente, insa fara adancimea pe care o ofera sunetului unor boxe mari. Lipsa dimensiunii 3D a fost compensata de capacitate acestor ‘boxulite’ in a reda pasajele dinamice complexe. Nu am avut in nici-un moment senzatia ca frecventele se amesteca. Cantitatea mare de informatii nu a parut sa puna probleme audibile acestor boxe. Momentele in care corul isi facea simtita prezenta alaturi de intreaga orchestra au fost reproduse la o scara suficient de convingatoare chiar si pentru o ureche obisnuita cu asemenea interpretari in varianta lor reala intr-o sala de concert. Tweeter-ul de carbon este excepțional. Rareori am auzit un tweeter atat de lipsit de distorsiuni. Inaltele au o claritate si puritatea de ghiata si ofera un fundal cu un nivel al zgomotului coborat. Acest fundal coborat este o baza perfecta pentru un sunet in forta si pentru atingerea unei unei extensii sonice inalte. Din acest motiv acutele sopranei sunt o adevarata incantare pentru ureche.
Recviemul ‘interpretat’ de AE 500 m-a facut sa ma minunez de sunetul fiecarui instrument dar si de coeziunea si coerenta scenei in ansamblu.
Amused to Death - Roger Waters
Un album de muzica rock cu o dinamica de invidiat. Sunetul inregistrarii a fost aruncat, proiectat, dezvaluit ca fiind viu, stralucitor, rock’n’roll. Vocea lui Waters a umplut camera, am simtit fiecare detaliu, fiecare nota cum se scurge prin mine. Impactul muzical asupra mea, ca ascultator, a avut putere si dramatism. Vocile aflate pe inregistrare au inceput sa isi depene povestea muzicala, sa ma absoarba in interiorul universului creat de Waters, instrumentisti, voci feminine si efecte QSound.
Claritatea si energia frecventelor inalte a fost din nou la inaltime, iar frecventele medii au fost perfect aliniate, transparente si lipsite de orice urma de coloratie. Basul a avut kick, slam, si suficienta energie incat sa fie convingator. A lipsit extensia frecventelor joase, basul profund, dar daca ma gandesc la dimensiunea celor doua difuzoare de mid/bass, reprosurile nu prea isi gasesc locul in acest articol. Sunetul de chitara electrica a fost la cel mai inalt nivel, un sunet argintiu si stralucitor, aproape de perfectiune, tactil, dulce, plin de aroma.
Te-ar mai putea interesa si urmatorul articol:
Love Scenes – Diana Krall
Sunetul deschis, aerisit, cu o delimitarea lina a tranzitiei catre frecventele inalte si o reproducere excelenta a frecventelor medii si medii joase. Tonal totul a parut reprodus cu acuratete. Nu am avut senzatia ca undeva s-ar pierde informatii. Vocea Dianei s-a simtit curata, usor nazala, cu acutele periate de inginerul de master. Pianul a avut atac, coerenta si un timing bun. Au fost momente cand am simtit trepidatiile lemnului din care este construit. Sunetul de chitara a fost delicat, relaxat, cu o tenta senzuala. Contrabasul si toba au pastrat ritmul de jazz si bossa nova intr-o nota discreta, fara sa acopere restul instrumentelor sau vocea Dianei, ramanand permanent undeva in spatele scenei sonore. Ascultam muzica si ma gandeam ca o asemenea experienta sonora merita sarbatorita cu un pahar de vin Syrah.
Am testat AE 500 folosind si un convertor digital analogic Denafrips Ares II. Sunetul pe ansablu s-a schimbat. Ares II are un sunet usor dark, cu inalte discrete si un mid-bass usor accentuat. Am gasit aceasta combinatie mult mai potrivita cu AE 500. Sunetul a virat din zona analitica in zona organica, calda.
Concluzie
Cu AE 500 ascultatorul are ocazia sa auda sunetul foarte aproape de ce a dorit inginerul de sunet. Inchipuiti-va ca sunteti in camera de mixaj a unui studio si monitorizati prestatia artistilor pe o pereche de boxe AE 50. Acesta este sunetul oferit, crud, direct, fara inflorituri. Din pacate aceste boxe au nevoie de curent mult pentru a se exprima la potential maxim. Va recomand un amplificator de minim 100 wati.
Am incercat boxele in diferite pozitii. Nu sunt boxe pretentioase la pozitionare si pot fi asezate aproape de pereti fara ca sunetul sa sufere modificari majore. Pentru un soundstage imersiv incercati sa pozitionati boxele cu tweeter-ul catre ureche.
Pro:
sunet corect, liniar
tweeter exceptional
de aici incepe audio high-end(ul)
Contra:
au nevoie de un amplificator puternic si de un volum al auditiei ridicat
Articol scris de Robert Flescan
- 2
Comentarii Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.