Accuphase E-4000 este un amplificator stereo integrat de ultimă generație lansat în anul 2022. Dispune de un control revoluționar al volumului AAVA, o configurație a tranzistorilor de putere push-pull în clasa AB cu o putere de 180 wați în 8 ohmi sau 260 wați în 4 ohmi pe canal, un factor de amortizare ridicat și o sursă de alimentare compusă dintr-un transformator de 800 wați și condensatori totalizând o valoare de 80 000 uF. În opinia mea aceste specificații tehnice sunt suficiente pentru a oferi curent din abundență unei boxe oricât de dificilă ar fi. Există boxe cu cerințe de curent superioare, dar acestea sunt puține la număr și pot fi evitate ușor.
Amplificatorul îmi amintește de vechiul meu Pass Labs Int 150. Senzația de putere nelimitată, de control absolut al boxelor, este incredibilă când ascult muzică. Dinamica și presiunea acustică iți spulberă măruntaiele. Te simți răscolit și oarecum neputincios în fața puterii titanice a acestui samurai cu sânge japonez pur. Am iubit și încă iubesc vechiul meu Pass Labs Int 150. Cu acest Accuphase E-4000 se pare că am găsit un alt amplificator integrat fetiș. Ar fi fost interesantă o comparație cu varianta actualizată de la Pass Labs, integratul Int 250. O bătălie epică în care ambele amplificatoare ar fi arătat calități certe. Din păcate o comparație intre cele două este imposibilă într-o piață atât de mică cum este cea românească.
Accuphase este una din mărcile iconice ale HiFi-ului mondial. Nu ar fi o surpriză dacă extratereștrii care monitorizează pământul ar folosi un sistem audio Accuphase pe una din navele lor spațiale. Glumesc, evident, o fac pentru a sublinia importanța acestei mărci în universul HiFi. Tocmai de aceea am să evit plictiseala unei scurte istorii a mărcii și am să trec direct la subiect.
La exterior Accuphase E-4000 este ușor de recunoscut după placa frontală de culoarea șampaniei și după vu-metrele mari (contoare de volum). Japonezii au reușit în cei peste 50 ani de activitate să transforme designul frontal al aparatelor produse de ei într-o imagine atemporală. Cele două selectoare masive aflate la stânga și la dreapta vu-metrelor se rotesc cu o ușurință netedă, iar ușa panoului frontal se deschide cu o mișcare fluidă lină. Pe acest panou găsim o mulțime de funcții: un comutator de selecție a boxelor, comenzile de ton și echilibru, butonul de fază, etc. Există chiar și un buton care oprește contoarele de putere și afișajul digital al nivelului de volum. Pe panoul frontal este plasată și o ieșire de căști utilă în audițiile nocturne sau în momentele când nu dorim să-i deranjăm pe cei din apropiere.
În partea din spate găsim o varietatea de conexiuni analogice. Două conexiuni XLR, cinci RCA, o conexiune Pre Out, o conexiune Main In și opt conectori uriași pentru boxe. De asemenea, avem posibilitatea să atașăm două plăci opționale, un DAC și un preamplificator fono. Cel din urmă permite folosirea dozelor MC și MM.
Interiorul Accuphase E-4000 este la fel de impresionant. În mijloc tronează un transformator toroidal mare încapsulat intr-un cilindru pentru a proteja restul componentelor de câmpul electromagnetic generat. În imediata apropiere sunt poziționați cei doi condensatori electrolitici masivi. Fiecare are o valoare de 40 000 uF. Sunt cei mai mari întâlniți de mine intr-un amplificator integrat. Condensatori similari am văzut doar în amplificatoare de putere stereo și mono. La stânga și la dreapta sursei de alimentare sunt poziționate cele două module de amplificare a puterii. Fiecare canal este amplificat separat. Modulul de volum AAVA este poziționat in față pentru a evita interferențele ce ar putea produce zgomot. Controlul volumului AAVA (Accuphase Analog Vari-gain Amplifier) este o tehnologie unică care elimină nevoia de rezistențe variabile sau procesare digitală în calea semnalului. Utilizează șase amplificatoare tampon în paralel și un convertor tensiune-curent pentru a regla nivelul volumului fără a afecta calitatea sunetului. Pentru a îmbunătăți performanța AAVA japonezii folosesc și ANCC (Accuphase Noise and Distortion Cancelling Circuit). Acesta este un circuit de feedback care reduce zgomotul și distorsiunea modulului AAVA cu 20% față de modelul anterior E-480.
Factorul de amortizare este la rândul lui îmbunătățit. Japonezii susțin ca acesta este cu până la 33% mai mare față de E-480. Dacă nu sunteți familiarizați cu termenul ‘factor de amortizare’ am să vă fac o scurtă descriere. Factorul de amortizare este o măsură a modului în care un amplificator poate controla mișcarea conului difuzorului. Un factor de amortizare mare înseamnă mai puține distorsiune și un răspuns mai bun al basului. E-4000 are un factor de amortizare de 800, la fel ca și amplificatorul de putere stereo de clasă A, A-48.
Te poate interesa:
Închei descrierea cu câteva detalii tehnice:
- 180 de wați pe canal în 8 ohmi sau 260 de wați pe canal în 4 ohmi.
- răspuns în frecvență de la 3 Hz la 150 kHz și o distorsiune armonică totală de 0,05%.
- raport semnal/zgomot de 109 dB și o sensibilitate de intrare de 190 mV.
- cântărește 24,4 kg
- dimensiuni 465 x 181 x 428 mm.
- preț recomandat 10 000 euro
Am testat amplificatorul Accuphase E-4000 folosind următorul sistem:
Intel Nuc @ Audirvana @ Intona (decuplator USB galvanic), CEC DA5 (DAC audio), Yamaha CDS3000 (SACD, DAC audio), Accuphase E-4000 (amplificator integrat), Marten Django XL, Marten Duke 2 (boxe audio), cabluri Audioquest și filtru curent Audioquest Niagara 1200 folosit exclusiv pentru sursele digitale.
Muzică de test: Verdi / Messa da Requiem / Dies irae / Rex tremendae, Jan Harbeck Quartet / Balanced / Balanced, Massive Attack / Mezzanine / Angel.
Înainte de a scrie ce am auzit, am să menționez următorul fapt. Amplificatorul a fost în tranzit pe la mine către un client. Timpul petrecut a fost scurt. Nu am avut timp pentru rodaj și pentru a exploata potențialul lui.
Verdi / Messa da Requiem / Dies irae / Rex tremendae
Folosesc această înregistrare rareori. Tentația apare atunci când inginerul de sunet îmi oferă o masterizare ce poate fi ușor clasificată ca fiind o capodoperă. Într-un asemenea moment îmi doresc să sap adânc în mintea inginerului de sunet, să înțeleg pe deplin munca artiștilor implicați și măiestria celui care a fost în spatele consolei de mixaj. Accuphase E-4000 a reprodus vocile cu o calitate încântătoare fără a pierde detaliile esențiale în favoarea muzicalității. Densitatea tonală a făcut ca vocile soliștilor să iasă în față comparativ cu alte audiții. Din acest motiv corul a fost împins 2-3 metri în spate. Scena a căpătat mai mult aer. Acest fapt a îmbunătățit atmosfera locului de înregistrare și implicit reproducerea realistă a spațiului de audiție. Scena sonoră creată a fost asamblată cu o precizie chirurgicală, atât în ce privește lungimea, cât și adâncimea. E-4000 a transformat audiția intr-o experiență palpabilă. Cu ochii închiși puteam simți clar fiecare instrument, voce, modul în care aerul poartă sunetul prin spațiul de audiție. De la minutul 2,14 și până la minutul 2,51 camera s-a transformat intr-o catedrală gotică cu ziduri întunecate prin care aleargă un car încărcat cu îngeri războnici. Grandoarea imaginii a fost copleșitoare și în același timp înfricoșatoare. Am răsuflat ușurat când s-a încheiat momentul. Realismul unor asemenea înregistrări este foarte greu de reprodus. Dacă la finalul audiției îți spui: Mda, se aude bine. Apoi îți continui viața ca și cum nimic notabil nu s-ar fi întâmplat, atunci ceva este în neregulă cu sistemul și mai ai de muncit.
Jan Harbeck Quartet / Balanced / Balanced
Balanced este o înregistrare încântătoare, cu un tempo puternic între saxofon, pian, contrabas și tobe. E-4000 a fost sincronizat cu ritmul și viteza la o valoare peste medie și a avut un sunet cald, apropiat de un amplificator cu lămpi. Muzica este difuzată cu o luminozitate tridimensională care lovește puternic pe bas și în pasajele unde pianul preia inițiativa. Aici sunetul capătă o oarecare duritate contrastantă. Apoi sunetul este compensat de blândețea și puritatea gamei medii oferite de saxofon. Notele muzicale cu accente metalice ale alamei s-au împletit plăcut cu percuția și pianul. Impreună au construit o scenă solidă în fața mea. Nivelul de detalii a fost impresionant. Aerul suflat cu putere prin ancia saxofonului, fiecare respirație, degetele apăsând clapele pianului, periile lovind toba, ciupiturile contrabasului, momente adunate sub forma unui puzzle care la final au creat o imagine unitară.
Massive Attack / Mezzanine / Angel
Am ales această piesă pentru a testa capacitatea E-4000 de a livra un bas profund. Pentru o reproducere corectă a frecvențelor joase este nevoie de putere și de un control perfect al difuzoarelor boxelor. E-4000 s-a descurcat mai mult decat onorabil. Basul profund a lovit cu puterea unui ciocan încaperea. Atacul frecventelor joase a fost precis și bine conturat, iar pasajul în care vocea își face apariția a primit destulă energie. Frecvențele medii nu au fost acoperite de posibilele distorsiuni rezultate din lipsa controlului difuzoarelor, ba din contra, au fost luminoase și corect evidențiate.
Concluzie
În ultima vreme prețurile în industria audio high-end au crescut vertiginos. Din acest motiv este foarte greu să gasești un amplificator integrat cu adevărat excepțional sub 10 mii de euro. Prin excepțional înțeleg un aparat care pe lânga un sunet high-end oferă o construcție interioară realizată cu component de top și un design exterior la fel de impresionant. Accuphase E-4000 este un asemenea aparat. Imaginea de ansamblu a carcasei, butoanele, selectoarele frontale, impresionantele vu-metre, fiecare mic amănunt tehnic și de design reprezintă un vârf ingineresc. Dincolo de aceste aspecte E-4000 oferă putere suficientă pentru a fi împerecheat chiar și cu boxe dificile. Are un sunet rafinat, cald, detaliat și un tempo excelent. Prezentarea sonică este relaxată și muzicală, iar imaginea stereo este împinsă mult în spatele boxelor sporind senzația de tridimensionalitate. Îl recomand fanilor mărcii, celor care au un model vechi de Accuphase și se gândesc la următorul pas înainte, dar și celor aflați în căutarea unui amplificator puternic cu un sunet mătăsos.
Închei articolul cu un sfat pe care îl ofer adesea. Mergeți la audiții. Doar așa puteți afla ce vă place cu adevărat.
Articol scris de Robert Flescan
Cine sunt eu și de ce ați avea încredere în mine.
Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrați din România. În acești ani am trecut printr-un proces de învățare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testând mii de sisteme audio și am învățat o parte din arta audiofilă. Pentru ca mi-am dorit să descopăr ce se află dincolo de marketingul producătorilor, am citit o mulțime de materiale legate de tehnologia audio. În ultimii ani am scris o perioadă articole pentru blogul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcantă în ultima vreme. Acum 4 ani am început să scriu pentru HiFi Tech, iar de la începutul anului 2022 dețin un magazin HiFi dedicat audiofililor. Pentru mine a fi audiofil înseamnă înainte de toate dragoste pentru muzică. În colecția personală de muzică am peste 1000 de cd-uri și 300 viniluri.
- 1
Comentarii Recomandate
Nu sunt comentarii de afișat
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.