Incepand din Martie, revista HiFi Tech va publica un interviu lunar cu unul din membrii marcanti ai comunitatii audiofile din Romania. Deschidem aceasta serie de interviuri cu Marian S, unul dintre cei mai vechi si cunoscuti audiofili romani.
1. Cum ai ajuns audiofil?
MarianS: Totul a inceput acum multi ani, pe vremea cand eram elev la scoala generala. Atunci parintii mi-au cumparat un casetofon fabricat in Ungaria. Cu el am pierdut multe nopti inregistrand, de multe ori cu microfonul, discuri dupa discuri, de la colegii care aveau pick-up. Mai tarziu, in timpul facultatii, am trecut la lucruri mai serioase. Aveam propriul meu magnetofon (Majak, ZK246, Kashtan) si propriul pick-up, un NAD cu bratul plat din fibra de carbon. Ehe, ce vremuri. Dupa studentie s-au schimbat prioritatile.
2. Cum a inceput aceasta pasiune?
MarianS: Cred ca aceasta pasiune a continuat si s-a dezvoltat datorita ambitiei de a rezolva problemele de sunet cu care m-am confruntat cand mi-am schimbat domiciliul. Noua locuinta s-a dovedit a fi anti sunet, fiind finisata in totalitate cu rigips, spatii vitrate foarte mari, etc. Totul suna ca intr-o gara, dupa spusele unora ...
3. De cati ani este un pasionat audiofil?
MarianS: Practic, as putea spune ca am inceput sa privesc cu seriozitate acest hobby acum aproximativ 15 ani.
4. De ce audiofil si nu meloman?
MarianS: Greu de raspuns. Am pornit de la muzica. Am frecventat intr-o perioada salile de concert de la Ateneu, Sala radio, Opera Romana si nu numai. Am prins gustul acestora, m-am deprins cu sunetul real al instrumentelor, asa cum suna live. Vizitand diverse showroom-uri hifi, am descoperit ca se poate asculta si acasa la o calitate foarte apropiata de sunetul live. In acea perioada audiofilia a devenit una din pasiunile mele fiind preocupat de obtinerea unui sunet cat mai apropiat de cel din salile de concert. Consider ca audiofilii sunt intr-o oarecare masura (fara modestie) niste perfectionisti. Fara aceasta trasatura nu poti ajunge audiofil, te multumesti cu orice.
5. Ce este mai important pentru tine, muzica sau sistemul audio?
MarianS: Amandoua sunt importante, dar pentru mine, conteaza mai mult cum este reprodus sunetul. De aceea as pune pe primul loc sistemul. Ascult orice cu placere. Conditia este sa fie o inregistrare buna.
6. Exista un proces prin care trece un pasionat de muzica ca sa ajunga audiofil?
MarianS: Da, toti pornim de la muzica. Este un proces foarte complicat prin care, functie de experientele fiecaruia, ajungem sa ne dorim mai mult, sa cautam acel sunet. Un audiofil cauta permanent sa-si imbunatateasca sunetul sistemul propriu. De aceea am spus ca suntem niste perfectionisti.
7. Iti amintesti care a fost primul tau sistem audiofil?
MarianS: Primul meu sistem audiofil a fost format din:
Sursa: cdp Sony (entry level), Amplificator: Rotel 1062, Boxe: B&W 602 S3
8. Poti sa enumeri o parte din aparatele, boxele, sistemele avute?
MarianS:
Sistemul 2:
Sursa: CDP Roksan Caspian, Amplificator: Accuphase E-307, Boxe: B&W 804 S
Sistemul 3:
Sursa: Simaudio Moon Supernova, Amplificator: Simaudio Moon I-7, Boxe: Sonus Faber Cremona M
Sistemul 4
Sursa: Accuphase DP-500, Amplificator: Accuphase E-550, Boxe: Sonus Faber Amati Anniversario
Sistemul 5
Sursa: Accuphase DP-600, Amplificator: Accuphase E-560, Boxe: Sonus Faber Amati Anniversario
Sistem 6
Sursa: Acuphase DP-600, Preu: Accuphase C-2410, Final: Accuphase P-7100, Conditionator: Accuphase PS-1210, Boxe: Opera Unison Malibran
Sistem 7
Sursa: Simaudio Moon Andromeda, Preu: VTL TL 7.5, Final: Pass x350.5, Boxe: Opera Unison Malibran
Sistem 8
Sursa: Simaudio Moon Andromeda, Preu: Mark Levinson 326S, Final: Mark Levinson 532H, DAC: Simaudio Moon 380D Neo DSD, Boxe: Piega Classic 80.2
Te-ar mai putea interesa si urmatorul articol:
9. Exista un aparat (o pereche de boxe) din trecut care a ramas lipit(a) de sufletul tau?
MarianS: Da. Mi-a placut foarte mult integratul Accuphase E-560 si boxele SF Amati. Oricand m-as intoarce le ele. E-560 este un amplificator clasa A.
10. Ce sistem audio ai in prezent si cum ai ajuns la acest sistem? Exista o idee in jurul careia ai construit actualul tau sistem audio?
MarianS:
Sursa: Simaudio Moon Andromeda
Preu: Mark Levinson 326S
Final: Mark Levinson 532H
DAC: Simaudio Moon 380D Neo DSD
Boxe: Piega Classic 80.2
Acest sistem a fost construit avand ca idee de baza matchingul dintre componente. Practic, l-am rugat pe Jack sa-mi recomande un sistem, verificat de el, care se matchuieste perfect.
11. Care crezi ca este cea ma importanta componenta a unui sistem audio?
MarianS: In afara de camera de auditie, care reprezinta, dupa mine, 50% din sunet, boxele sunt cele mai importante din sistem. Ele au un voiceing propriu de la care se pleaca in alcatuirea sistemului.
12. Stiu ca ai o camera de auditie amenajata acustic. De ce ai lucrat la acest amanunt? Exista voci care spun: acustica nu are importanta, un sistem bun va canta in orice conditii.
MarianS: Un sistem oricat ar fi de bun nu va suna bine intr-o camera neamenajata. Acelasi sistem va suna diferit in camere de auditie diferite. Niciodata la fel. Am fost obligat sa-mi amenajez camera. Altfel toata investitia in electronice si boxe ar fi fost inutila.
13. Cat de importante sunt cablurile (interconect, boxe, alimentare) intr-un sistem audio?
MarianS: Totul este important. Cu cat sistemul este mai rezolut, cu atat va fi influentat de fiecare „sarma”. Ma feresc sa mentionez care dintre cablurile de alimentare, interconnect sau boxe sunt mai importante. Totul conteaza. Am testat cabluri de curent scumpe (Transparent Reference si Siltech Ruby Mountain). Prin schimbarea conectorilor am constatat o imbunatatire considerabila a sunetului. As mai adauga aici prizele de alimentare. Recomand tuturor sa nu faca rabat si sa priveasca cu seriozitate aceste MICI detalii.
14. Matching audio. Conteaza? Exista sau este un mit audiofil?
MarianS: Matchimgul este totul. Am sa dau un exemplu: am incercat finalul Pass x350.5 (350w/8ohm, 700 w/4ohm) cu boxele Piega Classic 80.2. Un dezastru de sunet, fara timing. Cu Mark Levinson 532H totul s-a schimbat.
15. Masuratori vs auditie. Ce crezi ca este mai important?
MarianS: Poate pentru electronisti. Pentru mine nu. Am ascultat amplificatoare care masurau foarte bine dar nu reuseau sa sune cu nimic. In audiofilie s-a dovedit ca nu exista reguli. Totul se bazeaza pe teste si auditii repetate.
16. Ce crezi ca este mai important? Masterul de studio sau codarea digitala a sunetului? Ex: DSD, fisiere HiRes, Red Book audio.
MarianS: Noi ascultam rezultatul muncii inginerului care a realizat masterizarea respectiva. Daca ne referim la noile inregistrari as putea spune ca fisierele DSD native, reprezinta cel mai ridicat standard. Legat de intrebarea, care element este mai important dintre masterul de studio si codarea digitala, imi este greu sa raspund direct. Nu am studiat foarte mult fenomenul. Principala sursa, la mine, este cdp.
17. Vinil vs digital audio. Ce preferi si de ce?
MarianS: Prefer cd-ul. Consider ca dinamica acestuia nu se pot compara cu a vinilului. Pe de alta parte orice vinil se deterioreaza pe masura ce este ascultat. Timpul este foarte pretios astazi. Prefer sa ascult un cd, sa trec la piesa urmatoare, sa repet o melodie actionand un buton, rapid, decat ritualul de miscari necesare vinilului. Mi-a placut intr-o perioada. Am avut un pick-up performant, un VPI Scout. Treptat mi-am dat seama ca nu am timp suficient sa ascult atat vinil cat si cd, asa ca am renuntat la pick-up.
18. Daca ar fi sa o iei de la capat cu aceasta pasiune, ce ai face si la ce ai renunta?
MarianS: Daca ar fi sa iau de la inceput as incerca sa nu mai fac pasi laterali. Solutiile de compromis nu dau rezultatele scontate. Am exagerat cautand tot felul de variante necastigatoare ...Poate odata voi dezvolta acest subiect.
19. Sfaturi pentru tinerii audiofili. Cateva sfaturi pe care le consideri importante pentru cei aflati la inceput de drum audiofil.
MarianS: Pentru cei aflati la inceput de drum le sugerez sa aibe incredere in ce aud si sa-si construiasca sistemele ca atare. Le sugerez sa asculte cat mai multe sisteme, la cunoscuti, dealeri audio. Sa nu cumpere pana nu asculta componenta respectiva in sistemul lor. Sa acorde atentia cuvenita cablurilor. Sa participe la concerte, sa-si defineasca niste repere, sa stie ce cauta. Sa experimenteze cat mai mult, sa nu se dea batuti si sa aiba rabdare. Sistemul audio se construieste in timp. Niciodata de pe o zi pe alta.
Articol scris de Robert Flescan
Editat de HiFi Tech
- 9
- 3
Comentarii Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.