Tachibana Tohru Aizawa Quartet – VOL.1, este este unul dintre cele mai rare discuri de jazz japoneze din toate timpurile. Foarte putini fani ai genului au ascultat albumul sau au auzit de existenta lui. Pana in anul 2018, cand o piesa de album a aparut pe o compilatie BB-J-Jazz, informatii vagi au circulat timp de 40 ani sub forma unei legende soptite prin cafenelele de jazz japoneze.
La 30 martie 1975, patru tineri studenti au fost adunati de bogatul om de afaceri, Ikujiroh Tachibana, in orasul Numata, la aproximativ 140 km de Tokyo. Cei patru muzicieni amatori se intalneau cu Tachibana pentru o inregistrare privata, ce avea sa fie folosita ca o carte de vizita de omul de afaceri. VOL.1 a fost primul și singurul lor album, un album care va ramane uitat in urmatorii patruzeci de ani. Dupa o existenta obscura intinsa pe o perioada foarte lunga, discul a devenit unul dintre cele mai venerate si cautate artefacte din lumea ezoterica a jazz-ului modern japonez. Cu totii am auzit de fanatismul japonez si de dorinta acestora de a atinge perfectiunea in orice domeniu. VOL.1 este unul din varfurile jazz-ului japonez in ciuda istoriei sale zbuciumate.
Povestea inregistrarii incepe cu Tachibana, un cunoscut si respectat om de afaceri local, dar si un mare fan al jazz-ului. Frecventa cluburi si baruri de jazz locale si uneori calatorea in orase din apropiere, cum ar fi Maebashi si Isezaki, chiar Tokyo, pentru a asculta cantareti de jazz americani aflati in turneu in Japonia, alaturi de muzicieni talentati locali. O astfel de formatie a fost Tohru Aizawa Quartet, un grup fondat in 1969 de doi frati, Kyochiro si Tetsuya Morimura. Kychiro a fost un saxofonist si student la muzica devenit ulterior profesor, iar Tetsuya a fost baterist si student la drept. Dupa ce au asistat la un concert al pianistului Aizawa in cadrul unui festival de muzica al scolii de medicina din Maebashi, cei trei au decis sa infiinteze o trupa. Mai tarziu nucleul de baza a fost completat de basistul Konzoh Watanabe, un coleg la facultate de drept al lui Tetsuya Morimura.
Te poate interesa:
In formula de cvartet au inceput sa concerteze in cluburile locale de jazz, obtinand o rezidenta la Mokuba, un local de jazz din Maebashi, detinut de Kohichi Negishi. Aici grupul a obtinut un oarecare succes, in jurul lor strangandu-se un numar mic de fani loiali, printre care omul de afaceri local Ikujiroh Tachibana. El le-a sugerat sa inregistreze un disc finantat de el. Mai mult, el ar folosi LP-ul ca o carte de vizita pentru a se promova pe sine si formatia. Se pare ca ideea transformarii unui disc de vinil in carte de vizita nu a avut succesul scontat. Multe din cele aproximativ 200 de discuri presate sfarsind prin a fi aruncate.
Daca va hotarati sa sapati in istoria HiFi-ului japonez, veti afla ca este un hobby fetisist. In fruntea acestei idolatrii pentru muzica si sunet se afla colectionarii de discuri de jazz japoneze. Universul acestor pasionati este impartit intre placerea auditiei si continua cautarea a celor mai apreciate si rare LP-uri. Daca un disc este considerat a avea o maiestrie inegalabila a interpretarii, sau se crede ca exista in cantitati extrem de limitate si are o istorie enigmatica, atunci puteti fi siguri ca acesta va deveni un obiect de cult foarte ravnit si se vor plati foarte multi bani pe el.
Tachibana Tohru Aizawa Quartet – VOL. 1, este unul din totemurile jazz-ului japonez. Calitatea inregistrarii, energia redarii, dinamica muzicala ce permite ascultarea lui la volum maxim, pasajele dinamice si viteza tranzientilor, lipsa artificiilor aplicate in procesul masterizarii, octavele inferioare reproduse perfect, prezentarea curata a intregii texturi muzicale, sunt absolut impresionante si construiesc una din cele mai bune inregistrari de jazz din toate timpurile. Prima data cand am ascultat albumul am ramas fara cuvinte. Rareori am intalnit un sunet atat de natural, lipsit de trucuri psihoacustice si cu o energie atat de autentica.
In ultimile luni am incercat sa caut un cuvant potrivit pentru a caracteriza acest album. Nu am reusit. Ziua in care scriu articolul ma gaseste la fel de neputincios. Imi este imposibil sa reduc acest fenomen muzical la un simbol cunoscut. Ar trebui sa inventez un cuvant / simbol care sa descrie ce am auzit.
Va invit sa ascultati si cumparati in format digital albumul (cumpara - apasa daca doresti sa cumperi), Tachibana Tohru Aizawa Quartet – VOL. 1. Astept impresiile voastre pe pagina HiFi Tech in zona dedicata de la sfarsitul articolului sau pe pagina de Facebook.
Detalii inregistrare: Tachibana Tohru Aizawa Quartet – VOL. 1 (modal jazz, post-bop jazz)
Tohru Aizawa - pian
Kyoichiroh Morimura - tenor saxofon, sopran saxofon
Kohzoh Watanabe - bas
Tetsuya Morimura – tobe
Inregistrat la Tachibana Sound Hall, Numata, Gunma, Japonia la 30 martie 1975.
Articol scris de Robert Flescan
Cine sunt eu si de ce ati avea incredere in mine.
Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania, JackFi (Audio Concept). In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat de la Jack o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada articole pentru blog-ul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme, iar acum 2 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.
- 1
Comentarii Recomandate
Nu sunt comentarii de afișat
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.