Sari la conținut
HiFi Tech
  • Blind Test - Experiment


    dinica

    Introducere
    Au fost si vor mai exista discutii legate de testarea senzoriala a unor parametri audio fara ca subiectul sa aiba cunostinta de schimbarile din sistem. Universul pasionatilor audio este divizat intre credinciosi, cei care sustin ca un om antrenat poate sa treaca un asemenea test, si necredinciosi, cei care sustin ca limitarile fiziologice nu permit o evaluare corecta a schimbarilor. Acum multi ani m-am gandit la organizarea unui asemenea test, dar si la modul in care acesta ar trebui sa fie organizat. Pentru ca in tineretea mea am trecut printr-o facultate de psihologie, am decis sa pornesc acest experiment folosind cunostintele dobandite acolo. Aici am invatat ca psihicul uman este foarte sensibil si ca o schimbare emotionala de ordin infinitezimal poate modifica perceptia unui om instantaneu. A devenit foarte clar pentru mine ca acest test trebuie privit in primul rand ca un experiment psihologic si mai apoi ca un experiment psiho-acustic. Mecanismul de desfasurare al unui blind test este in esenta o aglomerare de emotii puternice. Teama de esec, teama de ridicol, plus diferite alte temeri insotesc subiectul implicat intr-un test de acest gen. In concluzie, organizatorul unui asemenea test trebuie sa elimine stresul subiectului si sa indeparteze orice banuiala ce ar putea sugera existenta unui truc. Pornind de la aceste elemente am decis sa organizez un blind test audio.
    Pregatire test
    Avem nevoie de o idee de lucru, apoi de acordul real al subiectilor pentru participarea la experiment. Acest acord presupunea urmatoarele etape:
    - castigarea increderii subiectilor
    - informarea subiectilor cu detaliile tehnice necesare (componente folosite)
    - explicarea regulilor de desfasurare
    - optimizarea conditiilor, amintesc aici: acustica camerei, sistem audio neutru, confortul pozitiei de ascultare, explicarea fiecarui detaliu, crearea unui mediu emotional sigur
    Desfasurare Test
    Premiza de lucru a fost identificarea unor surse digitale, fara ca subiectii sa cunoasca ordinea in care sursele aveau sa intre in sistem. Pentru acest test am pregatit 3 surse digitale, de la producatori diferiti, situate intr-un palier de pret si performanta aflat intre 5 sute si 8 mii euro.
    Am discutat cu cativa amici despre experiment. Dupa ce le-am oferit toate detaliile, acestea au fost de acord sa participe. Din pacate, o parte dintre cei care confirmasera initial nu au reusit sa ajunga, asa ca in ziua testului au ramas fix 3 samurai. Fiecare a primit pix si hartie pentru a evalua sunetul. Am ales cateva caracteristici considerate importante pentru definirea sunetului unui sistem si anume: dinamica, imagine stereo, rezolutie, focus, tranzienti, muzicalitate. Fiecare caracteristica urma sa primeasca note de la 1 la 10.
    Zona de ascultare a fost separata vizual de sistem, asa incat subiectii sa nu poata identifica schimbarile. Pentru a mentine focusul am folosit o singura melodie, un pasaj complex dintr-o opera celebra, cu o durata de 12 minute. Dupa ce am schimbat cele trei surse, am comparat notele celor implicati in test si am comentat din punct de vedere senzorial cele auzite. Doi dintre participanti au oferit note si concluzii conforme cu performanta surselor. Sursa performanta si cu pretul cel mai ridicat a primit notele cele mai mari. Urmatoarea sursa ca performanta si pret note cu valori medii. Sursa cea mai ieftina a primit note pe masura, mici. Cel de al treilea participant a oferit note care nu au fost in concordanta cu calitatea surselor. Din pacate acesta a fost dezavantajat de pozitia de ascultare. Plasarea acestuia in spatiu nu a respectat una din regulile de baza ale experimentului. Ma refer aici la plasarea pozitiei de ascultare intr-o zona care sa permita o evaluare corecta a sunetului. Din lipsa de spatiu acesta a fost asezat undeva in dreapta zonei ideale de ascultare. In aceste conditii era de asteptat sa apara o eroare.
    Concluzie
    Personal consider acest test o reusita. Rata de succes a fost de 66,66% si a demonstrat ca un creier antrenat poate sa identifice corect anumiti parametri calitativi ai sunetului.

     

     

    • Like 2
    • Thanks 1


    Recenzie utilizator

    Comentarii Recomandate

    Nu sunt comentarii de afișat


×
×
  • Creează nouă...