• Denafrips Terminator Plus – un narator al sunetului

Denafrips Terminator Plus este un DAC R-2R construit si dezvoltat in China pe baza modelului Terminator. Producatorul chinez Denafrips este unul din putinii fabricanti asiatici care au reusit in foarte scurt timp sa impresioneze universul audiofil al planetei. Succesul Denafrips este un mix intre calitatea sunetului, implementarea tehnologica si pret.

Terminator Plus are urmatoarele imbunatatiri:

• oscilatoare de cristal cu temperatura controlata
    • o sursa de alimentare de curent ecranata si incapsulata
    • adaugarea unor rezistente film cu rata de toleranta de 0,005%
    • memorie tampon RAM de mare viteza, care stocheaza datele digitale in memorie pentru un jitter teoretic neglijabil atunci cand sunt citite de ceasurile digitale
    • toate intrarile S/PDIF folosesc FPGA pentru o cale de semnal mai scurta

Exteriorul acestui DAC este impresionant datorita carcasei din aluminiu masiv bine slefuit. Partea frontala se prezinta sobru, cu un canal adancit pe mijloc si  sapte butoane operationale. Nu exista un ecran pe care sa poti citi informatii despre muzica pe care o asculti. Marcajele care indica modul in care functioneaza DAC-ul (conectare, rata de esantionare, faza, mod opera NOS/ OS) sunt inscriptionate cu litere mici si sunt imposibil de citit de la o distant mai mare de 50 cm. Teoretic, aici ar trebui sa fim ajutati de micutele leduri cu lumina rosiatica. Nu este cazul. Vrei sa afli informatii despre rata de esantionare a fisierelor digitale, sau orice alte informatii legate de functionalitate, te ridici de pe canapea si iti aproprii privirea la 40-50 cm de panoul frontal. In spatele aparatului exista doua conexiuni analogice, normala si balansata, 3 intrari digitale coaxiale, o intrare optica, doua intrari AES, o intrare I2S-A, 2 intrari I2S-B / C, o intrare USB.

Interiorul Denafrips Terminator Plus este cu totul alta poveste. Constructia lui intra in categoria ‘state of the art’. Sursa de alimentare este separata de restul componentelor fiind plasata sub placile pe care sunt montate componentele implicate in procesarea bitilor digitali audio in sunet analogic. Doua transformatoare realizate intern alimenteaza separat etajul digital si analogic. Primarul si secundarul transformatoarelor este ecranat cu cupru. De asemenea, 4 x 0,1F superconductori pentru digital si 12 superconductori pentru partea analogica a circuitului furnizeaza curent continu filtrat si curatat.

Etajul digital este izolat fizic de cel analogic. Cele doua sunt conectate la ceasurile OCXO (oscilatoare de cristal cu temperatura controlata) cu frecvente de functionare tactate la 45.1584 Mhz si 49.152 Mhz. Ceasurile sunt inchise intr-o carcasa metalica, sunt special concepute pentru aplicatii audio, au un zgomot de faza redus si sunt alimentate de un circuit proiectat special pentru Terminator Plus.

Calcaiul lui Ahile in digital audio este jitter-ul. Problema este abordata intr-o maniera clasica numita Fifo Buffer Reclocking. Datele audio digitale sunt stocate intr-o memorie tampon, apoi sunt citite folosind cele doua ceasuri de referinta OCXO localizate in interiorul DAC-ului. La final bitii cu date sunt convertiti in semnal analogic de matricea R-2R real balansata. Liniaritatea conversiei este garantata de rezistentele film de inalta precizie, cu coeficient termal foarte scazut, 10/15ppm.

Intrarea USB audio foloseste o abordare proprietara, dezvoltata de producator, bazata pe STM32F446 Advanced AMR based MCU. Denafrips Terminator Plus este compatibil prin intermediul intrarilor USB si I2S cu DSD1024 si PCM1536, DSD64-DOP si PCM pana la 24 biti @ 192 KHz prin toate intrarile.

Sistemul de test a fost format din transport digital – Audirvana & NUC PC & Intona USB reclocker, Denafrips Terminato Plus DAC USB, amplificator stereo – Pass Labs Int 150,  boxe audio – Marten Oscar Trio,  cabluri – interconect balansat DIY Neotech, boxe Vicol Audio.

Ray Brown Trio – The Real Blues

Denafrips cu Martens Oscar Trio si Pass Labs Int 150 ofera un adevarat show live. Basul se simte profund, carnos, usor intunecat. Pianul este sprintar, radiaza bucurie si placere muzicala. Notele de pian se dezintegreaza intr-un sunet moale, catifelat. Identific usor calitatile timbrale ale sunetului pianului, simt prezenta unui instrument cu un corp masiv ce radiaza energie sonica. Contrabasul are o expunere corporala energica si o imagine reala in spatele boxelor. Forma lui este perfect delimitate. Cutia de rezonanta vibreaza, se misca, amplifica sunetul corzilor ciupite. Intreaga scena sonora este zugravita in tuse groase. Sunetul are greutate, se aseaza in spatiul camerei de auditie asemeni unei paturi moi si pufoase. Tranzientii au momente in care pierd din viteza, iar asta adauga o oarecare lentoare sunetului in ansamblu. De vina sunt pasajele cu note ce ating sub-basul. Frecventele joase se intind nepermis in timp si franeaza dezvoltarea urmatoarelor etape sonice.

Charles Mingus – Minor Intrusion

Scena sonora se desface in straturi ce pozitioneaza fiecare instrument in forma unui evantai de sunete si emotii. Instrumentele de alama se simt precis, corect timbrate sonic. Ascultatorul nu are dubii in privinta materialulul din care sunt construite aceste instrumente. Sunetul saxofonul este metalic. Ascult muzica izvorata din el si parca simt raceala metalului. Notele muzicale se transforma in sunete ragusite, sau taioase, dupa cum dicteaza partitura. Contrabasul pastreaza ritmul discret fara a se avanta peste instrumentele de suflat, iar pianul umple scena cu o energie realista. Daca cresti volumul incepi sa auzi zgomotul de banda magnetica. Imaginea proiectata de boxe devine autentica, te simti ca intr-o plimbare prin strazile New Orleans, unde zgomotul de banda magnetica tine locul murmurului strazii. Esti inconjurat de cluburi de jaz. Oamenii se plimba la pas. Dupa un colt de cladire din caramida rosie doi artisti fumeaza o tigara si discuta in pauza unei reprezentatii live. Denafrips Terminator Plus stie cum sa ofere atmosfera. Aici exceleaza, la partea emotionala.

Queenrysche – Silent Lucidity

Vocea lui Geoff Tate pare structurata din atomi de hidrogen care produc lumina si caldura. Radiaza viata, placere, lumina, culoare. Ascult fermecat si ma gandesc: este una din cele mai bune reprezentari vocale ale lui Tate furnizate de un DAC. Cadrul muzical este asemeni unui tablou pictat de Jackson Pollock. Scena sonora se umple cu un curcubeu de culoare. Notele curg in sunete, iar sunetele se imprastie intr-o infinitate de nuante muzicale colorate. Toba are kick, este rotunda, o simt plina, completa, coboara catre frecventele joase. Este asemeni greutatii uleioase a unei picaturi de vin rosu curgand pe paharul transparent. Chitara are o energie eterica, este pozitionata in mijlocul acestei compozitii superbe si actioneaza ca un liant intre voce, toba, si clapa. Ascult vrajit “Silent Lucidity” si imi amintesc emotiile starnite de concertul Queensryche.

Denafrips Terminator Plus exceleaza la partea emotionala a auditiei. Este un narator prin excelenta. Te aseaza pe scaun si te farmeca cu sunetele transformate in povesti muzicale fara de sfarsit.

reproducere emotionala a muzicii
    capacitatea de a transforma o auditie muzicala intr-o poveste reala
    sunet de matase
    scena sonora spatioasa

tendinta de a exagera notele aflate in zona spectrului audio inferior
    pretul (6200 euro)

Sunt pasionat audiofil de mai bine de 15 ani. Timp de 3 ani am lucrat ca PR-ist pentru unul din dealerii audio consacrati din Romania, JackFi (Audio Concept). In acesti ani am trecut printr-un proces de invatare complex. Am experimentat empiric sunetul audiofil testand mii de sisteme audio si am invatat de la Jack o partea din arta audiofila. Pentru ca mi-am dorit sa descopar ce se afla dincolo de marketingul producatorilor, am citit o multime de materiale legate de tehnologia audio. In ultimii ani am scris o perioada  articole pentru blog-ul unuia din dealerii audio cu o ascensiune remarcanta in ultima vreme, iar acum 2 ani am inceput sa scriu pentru HiFi Tech. Pentru mine a fi audiofil inseamna inainte de toate dragoste pentru muzica. In colectia personala de muzica am peste 1000 de cd-uri si 300 viniluri.