Sari la conținut
HiFi Tech
  • Aurender A10 - streamer, server, DAC audiofil


    dinica

    Aurender A10 este o sursa digitala all-in-one dedicata pasionatilor audiofili. Pe un singur sasiu avem un player de muzica complet. A10 este player de muzica, server, streamer si convertor digital analogic.  Personal cred ca acesta este viitorul. One box cu posibilitati nelimitate de ascultare a muzicii. Vrei sa asculti fisiere cu muzica depozitate pe un hard disk sau pe un server?  A 10 are un hard disk de 4T si poate sa se conecteze la un server de muzica extern. Vrei sa asculti muzica on line? A 10 se conecteaza prin intermediul internetului la Qobuz, Tidal. Vrei sa cresti performanta folosind un DAC aflat in zona ultra high-end, A10 poate fi folosit via iesirea USB dedicata ca server si streamer de muizca.  Stiu, totul suna minunat, trebuie sa fie o chichita pe undeva. Am gasit. Ce fac cei cu colectii mari de cd-uri? Raspunsul este foarte simplu. Puteti sa copiati intreaga colectie de cd-uri sub forma unor fisiere wav / flac folosind un soft ca EAC si un pc/laptop. Mai sunt si alte variante, cautati pe Google.
    Despre Aurender Inc  nu am gasit informatii suficiente pe net. Firma functioneaza oficial din anul 2010 si are sediul in Coreea de Sud. In acelasi an au lansat primul server dedicate audiofililor si anume Aurender S10. Curiosii pot sapa in continuare pe dark web dupa informatii, eu ma opresc aici.

    136397770_AurenderA10hifitech.jpg.8220f2410ca6c0ff705d2cfea8453527.jpg

    Prezentare generala Aurender A10

    La exterior avem un sasiu solid construit din aluminiu. (varianta sosita pentru acest articol are culoarea neagra) Pe partea frontala  gasim un ecran Amoled de 3 inch, un buton de volum, un buton de pornire si patru butoane de control.  Ecranul Amoled este de calitate dar aproape nefolositor. Informatiile afisate sunt vizibile de la o distant de maxim 1,5 metri si oricum poti gasi tot ce te intereseaza pe aplicatia instalata pe dispozitivul Apple sau Android. In partea din spate gasim iesirile analogice XLR si RCA, o intrare digitala optica limitata la o rata de esantionare de 24 / 192, o iesire USB dedicate audio (ecranata, proiectata cu circuite care elimina zgomotul), o conexiune LAN, doua conexiuni USB si butonul care inchide si deschide alimentarea aparatului. 
    In interior A 10 este o adevarata bijuterie tehnologica. Partea dedicata computer-audio, serverul de muzica,  este construita pe o placa de baza proiectata special pentru Aurender. Aici avem instalat un hard disk de 4 TB pentru stocarea muzicii, un SSD de 120 GB folosit pentru stocarea muzicii pentru perioade scurte in timpul auditiei si o sursa de alimentare liniara dedicate acestei zone. Sa va explic cum functioneaza partea pe care eu am denumito generic ‘computer audio’. Vrei sa asculti muzica. Accesezi serverul via aplicatia instalata pe telefon sau tableta. Fisierele muzicale nu sunt deschise direct din hard disk-ul de 4 TB traditional pentru ca acesta din urma genereaza zgomot electric. Softul Aurender muta aceste fisiere in hard disk-ul SSD (acesta produce zgomot electric neglijabil) si trece in repaus hard disk-ul traditional. SSD-ul este folosit la fel ca memoria unui PC. Informatia este depozitata pentru o perioda scurta. Acest sistem permite o reducere a zgomotului electric dar si o accesare rapida a informatiei.
    Parte de conversie digital/analogical este construita dual-mono cu doua cipuri AK4490 Verita DAC. Fiecare cip gestioneaza un singur canal. AK4490 este un cip-dac capabil 32 biti / 768 kHz si DSD 11,2 MHz.  Circuitul digital este de asemenea alimentat dintr-o sursa liniara cu transformatoare dedicate celor doua cipuri AKM si celorlalte circuite digitale. Un alt aspect foarte important in constructia acestui Aurender A10 este faptul ca partea de ‘computer audio’ si partea de procesare D/A este separata fizic printr-o bucata groasa de tabla de aluminiu. Stiu ca aceasta separare nu este neaparat ceva avangardist dar este de remarcat. Acest mic amanunt arata ca inginerii si tehnicienii Aurender s-au straduit sa maximizeze performanta prin orice mijloc.
    Aurender A10 este compatibil MQA. Tehnologia aceasta este destul de controversata in mediile audiofile, insa dincolo de aceste dezbateri compatibilitatea MQA face din acest aparat un produs gandit pentru viitor. De asemenea puteti asculta muzica folosind servicii de streaming ca Tidal si Quboz.
    Inchei prezentarea cu o mentiune foarte importanta. A 10 poate fi folosit si ca preamplificator. Il puteti conecta direct la un amplificator de putere folosind volumul digital in trepte de 0,5 dB (Velocity Sensitive Operation @ -90 dB) al aparatului.

    1553158951_aurendera10.JPG.212856353de7583ab28a8cf83bf500cb.JPG

    Teste audio

    Sistemul de test a fost compus din urmatoarele componente:
    Aurender A10 
    Pass Labs Int 150 
    Focal Electra 1038 BE
    XLO Reference (interconect balansat)
    Vicol Audio (cablu boxe)

    Producatorul A10 recomanda ca muzica sa fie depozitata pe hard diskul intern. Din acest motiv am copiat cateva albume de muzica folosind aplicatia ‘Conductor’ instalata pe telefonul meu cu Android. Cum aplicatie este valabila si pentru sistemele Apple toata lumea este fericita.

    Muzica de test:
    Carmen Gomez Inc, Holding Back the Years, Little Blue, fisier hi-res 24 / 96
    Gamba & London Symphony Orchestra, The Thieving Magpie, Rossini Overtures,  fisier 16 / 44, 1
    Lisa Gerrard & Pieter Bourke, Shadow Magnet, Duality, fisier 16 / 44,1
    Roger Waters, The Ballad of Bill Hubbard, Amused To Death, fisier 24 / 192

    Aurender A10 este la mine acasa de mai bine de o saptamana. Aparatul a ajuns  sigilat. Din acest motiv am fost nevoit sa ma ocup de instalarea completa a aparatului. Am actualizat softul la ultima versiune (5.17.15) , am instalat softului de control pe telefon si am copiat cateva albume de muzica pe hardul intern. Dupa cum intuiti prima auditie a fost cu aparatul nerodat. Eram constient ca nu acesta este sunetul final, insa muream de nerabdare sa ascult A10 in sistemul meu. Prima impresie sonica a fost aceea a unui sunet rotund cu media usor impinsa in fata si cu inaltele discrete. Un sunet evident musical, asemanator celui produs de auditia unui vinil. Am ascultat cateva melodii dupa care am lasat aparatul la rodat aproximativ 50 de ore.

    16217134_aurendera10..JPG.b04abffcaf8cc87fa85979ac808d1c21.JPG

     

    Carmen Gomez Inc, Holding Back the Years 
    Am apasat butonul virtual play now al aplicatiei ‘Conductor’ si am inceput auditia. Vocea cantaretei Carmen Gomez s-a material fantomatic in camera. Sper sa va fie cunoscuta aceasta senzatie, altfel care ar fi rostul unui sistem audiofil. Momentul acela cand imaterialul bitilor este transformat de boxe, electronice, cabluri, acustica camerei, in senzatia unei prezente reale aflate in apropierea voastra. Micuta trupa formata din Carme Gomez – vocal, Folker Tettero – chitara, Peter Bjornild – chitara bas, Bert Kamsteed – toba, s-a asezat precis in spatiul dintre boxe. Ascultam muzica dar in acelasi timp priveam in interiorul camerei unde s-a inregistrat acest album. Sunetul curgea natural catre mine, vocea avea un fel de cumparatare, retinere, de parca nu ar fi dorit sa iasa in evidenta. La prima vedere parea uscata, insa daca priveai in ansablu modul in care a fost masterizat acest album  realizai imediat ca asta a dorit inginerul de studio. Pe aceasta inregistrare nu exista staruri si nu este gandita sa impresioneze psihoacustic. Sunetul este curat, fara inflorituri, iar A10 il lasa sa curga catre boxe nealterat. Cinelul lovit nu reverbereaza  aiurea in spatiu, ramane in camera cu toate detaliile, oferind senzatia unui spatiu limitat, asemanator unei camere de inregistrari. Am sa explic in cateva cuvinte la ce ma refer. Semnalul sonor poate fi prelucrat pentru a realiza un efect analogic asemanator cu reverberatiile unei incaperi. Folosind  acest efect un inginer de studio poate crea senzatia unui spatiu intins de la cativa metri patrati la zeci de metri.  Aici este clar ca inginerul a dorit sa ofere ascultatorului un sunet intim. Contrabasul ramane in aceeasi nota, are adancime, coboara catre basul profund, fara a incerca sa se urce pe tine. Cand a intrat chitara in scena am fost usor surprins. Timbrul acesteia pare mixat din combinatia a doua instrumente diferite. O parte este o chitara amplificata cu tuburi electronice, cealalta este o chitara acustica. Ultimile note ale melodiei m-au gasit intr-o stare melancolica. Amintirea unui adolescent ce asculta muzica la casetofon intins pe canapea s-a infiripat in memoria afectiva. Sunetul acela cu miros de banda analogica si vacanta este din nou prezent in viata mea. 

    Gamba & LSO, The Thieving Magpie
    La aceasta inregistrare remarci inca de la primele acorduri existent unei texturi sonice deosebite. Se simte ca este o inregistrare facuta pe banda magnetica. A10 nu altereaza in niciun fel acest detaliu oferind ce este mai bun din aceasta combinatie analogic – digitala. Un nostalgic va remarca imediat aceasta aroma de vechi impachetat in digiti. Zgomotul de banda analogical este prezent aproape de limita inaudibilului, muzica este reala si se simte atat vertical cat si orizontal. Din spatele zidului de sunet apar cateva microdetalii cum ar fi freamatul orchestrei, miscarea unui scaun, scartaitul unui pantof ce apasa mai tare podeaua, etc. Uvertura debuteaza energic, o toba mica este lovita rapid in partea dreapta undeva in spatele scenei. Sunetul acesteia defineste imediat adancimea spatiului de auditie. Apoi instrumentele cu coarda se desfasoara maiestuos pe intreaga scena pozitionate undeva in partea din fata a acesteia. Un oboi atinge o nota inalta si este imediat completat de sunetul cornului francez. Combinatia acestor instrumente de suflat amplifica si mai mult senzatia de adancime a scenei sonore. Sunetul este descriptiv, se simte in straturi bine definite. Instrumentele au locul lor bine delimitat in scena de parca un chirurg ar fi taiat precis spatiul cu un bisturiu urias. In ciuda acestei senzatii sunetul nu este clinic. Muzica are culoarea unui pastel inspirat de primavara, este lirica si contemplativa. Timbral totul pare asezat in regulile unei inregistrari din anii ’60. Exista o usoara atenuare a notelor inalte observabila in sunetul viorilor, dar acest neajuns este compensat de dinamica incredibil de realista a inregistrarii. 

    Lisa Gerrard & Pieter Bourke, Shadow Magnet
    Albumul acesta este inregistrat intr-un studio din Australia de cei doi artisti. Literalmente pe acest album gasim doi interpreti, Lisa care acopera partea vocala si Pieter care creaza intreaga plaja de sunete folosind instrumente electronice si de percutie. Muzical albumul este un mix de ritmuri arabe, asiatice si mediteraneene intr-un intreg mistic. Vocea Lisei este aerisita, puternica si are o vivacitate si o stralucire atotcuprinzatoare. Abilitatea ei de a atinge register inalte si joase construieste alaturi de ritmurile din spate scheletul unei reprezentatii entuziasmante. A10 reuseste sa asambleze spatiul tridimensional al acestei inregistrari  intr-o maniera amintind de vechii alchimisti. In cazul acestora plumbul avea sa devina aur, in cazul A10 muzica produsa electronic pare sa fie cantata de o orchestra compusa din oameni reali. Senzatia de sunet venit din boxe dispare si ca prin miracol peretii camerei se transforma in jurul meu. Ma trezesc aruncat intr-o piata araba unde negustorii isi striga marfa, vantul desertului sufla molatec printre tesaturile de bumbac intinse peste tarabe, o cobra danseaza hipnotic in ritmurile unui fluier bheen, aerul miroase a curmale coapte, tamaie, za’tar, cardamom si menta uscata. Dragi cititori aceasta este puterea muzicii ascultata intr-un sistem care reuseste sa transforme bitii digitali int-o experienta organica. 

    Roger Waters, The Ballad of Bill Hubbard
    Imi place acest album foarte mult. Cei care imi cititi articolele cunoasteti acest aspect. Am explicat aproape la fiecare articol de ce folosesc in teste aceasta inregistrare. Recapitulez pentru cei care citesc pentru prima oara un articol al meu.  Albumul este inregistrat foarte curat, fara distorsiuni. Nu exista loudness. Dinamica albumului rivalizeaza cu inregistrari mult mai pretentioase cum ar fi cele de muzica clasica. Tehnologia QSound.
    Pornesc auditia. Astept sa treaca cele 2-3 secunde pana A10 incarca in cache muzica. Sunetul umple camera. Un caine latra in departare. Zgomotul latratului este pozitionat undeva la cativa zeci de metri de boxe. Soloul de chitara electrica se infinge cu putere in simturi. A10 sapa adanc in sunet acestuia eliberand detaliile atacului chitarei, scotand la iveala inflexiunile armonice si tonale, eliberand dinamic sunetul codat matematic. Chitara se simte tactil, energia ei pare concentrata asemeni unei raze de lumina ce porneste din spatele boxei stangi direct catre urechea mea. Undeva in stanga mea, la doi metri in fata boxei, incepe sa murmure un radio. Tehnologiei QSound a intrat in actiune. Acesta este unul din efectele ce contribuie la farmecul aceastei inregistrari. A10 aseaza scena sonora asemeni unui regizor de teatru care nu isi permite sa greseasca. Totul este in fata ta si poate fi atins. Intra in scena actorul principal, Roger Waters. Vocea lui indeamna la revolutie, este acida, energica, electrica. Te absoarbe asemeni unei tornade uriase in interiorul ei. La suprafata exista o acumulare de energie, insa in interior totul se transforma in liniste. Aceasta este vocea lui Waters, dura si energica la suprafata, moale si placuta in interior. Cu A10 Waters suna putin diferit. Elementele recognoscibilitatii sunt asezata in fata ta fara niciun dubiu. Se infiripa o forma, puzzle-ul se aseaza piesa cu piesa, din pacate la final constati ca ai pierdut ultima piesa. Lipseste senzatia de profunzime, notele joase au o prezenta discrete in compunerea vocii, iar asta creaza senzatia de sunet uscat. Este timpul ca fetele din backing vocals sa apara pe scena. Vocile lor sunt perfect ajustate rolului pe care il au in aceasta productie rock. Au primit textul cu descrierea rolului, stiu exact in ce masura muzicala sa cante si o fac ireprosabil. Sunt acolo pe scena interpretand rolul vietii, alternand momentele de isterie cu cele de duiosie materna. Prin contrast sunetul pianului este cald, matasos, fin ca un portelan. Bataile tobei ofera ritm melodiei, sunt asemeni inimii ce pulseaza in vene sange. Kick, punch, note joase, bas profund, inspira, expira, piciorul loveste pedala, betele lovesc pielea tobei, cinelele se aud asemeni unui rau de munte naravas, gata. A10 aduna totul la un loc si ofera senzatia unui autentic show de rock progresiv.  

    Nu o mai lungesc pentru ca nu vreau sa va plictisesc. A10 ofera o experienta muzicala moderna,  exceptional de placuta. Cu A10  ascultatorul are de facut un singur lucru pentru a primi muzica preferata impachetata intr-un sunet rotund-analogic. Apasati butonul de play din aplicatia ‘Conductor’.

    Te-ar mai putea interesa si urmatorul articol:

    Concluzie

    Aurender A10 este unul din cele mai bune streamere muzicale ascultate de mine in ultimii ani. Inginerii din spatele acestui produs au reusit sa faca uitate vechile probleme intalnite in computer-audio. Sunetul este neted, cu un flux perfect sincronizat si cu un ritm natural. Acum cativa ani sursele acestea digitale erau atacate de pasionatii cu experienta audiofila ca avand un sunet ‘digital’,  lipsit de naturalete. A10 a depasit aceasta bariera. Este o sursa cu un sunet matur ce poate fi inclusa in orice sistem audiofil indiferent de pretul lui. 
    Pro:
    Streamer + DAC + server + stocare interna intr-o singura cutie.
    Sunet analogic de cea mai buna calitate.
    Constructie solida, state of the art. 
    Raport pret calitate foarte bun. Stiu ca pretul acestuia (5500 euro) nu este la indemana pentru majoritatea dintre noi. Din pacate asta inseamna high-end audio in prezent. Tinta acestui produs sunt pasionatii cu sisteme audio performante. In zona aceasta, a celor cu asemenea sisteme, A10 este un adevarat ‘easter egg’ audiofil. 
    Contra:
    Temperatura ridicata de functionare. Recomand sa fie asezat intr-o zona cu un bun circuit al aerului.
    Lipsa unei conexiuni SPDIF
    Vocile masculine sunt prezentate uneori intr-o maniera discreta.

    1544438893_aurendera10hifitech..thumb.JPG.c795fda6d62d29238b288ec371d6f7df.JPG

    • Like 3

    Recenzie utilizator

    Comentarii Recomandate

    Buna seara!Intersant comentariul.As vrea sa va cer si eu parerea referitor la modelul N100 de la Aurender,care vreau sa-l folosesc ca streamer in sistemul meu cu un DAC Brooklyn Bridge,are si stocare si n-as mai folosii laptopul.Nu are Roon,dar am inteles ca aplicatia conductor are ceva informatii referitor la artisti,albume.Ce parere avet ?

     

     

     

     

     

     

     

    Link spre comentariu
    Distribuie pe alte site-uri



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Vizitator
    Adaugă un comentariu...

    ×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

      Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

    ×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

    ×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

    ×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.