Sari la conținut
HiFi Tech

Monoblocuri si Streamer DIY


Cosmin

Postări Recomandate

Acum 29 minute, Shambala a spus:

100W in cl A cu lampi este si mai greu si mult mai scump de facut decat cu tz.  In plus ai permanent problema uzurii lampilor - vezi topicul lui Viobio despre uzura inegala.

 

Eu cred ca alegerea cifrei de 100W este una naiva, de incepator-incepator in ale electronicii. Se poate,  dar cu costuri si eforturi foarte mari, si nu are sens.

Ceea ce se asculta este putere acustica (mecanica) obtinuta din tranformarea puterii electrice aplicate difuzoarelor in miscare mecanica - vibratii ale aerului.

Solutia pt o putere acustica decenta sau chiar mare este veche si rezida in folosirea unor difuzoare cu randament (SPL) ridicat. O diferenta de +3 dB in SPL inseamna ca la o aceeasi putere electrica aplicata difuzorului se obtine o putere acustica dubla.  Asa ca un difuzor de 99dB va suna de 4 ori mai tare decat unul de 88dB, sau altfel spus, pt cel de 88 dB iti va trebui o putere electrica de 4 ori mai mare ca sa obtii aceeasi intensitate a sunetului fata de cel de 98dB.  Iar un dif de 102dB va necesita doar 50% din puterea unuia de 99dB. 

De aceea lampasele SE (in general de puteri mici) se asociaza cu incinte cu SPL f mare.

Ce rost are sa dai bani - gamada - ca sa faci un amp de 100W cl A si sa il folosesti pe incinte de 88-89dB ?

In plus difuzoarele bune cu SPL mare chiar suna bine, asa ca mai bine dai 500 euro in plus la fiecare dif si faci si o economie substantiala de curent /energie.  Iar vara se  pune si problema racirii camerei; pt un amplif de 2 x30W deja trebuie aer conditionat. Unul de 2x100W va disipa cca1000-1200W in plus, adica cat un calorifer electric mijlociu.

 

Incintele mele au 92 dB. Si sincer nu intentionez sa le schimb, imi plac prea mult.

Se aud foarte bine si cu integratul Luxman, insa cu un power dedicat de minim 60 W in clasa A e o cu totul alta poveste.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De la 60W la 100W deja este o diferenta.... (foarte mare constructiv vorbind).

Cu timpul o sa mai reduci poate si cei 60W.  Nu spun ca nu este extrem de tentanta o clasa A pura de 60-75W.    Dar este atat de greu de construit ...

Inca ceva - SPL-ul incintelor NU este niciodata cel declarat in prospect. Aceea este o valoare medie, extrem de pacalitoare. SPL-ul este variabil fct de frecventa, scade sensibil la frecventele joase.  Uneori este dat fara a se tine seama de atenuarile introduse de filtre (valoare reala doar pt biampling), depinde de producator.

Editat de Shambala
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 52 minute, Shambala a spus:

De la 60W la 100W deja este o diferenta.... (foarte mare constructiv vorbind).

Cu timpul o sa mai reduci poate si cei 60W.  Nu spun ca nu este extrem de tentanta o clasa A pura de 60-75W.    Dar este atat de greu de construit ...

Inca ceva - SPL-ul incintelor NU este niciodata cel declarat in prospect. Aceea este o valoare medie, extrem de pacalitoare. SPL-ul este variabil fct de frecventa, scade sensibil la frecventele joase.  Uneori este dat fara a se tine seama de atenuarile introduse de filtre (valoare reala doar pt biampling), depinde de producator.

Greu de construit, dar nu imposibil...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am scris mai sus ca si 100W se poate face in regim DIY.  Si 2x200W se poate.

Dar costurile sunt foarte mari.  Toti incepatorii calculeaza costurile unor module, eventual intreaga lista de piese. In realitate,  un produs final ajunge mult mai scump, pt ca inevitabil, pe parcurs se fac greseli.  O parte din piese se mai ard, altele sunt comandate gresit (te lamuresti dupa un timp ca erau mai bune altele); fereasca Sfantul sa faci o greseala de cablare la alimentare ca pierzi 40-50% din totalul costurilor (de pana atunci).  O alta greseala clasica este alegerea carcasei inainte de a avea un aparat perfect functional, testat si ascultat macar cateva luni. Pe parcursul constructiei si testelor apar mereu idei noi (sau afli tu constructor de ele) si trebuie facute modifcari, uneori adaugate piese masive (bobine sau condensatori) sau module "scapate din vedere" la inceputul proiectului (ex protectiile). Sau pur si simplu ai brum de care nu scapi decat marind distanta fata de traf cu 5cm... pe care adesea o carcasa deja avuta nu ti-i poate oferi.  Stii vorba aia cu 5cm - nu e mult, dar pot fi atat de importanti....  E valabila si pt DIY-eri     (in sensul susmentionat  :D  )

Mai trebuie avut in vedere un detaliu - de regula o clasa A are rejectie slaba a alimentarii asa ca este sensibila la brum electric, plus ca are consum mare deci alt brum ... Avantajul la cele cu consum constant este ca se pot folosi R serie (filtre CRC).

Pt imperechierea tranzistorilor poate fi necesara cumpararea a cel putin de 10x mai multi decat nr perechilor din schema. S-a intamplat ca din 2000 de tz (cate 1000bc pnp si npn) sa iasa doar 10 perechi 2% si 10 perechi 10%, imperechierea dificila fiind cea intre PNP si NPN-uri. (Se pot folosi trucuri pt rezolvare).

Editat de Shambala
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 3 minute, Shambala a spus:

Am scris mai sus ca si 100W se poate face in regim DIY.  Si 2x200W se poate.

Dar costurile sunt foarte mari.  Toti incepatorii calculeaza costurile unor module, eventual intreaga lista de piese. In realitate,  un produs final ajunge mult mai scump, pt ca inevitabil, pe parcurs se fac greseli.  O parte din piese se mai ard, altele sunt comandate gresit (te lamuresti dupa un timp ca erau mai bune altele); fereasca Sfantul sa faci o greseala de cablare la alimentare ca pierzi 40-50% din totalul costurilor (de pana atunci).  O alta greseala clasica este alegerea carcasei inainte de a avea un aparat perfect functional, testat si ascultat macar cateva luni. Pe parcursul constructiei si testelor apar mereu idei noi (sau afli tu constructor de ele) si trebuie facute modifcari, uneori adaugate piese masive (bobine sau condensatori) sau module "scapate din vedere" la inceputul proiectului (ex protectiile). Sau pur si simplu ai brum de care nu scapi decat marind distanta fata de traf cu 5cm... pe care adesea o carcasa deja avuta nu ti-i poate oferi.  Stii vorba aia cu 5cm - nu e mult, dar pot fi atat de importanti....  E valabila si pt DIY-eri in sensul susmentionat .

Interesante si utile informatiile, shambala. Asta este genul de feedback pe care il doresc, constructiv. Nu atitudine de sus sau ironica sau si mai rau ironii fara legatura cu subiectul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai [eu] am cam scris la subiect.  Poate nu place ce scriu dar din pacate este adevarat.

PS - nu e nevoie sa mai citezi integral posturile mele, incarci inutil forumul. Cine e interesat le citeste oricum.  Editarile le fac fie pt a corecta mici greseli fie pt a completa vreo idee, nu schimb niciodata elementele de baza.

Editat de Shambala
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am incercat sa editez postul de mai sus dar nu mai pot.   Rog moderatorul sa il stearga si sa il lase doar pe acesta

 

Eu as cumpara doar cablajele daca se poate, iar piesele din alte surse - sigure.  (Farnell, Mouser, RS-Components si altele cu origine sigura a pieselor).

Sa iti dau un pont:   - cumpara  un singur cablaj si fa pe el un etaj de test. Poate merge mai bine cu ceva mici modificari, atat la valorile pieselor cat si la cablare (eventual necesita piese adaugate).  Testezi si rastestezi pana esti multumit si de cum suna si de cum masoara - adica esti convins ca e ok si ramane asa.  Fireste ca ai sa incerci si diferite tipuri de piese, atat tz cat si conzi.  Abia apoi cumperi si plantezi placile definitive.  (Daca intre timp nu dispar de pe ebay ...)

Sau cumperi 2 cablaje si faci la cineva in tara o clona ieftina a unuia, pt teste. Pe un cablaj mai urat, care se poate si exfolia pe alocuri, nu conteaza.  Dar nu futi cablajul scump cu nenumarate lipiri si dezlipiri (pt ca cablajele chinezesti bune sunt scumpute).

Editat de Shambala
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 11 minute, Shambala a spus:

Am incercat sa editez postul de mai sus dar nu mai pot.   Rog moderatorul sa il stearga si sa il lase doar pe acesta

 

Eu as cumpara doar cablajele daca se poate, iar piesele din alte surse - sigure.  (Farnell, Mouser, RS-Components si altele cu origine sigura a pieselor).

Sa iti dau un pont:   - cumpara  un singur cablaj si fa pe el un etaj de test. Poate merge mai bine cu ceva mici modificari, atat la valorile pieselor cat si la cablare (eventual necesita piese adaugate).  Testezi si rastestezi pana esti multumit si de cum suna si de cum masoara - adica esti convins ca e ok si ramane asa.  Fireste ca ai sa incerci si diferite tipuri de piese, atat tz cat si conzi.  Abia apoi cumperi si plantezi placile definitive.  (Daca intre timp nu dispar de pe ebay ...)

Sau cumperi 2 cablaje si faci la cineva in tara o clona ieftina a unuia, pt teste. Pe un cablaj mai urat, care se poate si exfolia pe alocuri, nu conteaza.  Dar nu futi cablajul scump cu nenumarate lipiri si dezlipiri (pt ca cablajele chinezesti bune sunt scumpute).

Merci pentru ponturi.

Dar, zic ca ar trebui cumparate doua etaje. Doar trebuie sa ascult stereo, nu? :)

Btw, le cumpar cu tot cu piese, sunt relativ ieftine oricum modulele. Eventual sa incerc ulterior sa comand piese mai bune, daca nu ma incanta ce aud...

Editat de Cosmin
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 Si domnul Dinica si domnul Viobio in alt topic unde se vorbea despre clasa D au sugerat un amplificator care s-a jucat cu boxele Focal utopia, care suna exceptional. Domnule Cosmin de ce va chinuiti si va aruncati banii pe monoblocuri cat o masina de spalat si urate pe deasupra, cand exista Devialet ? Cica ar fi cei mai buni, peste Accuphase si sunt si finute.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 7 minute, ColtAlb a spus:

 Si domnul Dinica si domnul Viobio in alt topic unde se vorbea despre clasa D au sugerat un amplificator care s-a jucat cu boxele Focal utopia, care suna exceptional. Domnule Cosmin de ce va chinuiti si va aruncati banii pe monoblocuri cat o masina de spalat si urate pe deasupra, cand exista Devialet ? Cica ar fi cei mai buni, peste Accuphase si sunt si finute.

Domnule ColtAlb, nu stiu cum sa interpretez acest comentariu. Fie necunostinta de cauza (ceea ce banuiesc totusi ca nu e cazul), fie o ironie gratuita.

Din intamplare nu sunt strain de Devialet, am si ascultat cate ceva pe la avstore, din maxima curiozitate, la vremea respectiva.

Sunt de acord, pot impresiona urechea needucata a bizonului mioritic ce stie doar de sisteme HT samsung & co de prin carrefour, dar va asigur ca nu este si cazul meu. Sunt prea harsit si eu in audiofilie ca sa ma mai las pacalit de sunet rezolut si volum ridicat.

Asadar nu pot decat sa ignor aceasta “recomandare” calduroasa - pardon friguroasa - ca doar e clasa D!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am uitat sa scriu ceva, inca un mic pont.

De cele mai multe ori chinezii nu dau schema electrica la cablajele sau kiturile pe care le vand. Cablajele sunt in general foarte frumoase si de buna calitate,  corect inscriptionate si pot fi plantate si fara schema sau cu una sumara (fara valori, cum apar uneori in astfel de oferte).  Totusi daca ceva nu merge bine sau deloc, pt un incepator e un chin sa ridice schema si sa depaneze cu ajutorul ei.

Din acest motiv ar fi bine de ales un kit care a mai fost construit [preferabil de multe ori] si care a fost discutat pe diyaudio. Este infinit mai usor cand stii dinainte unele din problemle ce pot interveni si rezolvarea lor.

Asa ca ... spor la citit ... va fi mult.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, Cosmin a spus:

Domnule ColtAlb, nu stiu cum sa interpretez acest comentariu. Fie necunostinta de cauza (ceea ce banuiesc totusi ca nu e cazul), fie o ironie gratuita.

Din intamplare nu sunt strain de Devialet, am si ascultat cate ceva pe la avstore, din maxima curiozitate, la vremea respectiva.

Sunt de acord, pot impresiona urechea needucata a bizonului mioritic ce stie doar de sisteme HT samsung & co de prin carrefour, dar va asigur ca nu este si cazul meu. Sunt prea harsit si eu in audiofilie ca sa ma mai las pacalit de sunet rezolut si volum ridicat.

Asadar nu pot decat sa ignor aceasta “recomandare” calduroasa - pardon friguroasa - ca doar e clasa D!

 Devialet zice ca e si clasa A acolo. Ceva hibrid A cu D.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Intrebare, poate stupida, dar chiar nu stiu: stie cineva cum se face, de exemplu cei de la Accuphase in monoblocurile lor, in privinta etajelor finale? Mai precis, sunt doua amplificatoare separate, dar cum sunt interconectate pentru semnal audio mono?

Multumesc

Editat de Cosmin
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Acest site foloseste cookie-uri! Prin continuarea navigarii va exprimati acordul asupra folosirii acestora. Citeste Politică Intimitate si Termeni de Utilizare.